Kevättä rinnassa -keskustelu

Keskustelua otsikon mukaisesti
Vastaa Viestiin
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Re: Kevättä rinnassa -keskustelu

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Heh, hyvin jakaa mielipiteitä tämä puutarhanhoito näemmä :)

Siitä olen kyllä eri mieltä, että nurmikon istuttaminen olisi mikään laiskan puutarhurin ihanneratkaisu. Kesällä on parempaakin tekemistä kuin ruohonleikkurin perässä kävely... :-D Jos istuttaa vaikka jotain pensaita tms. siihen kasvimaan paikalle niin pääsee paljon vähemmällä, varsinkin jos on sille nurmikolle jotain ulkonäkövaatimuksia. Voikukat valtaa sen kuitenkin ja sitä pitää paikkailla ja lannoittaa ja ja ja...

Sammal alkaa kasvaa tiiviissä ja happamassa maassa, joten jos haluaa edistää sammaloitumista, kannattaa tiivistää nurmikon pohja hyvin eikä ainakaan kalkita, pikemminkin turvettaa nurmikkoa.

Meillä on tuo paikka sellainen että ruusun leviäminen ei ole mikään ongelma, leveyssuunnassa saa levitäkin ja pituussuunnassa voi pitää vesat aisoissa sillä ruohonleikkurilla. Juhannusruusu on kyllä ihana, meillä on myös mahtava neilikkaruusupenkki penkereen reunassa.

Pekalle taas kiitokset kuvasta ja vinkistä, tuo sama idea minullakin on että lavat ja tiilipolut. Siihen miljööseen sopii myös haaveilemani humalamaja ja vanhoista ikkunoista rustattu kasvihuone, mutta jokin kertoo minulle, että nämä kaksi tullaan toteuttamaan jonain muuna kesänä kuin tulevana. Toisaalta, humalahan kyllä kasvaisi ihan itsekseen jos vaan vettä piisaa...
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Harri68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Kaikenlaisia piha & puutarhasuunnitelmia kyllä olisi. Se, mitä niistä ehtii ensi kesänä toteuttamaan on vielä arvoitus. Mutta tärkeimpänä nyt kasvimaan mylläys ja kanalan rakentaminen. Viime kesänä traktori kävi vanhan hevosaitauksen kääntämässä (eli luonnonlannoitetta riittää) jospa sen tänä kesänä ehtisi viimeistellä.
Varastossa odottaa vanhat ikkunat kunnostusta ja kasvihuoneeksi pääsyä. Puukatokseenkin pitäisi seinät väsätä. Ans kattoo ny.. :?

Mistä tulikin mieleen, että jos joku tietää mistä täällä meillä päin saattaisi saada käytettyä/ylijäämärakennustarviketta, niin vinkit otetaan ilolla ja kiitollisuudella vastaan.

Harri
Rosanna67
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosanna67 »

tee-se-itse kirjoitti:Kasvimaan tilalle istutetaan nurmikko niin saa ottaa rennosti ilman kitkemistä, perunaa ja sipulia saa kaupastakin. :cool:
Kaupan uusia perunoita ei voi verratakaan omalta maalta juuri kaivettuihin perunoihin...
Minä muuten olen siitä poikkeava yksilö, että tykkään ruohonleikkuusta ja mitä kuumempi ilma sitä tehdessä, sen parempi. :lol:
Ei silti, tykkkään myös sammalesta...
Kurjuuden maksimointi --> uudesta omakotitalosta täysrempattavaan rintamamiestaloon --> Mutta: omakotitaloalueen helvetistä haja-alueen autuuteen
nummentie 434
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nummentie 434 »

Rosanna67 kirjoitti: Kaupan uusia perunoita ei voi verratakaan omalta maalta juuri kaivettuihin perunoihin...
Minä muuten olen siitä poikkeava yksilö, että tykkään ruohonleikkuusta ja mitä kuumempi ilma sitä tehdessä, sen parempi. :lol:
Ei silti, tykkkään myös sammalesta...
Tuossa perunaasiassa olen kyllä Rosannan kanssa samaa mieltä, vaikka enemmän tai vähemmän laiskasti on tullut pottua istutettua - useimmin silleen enemmän laiskasti, mutta vaikka kuinka vähän laittaa, niin onhan siinä oma fiiliksensä kun muutaman potun sieltä maasta hakee, ja sen persiljanipun... :razz:

Mutta Rosanna, varmaan tiesitkin että oikeaoppisesti nurtsia ei pitäisi leikata auringonpaisteella, se palaa.
Pilvipouta on paras keli tuohon hommaan :cool:
Nimim. "Hän, jonka ruohonleikkureiksi ottamat lampaat söivät pihalta lähes kaiken muun paitsi nokkoset, ohdakkeet ja vuohenputket" :lol: :lol:
Opi toisten virheistä, et voi millään elää tarpeeksi kauan tehdäksesi ne kaikki itse.
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

Laurakaisa kirjoitti:Heh, hyvin jakaa mielipiteitä tämä puutarhanhoito näemmä :)

Siitä olen kyllä eri mieltä, että nurmikon istuttaminen olisi mikään laiskan puutarhurin ihanneratkaisu. Kesällä on parempaakin tekemistä kuin ruohonleikkurin perässä kävely...
Voi olla erilaisia nurtseja, mutta meidän kyllä lopettaa kasvamisen juhannuksena. Sen jälkeen ehkä pari kertaa loppukesänä, jos sitäkään. On kyllä enimmäkseen melko varjossa. Aurinkoiset osat pihaa muilla pinnoitteilla. Kaupunkipihan etuja, tuon pari aaria jaksaisi kyllä leikata useamminkin. Työnnettävällä kelaleikkurilla tietenkin.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

[quote="Harri68"

Mistä tulikin mieleen, että jos joku tietää mistä täällä meillä päin saattaisi saada käytettyä/ylijäämärakennustarviketta, niin vinkit otetaan ilolla ja kiitollisuudella vastaan.

Harri[/quote]

www.hyotyhalli.fi - siellä on ainakin ollut rakennustavaraakin.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
jari h
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

Mopo lähti käsistä siemenhyllyllä, vaikka ohi piti kävellä. Ja kiusaamistahan se vaan olikin, melkein kaikki pitää laittaa vasta kesällä suoraan maahan. Onneksi sentään kahdet siemenet sentään saa idättää sisällä.

Jos haluaa kasvattaa monta koivua, saako jostain taimia vai siemeniä?
Liitteet
Kurkuntaimet.jpg
Kurkuntaimet.jpg (45.5 KiB) Katsottu 9401 kertaa
opel1999e
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel1999e »

Viimekesäiset koivun siemenet ovat varisseet ja hävinneet, mutta ensi kesänä voit kääntyä serkkuni puoleen. Hänen tontillaan on monta koivua ja naapurilla lisää, ja koivun siemenet ovat iankaikkinen riesa. Heidän rappusiltaan ja kuistiltaan voi lakaista sangollisen :mrgreen: .

Vakavasti puhuen taimiakin voi varmaan kaivaa maanomistajan luvalla joutomailta ja ojien reunoilta yms. Onko väliä, ovatko hies- vai rauduskoivua? Vai jotain harvinaisempaa?
jari h
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jari h »

opel1999e kirjoitti:Vakavasti puhuen taimiakin voi varmaan kaivaa maanomistajan luvalla joutomailta ja ojien reunoilta yms. Onko väliä, ovatko hies- vai rauduskoivua? Vai jotain harvinaisempaa?
Täytyypä mennä kaivelemaan. Ei tässä kohtaa ole väliä, vaikka olishan se hienoa laittaa visakoivua niityllinen lapsille.
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

opel1999e kirjoitti:
Markku&Rintsikka kirjoitti: neljästä klementtiinin siemenestä on kolme itänyt :shock:
Omavaraisuus sitrushedelmissä on jo aika lähellä smiley_074
Tarkemman katselun jälkeen totesin kaikkien neljän itäneen. Uskomaton 100% itävyys :shock:
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
opel1999e
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja opel1999e »

Ei ole viherpeukku keskellä kämmentä!
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen

Tarkemman katselun jälkeen totesin kaikkien neljän itäneen. Uskomaton 100% itävyys
Eikun soitto iltapäivälehteen, tuo on lööppikamaa! "Ilmastonmuutos on totta - unohda tuontiklementiinit kun niitä saa nyt kotimaastakin". :-D

Ollapa kaikki siemenet yhtä kiitollisia idätettäviä tähän aikaan vuodesta.
Markku&Rintsikka
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Markku&Rintsikka »

opel1999e kirjoitti:Ei ole viherpeukku keskellä kämmentä!
Jos minua tarkoitat, niin sisällä on noin 50 viherkasvia. Jopa vuonna 1988 kukkapurkkiin pistetty siemen. Yritetty netistä etsiä lehden perusteella minkä siemen se on ollut. Lähinnä on greipin lehti.
Rintsikka asuja jo vuodesta 2005. Noin 200m2 kolmessa kerroksessa, on siinä sinkulla siivoamista.
En minä mikään utelias ole .... een
Harri68
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Harri68 »

Laurakaisa kirjoitti:[quote="Harri68"

Harri
http://www.hyotyhalli.fi - siellä on ainakin ollut rakennustavaraakin.[/quote]

Pitääkin alkaa käydä tuolla vähän ahkerammin. Joskus aikoja sitten kävin, mutta silloin en mitään löytänyt. Tosin silloin oli tarpeet erilaiset kuin nyt.
Kulmala
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulmala »

Kevät alkaa Kulmalassakin.
Kävin hakemassa "idätysastian" Stockalta, 99,-

Kuva
Kuvan lähde: Ilta-Sanomat

(hups kun tuli isona tuo kuva)

Kahdessa vuorokaudessa lyhyeksi leikatut kaupan salaatit ovat työntäneet yli puoli senttiä uutta. Nahistunut salviakin voi paremmin. Toimii siis.
Tuo värkki on kotimainen Indoor Garden, vesikierto-yrttikasvattamo.

Nyt harkitsen (siis vaimo harkitsee, eli myös minä harkitsen) kasvihuoneen ostamista. Oli Hobby Hallissa tarjouksessa, toinen taisi olla karvan alle 400 ja toinen 450. Ihanan kallista.