Lattia uusiksi
Lattia uusiksi
Hei!
Olisiko kellään kokemuksia/näkemyksiä "elintasosiiven" lattian remontista?
Tilanne on tämä: rintamamiestalon täystiili-laajennusosa vm. 79. Reunavahvistettu, maanvarainen laatta (80mm), jonka päällä puukoolaus + villa. Tämän päällä parketti, joka on 20-22mm paksu. Aukaisin lattian ja totesin, että parketin alla on noin 10cm tyhjää tilaa. Laatan päällä on ainoastaan 50mm villaa. Nyt ajattelin purkaa koko lattian ja eristää sen eps-levyllä. Samalla voisin laittaa vesikiertoisen lattialämmityksen. Ongelmana on se, että en voi nostaa lattiapintaa nykyisestä tasosta, koska keittiön työtasot nousisivat liian korkealle, estäen mm. ikkunoiden aukeamisen. Vaihtoehdoksi jää siis lisätä vain 100mm eps + 60-70mm (maks) valu. Nykytietämyksellä eristepaksuus ei ole riittävä, mutta voiko tästä koitua mitään vaaraa? Tuo maanvarainen laatta seisoo hiekkapenkalla ja laatan alla on myös 50mm styrox- eriste (koeporasin lattian). laatta vaikuttaa päällisin puolin kuivalta.
Mitä mieltä jos tuon eps:n vaihtaisi Fuktisoliksi?
Olisiko kellään kokemuksia/näkemyksiä "elintasosiiven" lattian remontista?
Tilanne on tämä: rintamamiestalon täystiili-laajennusosa vm. 79. Reunavahvistettu, maanvarainen laatta (80mm), jonka päällä puukoolaus + villa. Tämän päällä parketti, joka on 20-22mm paksu. Aukaisin lattian ja totesin, että parketin alla on noin 10cm tyhjää tilaa. Laatan päällä on ainoastaan 50mm villaa. Nyt ajattelin purkaa koko lattian ja eristää sen eps-levyllä. Samalla voisin laittaa vesikiertoisen lattialämmityksen. Ongelmana on se, että en voi nostaa lattiapintaa nykyisestä tasosta, koska keittiön työtasot nousisivat liian korkealle, estäen mm. ikkunoiden aukeamisen. Vaihtoehdoksi jää siis lisätä vain 100mm eps + 60-70mm (maks) valu. Nykytietämyksellä eristepaksuus ei ole riittävä, mutta voiko tästä koitua mitään vaaraa? Tuo maanvarainen laatta seisoo hiekkapenkalla ja laatan alla on myös 50mm styrox- eriste (koeporasin lattian). laatta vaikuttaa päällisin puolin kuivalta.
Mitä mieltä jos tuon eps:n vaihtaisi Fuktisoliksi?
- maanma
- Moderaattori

Onko salaojien tilanteesta tuon rakennusosan ulkopuollella jotain tietoa? Ilman erinomaisia salaojia tällainen pohjaaatta on tyypillisiä 70 luvun riskirakenteita.
Lämmittämällä tuon lattian lisäät merkittävästi kosteuden nousua betonin läpi. Itse en missään tapauksessa uskaltaisi koskea tuohon rakenteeseen, jos se on lattioita lahottamatta toiminut.
Fuktisolit kuuluisivat ulkopuolelle laatan alle ja pystysivuille.
Lämmittämällä tuon lattian lisäät merkittävästi kosteuden nousua betonin läpi. Itse en missään tapauksessa uskaltaisi koskea tuohon rakenteeseen, jos se on lattioita lahottamatta toiminut.
Fuktisolit kuuluisivat ulkopuolelle laatan alle ja pystysivuille.
Kiitos vastauksesta!
Itse olen miettinyt samaa asiaa, mitä sinä sanoit eli lämpiääkö maaperä liikaa.
Salaojitus on kunnossa - laitettiin viime kesänä.
Mitä mieltä sitten, jos jättäisi lattialämmityksen pois? Pieneneekö riskit???
Ps: laajennusosan saunassa + pesuhuoneessa on lattialämmitys sähköllä ja pintalaatta (7cm), jonka alla vain 5cm styroxia - siis puolet vähemmän, mitä olen suunnitellut. Piikkaan varmaankin tuon lattian pois, joten silloin näkee onko kosteutta noussut...
Itse olen miettinyt samaa asiaa, mitä sinä sanoit eli lämpiääkö maaperä liikaa.
Salaojitus on kunnossa - laitettiin viime kesänä.
Mitä mieltä sitten, jos jättäisi lattialämmityksen pois? Pieneneekö riskit???
Ps: laajennusosan saunassa + pesuhuoneessa on lattialämmitys sähköllä ja pintalaatta (7cm), jonka alla vain 5cm styroxia - siis puolet vähemmän, mitä olen suunnitellut. Piikkaan varmaankin tuon lattian pois, joten silloin näkee onko kosteutta noussut...
Re: Lattia uusiksi
onko siellä parketin alla siis vain tuo 10cm vai 5cm villaa+10cm tyhjääS3 kirjoitti: Tilanne on tämä: rintamamiestalon täystiili-laajennusosa vm. 79. Reunavahvistettu, maanvarainen laatta (80mm), jonka päällä puukoolaus + villa. Tämän päällä parketti, joka on 20-22mm paksu. Aukaisin lattian ja totesin, että parketin alla on noin 10cm tyhjää tilaa. Laatan päällä on ainoastaan 50mm villaa.
no kuiteskin, jos jättäsit tuon uuden valun tekemisen ja korvaisi sen kipsilevyllä jonka päälle lämmitysputket. Putkien väleihin putken vahvuuden verran kipsilevyn palasia jonka jälkeen täytetään vielä loput raot jollain massalla esim saneerauslaastilla...
Ja tuon päälle sit lattiapinnote matto tms. mitä nyt haluaakin...
tulisi matalampi rakenne ja voisi lisäkoolata hieman = enemmän eriste paksuutta...
-
pientälaittoa
- Uusi jäsen
Meillä on myös 70-luvulla tehty laajennusosa. Todennäköisesti rakenne on aikalailla samanlainen kuin teillä, mutta me joudumme tekemään isomman remontin. Eli meillä on alapohjasta katsottuna laatta, hiekka, styroks ja laatta n. 5-7 cm. Lisäksi väliseinien koolaukset on tehty 70-luvulle tyypillisesti eli ne on laitettu ennen viimeisen kerroksen valua. Ja niinkuin arvata saattaa kaikki väliseinät menee nyt purkuun kun ovat saaneet kosteutta, myöskin tuo hiekka on märkää. Meille korjaus tehdään siten, että koko lattia piikataan pois, styroksit ja hiekka poistetaan. Lahonneet alajuoksut poistetaan ja nostetaan harkolla, samalla uusitaan viemäri ja vesiputket, meilläkin on noissa tiloissa sauna, pesuhuone ja kodinhoitohuone. Sitten vaan uusi yhtenäinen valu. Mitään hiekkaa sinne ei enää laiteta kosteutta keräämään.
Moi taas!
Januskille vastaus kysymykseesi, että parketin alla todellakin oli 10cm tyhjää, sitten tuo 5cm villa!
Nimimerkillä "pieäntälaittoa" vaikuttaa remontti aika massiiviselta - teillä on siis kosteus noussut laatan läpi tuohon hiekkaan? Kuinka syvällä suhteessa maanpintaan (talon ulkopuolella) tuo alin laatta on? Vai onko käynyt niin, että vesi on tullut tuonne väliin sivuttain siirtymällä..?
Januskille vastaus kysymykseesi, että parketin alla todellakin oli 10cm tyhjää, sitten tuo 5cm villa!
Nimimerkillä "pieäntälaittoa" vaikuttaa remontti aika massiiviselta - teillä on siis kosteus noussut laatan läpi tuohon hiekkaan? Kuinka syvällä suhteessa maanpintaan (talon ulkopuolella) tuo alin laatta on? Vai onko käynyt niin, että vesi on tullut tuonne väliin sivuttain siirtymällä..?
-
pientälaittoa
- Uusi jäsen
S3:lle ihan tarkkaan ei vielä tiedä, kun homma on kesken ja piirrustuksiin ei tässä tapauksessa ole luottamista, se on huomattu. Mutta veikkaisin, että alimmainen laatta on korkeudella paikoin 10 cm - paikoin 50 cm maanpinnan yläpuolella. Ihan tarkkaan ei ole selvyyttä, mistä vesi on tullut. Ja minä en todellakaan ole oikea ihminen sitä edes arvailemaan
, olen vain emännöimässä tässä pienessä projektissa. Mutta kaikkea sitä oppii, kun joutuu itse näitä hommia isännnän kanssa pohtimaan
.
Ja niinkun sanoit iso on projekti, melkein sama kun olisi jyrännyt lanalla yli ja tehnyt uuden laajennuksen. Mutta hei, kivaa on!
Ja hauskaa tässä on se että tämä 50-luvulla tehty alkuperäis talo on kunnossa. Eipä uskois, että 20 vuotta myöhemmin mentiin aivan ...metsään.
Tsemppiä remonttiin!
Ja niinkun sanoit iso on projekti, melkein sama kun olisi jyrännyt lanalla yli ja tehnyt uuden laajennuksen. Mutta hei, kivaa on!
Tsemppiä remonttiin!
Kannattaa ammattimies pyytää "arvailemaan" sitä teidän kohdettanne. Toisaalta, ammattimiehiähän on monenlaisia - kuten me kaikki tiedämme, joten pienellä kritiikillä on hyvä varustautua...
Itse kysymyksineni liikkeellä siksi, että tulisi mahdollisimman paljon eri näkemyksiä, joista sitten voisi poimia ne tärkeimmät! Saatta monesti olla, ettei osaa ottaa kaikkea huomioon ja sitten kun remppa on tehty, huomaa että jotain tuli ryssittyä.
Joo, kyllä se on merkillistä että aina rakennetaan tai korjataan ja rakennetaan väärin! Näin tulee varmaan aina olemaan!
Itse kysymyksineni liikkeellä siksi, että tulisi mahdollisimman paljon eri näkemyksiä, joista sitten voisi poimia ne tärkeimmät! Saatta monesti olla, ettei osaa ottaa kaikkea huomioon ja sitten kun remppa on tehty, huomaa että jotain tuli ryssittyä.
Joo, kyllä se on merkillistä että aina rakennetaan tai korjataan ja rakennetaan väärin! Näin tulee varmaan aina olemaan!
-
RINTAlo-47
- Jäsen

-
pientälaittoa
- Uusi jäsen
Tässä viitataan taas maaperän lämpenemisestä johtuvaan kosteuden suunnan muutokseen. Laatan alla kun tuskin on soraa kapillaarikatkona.RINTAlo-47 kirjoitti:maanma kirjoitti:
Lämmittämällä tuon lattian lisäät merkittävästi kosteuden nousua betonin läpi.
...salaojitus kait oli uusittu...ja eikös lämpö kuivata, tosin en lukenut koko ketjua ...
Lisää aiheesta löytyy vaikka kuinka paljon, mutta eiköhän tämä ole palstan perinteisin:
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... mpeneminen
ja lisää
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... mpeneminen
Juu, tuttua tekstiä noissa linkeissä - olen lukenut ne (ja luin ne uudelleen). Tämä maaperän lämpeneminen on se suurin peikko, josta olenkin huolissani.
Koska tilassa on sauna + pesuhuone, sekä oh ja keittiö olisi mukavaa, että tuo lattialämmitys olisi olemassa. Nyt - kuten jo aiemmin mainitsin, sauna ja ph on varustettu lattialämmityksellä (kaapeli) ja vain 50mm eristeellä, joten ehkä rakenteen avaaminen jotain voisi paljastaa..?
Koska tilassa on sauna + pesuhuone, sekä oh ja keittiö olisi mukavaa, että tuo lattialämmitys olisi olemassa. Nyt - kuten jo aiemmin mainitsin, sauna ja ph on varustettu lattialämmityksellä (kaapeli) ja vain 50mm eristeellä, joten ehkä rakenteen avaaminen jotain voisi paljastaa..?