se ensimmäinen rintamiestalo.. sormi suussa ja pahasti :D

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
DeP
Uusi jäsen

se ensimmäinen rintamiestalo.. sormi suussa ja pahasti :D

Viesti Kirjoittaja DeP »

no niin eli paljon ois kyssäreitä kun tuli sormensa tähän soppaan laitettua eli rintsikka ostettua :D

1. edellisen omistajan jäljiltä on vedetty maakapelina sähkö tontin rajalta taloon mutta jätetty puhelin kaapeli vetämättä, kellään omakohtasta kokemusta paljonko tuo kaapelin veto maksais? Matkaa talolle tontin rajalta/tolpalta max 50m.

2. talossa on porakaivo mutta ei pumppua (kaapeli vedetty jo valmiiks kaivolle) kokemuksia ja suosituksia pumpuista ? arviota hinnasta?

3. tartteis myös kellaria alkaa miettiä emännän harrastetilaksi ja tykkäis että siell olis ees kohtuullisen lämmin (ihme vaatimuksia...) eli millä eristää sisäpuolelta OIKEIN betoniseinä? kaikkia kauhutarinoita tästä kuullut... ja ainakaan samalla tavalla en eristä ku oli joku edellisistä omistajista eli vetäny villat+muovit ja paneliit lattiaan asti :D
oli meinaa hitusen veemäistä purkaa kaikki noi poies....
Mäki-Tuomola
Jäsen
Jäsen

Re: se ensimmäinen rintamiestalo.. sormi suussa ja pahasti :D

Viesti Kirjoittaja Mäki-Tuomola »

Terve ja otan osaa :-D

1. Pitäisi varmaan tietää kuka hallinnoi tuota verkkoa. Luultavasti Salon seudun puhelin. Jos laajakaistasta on puute niin itse tein näin. Puhelinlanka tuli lähimmälle tolpalle vanhassa asunnossamme. Soitin paikalliseen puhelinyhtiöön ja tilasin kiinteän laajakaistan. Ilmaiseksi kaapelin ilmassa seinään laittoivat. Itse tein läpiviennin ja palikoista tuli lasku.

2. Itse kysyn aina tutulta LVI-mieheltä, koska netissä surffaamalla ei tuollaista käytännön tietoa oikein saa. Jos ei tuttua LVI-miestä ole niin suosittelen omakohtaisten kokemusten kautta luottamaan sellaiseen yritykseen, jossa omistaja(t) itse tekevät asennustyötä. Hinnat saa heti, kun pyytää paikalle ja pienille yrityksille pienet asiakkaat ovat tärkeämpiä.

3. Tästä löytyy käsittääkseni ihan riittävästi tietoa sivuilta...
Sisustuskirvesmies ja maatalon isäntä.
pedu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja pedu »

Tere ja onnittelen... :roll:

1.Ei mitään hajua, kun meiltä hävis kaikki langat pari vuotta sitten.

2.Itse suosittelisin soittamaan vaikka muutamalle (paikalliselle) porakaivofirmalle, sieltäkin saapi pumppuja asennettuna ja ilman. Ainakin täälläpäin. Ja tätä suosittelen etenkin silloin, jos ei ole varmuutta porakaivon kunnosta/veden määrästä/tuotosta, paksuudesta/syvyydestä, milloin kaivoa on käytetty,mikä putki vie kaivoon ja millä liitoksella se kiinnittyy pystyputkeen. Samalla onnistuu painehuuhtelu ja avaus jos on tarvetta.
Toki pumppuja saa vaikka netistä, mutta asennus ei ole ihan yhtä helppo kuin 6metriä syvään rengaskaivoon..kokemusta on molemmista, valitettavasti.

3.Itse teen harkoista tällä hetkellä. Mutta makuasia sano koira kun muniaan nuoli.
Cader
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Cader »

1. Ilmajohdot kun poistettiin kadulta kaikilta niin puhlaitos (tmv) toimitti kaapelikiepin tontin nurkalle. Siitä sitten lapio kauniiseen käteen ja itse kaivoin n.40cm syvän uran kulmalta talolle, pohjalle kaapeliputki ja kaapeli läpi, maat päälle, seinään läpivientireikä ja puhelinpistoke sopivalle kohdalle, niin ja kytkin siihen vielä karvat kiinni. Laitosmies oli tuon yhteyden jo kytkenyt, joten pistin perään vielä vahvistusviestin että kaikki käy ja kukkuu. Hiukan kaivamista, mutta itseppä tein ja 'säästin' ;)
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Cader kirjoitti:1. Ilmajohdot kun poistettiin kadulta kaikilta niin puhlaitos (tmv) toimitti kaapelikiepin tontin nurkalle. Siitä sitten lapio kauniiseen käteen ja itse kaivoin n.40cm syvän uran kulmalta talolle, pohjalle kaapeliputki ja kaapeli läpi, maat päälle, seinään läpivientireikä ja puhelinpistoke sopivalle kohdalle, niin ja kytkin siihen vielä karvat kiinni. Laitosmies oli tuon yhteyden jo kytkenyt, joten pistin perään vielä vahvistusviestin että kaikki käy ja kukkuu. Hiukan kaivamista, mutta itseppä tein ja 'säästin' ;)
Tehtiinkö näin hiljattain ? (siis vielä kuparikaapelilla ??)

Tuokki
Cader
Jäsen
Jäsen

tuokki kirjoitti:
Cader kirjoitti:1. Ilmajohdot kun poistettiin kadulta kaikilta niin puhlaitos (tmv) toimitti kaapelikiepin tontin nurkalle. Siitä sitten lapio kauniiseen käteen ja itse kaivoin n.40cm syvän uran kulmalta talolle, pohjalle kaapeliputki ja kaapeli läpi, maat päälle, seinään läpivientireikä ja puhelinpistoke sopivalle kohdalle, niin ja kytkin siihen vielä karvat kiinni. Laitosmies oli tuon yhteyden jo kytkenyt, joten pistin perään vielä vahvistusviestin että kaikki käy ja kukkuu. Hiukan kaivamista, mutta itseppä tein ja 'säästin' ;)
Tehtiinkö näin hiljattain ? (siis vielä kuparikaapelilla ??)

Tuokki
Juu.. mitäs tästä on, vajaa pari vuotta likipitäen. Niin ja siis puhelinkaapeli, onko se sitten kuparia vai mitäs...
DeP
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja DeP »

kiitoksia vaan kaikille vastauksista :)

itekin olen vankasti päätymässä harkkojen käyttöön ku eipä tarvii sitten seuraavienkaa asukkaiden manata homeista seinää ja sen tekijää :lol:

ja huomenna varmaanki sitten soittelemaan puhelinyhtiöön jos vaikka hieman valaistus asioista.. tuolla kun ei oikein mokkulalla kauheesti tee mitään (tosin juurikin yksi ehdoista talolle oli hieman syrjäisempi sijainti,joten turha valitella)
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Cader kirjoitti:
Juu.. mitäs tästä on, vajaa pari vuotta likipitäen. Niin ja siis puhelinkaapeli, onko se sitten kuparia vai mitäs...
OK. Kiinnosti vaan missä vaiheessa puhelinlaitokset ovat alkaneet laittaa kuparin tillalle kuitua. Voinko vielä kysyä, että mikä teidän alueella on tuon puhelinlaitoksen nimi ? Olen sekaantunut tähän hankkeesee Omakotiliiton kautta http://www.omakotiliitto.fi/ :)

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4136291

T: Tuokki
Cader
Jäsen
Jäsen

tuokki kirjoitti:
Cader kirjoitti:
OK. Kiinnosti vaan missä vaiheessa puhelinlaitokset ovat alkaneet laittaa kuparin tillalle kuitua. Voinko vielä kysyä, että mikä teidän alueella on tuon puhelinlaitoksen nimi ? Olen sekaantunut tähän hankkeesee Omakotiliiton kautta http://www.omakotiliitto.fi/ :)

http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4136291

T: Tuokki
Niin ei tänne Turun seudulle kuitua valitettavasti ole tullut, eli ihan kuparilla mennään :) Nopeampikin kuin nykyinen (20Mbit) bitti kelpaisi mainiosti.

(3.) Meillä kellarissa on alkuperäinen (tietääkseni) eristys, jossa betonin päälle on kanaverkolla tmv sidottu laasti/sisäseinä ja välissä hiekkaa tai jotain sen tapaista huokoista materiaalia ja sisäseinään vedetty päälle kalkkimaali. Tämä eristys oli mulle yllätys, mutta home ei haise eikä pakkanen ole päässyt hiipimään kellariin (studiotilana käytössä + yksi vesikiertoinen seinäpatteri jatkuvasti lämpimänä ja sähköpatteri kun tilassa oleskelee). Ainoa jota joutuu miettimään on maali, kun ei viitsi muovimaalia vetää hengittävän pinnan päälle. Lattiana betoni + räsymatot :) Ja kunhan muu talo alkaa olemaan kuosissa (joskus) niin lienee kellaritilojen päivitys varaston (tuleva kodinhoitohuone), pukkarin ja saunan osalta, siinä vaiheessa joutunee varmaan taas uusiksi miettimään pinnat.
seesam
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja seesam »

Meillä vaihdettiin kuukausi takaperin porakaivoon pumppu, virtajohto, kaapeliliitos, paine - ja suojakytkimet ja muutama messinkinen mutkakappale. Euron alle 2000euroa maksoivat.
Pumpun hinta on tuosta hieman yli puolet ja työnosuus 450euroa. Porakaivo on 1m päässä talosta ja pumppu 18m syvyydessä. Vertailuna siskon taloon / kaivoon pelkkä pumppu maksaa yli 3tonnia ja pumppu majailee 170m syvyydessä :-)
DeP
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja DeP »

taas hiukan selkeyttä tuli asioihin... eli ssp n kautta tuo kaapelin veto tulee maksamaan noin 200e... onneks sentää noinki pienellä kirpasulla selviää.. kaivon suhteen vielä hiukan asiat auki ku tutuntuttua putkaria koitetaan saada kiinni :D...
Vastaa Viestiin