Tukos keittiön viemärissä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Em2
Jäsen
Jäsen

Tukos keittiön viemärissä

Viesti Kirjoittaja Em2 »

Ei tämän palstan ensimmäinen kirjoitus aiheesta, mutten ihan löytänyt etsimääni vanhoista...

Meillä on siis muuten uudet vesi- ja viemäriputket, mutta vanha pystyviemäri on edelleen valurautainen, ja keittiön vesipisteeseen on tehty kesällä uudet liitokset ihan suoraan seinän taa siitä valurautaviemäristä. Putket eivät vedä kunnolla, usein saa pumppailla. Hajulukko on avoin, ja kaikki, mihin sormi ylettää, on avoinna, mutta eilen vesi jässähti ihan lopullisesti, eli viemäri ei tyhjene edes oikein ajan kanssa. Kodin Putkimiehestä ei mitään apua, sekin jouduttiin ottamaan hajulukon pikakiinnikkeen kautta ulos. Kun vielä pumppasimme, myrkkyvesi alkoi tulla jostain liitoksesta ulos tiskikaapin alle :( Seinän takana oleva, samaan viemäriin liittyvä vessan lavuaari vetää ihan huippuhyvin koko ajan, joten ongelma lienee sillä pienellä pätkällä keittiön lauvaarista pystyviemäriin.

Soitimme putkarille, joka sanoi "voi voi, sanoin kyllä, että siitä vanhasta valurautaviemäristä tulee ongelmia". Tämä sen jälkeen, kun putkari kesällä uusia vetoja laittaessaan oli kategorisesti kieltäytynyt poistamasta vanhaa valurautaviemäriä, koska "ei ole remppamies vaan putkimies".) Putkari ei osannut kuin viisastella ja suositella ostamaan heiltä kunnon viemärinavaajaa huomenna. Mutta uskaltaako sitä laittaa, jos sekin jumittaa tukokseen ja valuu jostain raosta kaapin alle?

Vinkkejä? Onko ainut keino vaihtaa valurautainen pystyviemäri, ja paljon sellainen urakka maksaa, jos ainut rikottava seinä on keittiön lattian seinänrajan betonivalu, jonka sisään viemäri menee? (Pystylinjan ympäriltä lattia on keskikerroksessa auki, koska uudet vesijohdot vedettiin vanhojen vierestä, ja vessan lattiaa piikattiin vähän reilummin, eikä projekti ole ihan valmis...) Mites joku rassaaminen, meidän putkari sanoi, ettei heillä mitään sellaisia rasseja ole..?
sahrami
Jäsen
Jäsen

Re: Tukos keittiön viemärissä

Viesti Kirjoittaja sahrami »

No etsikää sellainen putkimies, joka osaa edes putkia rassata. Kyllähän se nyt ensiapuna voisi toimia, vaikka linja vetelisi muutenkin viimeisiään.
Näin joulun jälkeen putkessa voisi olla rasvatukos.
Em2
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Em2 »

Täytyypä soitella toiseen firmaan. En oikein käsitä; firman palvelu on tuota tasoa, ja liikevaihdon perusteella kaikki täällä käyttävät just tuota putiikkia... Minä en kyllä enää toiste käytä.

Mut se toinen kysymys, paljonko sellaiseen pystyviemärin vaihtoon saa uppoamaan rahaa?
tjk
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tjk »

Villi arvaus: purkutyö 2h asennustyö 2h. Tuntiveloitus 35+alv. Jos ei ole mutkia materiaalit n. 50€

Jos haluat päästä halvemmalla, osta "porakärkinen" rassi.
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/kasit ... /p/317596/

Viemärityöt ovat yhtä helppo tehdä itse kuin koota lego palikoita. Muhvin tiivisteeseen liukastetta ja paina palaset yhteen.
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... tki-87252/
balderis
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja balderis »

Terve!

Itselläni vähän vastaava tilanne mutta ei ole vielä tukossa. Lisäksi tuohon valurautaiseen osuuteen tulee sivusta liittymä Wc:n lavuaarista.
Olen ajatullut itse hoitaa asiaan mutta kuinka helposti nuo valurautaiset putket saa poikki siististi?
mush
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: warister.com

Viesti Kirjoittaja mush »

balderis kirjoitti: kuinka helposti nuo valurautaiset putket saa poikki siististi?
Meillä kun purkasin valurautaiset pois, niin olivat sen verran rapsakkaa tavaraa, ettei tarvinnut kuin vasaralla napakka isku kylkeen kummallekin sivulle ja putki oli irti. Toki tuolla metodilla tulee jonkin verran irtopalasia, jotka saattavat joutua putken sisään. Eli kannattaa huolehtia, etteivät irtorojut pääse liian pitkälle. Huomasin että liitoksista ei kannata yrittää purkaa, ne istuu tiukassa, vasaralla liitosten vierestä lähti paljon helpommin.
Rintamamiestalon omainen tuote mummonmökin kylkeen rakennettuna
Spautio
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Spautio »

balderis kirjoitti:Terve!

Itselläni vähän vastaava tilanne mutta ei ole vielä tukossa. Lisäksi tuohon valurautaiseen osuuteen tulee sivusta liittymä Wc:n lavuaarista.
Olen ajatullut itse hoitaa asiaan mutta kuinka helposti nuo valurautaiset putket saa poikki siististi?
Kulmahiomakoneella valurautaputki katkeaa siisteiten ja nopeiten mutta siinä on tietty tulipalovaara kipinäsuihkun vuoksi. Itse olen katkonut valurautaputkia puukkosahalla, metalliteriä kuluu aika paljon mutta kipinöitä ei tule.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Ei ehkä ratkaisu, mutta itse olen saanut ensiapua kuumailmapuhaltimesta, ei kannata sitten kenenkään varomattomasti muovisia putkia moisella sorkkia, kun voi pian olla reikä, rautaista voi joutua tosin hehkuttamaan hyvän tovin ennen kuin lämpiää riittävästi.

Usein rasva lie sellainen joka jää eikä tahdo lähteä pois, jolloin lämmittämällä niin paljon putkea, että rasvasta tulee juoksevaa, eli jotain +40C luokkaan, voisi avautuakkin.

Bilteman rassi on myös ollut hyvä, sellainen metallinen 'lapamato', jota tarpeeksi intensiiviesti pyörittelemällä saa tungettua varsin jyrkistäkin mutkista.

Toki vain ensiapuja moiset, itse ongelmahan ei mihinkään katoa, mutta noilla keinoin en ole tarvinnut putkaria vaivata tukoksien suhteen.

Sitten on olemassa sellaista jauhetta, mitä lie magnesiumia siinä seassa, mutta se kieuhuu ja kuohuu aika rajusti, tietenkin pitää putken toimia sen verran, että saa sen tavaran ongelmapaikkaan ja vettä sitten selkään, joka voisi vähän helpottaa, mutta jos uusia meinaa kuitenkin, niin eihän tuossa niin mieltä ole. Olen unohtanut sen jauheen nimen, sitä oli mielestäni putkiliikkeissä ja olisiko ollut Motonetissäkin jossain vaiheessa.

Tosimies tietty ottaisi putken irti ja porakoneella jatkon kanssa ottaisi metallille, jonka jälkeen maalaus kuten raudalle konsanaan, kestäisi lie sen 40 vuotta taas eteenpäin?

Balderis, irtoputkia sahailin kesällä, ohut (normaalia siis selvästi ohuempi) katkaisulaikka käytössä ja pihalla, määrätietoinen ote ja tasainen liike sai katkeamaan ihan nätisti, mutta eihän tuota tietty oikein sisätiloissa voi tehdä. Rautasahalla voisi usko kuitenkin loppua kesken, ehkä on jotain parempaakin moiseen hommaan?
Vilkki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Vilkki »

http://verkkokauppa.lampokarelia.fi/app ... e/-/id/400

Tällä aukeaa aika hyvin

jos vedä ollenkaan kannattaa kokeilla nestemmäistä verisiota on aika paljon tehokkaampaa ainetta kun kodin putkimies
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Vilkki kirjoitti:http://verkkokauppa.lampokarelia.fi/app/shop/one/-/id/400

Tällä aukeaa aika hyvin

jos vedä ollenkaan kannattaa kokeilla nestemmäistä verisiota on aika paljon tehokkaampaa ainetta kun kodin putkimies
Tuo purkki näyttää kovasti tutulta, saattoi hyvinkin olla juuri sitä, jota muistelin tuossa aiemmin.
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

tjk kirjoitti:Villi arvaus: purkutyö 2h asennustyö 2h. Tuntiveloitus 35+alv. Jos ei ole mutkia materiaalit n. 50€

Jos haluat päästä halvemmalla, osta "porakärkinen" rassi.
http://tee-se-itse.hongkong.fi/fi/kasit ... /p/317596/

Viemärityöt ovat yhtä helppo tehdä itse kuin koota lego palikoita. Muhvin tiivisteeseen liukastetta ja paina palaset yhteen.
http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/L ... tki-87252/
Melko rohkea ja villi arvaus... :shock:

Ensinnäkään viemärihommia ei ole syytä rohkaista ketään tekemään ne itse ellei ole erityisen valveutunut. Rakenteiden liikkeet ja eläminen eri tilanteissa pitää olla tasan hanskassa. Läpiviennit pitää tehdä oikein. Pitää osata ottaa huomioon mitä liitoksia tulevaisuudessa rakennukseen voi tulla.

Toiseksi, tästä ei vielä ilmennyt monenko kerroksen läpi tuo viemäri ylipäänsä menee? Parhaimmillaan kun sen viemärin purkaa pois, on alakerran lattialla puoli kuutiota purua.

Minusta tuollainen putkimies kuuluukin potkia hitolle, sillä ei ole mitään väliä onko viemäri valurautainen vai muovinen, putkihommia yhtä kaikki. Olisin laittanut pomolleen vielä vihaisen viestin ylimielisestä touhusta.
"The harder you try, the dumber you look."
Khyron
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Khyron »

jokihuoko kirjoitti: Ensinnäkään viemärihommia ei ole syytä rohkaista ketään tekemään ne itse ellei ole erityisen valveutunut. Rakenteiden liikkeet ja eläminen eri tilanteissa pitää olla tasan hanskassa. Läpiviennit pitää tehdä oikein. Pitää osata ottaa huomioon mitä liitoksia tulevaisuudessa rakennukseen voi tulla.
Missä normaalissa tapauksessa rakenteet elää niin paljon että viemäriputket rikkoutuu tai liitokset avautuu?

Mitä erityistä läpivienneissä pitää huomioida?
Naulat tykkää kun niitä lyödään.
Aaltju
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Aaltju »

jokihuoko kirjoitti:Ensinnäkään viemärihommia ei ole syytä rohkaista ketään tekemään ne itse ellei ole erityisen valveutunut. Rakenteiden liikkeet ja eläminen eri tilanteissa pitää olla tasan hanskassa. Läpiviennit pitää tehdä oikein. Pitää osata ottaa huomioon mitä liitoksia tulevaisuudessa rakennukseen voi tulla.
Höpö höpö... ei niillä ostoputkareillakaan ole mitään sellaisia jedivoimia tai mutanttitaitoja mitä ei kuka tahansa muukin voisi oppia.

Tietenkin pitää muistaa että mitään ei saa tehdä jos ei osaa eikä viitsi opetella, mutta normaalijärjellä ja normaalikohtaan sijoitetulla peukalolla varustettu ihminen pystyy oppimaan kaiken jos vain haluaa.
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Khyron kirjoitti:
jokihuoko kirjoitti: Ensinnäkään viemärihommia ei ole syytä rohkaista ketään tekemään ne itse ellei ole erityisen valveutunut. Rakenteiden liikkeet ja eläminen eri tilanteissa pitää olla tasan hanskassa. Läpiviennit pitää tehdä oikein. Pitää osata ottaa huomioon mitä liitoksia tulevaisuudessa rakennukseen voi tulla.
Missä normaalissa tapauksessa rakenteet elää niin paljon että viemäriputket rikkoutuu tai liitokset avautuu?

-> Esimerkiksi siinä että joku polkaisee tuon viemäriputken vierestä vanhaa vaakaputkea ja uusi liitos liikkuu pystyputkessa senttitolkulla. Hyvin normaali tapaus kun korjataan vanhaa.
-> jos pelataan kahden kerroksen välillä, ei ole alkuunkaan poissuljettua että kannakointi vetää putkia irti toisistaan
-> rintamamiestalojen senttitolkulla nuljuavat lattiat jo kävellessä
-> vaakapuu jää esim muuriin kannatuksiin ja mätänevä ulkopää putoaa

Mitä erityistä läpivienneissä pitää huomioida?
-> tiiviys/palomääräykset läpivienneissä
-> pystyviemäröintejä ei kuulu vetää asuinhuoneisiin
-> riittävä kannakointi riittävän tukeviin rakenteisiin
-> liitynnät muuhun viemäröintiin oikeissa kulmissa
-> oikea kotelointi/suojaaminen/eristäminen

Siinä nyt alkajaisiksi, kovin tyhjentävää listaa en näin työn ohessa kirjoittele... ja niitä kompromisseja joutuu kuitenkin tekemään remontoidessa.
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Aaltju kirjoitti:
jokihuoko kirjoitti:Ensinnäkään viemärihommia ei ole syytä rohkaista ketään tekemään ne itse ellei ole erityisen valveutunut. Rakenteiden liikkeet ja eläminen eri tilanteissa pitää olla tasan hanskassa. Läpiviennit pitää tehdä oikein. Pitää osata ottaa huomioon mitä liitoksia tulevaisuudessa rakennukseen voi tulla.
Höpö höpö... ei niillä ostoputkareillakaan ole mitään sellaisia jedivoimia tai mutanttitaitoja mitä ei kuka tahansa muukin voisi oppia.

Tietenkin pitää muistaa että mitään ei saa tehdä jos ei osaa eikä viitsi opetella, mutta normaalijärjellä ja normaalikohtaan sijoitetulla peukalolla varustettu ihminen pystyy oppimaan kaiken jos vain haluaa.
Jos et ole vielä huomannut niin "normaalijärki" vuonna 2013 ja 30 vuotta sitten tuntuu olevan hiukan eri asia? Kokeiles saada "normaalijärjellä" varustettu kaupungista maalle muuttanut pari-kolmekymppinen vaikka pilkkomaan halkoja.

Meni joo vähän offtopiciksi mutta ihan naurettavan kapeakatseista yleistää että "kuka tahansa osaa asentaa viemäreitä". Ei se jedivoimia tarvitse mutta järkeä, ymmärrystä ja kärsivällisyyttä lukea ohjeita.
Vastaa Viestiin