Eli siis, meidän -39 torpasta on joskus muinoin otettu vintin ikkunat pois. Nyt mulla olis tarkoituksena ne palauttaa. Seinän rakenne on seuraava:
- Hirsi, jossa vanhan ikkunan aukko
- joku pahvi
- Vanha ulkovuori
- Vanhan ulkovuoren päälle asennettu 5cm koolaus ja villa
- Tervapaperia + ilmarakoa + ulkovuori
Nyt siis kysymys kuuluu, että onko jossain olemassa rakennekuvaa, että kuinka tällaiseen rakenteeseen asennetaan ikkuna, ilman että talvella varpaat palelee? Aika lähelle sitä ulkovuoren tasoahan se ikkuna varmaan tarttis saada, mutta miten ne hirsiseinän ulkopuoleiset ikkunan reunat jne. tiivistetään? Ts. miten ne eristeet sinne laitetaan, että ei pääse tuleen kylmäsiltoja?
Ikkunanasennus - ohjeita?
- maanma
- Moderaattori

Ikkunapenkin ja karmin syvyyden suhteen tulee päättää sijoittuuko ikkuna ulkoseinän ulkotasolle vai mihin.
Puukiilojen kanssa ikkuna laitetaan suoraan. Kun pysty ja vaaka on saatu "suoraan" tehdään kiinnitys. Perinteiseen (laskeutumattomaan) hirsiseinään kiinnitys tehdään liikuntaraudoilla. Laskeutuneeseen seinään kiinnitys voitanee tehdä suoraan hirteen karmin läpi. Karmin läpimenevät paikat kannattanee merkitä ja esiporata etukäteen ettei halkeile.
Tyypillisin vuotokohta on ikkunapenkin ja karmin välinen sauma, joten sen tiiveys on eniten merkityksellinen.
Itse olen vanhoissa ikkunoissani laittanut täähän kohtaan n. 1cm uretaanisauman kaivamalla vanhaa rivettä hieman pois. Tätä saumaa suosittelen joka tapauksessa, jotta vedon saa pois. Vaihtehtoja tälle on mutta ne eivät ole minua tiiveydellä vakuuttaneet.
Nykyasentajat vetää karmin paikoilleen ja täyttää osan väliä molemmin puolin uretaanilla (ei reilusti pursottamalla vaan) tekemällä matala juuri ja juuri välin täyttävä sauma.
Villa tai pellavarive-eristeen oikeasta laittohetkestä on ole varma, että laitetaanko ne kun karmi työnnetään penkkiin vai kiinnityksen jälkeen.
Puukiilojen kanssa ikkuna laitetaan suoraan. Kun pysty ja vaaka on saatu "suoraan" tehdään kiinnitys. Perinteiseen (laskeutumattomaan) hirsiseinään kiinnitys tehdään liikuntaraudoilla. Laskeutuneeseen seinään kiinnitys voitanee tehdä suoraan hirteen karmin läpi. Karmin läpimenevät paikat kannattanee merkitä ja esiporata etukäteen ettei halkeile.
Tyypillisin vuotokohta on ikkunapenkin ja karmin välinen sauma, joten sen tiiveys on eniten merkityksellinen.
Itse olen vanhoissa ikkunoissani laittanut täähän kohtaan n. 1cm uretaanisauman kaivamalla vanhaa rivettä hieman pois. Tätä saumaa suosittelen joka tapauksessa, jotta vedon saa pois. Vaihtehtoja tälle on mutta ne eivät ole minua tiiveydellä vakuuttaneet.
Nykyasentajat vetää karmin paikoilleen ja täyttää osan väliä molemmin puolin uretaanilla (ei reilusti pursottamalla vaan) tekemällä matala juuri ja juuri välin täyttävä sauma.
Villa tai pellavarive-eristeen oikeasta laittohetkestä on ole varma, että laitetaanko ne kun karmi työnnetään penkkiin vai kiinnityksen jälkeen.
Liikuntaraudoilla? Tarkoittanet karapuuta...maanma kirjoitti:Perinteiseen (laskeutumattomaan) hirsiseinään kiinnitys tehdään liikuntaraudoilla. Laskeutuneeseen seinään kiinnitys voitanee tehdä suoraan hirteen karmin läpi.
Jos siellä ikkunan aukossa on karapuu valmiina, niin siihen vaan karmi ruuveilla kiinni ja uretaania ainoastaan karmin ja karapuun väliin. Eikä missään tapauksessa karmeja suoraan hirrenpäihin kiinni, eikä uretaania siihen väliin. Se väli tilkitään riveellä tai pellavalla.
Jos karapuuta ei ole, niin uritus hirrenpäihin ja t-lauta väliin ja se kiinni aukon ylä ja alapäästä. Sitten vasta karmit t-lautaan.
Jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia...