Villa Väinölä

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
Vastaa Viestiin
Emmastiina
Jäsen
Jäsen

Villa Väinölä

Viesti Kirjoittaja Emmastiina »

Hei kaikille. Olen uusi kirjoittaja tällä sivustolla mutta muiden kirjoituksia on tullut luettua jo pidemmän aikaa. Uskallauduin kirjoittamaan kun keskiviikkona 6.10 olen ostamassa ensimmäistä omaa "ei ihan rintamamiestaloa" mutta kuitenkin.

Tämä projekti käsittelee siis Villa Väinölän korjaamista. Väinölä sijaitsee Nurmijärvellä. Talovanhus omaa mansardikaton, puurakenteen ja maavaraisen kellarin, yhteensä noin 160 neliötä. Ja vieläpä rintsikoista tutun pohjapiirustuksenkin. Vaikka Väinö on ulkokuoreltaan hyväkuntoinen on sen sisäpuoli saanut rapistua ajansaatossa ihan rauhassa. Siispä aloitammekin tuoreen aviomieheni kanssa haastavan remontin. Sanon sitä "pommi sisään ja perään"-remontiksi, mikä kuvannee parhaiten remontin laajuutta.

Olemme palkanneet 4 ammattimiestä ja sen lisäksi mieheni jää pois töistä ja apuun kiiruhtaa vielä isäpuolenikin. Lisäksi apuna on satunnainen määrä kavereita. Tarkoitus olisi laittaa kaikki sisätilat 7 viikossa kuntoon... KYLLÄ! 3 kerrosta, 6 huonetta, keittiö sekä koko alakerta. JA jotta tekisimme asiasta vielä haastavampaa meinaamme purkaa kellarin lattian, madaltaa sitä noin 60-80cm ja rakentaa sinne uuden kodinhoitohuoneen, kylppärin ja saunan. Jos joku tässä vaiheessa naurahtaa ja pudistaa päätään niin kannattaa jatkaa tämän blogin lukemista sillä sehän tulee onnistumaan :-D Olen päättänyt niin.
Emmastiina
Jäsen
Jäsen

Villa Väinölä

Remontin alkamiseen on siis aikaa 5 päivää. Leka alkaa heilua 8.10 perjantaina. Tähän mennessä olen tehnyt miljoona tuntia pohjatöitä. Meillä on mieheni kanssa selkeät omat roolit johtuen luonteenpiirteistä. Minä olen se joka suunnittelee, kilpailuttaa, selvittää ja jyrää kaikki mielipiteet läpi. Mieheni on se joka toteuttaa, stoppuuttelee minua ja pitää jalkani maassa ettei kustannukset nouse ihan taivaisiin. Tästä johtuen sillä aikaa kun mieheni on miettinyt ikkunan pokien väriä, minä olen suunnitellut jo sisustukset, kaakelit, tapetit, keittiön, kodinhoitohuoneen, lauteiden muodon jne. Minulla ei siis ole hajuakaan siitä miten kauan suunnitellut remontit vie mutta olen päättänyt millaisen huuvan haluan lieden yläpuolelle...pelottavaa eikö?

Tulen jatkossa jakamaan kaikki miljoonan taalan arvoiset hyvät vinkit mitä minulla on, toivottavasti osaan laittaa linkkejä kuviin että näette missä mennään. Jaan ilot ja surut. Stay tuned -vai miten se menikään.
sakari75
Jäsen
Jäsen

Re: Villa Väinölä

Viesti Kirjoittaja sakari75 »

Onnea urakalle! Uskaltaako kysyä millasella budjetilla olette liikkeellä?
Se mikä ei tapa,vituttaa.
RM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja RM »

Ettei vaaan tulis kiire... :-)
Emmastiina
Jäsen
Jäsen

Villa Väinölä

Saa kysyä, jos 60t riittää niin hyvä mutta epäilen budjetin olevan lähemmäs 80t. Ja jos ei tulisi kiire niin homma olisi liian helppo :roll: Kiire, hätä, stressi ja burn out ovat toinen nimeni. Jos pohjustan asiaa vähän niin viimeksi remppasimme 100 neliöisen rivarin lattiasta kattoon 2 viikossa. Tosin tähän ei tehty kylpyhuonetta. Seurauksena oli myyräkuume (nukuimme kaiken paskan keskellä patjoilla), isäpuolelta partiolaisen vala että hän ei IKINÄ tule meidän projekteihin mukaan. Niin se aika muistot kultaa.

Ja miksi aina kauhea kiire? Tällä kertaa syynä on se että olimme ihastuneita tähän talonvanhukseen jota oli myyty jo likemmäs 2 vuotta (miksiköhän...) ja laitoimme oman kämpämme myyntiin joka perskules meni ennen ensi näyttöä ja vielä täyteen hintaan. Ehtona vain että se on vapaa marraskuun loppuun. Ja minähän EN muuta remontin keskelle. Taitoa olisi tehdä rempat itse ja sillä säästäisi ihan lyhyellä matikalla noin 40t palkkoja, mutta...naiset, eikö vain =)
Aliina
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aliina »

Paljon onnea vaan... kyllähän sitä toivoisi, että 60-80 tuhatta riittäisi, mutta se meni ainakin minulla ihan perusjuttuihin, kuten sähköihin, putkiin,viemäreihin, lämmitykseen ja ilmanvaihtoon. Siitä luurangosta piti sitten vielä tehdä pinnoiltaan siisti koti. Täysremontti on hirmuinen koitos, mutta onnea remonttiin!
helanen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja helanen »

"pommi sisään koko taloon" remontti seitsemässä viikossa tehtynä on varsin kunnianhimoinen aikataulu. Toivon, että onnistutte vaikka hieman ( siis paljon ) asiaa epäilen. Mielenkiinnolla tulen seuraamaan projektin etenemistä. Onnea ja jaksamista :wink:
Tyyppi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tyyppi »

Hui kauhistus!

Tulette kenties huomaamaan sen eron, kun siirrytään remontoinnista rakentamiseen. Alkamassa oleva projektinne vaikuttaa nimittäin menevän enemmän rakentamisen kuin remontoinnin puolelle.

Muistakaa sitten käyttää pikabetonia kellarin lattian valussa, sillä muuten teillä loppuu betonin kuivumista odotellessa aika vaikka saisitte lattian valettua ensimmäisenä remonttipäivänä. Ja mikäli tarvitsette esim. uusia ulko-ovia tai ikkunoita, pistäkää ne tilaukseen jo eilen, sillä muuten nekään eivät ehdi haluamassasi aikataulussa edes tontille (kirjoituksestasi päätellen et tyytyne perus-rautakauppaoviin tai -ikkunoihin...)

Ilmeisesti tässä mennään ilman rakennuslupaa...
Hower
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Hower »

Ameriikassa ne "hurja remontti"-ohjelman perusteella kasaa talon raunioista loppuun asti alle viikossa niinettä onhan tuo 7 viikkoa valtavan pitkä aika :-D . Haluamatta masentaa niin uskallan kuitenkin epäillä, että se 7 viikkoa ei tule riittämään edes puoliasiallisen jäljen aikaansaamiseksi. Aika loppuu kesken. Onneksi sitä kuitenkin valmistetaan koko ajan lisää...
Semmoista "isoa" remppaa sivusta seuranneena voin sanoa, että pelkkä purkaminen tuo mukanaan niin paljon työtä ja yllätyksiä että huh-huh.
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Hattua nostan, jos tuossa tavoitteessanne pysytte.En halua masentaa, mutta minusta tuo ei ole realistinen aikataulu. Siinä ei ainakaan ole varaa mihinkään yllätyksiin esim purkaessa, epäonnistumisiin, sairastumisiin, viivästyksiin tavaran toimituksessa tms tms. Samoin kun montaa asiaa tehdään samaan aikaan, tulee helposti tilanteita, joissa yhden asian viivästyminen seisottaa muuta työmaata. Materiaalien kuivumisajat vievät omansa, niillä voi tietenkin jonkin verran pelata riipuen millaisa laasteja, maaleja yms käyttää. Viimeistely viimeisen listan viimeiseen naulaan asti on oma juttunsa, ja kuinka millin tarkasti sen tekee.

Paljon riippuu tietenkin myös siitä, mitä tekee itse ja mitä ostaa valmiina.Ostaako valmiiksi sairaalavalkoista mdf-listaa vai ostaako puulistaa, jonka itse maalaa itse pariin kertaan pellavaöljymaalilla, kunnostaako vanhaa puulattiaa asiaan kuuluvalla hartaudella, vai laiskiikö päälle laminaattia ja mattoa rullasta. Sitten on sellaisia ihmisiä, kuten minä, joiden mielestä vanhan talon remontoinnin yksi suuri vihollinen on kiire. Kiireessä pilataan niin valtavasti taloja ja tehdään suuria vahinkoja. Mutta toivottavasti ei päde teihin.

Toivottavasti jaksatte kirjoitella tänne remontistanne. Kiinnostavaa seurata, miten edistyy. Lupaan seurata!
Onnea matkaan.
rapsutiinu
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://kurunrinne.suntuubi.com/?cat=1

Viesti Kirjoittaja rapsutiinu »

Ei tuo mikään mahdoton ajatus ole tuossa ajassa tuolla työporukalla. Muistuu mieleen kun nykyistä remppasin alkuaikoina niin nukuttua tuli muutama tunti aina yössä ja monesti huomasi että klo oli 05.00 kun laatoituksia tehtiin...
Kantsii satsata noihin kosteisiin tiloihin heti ihan 100% koska siellä tulee vastaan kuivumisajat jne.. (ja yleensäkin missä käytellään noita betoneja ja laasteja yms.) Mielenkiinnolla seuraillaan miten homma edistyy... Tsemppiä remppaan...
Kuvia projektiin jatkossakin >>> [url]http://kurunrinne.kuvat.fi/#/kuvat/Villa+Mäki/[/url]
Palom
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Palom »

Vanhan talon kanssa ei kannattaisi pitää kiirettä ollenkaan. Ensinnäkin teillä ei ole tiedossa tarkalleen mitä tehdään ja millä tavalla. Kannattaisi pohtia rauhassa ja toteuttaa peruskorjaus osissa, useamman vuoden aikana. Korjaustyön laajuus ja toteutustapa selviää aina vanhassa talossa vasta työn aikana, kun purkamista tehdään. Mihin teillä oikeasti on kiire?

-Liian kiireen kanssa tulee yleensä vain ongelmia. Joko homma kaatuu jo ensi metreillä ja liian optimistiset aikataulusuunnitelmat saa muokata uusiksi kertomalla ne kymmenellä.
-Toinen vaihtoehto on se, että tehdään vauhdilla ja rakennetaan kuin uutta taloa. Uusia materiaaleja nopeasti ja helposti. Kuunnellaan vain remonttimiesten mielipiteitä ja katsotaan rakennustarvikekuvastoja. Lopputulos on talona täysi pommi, niin esteettisesti kuin rakenteellisesti.
-Kolmas on se, että tehdään liian iso remontti vanhaan taloon, ei tiedetä mikä on toimiva ja tarpeellinen juuri tässä talossa ja tullaan katumapäälle vuoden kuluttua. Homma olisikin pitänyt toteuttaa jotenkin toisin..
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Palom edellä kiteytti hienosti, olen samaa mieltä.

Vanhan talon kanssa pelkästään työpöydän varassa tehdyt suunnitelmat eivät onnistu.. Vanhoissa taloissa ei ole standardimitoituksia eikä ratkaisuja. Purkaessa tulee aina yllätyksiä, ei välttämättä vaurioita (usein niitäkin) mutta selaisia ratkaisuja ja rakenteita, joita ei olisi millään voinut aavistaa. Tämän takia tarkkojen suunnitelmien tekeminen ennem kuin talo on tuttu ja tehty tarpeelliset purkutyöt, on hankalaa. Korostan vielä sanaa tarpeelliset, sillä valitettavan usein puretaan ihan turhaan ja tarpeettomasti "koske me nyt remontoidaan ja laitetaan vanha talo kuntoon" ja "koska vanha talohan on remontoitava". Ja sitten tehdäänkin vanhasta uusi, ja mahdollisesti vielä paljon kallimmalla kuin mitä uusi olisi maksanut.

Toistettakoon nämä vanhat hyvät vinkit tässäkin:

1. Ää korjaa kunnossa olevaa. Älä uusi korjattavissa olevaa. Paikkaa ja kunnosta.

2.Selvitä vaurion syy ja poista se. Korjaa vasta sitten ja korjaa entiselleen.

3.Käytä samoja materiaaleja ja työmenetelmiä kuin ennenkin on käytetty. Älä kokeile uutuuksia.

4.Säilytä vanha rakenne. Ellei se olisi kelvollinen, ei talosta koskaan olisi tullut vanhaa.

5.Jos voit, asu talossasi vuosi, ennen kuin ryhdyt korjaamaan sitä.
Ellei talosi riitä sinulle, vaihda mieluummin taloa.

6.Useimmat vauriot johtuvat huonosta hoidosta ja väärästä
korjauksesta.

7.Vanhojen rakennusten kauneus on niiden herkästi turmeltuvissa mittasuhteissa. Lämpötaloudelliset korjaukset eivät saa määrätä rakennuksen ulkonäköä, useimmiten riittää seinärakenteiden tiivistäminen ja yläpohjan lisäeristys.

8.Hyväksy epäsäännöllisyyksiä. Hyväksy mutkia ja vinoutta. Hyväksy pientä epätasaisuutta. Hyväksy tyylikerrostumia ja vanhanaikaisia ratkaisuja.

9.Hylkää tyylijäljitelmät. Hylkää materiaalijäljitelmät. Hylkää haaveet alkuperäistämisestä; vanha rakennus ei ole
koskaan ollut alkuperäinen ja uusikin se voi olla vain kerran.

10.Jos sinulla on varaa rikkoa näitä käskyjä, sinulla on varaa rakentaa mielesi mukaan uusi talo. Kenelläkään ei ole varaa väittää, että satavuotias talo olisi huonosti rakennettu.
http://www.varaosapankki.org/muistilista.htm
Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Samaa mieltä Palomin ja Kakluunin kanssa. Vanha talon järkevä korjaaminen vaatii aika paljon suunnittelua ja aikaa. Varsinkin siinä tapauksessa, että taloon tehdään teknisiä muutoksia, eristyksiä, ilmanvaihtoa jne...

Jos tarkoituksena on tehdä vain alkuperäisten materiaalien mukainen pintaremontti esim. uudet pinkopahvit vanhojen tilalle, ikkunanpokien kunnostusta jne. niin silloin vauhtia voi ollakin.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mua kanssa huolestuttaa tuo vauhti aika tavalla. Vanhaa korjatessa kiirehtiminen tekee aina hallaa lopputulokselle. Kyllähän se menee helposti halkipoikkipinoon moderneilla rakenteilla, mutta siinä sitten tulee tehtyä helposti talolle ihan turhaa väkivaltaa.

Suosittelisin että katsoisit kumminkin listaa läpi sillä ajatuksella että priorisoisit asioita hiukan. Ajattele että mikä on minimi jolla pärjää ja keskity niihin. Ei ole katastrofi jos muuttaessa pari huonetta tai vaikka keittiö on vielä aloittamatta, paljon pahempi ongelma on se että koko talo on levällään ja puolitiessä. On ihan viisasta aloittaa remppa sillä tavalla että uuteen huoneeseen mennään repimään vasta sitten kun edellinen on valmis, koska muuten sulla on riski siitä että sulla on kaikki huoneet kesken kun pitäisi muuttaa sisään.

Kun me muutettiin tähän nykyiseen kämppään niin se oli purkukuntoinen murju. Ennen muuttoa laitettiin yksi huone kuntoon niin että talossa on siisti tukikohta jossa olla kun muualla remppaa. Ja siitä on sitten tehty pikkuhiljaa huone kerrallaan. Pikkuhiljaa tekeminen ei ole ainoa hyväksyttävä tapa rempata, mutta vaikka kuin teis pikaremppaa niin kannattaa huolehtia että työmaalla on koko ajan joku siisti tukikohta, vaikkei siellä edes asuisikaan rempan aikana.

En halua kyseenalaistaa osaamista tai organisointikykyäsi, mutta noin niinkuin tällä remonttikokemuksella (ja elämänkokemuksella) sanoisin että tommoinen seitsemän viikon rykäisy tulee olemaan todella haasteellinen ja erittäin riskialtis projekti. Kannattaa miettiä prioriteettilistat sillä tavalla että ei ole katastrofi jos homma jää kesken ennen kuin muutto tulee.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Vastaa Viestiin