Betoniseinästä läpi

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
PTM
Jäsen
Jäsen

Betoniseinästä läpi

Viesti Kirjoittaja PTM »

Tuosta läpitte n 130-140 leveä aukko ylös asti.
KuvaKuva

siitä ei ole tietoa onko seinä kantava, luultavasti kun se menee olohuoneen puolessa välissä.
Ajatuksena on tehdä ensin ylös about 1,6 metrin leveä ja 10cm korkia aukko mihin laitan raudasta i-palkin tai sitten neliöpalkin. Molemmilta sivuilta palkki tulee n. 15cm yli aukon koon, jolloin saadaan kantava rakenne.

Kannattaako aukon teko vaiheessa tukea kattoa molemmin puolin varmuuden vuoksi?

Pari kuvaa vielä selvennykseksi koko tilasta.
KuvaKuva

Nykyinen oviaukko muurataan umpeen. ja vasemmalle puolelle muurataan väliseinä johon tulee ovi. tilat tulee olemaan vasemmalta, pukuhuone, suihkutilat ja sit sauna.

Kiitoksia etukäteen vastauksista ja mielipiteistänne.
--------------------------------------------------
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

Ammatilta laattaaja. 5 v. ainakin 200 kylppäriä laatoitettu.
eekisa
Jäsen
Jäsen

Re: Betoniseinästä läpi

Viesti Kirjoittaja eekisa »

Moro,

Itse olen todennut, että timanttisahaajan palkkaaminen on oikeasti viisasta. Joku voi alkaa varmaan selostamaan, että tarvitaan rakennesuunnittelija jne. mutta sanoisin, että sahaajakin osaa kertoa, että kannattaako ja miten pitää vahvistaa (siis jos edes tarttee). Tekee myös reiän ihan heittämällä. Omilla välineillä tuota saa jyskätä viikon ja astiat tippuu seiniltä.

t. Kimmo
PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Eilen alootin sillä et piikkasin yläpuolelta 160cm leveän ja 10cm korkian kolon johon laitin sit metallipalkin. hitsasin katon rajassa olevaan vanhaan rautaan sen kiinni. ja noin 15cm jäi molemmille puolille seinän päälle, josta kolon vielä betonilla täytin. about pari tuntia meni.

Tänään kävin kone rentiltä hakemassa ison timanttileikkurin. (saan halvalla kun omalla toiminimellä haen)
nyt oon sen tunnin aherrellut ja puolet aukosta jo tehty. ja hyvin näyttää pysyvän kaikki pystyssä.
Melkein kaiken voi itse tehdä kun käyttää aivoja, sitten kun aivot ei riitä, niin on hyvä ottaa ammattilainen tekemään.

PTM
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PTM »

Projekti edennyt tähän asti viini
Kuva

eppu,
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja eppu, »

joo kyllä noin ohkasen seinän vetäsee itsekkin.joskus tuolla kellarissa on 40 cm seiniä joissa on kiviä mukana ja niissä tulee hiki jo kelle vaan.
jiitek
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jiitek »

Itsellä ollu pitkään jonossa odottamassa samantyyppinen homma kellarin ulkoseinään(eli sokkeliin). Kerran käväistiin katsomassa yhden rakennusmestarin kanssa ja hän kyllä pikaisesti laskeskeli aivan eri kokoluokan jäykistettä oviaukon päälle kuin mitä tuossa on käytetty.

Erona on minulla kuitenkin se, että seinän sisään upotettu palkki ei oikein onnistu koska heti oviaukon päältä alkaa kellarin katto joten sokkelin kylkeen ulkopintaan/kylkeen tuleva vahvistus oli mietinnässä.

Oisko ollut 10mm plootusta 40cm korkea levy tms.?
Vastaa Viestiin