Putkien ja sähköjen uusiminen

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
tuleva
Uusi jäsen

Putkien ja sähköjen uusiminen

Viesti Kirjoittaja tuleva »

Terve

Oltaisiin kiinostuneita tekemään tarjous -49 rakennetusta hirsirunkoisesta omakotitalosta (5h+k+s). Nyt hiukan mietityttää paljonko pitäisi remonttiin varata?
Tietenkin monet seikat vaikuttavat hintojen muodostumiseen, mutta jos edes hiukan suuntaa antavia kokemuksia tai tietoja olisi.
1. Käyttövesiputkiston uusiminen/pintaan tuonti
2. Sähköt uusiksi
3. Keskuslämpökattilan uusiminen

Putkisto ja sähköt pääosin alkuperäiset, kattila uusittu -75
vms
Jäsen
Jäsen

Re: Putkien ja sähköjen uusiminen

Viesti Kirjoittaja vms »

Käyttövedet: matkaa mittarilta reilu 10m ja siinä matkalla lähes kaikki, khh, 2xsuihku, wc ja keittiö. Hanat yms Orakselta ei ihan halvimpia malleja , uusi käyttövesipumppu, shuntti ja ehkä neljä käyntiä. Myös liesituulettimen putki+kulmat. 2000€.

V-MS
DonJenzus
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DonJenzus »

3. Jos kattilan uusit, niin samalla kannattanee uusia kaikki muutkin pannuhuoneesta. Silloin hinta menee tuonne 7000€ paikkeille. Asennettuna vanhat pois uudet tilalle.
Jos uusit sitten esimerkiksi ilma-vesi pumpulla niin halvimmillaan hinta on varmaan 6000€ paikkeilla. Kallein malli a´la sanyo on sitten jossain 10000€ paikkeilla.

Niin juu. tuo ensimmäinen hinta perustuu öljystä öljyyn. Koskaan en ole olettanut, een :-D
Viimeksi muokannut DonJenzus, Ke Helmi 18, 2009 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
öljyllä lämmittäminen on kallista
sähköllä lämmittää vielä kalliimmalla
maalämmön perustuskustannukset on älyttömät
eikä aurinkokaan Suomessa lämmitä tarpeeksi...
...taidanpa vetää villasukat jalkaan
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Millä lämpenee?

Jos puilla niin suosittelisin jättämään puulämmityksen taakse ja lämmittämään pelletillä / hakkeella. Et kuitenkaan jaksaa lämmittää puulla ja sähköä palaa. Itsekin olen roikkunut nyt rintamamiestalokeskustelussa liian kauan ja en ole selvinnyt lämmittämään. Sähkövastukset päällä :arrow:
tuleva
Uusi jäsen

Niin tällä hetkellä lämmitys on siis vesikierto/öljy + porinmatti
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Normaalisti poltin maksaa n.700e kattila 1500e.Asennus ja putkiosat kaikki yhteensä siinä 3000-4000e. Öljysäiliön pinnoitus siinä 2000e. Maanpäälisiä nailon säiliöitä todennäköisesti ei tarvi korjata. Keskuslämmitysputkisto siinä 2000-3000e
Käyttövesi siinä 2000-4000 tuhatta riippuen mitä tehdään ja kuka tekee.
Sähköt siinä 2000-5000e miten uusiksi ja kuka tekee.

Koko talon remppaan n.1.4 kertaa uuden vastaavan hinta. Remppaaminen ja sen kannattavuus perustuu uuden ja vanhan säilyttämisen kanssa tasapainoiluun ja oman työn palkattomuuteen.
Kannattaa korjata tarpeen mukaan eikä varmuuden vuoksi.
shit happens
Cimbe
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

Meillä sähköt pistettiin kokonaan uusiksi (myös keskus, sähköinen lattialämmitys pesutiloihin ja vessaan) ammattimiehen työllä ja maksoihan tuo... n. 6000 euroa.
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ville »

Aloittaja ei mainitse omia piileviä/näkyviä kykyjänsä, eli mitä teet itse. :?:
Koska sillä on tosiaankin iso merkitys, meillä ei mene n.1.4 kertaa uuden arvo, vaan n.1/4 uuden arvosta.
Niin...ja uuden arvo mielestäni on 200 000
Tuolla arviolla kaikki on tehty/tehdään mitä haluttu, putket, johdot, keskukset, eristykset, talli, ulkovuori, ikkunat, pinnat, kellari, kylpyhuoneet, sauna.
Olen kylläkin sähköputkikirveslaattamaalariMIES :razz: :razz:
Eli kaikki jotka suunnitteletta budjettia niin älkää vaan alilaskeko sitä, muuta kuin siinä tapauksessa että luotatte itseenne (ja vaimo luottaa) ja teillä on koko elämä aikaa....
Tottahan se on et rahaa saa palkoillisiin menemään, ja kaikki pitää tehä uusiksi ku ei jälki miellytä....(ei vaiskaan, osaa ne ammattimiehetkin)
Tämä mun esimerkki on sitten miten itsekkin voi tehdä, ei malli siitä miten pitää tehdä.
Ai niin ...tottakai tässä meidän tapauksessa on käytetty kaikki mahdolliset suhteet, niin sukulais kuin muutkin, eli tingattu ja kerjätty....ja tarjouksia kierretty kärryn kanssa.
Meillä ei muuten VILP maksanu 6000,- vaan 1500,-; ja tuolla se jauhaa lämpöä mökkiin, sen mitä jauhaa... :cool:
Eli on vaihtoehtoja (Esim tuotteissa) muitakin kuin ne esitteet mitä K-raudan telineissä seisoo ja niinkuin täällä palstalla on monesti todettu vanhassa vara parempi, ja yksi vanha keino parem.....jne
eli voi päästä halvallakin kunhan vaan tuumaa. Itse en välttämättä :-D ole sieltä "puhtaimmasta" päästä rempatessani itsellemme taloa, mutta kuitenni.
hups...
alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, mielestäni 6000-8000,- pitäisi riittää noihin kolmeen, minun metodeilla ainakin.
Kun kuljet ilman päämäärää, et voi eksyä.
-Nalle Puh-
tuleva
Uusi jäsen

Mihinköhän perustuu käyttövesien uusimisen hinta, kun tuosta ohimennen muutamalta putkifirmalta kyselin ja sieltä tuli hinta-arvioksi 20 000-50 000€?
Lisäksi pisti mietityttämään Meidän Talo- lehden 2/2009 rintamamiestalon täysremontti osa 1, jossa oli putkityöt ja märkätilojen pintarakennetyöt arvioitu maksamaan 55 000€.
Rupesi kylmä rinki muodostumaan, kun olin itse arvioinut käyttövesien uusimisen max. 10 000. No onneksi ei ole vielä kauppoja tehty, joten auttakaa nyt noviisia ja kertokaa mistä tällaiset hintaerot muodostuvat (siis täällä luettua ja muualta kuultua vs. parin putkifirman arviot)
Tuulenhovi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tuulenhovi »

Meillä laitettiin käyttövesiputket kellarin pannuhuoneesta yläpuolella olevaan vessaan, sen seinän takana olevaan keittiöön ja yläpuolella olevaan vessaan, sekä kellarissa toiseen huoneeseen 2 seinän läpi, lisäksi keittiöön uusi hana. HInta kaikkine tarvikkeineen ja töineen oli alle 2000€, tarkemmin en muista juuri nyt. Mutta tarjouksia oli eri firmoilta 1500-3500€ väliltä.
Jos et ole vielä myöhässä, ei ole vielä mikään kiire. Jos olet jo myöhässä, ei ole enää mikään kiire...
jope
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jope »

Mulla maksaa käyttövesiremppa neljään vesipisteeseen siinä tuhannen euroa. Syynä oman työn erittelemätön ja laskematon osuus,tuttu putkimyyjä,vuosien varrelta kertyneet käyttökelpoiset kamat ja tarveharkinta.
Nuo 20000-50000e urakkatarjoukset perustuu yleensä einytjaksajutellapuhelimessakunonkiire arvioihin.
Sen lisäksi kaikki rempat on aina yksilöllisiä kun ei etukäteen tiedä mitä kukin tarkoittaa täydellä tai epätäydellä putki tai muulla rempalla. Aika hyvällä budjetilla meidän talo rakentaa kun on putkiin ja kylppärin pintarakenteisiin saanut jo 55 donaa kulutettua. Kukahan sen vanhan mutta rempatun talon ostaa sitten kun siellä on kaikki muutkin korjattu jos ne korjausrahat on tarkoitus myymällä saada.
shit happens
vms
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vms »

Noissa on ihan pakko olla mukana koko kph+s sekä keittiö ja wc ja piikkaukset ja uudet valut ja silti...tai sit mulla on puurot ja vellit sekasin: ymmärrän käyttövesiremontilla sitä että tulevat vedet, putket ja kalusteet laitetaan uusiksi. Tai sitten ne on nousu(kas)kauden tyyliä :wink:

Juttelin juuri yhden työkaverin kanssa ja oli teettänyt saunan sekä khh/kph/wc:n ja hintaa 13-14 k€. Vanhat laatat yms purettiin mutta esim lattioita ei piikattu auki eikä putkia/kaivoja uusittu. Oon ne tehny itse täällä ja ei niihin ainakaan menny yli 3-4k€ vaikka kuinka jyvittää sähkäriltä ja putkariltakin osuudet. Tosin kaikki muu on omaa työtä. Ja Hetivalmis kiuas on Huuto.netistä 43 eurolla, vastaava uusi olis maksanut yli tonnin. Yksi ovi ostettiin, toinen on orkkis. Laudelankut ja osa kattopaneleista omasta varastosta, loput kamat ostettu.

V-MS
rintsikka-60
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja rintsikka-60 »

joo, toi huuto netti on kyllä oiva paikka. sieltä löytää kunnon materiaalia kohtuu hinnalla.
sähköjen uusimisessakin kannattaa itse tehdä niin paljon kun pystyy. vetää piuhat ja laittaa
pohjat valmiiksi, niin ammatti miehen ei tarvi kuin kytkee. tietysti eka kysyä sähkäriltä
mitä piuhaa mihinkin. enkä itse kyllä ottaisi firmaa hommiin, vaan jonkun kortilla
tekevän sähkärin tai putkarin. niin kuin olen tehnytkin. ja ilmeisesti uusitte viemäri
putketkin, talon iästä päätellen? jos ottaa firman hommiin niin laskutus on kova
ja alvit aina päälle. ja nykyyään kortilla tekeväkin voi antaa 30% kotitalous-vähennystä.
ei muuta kun rohkeasti tarjouksia heitteleen.
metallimies tekee sadasosa millilleen,
meikäläinen tekee justiinsa.
Winston
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Winston »

Meillä meni kellarin remontointiin (betonit ylös savelle asti, uudet viemärit + putket+ lattialämmitys, uudet valut) ja keittiön viemärivetoihin pitkälti yli 10000€. Kaikki muu tehtiin itse paitti lvi-puoli ja valu. Tästä summasta vei suurimman osa (7000-8000€) putkimiesten palkat ja lvi-osat, tosin meidän putkimiehet käyttivät yhtenä päivänä 2-3h siihen että liruttivat sankon kanssa patteriverkostoja tyhjäksi.. Että näitäkin tekijöitä on moneen malliin, vähän isommassa firmassa sanoivat että kannattaa ehdottomasti jäädyttää ja sitten tulpata. Eli moneen makuun ja hintaluokkaan samaten!
Alkuperäinen hinta-arvio oli 3500-5000 josta mentiin way over.. ja jäi sauna tällöin tekemättä. Ja kyllä ketutti :evil:

Ja sähköt on sitten ihan oma lukunsa. Yhden huoneen saa vielä ihan suht edullisesti (n. 500€), mutta kun kysyttiin koko kellarin sähköjen laittoa (betoniseinät jne) niin hinta-arvio tarvikkeineen 2500€. Auttaa huomattavasti jos löytää sähkömiehen joka tekee vain kytkennät ja itse voit tuhrata niitä johtoja seinille 2 päivää.
susu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja susu »

:-D Niin ja jotta hauskuus lisääntyisi kannattaa laittaa malttia remonttiin. Korjaa ne mitkä on pakko ja loput sitten kun on taas pakko :lol: Tietenkin jos pankkiiri on hyvä ystävä voi tehdä tuon Meidän talo remontin. Meillä jouduttiin uusimaan kaikki käyttövesi, lämmitysputket plus vessat ja suihkukaappi. Remonttiin meni noin 3000-4000 e. Meillä oli kyllä perhetuttu putkimiehenä. Kannattaa kuitenkin selvittää koska on tehty ulkopuoliset vesijohdot ja viemäriputket ja mistä aineesta. Meillä meni vuoden asumisen jälkeen viemäriputki tukkoon ja maa oli jäässä. Se oli huomattavasti kalliinpaa remonttia.
Vastaa Viestiin