Paljonko olette maksaneet itse talosta?

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Paljonko olette maksaneet itse talosta?

Viesti Kirjoittaja keltarinta »

Jos siis lasketaan kauppahinnasta pois tontti ja sijainnin vaikutus siihen. Tietysti riippuu hirveästi talosta, joten muutama sana koosta ja kunnosta.
Jenkka
Jäsen
Jäsen

Re: Paljonko olette maksaneet itse talosta?

Viesti Kirjoittaja Jenkka »

Erityisen aiheellinen kysymys, etenkin pk-seudulla ja muissa kasvukeskuksissa.

Itse maksoin talosta n. 15% kauppahinnasta vuonna 2012. Tästä ei oikein voi vetää johtopäätöstä sen paremmin, koska saadakseen tämän tontin (1350 m2) koko rakennusoikeuden käyttöön tulisi vanha talo purkaa keskeltä pois. Jos lohkominen olisi ollut ilman talon purkamista mahdollista, niin se olisi jo hoidettu ns. alta pois viimeistään viime kaupanteossa. Epäilen, että jos sama kohde olisi tuolloin ollut kaupan n. 6-700 m2 tontilla olevana rintsikkana, olisi silloin yritetty pyytää hintaa suhteessa 50/50 tai 45/55.

Jos katsot vanhoja pk-seudun rmt tms. taloja tonteilla n. 4-800m2, alkavat näiden hinnat muista kuin perämetsäpaikoista tuosta noin 210-220.000 euron pyyntihinnasta.

Eli noissa sitten yritetään saada itse talosta vielä sitä n. 35-45 % osuutta, vaikka kunto olisi torpalla huonokin.

Jostain Keimolasta tai Seutulasta lentokentän kupeesta saa sitten halvemmalla.

Sijainti maksaa... esim. talo (esim. 2000 luvulla rakennettu), joka Espoo/HKI maksaa n. 550.000 euroa on sitten Järvenpäässä n. 150-200.000 euroa vähemmän.

Jos sijaintia painotat on tontti aina kallis.
Isä ja lapset asuvat Espoon viimeistä purulaatikkoa vm. 1965 :)
Purola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Purola »

Sijainti maksaa, varsinkin pääkaupunkiseudulla.

Oman talon pyyntihinta oli 75K. Tarjosin kuusikymmentä ja sain sen sillä. Kaupan päälle tuli 1,5 ha peltoa talon ympärillä, mikä on nyt vuokralla. Eikä olla mettäkulmilla, vaan Someron keskustaan on matkaa noin kilometri. Varovasti arvioituna tuon pellon arvo on jotain kympin verran. Talon kunto ok.

Kun vähän vieressä asutaan, niin näitä matkakuluja sitten tulee: Töihin 40 kilometriä, mikä syö bensaa ja autoa. Ajomatka onneksi on kohtuullinen: Saloon ajaa kevyelläkin kaasulla reilussa puolessa tunnissa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Löysin naisen, jolla oli perintönä saatu talo!
Viimeksi muokannut vesahy, Su Kesä 14, 2015 18:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Huvila
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Huvila »

Moi

Itse maksoin rakennuksista -20% :shock:

2012 ostettu 50-luvun talo isolla tontilla yli 1700 m2.

150 m2 talo lvis ja ikkunat+ovet uusittu 2000-luvulla. 60 m2 autotalli 2000-luvulla rakennettu tuli siinä mukana.

Pääkaupunkiseudulla tärkeää on vain tontti, tontti ja tontti viini
Jorkkeli
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jorkkeli »

Maksoin 42000€ Jyväskylässä sijaitsevasta n. 100 neliön suojellusta talosta 2.5ha tiluksilla. Röttelö luultavasti laskee maapohjan arvoa suojelukaavansa vuoksi.
Lattiasientä voi poimia sekä keväisin että syksyisin.
keltarinta
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja keltarinta »

No täällä olisi kyllä se tontti pk-seudulla. Minä tykkään myös vanhasta talosta, mutta se tarvitsisi varmaan riisua rankaa myöten, kun julkisivusta löytyi valkoista hometta, joka lienee päässyt myös purujen puolelle ainakin paikallisesti, eikä ole takeita, ettei sitä olisi muualla, prkl. Niin että mahtaako kannattaa. Ehkä jos saisi pelkän tontin hinnalla ja olisi rajattomasti aikaa renoveerata.
Vastaa Viestiin