Työmiehet - käytöskoodia kaivataan

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Em2
Jäsen
Jäsen

Työmiehet - käytöskoodia kaivataan

Viesti Kirjoittaja Em2 »

Lieneekö oikea osio tällä foorumilla, mutta kysynpä silti. Etsiskelen sopivaa toimintatapaa erilaisten ammattilaisten kanssa asioimiseen. (Sähkärit, putkarit ym.) Onko ihan tavallista, että kun sopii vaikkapa rakennusurakoitsijan kanssa, että "tällä viikolla" tehdään jotain, asia ei hoidukaan, eikä miehestä kuulu mitään? Olen tässä kesän ja syksyn mittaan asioinut neljän eri yrityksen kanssa, ja kaikilla on ollut sama juttu: luvataan tulla tietyssa ajassa, mutta mitään ei kuulu. Mulle ei soiteta myöhästymisestä, mutta kun lopulta soitan perään, sanotaan, että "yritetään ehtiä mahdollisimman pian". Olenko nyt vaan tekemisissä tosi onnettomien organisoijien kanssa, vai kuuluuko tämä asiaan tällä alalla? Olen päivystänyt kotona kolme arkipäivää sähkäriä, jonka piti tulla, mutta mitään ei ole kuulunut. Tänään soitin firmaan, ja nyt he yrittävät saada jonkun asentajan soittamaan mulle tänään, mahdollisesti kertoakseen, että päivystän ensi viikonkin tyhjän panttina.
Jatkokysymys siis: voiko esimerkiksi sähkäriltä vaatia, että tulee tiettynä päivänä ja tiettyyn kellonaikaan, ja jos ei pysty siihen sitoutumaan, ei tule kauppoja. Vai voinko soittaa eri firmaan, jos toisesta ei epämääräisen lupauksen jälkeen kuulu mitään?
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Re: Työmiehet - käytöskoodia kaivataan

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

Kuuluu minusta ikävä kyllä asiaan, enemmän sääntö kuin poikkeus että myöhästytään.

Poikkeuksen sitten tekeekin sellaiset yksityisyrittäjät joilla on moraalia ja jotka haluavat säilyttää maineensa. Muutoin, perään saa kyllä soitella ja siltikään mitään ei tapahdu sovittuun aikaan. Etenkin maalla.

IT-alalla opitut projektin- ja härdellinjohtamiskyvytkin ovat olleet kovilla jotta oikeat urakoitsijat saa tontille oikeaan aikaan. Mikään muu ei auta kuin teroittaa kullekin firmalle että kenen tulee olla paikalla, milloin ja miksi. Se tulee ilmoittaa jämerästi että silloin on oltava paikalla kuin sovitaan, ei siten että "olis hyvä homma jos pääsisitte ensi tiistaina aamupäivällä".

Otan osaa, olen työssäkäyvänä jakanut tuskasi, välillä on ollut todella vaikeaa sovittaa työtä ja remonttiharrastusta yhteen, vain joustavat työajat ovat sen mahdollistaneet ja joustaa onkin sitten saanut.
"The harder you try, the dumber you look."
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Itse toimin yrittäjänä, ja mielestäni rakennusala on poikkeuksellinen - omalle kohdalle on sattunut usein niin, että hommat siirtyy ilmoittamatta tai aivan viime hetkessä ilmoittaen.
Pahin on ollut putkimies, joka hommat aloitettuaan hävisi kesäksi kuin pieru saharaan. Kesän jälkeen kautta rantain kyseli, että "mitenkäs se niitten remontti on edistynyt".. Epäilykseni osui oikeaan; viinamäen miehiä, mutta on ohareita sattunut mukaville ja tunnollisille toimijoille myös.

Olen ottanut tavaksi viattomaan kysymykseen verhoiltuja varmistussoittoja kulloinkin vuorossa olevalle urakoitsijalle jos kyseessä on kiireellinen asia. Yleensä jotain varmistettavaa onkin.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Yksi selkeä ja "helppo" tapa on tehdä sopimus. Tarkat tiedot ja työajat paperiin sekä sanktiot. Silloin on helppo nostaa meteli sopimusrikkomuksesta. Se on sitten eri asia kirjottaako kukaan nimeään paperiin ja minkälaisen mulkun maineen saa. Toinen tapa on palkata kunnollisia työntekjöitä. Muutamia löytyy vielä virosta ja lapista...
listuri
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja listuri »

Kyllä minä olen sopinut jokaisen asentajan kanssa päivämäärän ja tarkan kellonajan, jolloin homma tapahtuu. Useimmat ovat tulleet ajallaan, yksi joutui perumaan sairaustapauksen vuoksi, mutta soitti itse etukäteen esteestä.

Eli sovi vaan tarkat ajat ja jos ei onnistu, niin sitten vaihda tekijää. Eihän sitä tekijä voi omien töidensä viivästymisen takia seisottaa maksavaa asiakasta odottamassa (ja pois omista töistään) päiväkausia! Joku roti sentään. En minäkään mene hammaslääkäriin kolmea päivää myöhässä, kun olikin noita kiireitä... :shock:
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Jos te yritätte saada sopimukseen urakoitsijalle sanktiot jos ne ei tule paikalle sovittuna aikana, kukaan ei sellaista allekirjoita ellei sanktiota laukea myös tilaajalle siitä esim putkari ei voi aloittaa hommiaan sovittuna päivämäärällä koska edelliset vaiheet on vielä vaiheessa.

Eli vähän voi tarvita kyllä joustaa siinä.

Minusta on ihan OK jos ne ilmoittaa etukäteen että eivät esim ehdi huomenna mutta tulevat ylihuomenna. Jos ne toistuvasti ei pysty tuollaisiakaan lupauksia pitämään, kannattaa harkita ukkojen vaihtamista jos vaan on valinnan varaa. Putkareissa, sähkömiehissä yms erikoisammateissa vaan ei oikein ole, raksamiehissä on sitten enemmän valinnanvaraa
leenamari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja leenamari »

Näin se ei saisi mennä. Sopimukset vain kehiin ja sanktiopykälät mukaan.
Mutta saako sitten tarjouksiakaan? Kinkkinen juttu ihan varmasti.

Meille ilmeisesti sattui sitten hyvät firmat kun sekä kaivuufirma, putkifirma, betonimiehet ja muurari tulivat kaikki ihan ajallaan :-D
Sähkäri tosin on vähän loivaliikkeinen mutta kun on myös ilmainen niin ei kehtaa hoputtaakaan :lol:
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

jyrsija kirjoitti:Jos te yritätte saada sopimukseen urakoitsijalle sanktiot jos ne ei tule paikalle sovittuna aikana, kukaan ei sellaista allekirjoita ellei sanktiota laukea myös tilaajalle siitä esim putkari ei voi aloittaa hommiaan sovittuna päivämäärällä koska edelliset vaiheet on vielä vaiheessa.

Minusta on ihan OK jos ne ilmoittaa etukäteen että eivät esim ehdi huomenna mutta tulevat ylihuomenna. Jos ne toistuvasti ei pysty tuollaisiakaan lupauksia pitämään, kannattaa harkita ukkojen vaihtamista jos vaan on valinnan varaa. Putkareissa, sähkömiehissä yms erikoisammateissa vaan ei oikein ole, raksamiehissä on sitten enemmän valinnanvaraa
Öö, jos putkari tms. tulee sovittuna aikana ja joutuu tunnin pari odottamaan että pääsee töihin niin helpostihan se laskutettavaksi ajaksi menee.
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Elämä on
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Elämä on »

Khyron kirjoitti:
jyrsija kirjoitti:Jos te yritätte saada sopimukseen urakoitsijalle sanktiot jos ne ei tule paikalle sovittuna aikana, kukaan ei sellaista allekirjoita ellei sanktiota laukea myös tilaajalle siitä esim putkari ei voi aloittaa hommiaan sovittuna päivämäärällä koska edelliset vaiheet on vielä vaiheessa.

Öö, jos putkari tms. tulee sovittuna aikana ja joutuu tunnin pari odottamaan että pääsee töihin niin helpostihan se laskutettavaksi ajaksi menee.
Ööö, siis jos se putkari tulee työmaalle ja joutuu odottamaan vaikka 4h, jonka jälkeen tekee 4h hommia, päivä täynnä. Jatkaa seuraavana päivänä 4h ja menee seuraavaan paikkaan puoli päivää myöhässä ja joutuu sielläkin odottamaan 4h niin miksiköhän se sitten menee sinne kolmanteen paikkaan päivän myöhässä? Tuntilaskutus kyllä pyörii vaikka odottelee mutta kun aikataulu ei siirry eteenpäin. En ole putkari enkä urakoitsija mutta kokemusta on kun kaveri soittaa tekemään pikkuhomman niin parhaimmillaan "pikkuhomma" on levinny parin päivän projektiksi.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

Yksityisyrittäjän kaiketi on parempi ottaa töitä liikaa kuin liian vähän. Sellaisia kalentereitakin kuulemma on, jotka ulottuvat jopa viiden vuoden päähän. Ei tuo ajankäyttö ja arvioiminen mitään maailman helpoimpia asioita ole mutta kummasti se yrittäjän elinajanodotusta pidentää.

En itse ole yrittäjä, ainakaan vielä, mutta tunnen myös myötätuntoa heitä kohtaan.

On kokemusta lupailijoista mutta on kokemusta myös tunnollisista. Toisilla on kalenteri ja toisilla ei.

Tottahan voi tulematta jääneelle ilmoittaa ettei enään tarvitse hänen palveluitaan, molemmilta osapuolilta silloin useimmiten tippuu iso kivi sydämeltä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Mulla oli timpuri ja apumies varsin säntillisiä. Johtukohan siitä, että oli sopimus, jossa työn alkamispäivä ja minä maksoin palkan. Eli olivat mulla verokortilla töissä. Oman kokemuksen pohjatla suosittelen.
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Tuplaviesti pois.
Viimeksi muokannut Laurakaisa, Pe Syys 21, 2012 20:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Laurakaisa
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://laurakaisatalo.blogspot.com

Viesti Kirjoittaja Laurakaisa »

Olen monta kertaa täällä jo messunnut tästä samasta asiasta. En tiedä, minkälaisia työnantajia, työpaikkoja tai työtehtäviä muilla palstalaisilla on mutta minulle ei ole ainakaan vielä tullut sellaista duunipaikkaa vastaan mistä voisi päivätolkulla olla pois venailemassa jotain rakennusalan ammattilaista joka on luvannut tulla tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan paikalle. Se on uskomattoman ärsyttävää.

Meille on nyt onneksi löytynyt sekä putkari että sähkäri jotka soittavat, jos eivät pääse paikalle silloin kun ovat ilmoittaneet tulevansa. Eivät ole kaupungin halvimpia miehiä mutta mieluusti niille maksaa kun näitä kaikenmaailman spedejä on tavannut. Ja ainakin meillä noilla molemmilla on töitä yllin kyllin eli varauskalenteri täynnä kuukausia eteenpäin, mutta kun on sovittu että hoitavat tätä meidän projektia kokonaisuutena niin on kyllä aika jouhevasti päässeet molemmat paikalle aina silloin kun on tarvittu, toki joitakin hetkiä etukäteen sopien. Tätä siis voisi suositella ainakin avuksi tuohon dilemmaan, meilläkin remontti on siis tällainen vuosikausia pikkuhiljaa -tyyppinen mutta tuo suusanallinen sopimus siitä että putkari tekee kaikki putket ja sähkäri kaikki sähköt on ollut hyvä. Meillä on tarkoitus esim. hoitaa putkiremppa alta pois marraskuussa ja kyllä se vaan tässä tilanteessa pienten muksujen kanssa on kummasti helpottava tunne kun tietää että se putkari sieltä tosiaan marraskuussa tulee sovitusti ja hommassa menee se noin viikko minkä se ilmoittikin siinä menevän. Remontti on ihan tarpeeksi stressaavaa muutenkin ilman noita ilmaan haihtuvia työmiehiä.

Meillä on myös hyvä kokemus tuosta, että on palkattu verokortilla puuseppä kunnostamaan ikkunota. Sekin tuntuu toimivalta kuviolta eikä minusta ne työnantajavelvollisuudet nyt niin vaikeita ole. Palkka.fi on hyvä palvelu.

Muut hommat onkin sitten päätetty hoitaa suurin piirtein itse kun ei noita epämääräisiä tyhjänpuhujia vaan jaksa katsella.
"Saavat tehdä tämän päivän talot juuri niin kuin haluavat, mutta minun talo on tehty kuusikymmentä vuotta sitten ja semmonen aika näkyy talossa ja ihmisessä. Kiitos mutta ei kiitos." - Tuomas Kyrö: Mielensäpahoittaja
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

Elämä on kirjoitti:
Khyron kirjoitti:

Ööö, siis jos se putkari tulee työmaalle ja joutuu odottamaan vaikka 4h, jonka jälkeen tekee 4h hommia, päivä täynnä. Jatkaa seuraavana päivänä 4h ja menee seuraavaan paikkaan puoli päivää myöhässä ja joutuu sielläkin odottamaan 4h niin miksiköhän se sitten menee sinne kolmanteen paikkaan päivän myöhässä? Tuntilaskutus kyllä pyörii vaikka odottelee mutta kun aikataulu ei siirry eteenpäin. En ole putkari enkä urakoitsija mutta kokemusta on kun kaveri soittaa tekemään pikkuhomman niin parhaimmillaan "pikkuhomma" on levinny parin päivän projektiksi.
Koska edelliset hommat oli venyny, mutta ei kai toi sulle ollu epäselvää?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Nihan
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Nihan »

tuuma kirjoitti:Yksityisyrittäjän kaiketi on parempi ottaa töitä liikaa kuin liian vähän.
Yksityisyrittäjyyteen ei käsittääkseni kuitenkaan kuulu se että puhelimen ja sähköpostin käyttötaito äkisti katoaa. Veikkaanpa että 95% asiakkaista ymmärrärtää ja hyväksyy sen että aikataulutukset elävät. MIKÄLI MUUTOKSISTA ILMOITETAAN!

Se on rakennusalalle aika lailla uniikkia että jätetään vaan kylmästi tulematta ja sitten olla ihan muina miehinä jos saa puhelimella taas joskus kiinni. Tällaiset yrittäjät saa pysyä kaukana mun työmailta vaikka olisivat kuinka mukavia miehiä muuten.
Vastaa Viestiin