Tuli tehtyä tänä keväänä hieman sisäremppaa (tapetointi ja makulatuuripaperin maalaus) ja piti sitten kokeilla maalin valmistamista itse (oli jo Into-purkki kourassa, mutta ei, kaikki pitää tehdä itse). Päädyin jostain syystä kaseiinimaaliin selatessani perinneopuksia ja lukuisista kaseiinimaaliohjeista rahkamaaliin.
Ohje on lähes suoraan opuksesta Kotimaalarin käsikirja (löytyy PDF:nä netistä), lisää ohjeita on Arja Källbomin Mjölk- och kaseinfärger -opuksessa (tämäkin PDF:nä netistä). 20g booraksia (tilasin Sateenkaariväreiltä) sekoitetaan ensin kuumaan veteen ja tämä sekoitetaan 2 purkkiin (2 x 250g) rasvatonta rahkaa. Tämän annetaan olla välillä sekoitellen noin pari tuntia. Edellisenä iltana laitoin noin 1l vettä 1kg liitua ja 200g kaoliinia ja talkkia vettymään (ohjeessa sanotaan että tuntia ennen, mutta parempi tulee kun antaa vettyä yön yli). Tämä liituseos sekoitetaan (poravispilällä esim) ja siihen rahka-aines. Lorautin sekaan ihan vähän vernissaa, mutta tuntui, että tuolla ei ollut mitään merkitystä. Valmis. Jos haluaa muuta väriä kuin valkoista, niin edellisenä iltana voi laittaa pigmenttiä pieneen määrään vettä tekeytymään. Tein itse vielä siten, että laitoin sivuun osan rahka-aineesta ja osan liituseoksesta, ja tein maalille ensin kokeen (kuiva maali saa olla ihan vähän liituavaa, mutta ei saa murtua; hiustenkuivaajalla voi kuivattaa testipalan), ja sitten loput jos on tarvetta. Makulatuuripaperille tein edellisenä päivänä pohjustuksen tuon kirjasen mukaisella seoksella.
Maalaaminen pohjustetulle makulatuuripaperille oli helppoa, peitti hyvin ohuella kerroksella ja tuli nopeasti. Mutta : väri oli sittenkin väärä. No, ei mitään, uusi erä maalia ja päälle. Päällemaalaaminen on huomattavasti työläämpää, sillä nyt piti maalata todella lyhyellä vedolla, muuten maaliaines jämähti epätasaiseksi kerrokseksi heti. Ja toinen kerta vielä tarvittiin uusintamaalausta, jotta alin värikerros peittyi. Kun tekniikan oppi, niin sitten homma sujui ilman perkelöintiä. Pinnasta tuli aavistuksen liituava, ehkä liima-ainesta oli hiukan liian vähän. Lopputulos on ihan kelpo, mattapintainen kevyesti harmaaseen taittunut seinäpinta (taitoin maalin luonnonvalkoisen harmaaksi tilkalla vihreää umbraa). Jos ei parempaa maalityyppiä keksi, niin sitten muutkin sisäpinnat menevät tuolla rahkamaalilla.
Kokemus kaseiinimaalista
Re: Kokemus kaseiinimaalista
On hyvä muistaa sitten tuosta kaseiinista, että se on oikeastaan täysin poistettu rakennusmateriaaleista mahdollisten voc-päästöjen takia. Rakennekosteus tai ylipäätään voimakkaampi kosteus yhdistettynä kaseiiniin alkaa tuottaa ammoniakkia. Esimerkiksi kiinnityslaasteista jne. kaseiini on poistettu aikoja sitten jo. Vanhassa vara parempi, mutta vaarattomaksi ja turvalliseksi perinteisyys ei automaattisesti tee.
Entinen Uulatuotteen edustaja. Leipätyö Colorialla tällä hetkellä.
Niin juuri, kypärä päähän ja varovasti istumaan, ei liian nopeasti
Kuten tekstistä kävi ilmi, niin kyseessä on kuiva tila, ja jos kosteus nousisi noin ylös, että ammoniakin tuotanto alkaa, niin primääri ongelma on jossain aivan muualla kuin VOC-päästöissä.
Samoin jos etsii "low voc paint" haulla, niin kaseiinimaaleja siellä on etupäässä. Itse kalkyloin, että kaseiinia on noin 2g/litra, ja jos tuo olisi ainoa VOC-lähde (epäilemättä tuossa rahkassa on muitakin myrkkyjä), niin ei pääse edes Colorian sisämaali tuohon lukuun. Mikäs tämän pelottelun motivaatio oikein on?
Kuten tekstistä kävi ilmi, niin kyseessä on kuiva tila, ja jos kosteus nousisi noin ylös, että ammoniakin tuotanto alkaa, niin primääri ongelma on jossain aivan muualla kuin VOC-päästöissä.
Samoin jos etsii "low voc paint" haulla, niin kaseiinimaaleja siellä on etupäässä. Itse kalkyloin, että kaseiinia on noin 2g/litra, ja jos tuo olisi ainoa VOC-lähde (epäilemättä tuossa rahkassa on muitakin myrkkyjä), niin ei pääse edes Colorian sisämaali tuohon lukuun. Mikäs tämän pelottelun motivaatio oikein on?
Luin kyllä tekstin, tosin ilman kypärää taikka foliohattua.
Yritin tuoda esille vain sen, että olisi hyvä myös aina tuoda esille asiat monelta kantilta. Näitä kirjoituksia lukee paljon ihmisiä; nämä keskustelut löytyvät monesti erittäin hyvin esimerkiksi google- hauissa. Sitä ihminen helposti vaaleanpunaisten lasien läpi lukiessaan ja perinteisyyden romantisoituessa äärimmilleen, saattaa tehdä äkkinäisiä johtopäätöksiä ja lopulta se maalikokeilu on täysin väärässä paikassa.
Kirjoitetun tekstin, ja myös puhutun asian ymmärtäminen ja varsinkin sopiva suodattaminen ei aina ole helppoa. Siksi minä näihin saatan aina aika ajoin tartun, jos aikaa liikenee ja koen asian tärkeäksi. Olen kohta vuosikymmenen tätä maalipuolta katsellut vähän joka suunnasta ja niin paljon mitä ihmeellisempiin asioihin törmännyt, että jos niitä ihan älyttömimpiä tilanteita pystyy etukäteen yhtään vähentämään suunsa jossain kohtaa avaamalla, niin hyvä!
Ja lisätäänpä, että Greenline pääsee - se on täysin VOC-vapaa.
"Pelotteluun" vastaus yllä.
Yritin tuoda esille vain sen, että olisi hyvä myös aina tuoda esille asiat monelta kantilta. Näitä kirjoituksia lukee paljon ihmisiä; nämä keskustelut löytyvät monesti erittäin hyvin esimerkiksi google- hauissa. Sitä ihminen helposti vaaleanpunaisten lasien läpi lukiessaan ja perinteisyyden romantisoituessa äärimmilleen, saattaa tehdä äkkinäisiä johtopäätöksiä ja lopulta se maalikokeilu on täysin väärässä paikassa.
Kirjoitetun tekstin, ja myös puhutun asian ymmärtäminen ja varsinkin sopiva suodattaminen ei aina ole helppoa. Siksi minä näihin saatan aina aika ajoin tartun, jos aikaa liikenee ja koen asian tärkeäksi. Olen kohta vuosikymmenen tätä maalipuolta katsellut vähän joka suunnasta ja niin paljon mitä ihmeellisempiin asioihin törmännyt, että jos niitä ihan älyttömimpiä tilanteita pystyy etukäteen yhtään vähentämään suunsa jossain kohtaa avaamalla, niin hyvä!
Ja lisätäänpä, että Greenline pääsee - se on täysin VOC-vapaa.
"Pelotteluun" vastaus yllä.
Joo, ymmärrän periaatteen, ja noin periaatteessa samaa mieltä siitä, että (me) perinnehihhulit voivat saada raamatuistaan vaikka minkälaisia päähänpinttymiä.
Mutta onko itse tehdyssä maalissa oikeasti oikea VOC-riski, jos sen vaikka sinne kylppärin seinään vetää? Kuten sanoin, arvioin kaseiinin määräksi 2g/litra mikä menee nolla-VOC:sta, ja nuo rakennusteollisuuden ongelmat ovat olleet käsittääkseni esim. muovimaton liima-aineessa, jonka pitoisuudesta ei ole mitään käsitystä. Ilmeisesti melko isoja pitoisuuksia, jos kerran hajuhaittoja esiintyi. Oma litkuni tuoksahti kosteanakin astiassa erittäin miedosti, en edes osannut yhdistää sitä ammoniakkiin.
Minusta se, että joku on teollisesti tehty, ei automaattisesti tarkoita sitä, että se on parempi ja vähäpäästöisempi ja terveydelle haitaton verrattuna amatöörin omatekoiseen sotkuun.
Mutta onko itse tehdyssä maalissa oikeasti oikea VOC-riski, jos sen vaikka sinne kylppärin seinään vetää? Kuten sanoin, arvioin kaseiinin määräksi 2g/litra mikä menee nolla-VOC:sta, ja nuo rakennusteollisuuden ongelmat ovat olleet käsittääkseni esim. muovimaton liima-aineessa, jonka pitoisuudesta ei ole mitään käsitystä. Ilmeisesti melko isoja pitoisuuksia, jos kerran hajuhaittoja esiintyi. Oma litkuni tuoksahti kosteanakin astiassa erittäin miedosti, en edes osannut yhdistää sitä ammoniakkiin.
Minusta se, että joku on teollisesti tehty, ei automaattisesti tarkoita sitä, että se on parempi ja vähäpäästöisempi ja terveydelle haitaton verrattuna amatöörin omatekoiseen sotkuun.
Nuo ongelmat, mitä kaseiinin sisältämiin rakennusmateriaaleihin liittyivät, kehittyivät useampien vuosien aikana, pikkuhiljaa ja voisi kai sanoa, että myös salakavalasti. Näitähän tupsahtelee aina aika ajoin lisää, aineita ja materiaaleja kielletään koko ajan jatkossakin, koska vaikka aineita ja yhdisteitä kuinka testataan, ei kaikkea voida saada selville ja vuosien mittaan sitten "yllätyksiä" tulee. Sinällään siis tuollaisesta itse tehdystä kaseiinipohjaisesta maalista ei luultavasti tule ongelmia, varsinkaan kuivissa tiloissa. Miten tuo sitten käyttäytyy vuosien mittaan, onkin sitten hieman arvoitus. Siksi kaseiini on poistettu aikoja sitten ns. yleisen kulutuksen maalituotteista, osittain varmaankin myös ihan varmuuden vuoksi. Nuo pidempien aikojen aikana syntyvät erilaiset VOCit ja yhdisteet ovat hankalia ja tietoa niistä on mielestäni liian vähän.
Teolliset maalituotteet ovat paljon tutkittuja, testattuja ja myös kaikenlaisilla luokituksilla määriteltyjä ja arvosteltuja. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Rahastukseksi valitettavasti mennyt moni testaus ja luokituksen saaminen, mutta kuitenkin. Yhteistä teollisille maalituotteille kuitenkin on, että ne yleensä toimivat yleisessä kulutuksessa odotetusti ja pääosin turvallisesti. Ne siis suurimmalla osalla ihmisiä käyvät käyttöön suoraan. Ja yleensä itse maalille saa vielä takuunkin. Se, löytyykö niistä sitten aikojen kuluessa jotain ihmeellisyyksiä, on toki mahdollista kaikesta testaamisesta huolimatta. Ja koska ihmiset ovat kaikki erilaisia ja toiset herkempiä kuin toiset, ei oikeastaan mitään ainetta tai materiaalia voi täysin turvalliseksi tituulerata. Pääasia mielestäni on, että koko ajan testataan ja etsitään sitä taatusti ja 100 prosenttisesti kaikille turvallista tuotetta. Aika lähelle ollaan päästy, mutta työnsarkaa riittää kyllä kaikille.
Teolliset maalituotteet ovat paljon tutkittuja, testattuja ja myös kaikenlaisilla luokituksilla määriteltyjä ja arvosteltuja. Toiset enemmän, toiset vähemmän. Rahastukseksi valitettavasti mennyt moni testaus ja luokituksen saaminen, mutta kuitenkin. Yhteistä teollisille maalituotteille kuitenkin on, että ne yleensä toimivat yleisessä kulutuksessa odotetusti ja pääosin turvallisesti. Ne siis suurimmalla osalla ihmisiä käyvät käyttöön suoraan. Ja yleensä itse maalille saa vielä takuunkin. Se, löytyykö niistä sitten aikojen kuluessa jotain ihmeellisyyksiä, on toki mahdollista kaikesta testaamisesta huolimatta. Ja koska ihmiset ovat kaikki erilaisia ja toiset herkempiä kuin toiset, ei oikeastaan mitään ainetta tai materiaalia voi täysin turvalliseksi tituulerata. Pääasia mielestäni on, että koko ajan testataan ja etsitään sitä taatusti ja 100 prosenttisesti kaikille turvallista tuotetta. Aika lähelle ollaan päästy, mutta työnsarkaa riittää kyllä kaikille.