Itsellä samanlainen vanha navetta kanalana; halkeillut betonilattia, kalkitut, Jostain harkkotiilistä tehdyt seinät, katto lautaa, jonka yllä tod.näk. puru-tms.eriste, en ole paljon uskaltanut tarkistella, tulee pian alas koko katto jos liikaa kopistelee!
Ei ole lämmitystä, valo ollut luonnonvaloa mikä tulee ikkunasta, mulla vain yksi ikkuna siellä. Nyt laitoin pienen lisävalon, ettei ihan niin mene nämä talvipäivät orrella nuokkumiseen, ja vähän pidempään nyt viitsiväkin kuopsutella iltaisinkin.
Kanat pärjää aika vilpoisessa, joku plus 5 astetta on niille jo kyllin.
Omat kanat joutuu asustelemaan täysin luonnonoloissa eli pakkasella on pakkasta heilläkin. On vain huolehdittava siitä että juomavesi pysyy sulana.
Tosin jos oikein megapakkasia tulee on heille silloin joku konsti keksittävä (kamariin uuninpankollle?)
En ole kokeillut minkälaisin konstein ja kustannuksin tämmöisen navetan saisi lämmitetyksi tuohon viiteen asteeseen, en myöskään suunnitellut mitään mittavampaa remonttia tekeväni, joten näillä mennään ja katsotaan mitä tulee - munia ei tosin viime kesänä tullut kuin yksi

mutta ensi kesänä kaikki on toisin?
Nämä "luomu"kanathan munii sit vain kesällä kun valoa on tarpeeksi, muistaakseni valoisa aika yli 16 tuntia/vrk. Jos haluaa oman kanan munia ympäri vuoden täytyy olosuhteet ja ruokinta järkätä vähän toisin.
Hiirut ja rottaroikaleet kyllä tiensä tuppaa löytämään sinne missä ruokaa on tarjolla,
hiirut ei niinkään haittaa, mutta rotat kiusaa kanoja ja rikkoo ja syö munia sekä kanojen eväät. Omassa kanalassani kävi rotta vierailulla, mutta nyt häipynyt, toivottavasti joutunut naapurin kissan kitaan.
Myrkkyä käytän ja lotsia suosittelen, en vain itse onneton niitä lotsia suostu asettamaan ja kokemaan
Kuulemma lasimurska on ainoa mikä kertakaikkiaan rotan kulkutien katkaisee, joten jos seinärakennetta ja eristeitä laitat, mieti saatko semmoista johonkin rakoon.
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.