Sähköjen uusiminen, huone kerrallaan vaiko...?

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Piikuliisi
Jäsen
Jäsen

Sähköjen uusiminen, huone kerrallaan vaiko...?

Viesti Kirjoittaja Piikuliisi »

Tervehdys vaan kaikille :)

Olen ostamassa vuoden '53 rintamamiestaloa jossa pitäisi uusia sähköjä. Uusi puoli (kylpyhuone/pannuhuone) on rakennettu vuonna '82 ja siellä siis on ns.uudet sähkövedot. Vanhalla puolella on keittiöön vedetty yksi uusi sähköjohto mutta muuten sähköt näyttäisi olevan tinapäälysteistä (?)hopeista johtoa. Kuntotarkastaja arveli, että sähköjen uusiminen tulisi maksamaan noin 8-12tuhatta euroa. Aika hurja summa kerralla maksettavaksi... Kysymys kuuluukin: onko kaikki sähköjohdot fiksua uusia kerralla vaiko mennäkö huone kerrallaan?
Tyhmä ostaa kerrostalo-osakkeen, rohkea ostaa rivitalo-osakkeen mutta tyhmänrohkea ostaa rintamamiestalon...
STN
Jäsen
Jäsen

Re: Sähköjen uusiminen, huone kerrallaan vaiko...?

Viesti Kirjoittaja STN »

Jos ei ole ihan lopussaan, eli eivät rapistu käsiin kun pikkasen koskee ja tarkoitus tehdä remonttia (eikä vain ajatella, että sitten kun joskus...), niin itse menisin huone kerrallaan.
Piikuliisi
Jäsen
Jäsen

STN kirjoitti:Jos ei ole ihan lopussaan, eli eivät rapistu käsiin kun pikkasen koskee ja tarkoitus tehdä remonttia (eikä vain ajatella, että sitten kun joskus...), niin itse menisin huone kerrallaan.
Itse en niitä johtoja hiplaillut mutta tarkastaja sanoi ettei ne kestä liikuttelua ja pitää vaihtaa ennemmin tai myöhemmin. Pintaremontti on tarkoitus tehdä joka huoneeseen (kun on aikaa ja rahaa) eli lienee silloin parasta niitä johtoja vaihdella? Ite en tajua hölkäsen pöläystä sähköistä joten ammattimiehen apuun pitäisi turvautua.
Tyhmä ostaa kerrostalo-osakkeen, rohkea ostaa rivitalo-osakkeen mutta tyhmänrohkea ostaa rintamamiestalon...
jutee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jutee »

Ite olen vaihtanut huone kerrallaan, yhteen makkariin vaihdoin jo, tai menee pintavetona nyt toistaiseksi, upottelen vähän jahka enemmän remppailee pinnat uusiks sieltä.. kaikki lähti siitä kun piti lamppu vaihtaa kattoon ja irrottaessa joutu vähän taivuttaan sähköjohtoa niin sieltä se muovipäällyste tuli ropisten alas.. melkonen hinta-arvio kyl mut riippuu tietysti miten ne tehdään, jos haluaa ne sähköt upottaa piiloon yms. ni kyl siinä työlle hintaa tuleen, jos vaan vaihtaa piuhat ja jakorasiat uutukaisiin ni ei tuo kauheen kallis homma ole, itse pääsen vähä halvemmalla tietysti kun on tuttuja sähkäreitä useampikin niin eivät ota osista sitä 3x katetta..
STN
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja STN »

Piikuliisi kirjoitti:
STN kirjoitti:Jos ei ole ihan lopussaan, eli eivät rapistu käsiin kun pikkasen koskee ja tarkoitus tehdä remonttia (eikä vain ajatella, että sitten kun joskus...), niin itse menisin huone kerrallaan.
Itse en niitä johtoja hiplaillut mutta tarkastaja sanoi ettei ne kestä liikuttelua ja pitää vaihtaa ennemmin tai myöhemmin. Pintaremontti on tarkoitus tehdä joka huoneeseen (kun on aikaa ja rahaa) eli lienee silloin parasta niitä johtoja vaihdella? Ite en tajua hölkäsen pöläystä sähköistä joten ammattimiehen apuun pitäisi turvautua.
Silloin jos eivät kestä liikuttelua, niiden uusiminen on aika ajankohtainen. Se, että onko toi "kun on aikaa ja rahaa" tarkoittaako se about vuoden sisään vai 20vuoden sisään, on asia erikseen. En tiedä rintamamiestalosi kokoa, mutta tuo 8000 - 12 000 tuntuu aika arvokkaalta, vaikkakin käytettäisiin kaikkein kalliimpia tarvikkeita. Perus 1 - 2 kerroksisen rintsikan sähköissä ei kovin kauaa mene, jos sen suunnittelee huolella.
Piikuliisi
Jäsen
Jäsen

STN kirjoitti: Silloin jos eivät kestä liikuttelua, niiden uusiminen on aika ajankohtainen. Se, että onko toi "kun on aikaa ja rahaa" tarkoittaako se about vuoden sisään vai 20vuoden sisään, on asia erikseen. En tiedä rintamamiestalosi kokoa, mutta tuo 8000 - 12 000 tuntuu aika arvokkaalta, vaikkakin käytettäisiin kaikkein kalliimpia tarvikkeita. Perus 1 - 2 kerroksisen rintsikan sähköissä ei kovin kauaa mene, jos sen suunnittelee huolella.
En itse asiassa tiedä kuinka paljon tarkastajakaan niihin koski ja niitä tutki, menivät ihan katon rajassa ja yläkertaan tietysti osittain seinän sisällä. Uusittavana olisi sellaisen kaksikerroksisen talon sähköt eli noin n.120neliötä kokonaisuudessaan. Uudelle puolelle on 2000-luvun alussa vaihdettu sähkötariffikeskus etäluettavaksi.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Kannattaa tehdä kunnon suunnitelma siitä, mitä uusitaan. Tässä varmaankin kannattaa sitten uusia kaikki.
Huone kerrallaan toimii toki, mutta syöttökaapeli pitää myös uusia ja sehän kulkee muiden huoneiden läpi. Eli tässä sitä suunnittelua. Keskuksen uusiminen ehdottomasti samalla, vikavirtasuojat pistorasioihin, automaattisulakkeet jne.
PetteriKivimäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PetteriKivimäki »

Itse olen uusimassa koko talon sähköjä sähköurakoitsijatuttavani kanssa. Uusimme "loogisen kokonaisuuden kerrallaan", eli sopiva satsi samalla kun kutakin osaa kokonaan remontoitavassa talossa remontoidaan. Ensin yläkerran sähköjen purku ja sähkökaapin poisto, sitten alakerran sähkökaapin vaihto isompaan ja siitä remontoitavaan yläkertaan rakenteissa uudet sähköt. Sitten alakerran remontoitavien eteisen ja keittiön vanhojen 70-luvun susirumien sähkövetojen purku ja uusien asennus rakenteisiin. Ja itse asiassa ens viikolla kytkeminen! Sitten keväällä alkaakin alakerran muitten tilojen uusiminen..

Kannattaa aloittaa kartoittamalla sopiva tekijä. Alalla on jos jonninmoista turakaista tekemässä ja toisilla niistä on mielessä vaan se yks asia - eli raha tällä kertaa! :roll:
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Piikuliisi
Jäsen
Jäsen

PetteriKivimäki kirjoitti:Itse olen uusimassa koko talon sähköjä sähköurakoitsijatuttavani kanssa. Uusimme "loogisen kokonaisuuden kerrallaan", eli sopiva satsi samalla kun kutakin osaa kokonaan remontoitavassa talossa remontoidaan.

Kannattaa aloittaa kartoittamalla sopiva tekijä. Alalla on jos jonninmoista turakaista tekemässä ja toisilla niistä on mielessä vaan se yks asia - eli raha tällä kertaa! :roll:
Tässä loogisessa kokonaisuudessa sitä sitten riittääkin pähkäilemistä :D Keittiössä on osa sähköistä uusittu (tiskipöydän lähelle) joten siitähän se lienee loogisin lähteä liikenteeseen :)

Mistäpä sitten tunnistaa sen kunnon tekijän eikä pelkästään rahastajan?
vpaasiki
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja vpaasiki »

Ainakin hinta-arviota kannattaa kysellä muualtakin sillä toi 8000 - 12000 kuulostaa aika kovalta hinnalta. Itselläni on mennyt 4000 - 5000 kahden kerroksen täydellisiin sähköjen uusimisiin. Hinta pitää sisällään uuden mittauskeskuksen, ryhmäkeskuksen, sisäverkon yms. lisäksi sähköistä on täydelliset suunnitelmat ja mittauspöytäkirjat. Tosin meillä on sähkärin kanssa ollut työnjako missä minä olen vetänyt kaapelit ja asentanut rasiat ja hän tarkistanut sen, että kaikki on oikein ja tehnyt kytkennät. Jos teillä on vielä käytössä vanhoja metalli päällysteisiä johtoja niin silloin luultavasti ryhmäkeskus on vanha. Jos näin on niin silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin uusia kaikki sähköt kerralla sillä silloin homma täytyy aloittaa ryhmäkeskuksesta ja tehdä siitä eteen päin. Kannattaa myöskin pitää mielessä se, että vanhat johtimet ja keskukset ovat potentiaalisia tulipalon alkulähteitä. Meillä oli esimerkiksi vuonna 57 rakennetun talon ryhmäkeskuksessa useampikin löysä liitos. Onneksi eivät olleet lämminneet likaa.......
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

vpaasiki kirjoitti:Ainakin hinta-arviota kannattaa kysellä muualtakin sillä toi 8000 - 12000 kuulostaa aika kovalta hinnalta.
Niin kuulostaa, mutta se lienee arkipäivää uusien talojen kohdalla. Uusissa taloissa on myös kilometritolkulla johtoa kun lasketaan kaikki datajutut ja hälysysteemien johdot yms yms.

Kohtuullisen riittävän sähköistyksen ei silti luulisi maksavan kuin..
-keskus 1000€
-muut johdot ja tarvikkeet 2000€

Paljonko sitten sähkäri katsoo vaivanpalkaksi, on eri asia. Viisi täyttä päivää töitä 50€x8x5=2000€? Tai kaksi viikkoa 4000€?
Sittenkään olisi viivan alla kuin 7000€, mikä sinänsä on tavan palkansaajan mielestä aika paljon rahaa.

(tarvikehinnat on veikattu vakaaseen tietämättömyyteen perustuen)
Piikuliisi
Jäsen
Jäsen

Lieneekö tuossa mulle annetussa hinnassa sitä kuuluisaa Lapin lisää. Aika hurjalta se kyllä kuulostaa kun samaa hintaluokkaa arvioitiin olevan kylpyhuoneremotti :shock:
PanuP
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PanuP »

Piikuliisi kirjoitti:Lieneekö tuossa mulle annetussa hinnassa sitä kuuluisaa Lapin lisää.
Toisaalta siellä ei luulisi olevan työkohteista ylitarjontaa, kun sitä ei ole enää missään muuallakaan. Taantuma tuppaa laittamaan hinnat kohilleen.

Se on hinnoittelu rak.alalla niin kuin monella muullakin hassu juttu. Itse olen monasti ihmetellyt kylppäriremppojen hintoja, kun pienen suihkukopin remppahinnaksi on saatu se 8-10k€.
Kyllä kovan hinnan ymmärtää jos kaikki uusitaan viimesen päälle parhailla materiaaleilla ja vesikalusteet uusitaan parhaiten kusetettuun Prisman Oras-hintaan, mutta kun sama hintalappu on perusrempallakin niin ei voi kuin ihmetellä että joillain riittää pokkaa.
HUIKRA
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://elpantalo.blogspot.fi/

Viesti Kirjoittaja HUIKRA »

Remppaamista valaistuksen kohdalla helpottaa jos käyttää langattomia kytkimiä. Piuhat täytyy vetää vain valaisimille ja seiniltä jää ne rumat vedot pois.
Pistorasioiden vedot sitten jalkalistojen takana.
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Johtojen kiskominen putkiin tai kaapelin pinta-asentaminen ei ole mitään nobel tason tiedettä, eli ne voi laillisestikin tehdä itse kunhan sopii siitä sähkärin kanssa. Luultavasti sähkäri haluaa toimittaa kaapelit ja rasat, muuten ei välttämättä suostu tekemään kytkentöjä ja ottamaan vastaan urakan. Mutta harva sähkäri on kiinnostunut noiden kaapeleiden vetämisestä

>>> Ei ne kaapelit itsestään sinne seiniin tule, mutta siinä säästää paljon työtunteja jos tekee sen itse. Eli rahaa
Vastaa Viestiin