Kulkuaukko yläpohjaan

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?

Kulkuaukko yläpohjaan

ViestiKirjoittaja Kotivantaalla päivämäärä Ma Elo 19, 2019 11:03

Eli nyt perustilanne: käynti yläpohjaan menee ulkokaton kautta pieneköstä luukusta. On vähän extremeä ja joka vuosi on kankeampi.

Kokemuksia, vinkkejä, näkemyksiä siitä, että miten vaikea projekti tehdä/teettää kulkuaukko yläpohjaan yläkerran kautta. Riskit ja mahdollisuudet.

Nyt eristeenä "antiikkiset sahapurut", kunnon piirustuksiahan ei ole ja mitä muuta lisätietoa tarvittaisiin kommentointiin?

Jos tästä jo ketju historian hämärissä niin pistäkää tähän nostoon.

E: edit
Viimeksi muokannut Kotivantaalla päivämäärä Ma Elo 19, 2019 13:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Kotivantaalla
Uusi jäsen

Re: Kulkuaukko yläpohjaan

ViestiKirjoittaja Keijo päivämäärä Ma Elo 19, 2019 12:08

Riskit on lähinnä siinä, että jos luukku ei ole tiivis, niin sieltä voi tulla hallitsemattomia ilmavirtoja eri suuntiin. Itse luukun tekeminen vaatii sen että yläkautta tutkimalla selvittää kattotuolien paikat ja tekee luukun niiden väliin. Valmiita luukku+tikasyhdistelmiä saa kaupasta ja yleensä kattotuolit on sen verran harvassa että joku väli löytyy. Luukulle tarvitaan kunnollinen tuki, joten siellä vintillä joutuu sitten siirtelemään puruja käytännössä koko kattotuolien väliseltä matkalta. Tekemisen vaikeusaste riippuu pääosin siitä miten paljon siellä yläpohjassa on tilaa. Aika tuskaa se on jos siellä pitää mahallaan ryömiä ja lapioida vanhoja puruja.

Jos siellä yläpohjassa käy vain kerran vuodessa tarkistamassa, niin kyllä tulee tarkastuskerralle hintaa, jos teetät luukun ulkopuolisella...
Keijo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Kotivantaalla päivämäärä Ma Elo 19, 2019 12:34

Tilaa ylöspäin on riittävästi työskentelyyn, mutta tosiaan sinne meno vaatii kuivaa keliä ja pientä vääntäytymistä.

Luukun tiiveys ja höyrysulun puhkaiseminen tuossa on se itseäkin askarruttava seikka.
Kotivantaalla
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja miikkajo päivämäärä Ma Elo 19, 2019 12:59

https://www.byggmax.fi/ullakkoportaat-20mm-eps-p27490

tommottis oon itse pistänyt, ei ole paha homma. en lähtisi itse väkertämään luukkua tuolla hinnalla.

miikka
miikkajo
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja lmfmis päivämäärä Ti Elo 20, 2019 11:03

miikkajo kirjoitti:https://www.byggmax.fi/ullakkoportaat-20mm-eps-p27490

tommottis oon itse pistänyt, ei ole paha homma. en lähtisi itse väkertämään luukkua tuolla hinnalla.

miikka

Halpa, mutta olematon eriste tuossa.

Lisäksi pitää laittaa vaikka finnfoamista luukku päälle.
Käyttäjän avatar
lmfmis
Jäsen
Jäsen

Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

ViestiKirjoittaja Reiska22 päivämäärä Ti Elo 20, 2019 11:42

Sehän on vain lämmityskysymys... :-D Eipä vaan, itsellänikin vähän samoja probleemia, kun yläkertaa otetaan asuinkäyttöön. Yksi vaihtoehto olisi tehdä rappukäytävän seinän yläreunaan jonkinlainen käyntiluukku. Rappu jää viileämmäksi tilaksi ihan siitä syystä, ettei sen seinissä ole kuin 10 cm kutterilastua. Olisi ehkä helpompi kuin miettiä tuollaista rappuluukkua johonkin lämpimään huoneeseen. Se on vielä ihan auki, mihin korkoon seinän toisella puolella oleva sisäkatto tulee suhteessa tuohon rappukäytävän seinään. Voi olla, ettei ole edes mahdollista saada järkevästi toteutettua.

Sanotaan näin, että asiaa on mietitty noin just eikä melkein 5 minuuttia :roll:
1929 rakennettu hirsitalo, jossa on aikas paljon työnsarkaa.
Reiska22
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Keijo päivämäärä Ti Elo 20, 2019 22:17

Kotivantaalla kirjoitti:Tilaa ylöspäin on riittävästi työskentelyyn, mutta tosiaan sinne meno vaatii kuivaa keliä ja pientä vääntäytymistä.
Luukun tiiveys ja höyrysulun puhkaiseminen tuossa on se itseäkin askarruttava seikka.

Jos puruilla on eristetty, niin tuskin siellä mitään höyrynsulkua on. Todennäköisesti jotain paperia ilmansulkuna, mutta voi olla että siellä ei ole edes sitä paperia, vaan on luotettu kattopaneelin tiiviyteen tai jos on joskus ollut katossa pinkopahvi, niin sen tiiviyteen. Kunhan luukun kehikko on tiiviisti, niin ettei sieltä vuoda ilmaa, niin luukun reunoihin voi liimailla tai nitoa lisätiivisteitä jos tuuli puhaltaa välistä.
Keijo
Jäsen
Jäsen

Palaa alueelle Remontointi yleisesti