Talon hankinta, mutta mutta...

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
2mi
Uusi jäsen

Talon hankinta, mutta mutta...

Viesti Kirjoittaja 2mi »

Hei,

Olemme löytäneet unelmatalon, mutta... Aina se mutta. Eli talossa on hajuhaittoja eli "tuoksuu" tunkkaiselta. Haju on voimakas ja sen takia jo yksi kauppa kohteesta purettu. Jätimme kuitenkin kohteesta tarjouksen, mutta ehtona kaupalla olivat kuntotarkastus + homekoiratutkimus. Homekoira kävi talossa tiistaina ja kuntotarkastaja tänään. Homekoira merkitsi talosta 6 paikkaa "missä on hometta". Paikat olivat kellarinluukku, wcpönttö ja suihkun nurkka maantasakerroksessa + yläkerrassa takka ja väliseinän ja ulkoseinän nurkka molemmin puolin. Tänään kuntotarkastaja ei löytänyt muuta huomautettavaa kuin korvausilma-aukkojen puutteen ja ulkokaton kunnon. Tarkastaja avasi yhden koiran merkkaaman paikan tai pikemminkin 2 paikkaa eli tuon kahden huoneen väliseinän mitä koirat olivat haukkuneet molemmin puolin. Kohta oli kuiva ja ilman vaihtumisen pystyi tuntemaan poratusta reiästä.

Olimme jo ennen tarkastuksia selvittäneet mahdollista syytä hajulle ja tuttu lvi -ammattilainen kohdetta näkemättä arvioi syyksi korvausilmaventtiilien vähyyden. Hän epäili, että kaikki korvausilma tulee rossipohjasta ja tuo mukanaan maan/tiivistepurun hajuja. Rakennustarkastaja oli samaa mieltä ja löysi talon ainoan korvausilmaventtiilin saunasta, jonka alla on hyvin kostea kellari, missä myös lehtiä, puusilppua etc. mätänevää maa-ainesta (itse kellarissa kylläkin betonilattia). Kuntotarkastaja epäili siis suurimmaksi syyksi kellaria. Hän ryömi rossipohjan niiltä osin, kuin sinne mahtui ja kaikki paikat olivat täysin kuivia.

Kohde on rakennettu 1952, siihen on rakennettu elintasosiipi -79 tjms, mutta koska ko. siipi oli kostunut/homehtunut on se purettu pois v. 2009. Samalla alkuperäinen osa purettu perustuksille ja jäljellä nyt on vanha kuutio + terassi ja iso lämmin eteinen. Remontin yhteydessä taloon lisätty mm. koneellinen ilmanpoisto + sisäsauna vanhan keittiön tilalla yms.

Kertokaa fiksummat miten tässä kannattaa edetä? Luotammeko rekkuun ja hylkäämme tämän kohteen täysin? Ostamme talon ja pistämme ilmanvaihdon kuntoon ja ihmettelemme mitä sitten? Vai jotakin muuta, mitä?

Tomi.
tcb1967
Jäsen
Jäsen

Re: Talon hankinta, mutta mutta...

Viesti Kirjoittaja tcb1967 »

Ei tuossa kyllä yksi "mutta" riitä :roll:
Kellari kuullostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta paikalta, muut asiat huomioon-ottaen sauna kannattaa tutkia hyvinkin tarkkaan. Homekoirien luotettavuudesta en tiedä, mut jos kuusi paikkaa merkkasi...
kakluuni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kakluuni »

Voi olla, että tuossa on lopulta vain pieniä ongelmia, mutta voi olla että joudutte isoihin ongelmiin. Nyt olette tietoisia ongelmista, mikä huomatavasti heikentääa jatkossa asemaanne, jos talosta palajastuu laajoja vaurioita ja yritätte vaatia myyjältä korvauksia.

Eihän se mahdollinen home toki taloa kelvottomaksi tai purkukuntoiseksi automaattisesti tee, on meidänkin tollista löytynyt hometta,korjaamalla ne usein saa kuntoon. Taloatsa riipuu saako kuntoon ja millaisin kustannuksin.

On toki vaikea sanoa näkemättä taloa mitään varmaa, mutta jos lyhyen kuvauksesi perusteella pitäis päättää ostaako vaiko ei, niin vastaisin ei. Minä en ostasi tuota kohdetta.
Aliina
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aliina »

Minulle kuntotarkastaja antoi samanlaisia ohjeita, eli tuuletus kuntoon. Hän sanoi myös, että hajun aiheuttaja voi olla vaikka nyrkin kokoisella alueella, ja että jos sen todella haluaa pois, siinä voi olla metsästämistä. Tein sen ratkaisun, että yläkerrasta vaihdettiin eristeet kokonaan. Siinä löytyi se hajun syykin sitten, eli puutteellinen yläpohjan tuuletus. Osasyynä ikävään hajuun saattoi olla sekin, että eristeenä oli korkkia, joka ilmeisesti kuivanakin haisee mun nenään tunkkaiselta. Nyt on raikasta, mutta niin kallista oli, että välillä mietin, oliko järkevää.
Eli miettisin kyllä tarkkaan mikä voi mennä pieleen... En välttämättä luottaisi kenenkään (edes kuntotarkastajan) toiveikkaisiin ennustuksiin.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Ihan terve talokin voi haista tosi pahalle jos nuukuuksissaan tai ymmärtämättömyyttään asukkaat eivät tuuleta. Olen joskus sellaisessa vieraillut ja vaatteet haisivat niin että piti laittaa tuulettumaan saman tien. Haju ei ollut "mökin haju" vaan sellainen koulun liikuntasalin pukuhuone loppuiltapäivästä, yäk.

Se haju varmaan tulee alapohjasta, jos kerran sormeen tuntui "huiku" väliseinään tehdystä reiästä?

Vaikea sanoa kuinka pinttynyt se haju on, mutta jos hinta, sijainti ym asiat ovat kohdallaan niin kai tuosta talon saisi. Sisäpinnat vaan uusiksi, se haju on niissä eikä maalaamalla peity. Rossi ja kellari tyhjiksi ja vaikka lecasoraa tai sepeliä kerros pohjalle.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Jamo2001
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jamo2001 »

Ota Raksystemin kuntotarkistus ja siihen piilovirhevakuutus.
umbrawhite
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja umbrawhite »

Jos taloon on lisätty koneellinen ilmanvaihto ilman korvausilma aukkoja missään on varmasti hyvinkin tod näk että korvausilma tulee rakenteiden läpi väkisin. Se on hurja kuutiomäärä joka puhdasta ilmaa pitäsis saada joka tunti tuotua hallitusti. Mikäli ilma tulee rakenteiden läpi voi koirien merkkaamat paikat olla vain ilman kulkureittejä ja syy josskin aivan toisaalla. Helpoin olisi testata, että muuttuuko talon hajut jos pitää muutamaa ikkunaa eri puolilla hieman raollansa. Tämä ei tietenkään tarkoita etteikö voisi oikeata kosteusvauriota olla rakenteissa. Se että kannattaako taloa ostaa riippuu mielestäni talosta, alueesta, korjauksiin arvoitavasta raha määrästä ja loppullisesta myynti hinnasta. Jos samalla alueella vastaavat talot maksavat esim. 300000€ ja tuo lähtee esim. 220000€ niin voisin kyllä miettiä ostamista. Mikäli talosta maksaa hinnan joka ei kata riskin ja remontin aikaansaamaa kysymysmerkkiä, niin voi käydä joku päivä, niin että on enemmän lainaa kuin talolla arvoa. Vielä hajuista se että ne tarttuvat pinta materiaaleihin helposti ja vaikka hajun lähde poituisi haju itse voi jäädä. Otsonointo auttaa jonkin verran, mutta materiaalien vaihtaminen enemmän.
duppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja duppa »

Tämän saman ajattelin sulle kirjoittaa, mutta Umbrawhite ehti ensin. :-D
umbrawhite kirjoitti:Jos taloon on lisätty koneellinen ilmanvaihto ilman korvausilma aukkoja missään on varmasti hyvinkin tod näk että korvausilma tulee rakenteiden läpi väkisin. Se on hurja kuutiomäärä joka puhdasta ilmaa pitäsis saada joka tunti tuotua hallitusti. Mikäli ilma tulee rakenteiden läpi voi koirien merkkaamat paikat olla vain ilman kulkureittejä ja syy josskin aivan toisaalla.

Tietenkin on mahdollista, että talossa on oikeastikin "jotain mätää", mutta mun silmään pisti heti tuo kertomuksessasi lukeva: taloon on asennettu koneellinen ilmanvaihto!

Jos omistajalle sopii, niin sammuttakaa tuo koneellinen ilmanvaihto pariksi päiväksi ja menkää uudestaan taloon haistelemaan....tietenkin omistaja voi aamusta iltaan tuuletella, jolloin Bluffauksen mahdollisuuskin on olemassa, mutta tunkkaisuuden takaisin saaminen koneen käynnistämisen jälkeen voisi sinetöidä tuon teorian oikeaksi bluffauksesta huolimatta, eli kone takaisin päälle ja jo seuraavana päivänä taas haistelemaan.....varmasti on käryt palanneet jos tuosta syystä johtuvat.
koppelo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja koppelo »

Vain poistoilmanvaihdon asentaminen vanhaan rakennukseen saattaa tuottaa ongelmia juuri tuloilman kanssa. Ilma vaihtuu hallitsemattomasti ja liian tehokkaasti rakenteiden läpi, käytännössä vetopaikkojen kautta vaikkapa kosteammasta kellarista.

Ehdotettu ilmanvaihdon sulkeminen saattaa auttaa havainnoinnissa, ja mahdollisten vauriopaikkojen etsimisessä, mutta se ei poista ongelmaa. Jos elintasosiipi on päädytty jopa purkamaan kokonaan homeen takia, niin tilanne on täytynyt olla homeen kanssa hyvin paha. Paha haju kielii aina ongelmista, eikä se ole talolle luonnollista.

Vaihtoehto 1:

Jos poistoilmaventtiilit sijaitsevat vain kosteissa tiloissa, niin lasketaan ilmanvaihdon tehoa alhaisemmaksi ja lisätään huonetilaan oma tuloilmaventtiili ulkoa. Samalla suljetaan väliovien ilmankulku tiiviillä uudella ovirakenteella ja huolehditaan että ovet ovat aina kiinni. Sen jälkeen vanhalle puolelle palautetaan painovoimainen ilmanvaihto+tuloilmaventtiilit jokaiseen huonetilaan ja kosteat tilat toimivat itsenäisesti omassa "kapselissaan". Tämä ratkaisu lähinnä korjaa virheellisen ilmanvaihtoratkaisun kömmähdyksiä, mutta ei poista varsinaista hajun aiheuttajaa, eli vauriokohtaa.

Vaihtoehto 2:

Poistetaan koko koneellinen ilmanvaihto käytöstä ja avataan koko talon rakenteita. Kallis remontti ja ostotilanteessa talolle ei kannata laskea juuri arvoa tontin arvon lisäksi.

Tämä talo on oikein hyvä esimerkki sellaisista rintamamiestaloista, sekasikiötaloista, missä on tehty raskaita remontteja ja muutoksia alkuperäiseen, eikä kukaan tiedä onko lopputulos hyvä vai huono. Talon myynnissä ja ostossa on isoja riskejä. Se kannattaa muistaa aina omia talounelmia toteuttaessa.
haelomaa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja haelomaa »

2mi kirjoitti:
Kertokaa fiksummat miten tässä kannattaa edetä? Luotammeko rekkuun ja hylkäämme tämän kohteen täysin? Ostamme talon ja pistämme ilmanvaihdon kuntoon ja ihmettelemme mitä sitten? Vai jotakin muuta, mitä?
Eipä tuohon taida olla yhtä oikeaa vastausta, mutta jos olette reipasta remonttiväkeä, niin ei yksi pieni talo mahdoton korjauskohde ole. Mutta jos mielellään tekisi elämässään muutakin kuin remppaa, niin kyllähän tuollainen talo on kodiksi viheliäinen. Itse olen kohta 7 vuotta elänyt sellaista elämää, että koko ajan on joku nurkka auki revittynä, eikä valmista tule, koska ammattilaisiin ei ole varaa eikä oma aika eikä taito riitä siihen, että saisi kaiken kerralla kuntoon. Kellarimainen haju oli meilläkin kaupanpäällisenä tässä "unelmien talossa", ja se on jonkin verran vieläkin aistittavissa, vaikka olen jo rakentanut puolet talon seinistä käytännössä uudelleen + vaihtanut yläpohjan eristeet. Pitkällä tähtäimellä pyrin eroon kaikesta alkuperäisestä purusta, mikä edellyttää kaikkien rakenteiden avaamista. Se on ihan selvä, että uuden rakentaminen olisi helpompaa kuin vanhan purkaminen ja uudelleen rakentaminen pala palalta.

/Hande
2mi
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja 2mi »

Rintamamiestalon kokoinen kiitos kaikille teille viisaammille vastauksistanne.

Lopputulema tälle seikkailulle oli, että peruimme kaupat. Soittelin tämän topicin avaamisen jälkeen vielä firmaan, joka tekee sisäilmanmittauksia etc. Sieltä epäiltiin, että ongelmia tosiaan on jossakin piilossa ja ne eivät todellakaan löydy ilman perusteellista paikkojen aukomista vaativaa tutkimusta. Myöskin se että talo alkaa oireilemaan 2v remontin jälkeen oli tälle asiantuntijalle sellainen varoitusvalo johon kuulemma kannattaa reagoida.

Keskustelimme taloutemme hallitusvastaavan kanssa aiheesta pitkään ja hartaasti ja olimme molemmat sitä mieltä, että vaikka talosta ei mitään löytyisikään olisi molemmilla se "mitä jos sittenkin" -tunne koko ajan. Ja vaikka talon remontoisi täysin ja hommat saisi balanssiin sillä hetkellä niin palaisivatko ongelmat? Tämä oli suurin syy miksi luovuimme kaupoista.

Myöskään talon myyntihinnan ja ns. markkinahinnan ero ei ollut niin suuri että se kattaisi isompaa remonttia, joka tuossa kohteessa olisi pitänyt tehdä jo esim. noiden pintojen takia. Emme halunneet alkaa myös tinkimään hinnasta vaan katsoimme viisammaksi hylätä koko kohteen.

Mutta (taas se mutta), jos paljon pahaa niin jotain hyvääkin. Kävimme eilen katsomassa uutta kohdetta samalta alueelta, joka oli n. 10x parempi ilman 10x hinnankorotusta. Kohteen bongasi paikallislehdestä isoäitini, joka soitteli siitä minulle. Paikallislehden rivi-ilmoituksessa mainittiin remontoidusta rintamamiestalosta ja ajattelin, että olisipa ko. talo edes lähelle yhtä siistissä kunnossa kuin talo mitä olen ihaillut aina tähän koiran haukkumaan taloon pyöräillessä. Voitte varmaan arvata, että talo oli 1:1 kunnossa kyseisen talon kanssa ;)

Tämän topicin voi siis poistaa, laittaa lukkoon tjms. Ja toivottavasti palaamme asiaan huomattavasti positiivisemmissa merkeissä tuon uuden kohteen osalta.

Tomi.
matrismik
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja matrismik »

Jamo2001 kirjoitti:Ota Raksystemin kuntotarkistus ja siihen piilovirhevakuutus.
Piilovirhevakuutuksen ottaa myyjä ei ostaja, vakuutuksella myyjä saa turvan piilevistä virheistä, aukoton se ei kuitenkaan ole vaan jos kohteessa on paikkoja joita ei ole voitu tarkistaa syystä tai toisesta tai kehotetaan havaintojen pohjalta tarkempiin lisätutkimuksiin niitä ei välttämättä korvata sekä kuten kaikissa vakuutuksissa siinäkin on omavastuu osuus..
Anne-Maria
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Anne-Maria »

Mielestäni tämän voi jättää hyväksi esimerkiksi muille.
Eli vaikka kuinka haluttaisi ostaa, niin kannattaa harkita tarkkaan.
Ilmeisesti teille on tulossa onnellinen päätös asialle, hienoa!

Minä kierrän yksin katsomassa kohteita ja annan nenun ja silmien toimia antureina.
Jos löytyisi joku mahdollisuuksissani oleva kohde, niin kuntotarkastus tottakai ja homekoira.

Pieni kertomus alkukesän esittelystä:

Otin mukaan potentiaalisen 'isäntäehdokkaan', joka pois lähtiessä
totesi naama valkoisena, että taisi hieman hävetä minua. Syyt olivat kuulemma ne,
että kun muut esittelyssä olevat frouvat olivat tutkineet keittiön kaapistoja,
niin minä möyrein kellarissa taskulamppuni kanssa ja kun muut mittailivat sohvan paikkaa,
niin minä haistelin vinttikoppeja.
Sanomattakin on selvää, ettei kaveri ole enää edes potentiaalinen :cool:
Vaikka hyvin kasvatettu susi olenkin
-en muuttunut lampaaksi
Juha_P
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Juha_P »

Anne-Maria kirjoitti: Syyt olivat kuulemma ne,
niin minä möyrein kellarissa taskulamppuni kanssa ja kun muut mittailivat sohvan paikkaa,
niin minä haistelin vinttikoppeja. :cool:
viini Oikea meinki. Ihan syäemmestä ottaa :oops:
Kulju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kulju »

Anne-Maria kirjoitti: Otin mukaan potentiaalisen 'isäntäehdokkaan', joka pois lähtiessä
totesi naama valkoisena, että taisi hieman hävetä minua. Syyt olivat kuulemma ne,
niin minä haistelin vinttikoppeja.
Sanomattakin on selvää, ettei kaveri ole enää edes potentiaalinen :cool:
Uusia potentiaalisia "isäntäehdokkaita" talon kera löytyy osoitteesta:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... a&start=90
Tämä on foorumi, josta löytyy vastaus kiperimpiinkin kysymyksiin :-D
Vastaa Viestiin