Tsemppiä vaan kaikille kellarin lattian piikkaajille! Helvetin moinen työ pelkällä lapiolla kaivaa märkää savista maata pois pienestä ikkunasta. Paljon myös oli kiviä, nyrkin kokoisista aina jalkapallon kokoisiin.
Sellaista tässä nyt mietin, että millä tuon maan saisi tasaiseksi ja tiivistettyä ennen salaojasoraa? Täryttää sitä ei voi kun uppoaa koko tärytin saviliejuun?
Antura ihmetyttää myös voiko se olla vain 10 cm paksuinen? Ulkoseinien reunalla lattiavalu oli hieman paksumpi kuin keskellä, eli lattia olisi valettu samaan tasoon kuin antura.
Terve.Onnea vaan sun hommalle.Itse aion tehdä ovi-aukon ennen piikkausurakkaa.Veditkö suoraan piikkaamalla seinänviertä vai leikkasitko ensin laikalla (yritän nostaa huonekorkeutta,joten ei saisi jäädä isompia kohoumia sivulle)?
Leikkasin sivuilta sitten porasin, piikkasin ja hakkasin lekalla lattian kappaleeksi. Sellainen kulmahiomakone on pätevä missä on imurille kurkku. Ei pölise, niin prkleesti. Kastelukin vähentää pölisemistä jonkin verran.
Just saatiin lattiat piikailtua.. antura oli tosiaan noin 10cm ainaskin meillä. Onnistui ihan mukavasti piikkauskoneelle - pehmeää kun oli. (semmosella pikku -hiltillä) Vielä olis se tuo maan kaivuu edessä - että ei muutakun lapiota heiluttelemaan..
Melkein kannattaa harkita vuokra kuljetinta. Siis sellaista hihna vehjettä jolla maan saa siirrettyä ikkunasta ulos, kyllä tuo raskasta touhua on. Aamulla kuoppaan oli vielä noussut vettä, niin meni koko lapiointi kuralla sotkemiseksi.
Nyt meidän kuopassa on 200 mm soraa ja edelleen mietin sitä täryttämistä. Onko sille tarvetta?
Siis mitä? Lisääkö se riskiä jotenkin? On nuo radon arvot joskus meillä mitattu, ongelmia ei ollut.
Nyt on kaivettu sokkelia ulkopuoleltakin auki n. 20 metrin matkalta ja kahdella talon sivulla oli pienoinen yllätys.
Sokkelia vasten oli laitettu lasivillaa ja salaojat sellaisesta keltaisesta isosta putkesta jotka oli enemmän ja vähemmän tukossa. Aikanaan ei maata ole korvattu vaan lyöty samat massat takaisin!
Lasivilla on pitänyt sokkelin mukavan märkänä jo vuosia!
Ei se salaojitus riskiä tee radonille, jos sitä tarkoitit. Mä tarkoitin et jos maaperä on esim. hiekkaharju, josta radonia tulee tietääkseni aina, nii putkituksen avul sen saa pois tulemasta sisätiloihin. Jossakin nettisivuil o ohjeit ja kaupungin rakennusneuvonnast tietoo saa kans. Ja jos maa o otollista radonille niin se nousee etenkin kovilla pakkasilla lämpimään kellariin, näin oon jostaki tietoa lukenut. Joku varmaa korjaa jos vääräs olen. Saahan sen radonin pois sisältä kaivoil ja ilmastointia lisäämäl jälkeenpäin nii ku me joudutaa tekeen. En uskonut muijan mantsan tiedon taitoja hiekkaharjujen radonist ku väsyneenä sitä hiekkaa kannoin ulos kellarista, piikkasin ja piikkasin yms. Mut uhraa hetki sen miettimiseen se voi kannattaa.
Onkos kukaan käyttänyt imuautoa kun on kellarin lattiaa madaltanut? Itse ajattelin sitä käyttää, säästyy melkoinen vaiva hiekan kärräämisessä. Mutta siis, jos joku on ko. palvelua käyttänyt niin mikähän on ollut kustannus?
Kohta voisi tilata betonia ja pumppuauton pihalle, mutta vielä pitäisi laittaa raudoitus ja lattia lämmitys. Mieleeni on jäänyt että styroxin päälle laitettaisiin vielä suodatinkangas ennen raudoitusta ja valua. Olenkohan kuvitellut taas omiani vai tarvitseeko styroksin päälle jonkin sortin kankaan ennen, kun kuraa valaa päälle?