Jonskin taloprojekti

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.
jonski78
Jäsen
Jäsen

Jonskin taloprojekti

Viesti Kirjoittaja jonski78 »

Ostinpa pienen rintamamiestalon. :) Toteutin elämäni isoimman haaveen. On kyllä melkonen projekti etten sanoisi.. Eipä ole ainakaan vapaa-ajan ongelmia. Loppu-elämän luppoaika olikin sitten sillä kertaa poissa :cool:

Talokaupat tehtiin 31.8.2009. Avaimet sain 15.9. ja remontin aloitin 19.9.2009. Ihan ensimmäisenä revin seinistä 100 kerrosta tapetteja ja pinkopahvia, vuosikertaa 1942... Ihania sanomalehtiä sieltä kyllä löytyi. Sota-ajan uutisia. :D Pönttöuunin maalipintakin otti vähän rapsutusta, oisko kellään vinkkejä miten tuo pönttöuunin pinta ois helpoin käsitellä sellaseks himmeäksi? Tarkoitus ois siis jättää se sellaiseksi pellin väriseksi, maalit pois. Keittiön kaapit ja kylmäkomero on revitty kokonaan pois, ja nurkasta paljastui hometta. Ainakin minun silmääni se näyttää kyllä homeelta. :? Kylmäkomerossa siis perinteinen "räppänä" ja se on ollut auki näihin päiviin saakka. Seinä oli syönyt muovia ja sitä lämpöpaperia vai mitä liekään oikealta nimeltään, kiiltävä toinen puoli paperista. Muovit, styroksit, tuo lämpöpaperi, sanomalehteä, pinkopahvia ja sit jotain tosi vahvaa pahvin tapaista, ja laudat on kuivat ylempää, mutta nurkassa noin 30-40 sentin korkeudelle tummuneet laudat ja osa ihan vaalean homeisen värisiä. Mitä näille voisi tehdä? Vaihtoon ja uutta tilalle?

Tässä on sellainen jännä tilanne, ettei taloon ole tehty kuntotarkastusta. Tämä on täysin minun vastuullani (siis kuntotarkastuksen teettäminen). Myyjä ei suostunut missään nimessä kuntotarkastukseen, ja talo myytiin siinä kunnossaan. Ei haise ummehtuneelle, kellari on vähän ottanut kosteutta nurkkaansa sillä kulmalla jossa salaojitusta ei jostain ihmeen syystä ole ollenkaan. 3 muulla nurkalla salaojaputket on olemassa. Talo seisoo kalliopohjalla ja talo on tonttinsa korkeimmalla kohdalla.

Lattioista on tähän mennessä poistettu 3 kerrosta muovimattoa ja lastulevyt. Alta paljastui maalattu lautalattia. Mietin, että oisko aiheellista avata laudoitus ja laittaa uudet (tai koittaa saada ne vanhat ehjänä pois ja laittaa ne myöhemmin takaisin..?)

Tämmöstä projektia tällä suunnalla. Kuviakin vois laittaa kunhan jaksan koneelle siirrellä. :)
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Re: Jonskin taloprojekti

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

jonski78 kirjoitti: Lattioista on tähän mennessä poistettu 3 kerrosta muovimattoa ja lastulevyt. Alta paljastui maalattu lautalattia. Mietin, että oisko aiheellista avata laudoitus ja laittaa uudet (tai koittaa saada ne vanhat ehjänä pois ja laittaa ne myöhemmin takaisin..?)
Vanhat laudat on niin kuivat ja rapeat että tuskin saat ehjänä irti. Varsinkin jos ne on pontattua tavaraa niin voi unohtaa.

Lattian alla on luultavasti purut ja jos et meinannut putkitöitä tms tehdä niin jätä sellaiseksi tai pinnoita uutta päälle ja anna seuraavan omistajan nauttia alkuperäisestä lattiasta :-D
auvo27
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja auvo27 »

kyllä meillä ainakin lähti laudat nätisti ehjinä irti. malttia ja kunnon sorkkaraudan se vaatii. sivuilla on hyvät neuvot oikeaoppiseen irrotukseen...
minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa
jonski78
Jäsen
Jäsen

No niin..keskiviikkona tulee kuntotarkastaja katsomaan voiko tuolla talossa edes asua. :roll: Talossa ei haise pahasti ummehtuneelle, mutta sellainen vanhan talon "tuoksu" on, ja se tarttuu hyvin nopeasti myös vaatteisiin. Olen nimittäin huomannut, että esim. takki on imaissut jo hajun itseensä. Kellarissa tuoksuu kellarille. Mutta se mitä silmä näkee..eli se keittiön nurkka ja kellarikerroksen toinen nurkka, ne ei näytä normaaleilta. Väri on muuttunut.

Onko mulla oikeus vaatia hinnan alennusta talosta? Kauppakirjassa lukee "talo myydään tässä kunnossa", mitä tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa? Kuntokartoitusta ei tehty, kun myyjä ei missään nimessä suostunut, kuten ei moneen muuhunkaan asiaan..hyvä että sain edes avaimet.. :evil: Polttopuutkin veivät mennessään, mutta niitä saa lisää, kuten karviaisiakin (talossa ei siis asunut ketään, mutta pensas oli kyllä juuri ennen avainten luovutusta tyhjennetty ihan viimeistä marjaa myöten..näytössä pensas oli vielä täynnään marjoja)

Nyt vaan jännitellään..en ole vielä irtisanonut vuokra-asuntoani. Tarkoitus oli alunperin irtisanoa nyt syyskuun lopulla, ja muutto oli suunniteltu viikolle 43-44, mutta nyt en tiedä uskallanko irtisanoa vuokra-asuntoa, jos käy niin ettei talossa voikaan asua.. :?
Taittopera
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Taittopera »

jonski78 kirjoitti:Nyt vaan jännitellään..en ole vielä irtisanonut vuokra-asuntoani. Tarkoitus oli alunperin irtisanoa nyt syyskuun lopulla, ja muutto oli suunniteltu viikolle 43-44, mutta nyt en tiedä uskallanko irtisanoa vuokra-asuntoa, jos käy niin ettei talossa voikaan asua.. :?
Ittellä kanssa projektin lisäksi vuokrakämppä. En ole viittinyt viellä irtisanoa, koska jotenkin tuntuu mukavammalta muuttaa kun on väh. yksi huone, vesi ja viemäri kunnossa. Yhden kuukauden vuokralla saa yhden kuukauden remppa aikaa ennen muuttoa, itse en meinaa hosua, tavoitteena on muutta tämän vuoden puolella.

Onko sinulla jotain "ehdotonta" mikä estäisi muuton?

Onnea projektiin!! :-)
Ad Omnia Paratus
jonski78
Jäsen
Jäsen

No muuton estää tietenki se, jos kuntotarkastaja sanoo, että talo on läpilaho ja hometta täys. Sehän se estää, varsinkin kun mulla on 2 pientä lasta. (toinen täyttää 3v marraskuun alussa ja toinen 5v joulukuun lopulla) Periaatteessa vois pitää tätäkin kämppää nyt ainakin jonkun aikaa, kunhan saa remppailtua (eli harrastettua vapaa-ajan toimintaa..) kaikessa rauhassa. Kauppoja en haluais perumaan lähteä mitenkään helpolla, koska paikka on tosi hyvä, järvimaisemat, keskustaan 2km (eli töihin tuon verran), päiväkoti kadun toisella puolen...eli olen valmis tekemään remppaa, remppaa, remppaa ja remppaa, mutta jotenkin tuntuu tässä vaiheessa, että olen maksanut kyl vähän liikaa tuon kuntoisesta talosta. Ensimmäisen vuoden makselen pelkkiä korkoja, sitten alkaa lainanlyhennykset. Sillähän täs nyt voikin tätä vuokrakämppää vielä pitää... :D
marilyni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja marilyni »

jonski78 kirjoitti:...eli olen valmis tekemään remppaa, remppaa, remppaa ja remppaa, mutta jotenkin tuntuu tässä vaiheessa, että olen maksanut kyl vähän liikaa tuon kuntoisesta talosta.
Älä vielä lannistu. Kattele nyt mitä se kuntotarkastaja sanoo. Ja vanhoissa taloissa tulee aina jotain yllätyksiä.

Mut olen ärsyttävä ja hivenen jälkiviisastelijakin; mulla olis kyllä hälytyskellot soineet aika rankasti, jos myyjä kieltäytyy kuntotarkastuksesta. :neutral: Musta tuntuu hassulta se, että viesteissäsi puhut siitä, että kun on lapsiakin niin hometalo olis paha juttu (tietenkin), mutta olet kuitenkin suostunut ottamaan ison riskin ostamalla talon, mitä ilmeisesti (?) et ole päässyt kovin paljon tutkimaan. En halua masentaa tai kuulostaa ilkeältä, mutta... kuulostaa että olet saanut ostokrapulan :-) Jokainenhan tietysti riskinsä pohtii itse, jos talo on hyvällä paikalla yms, kuten sanoit, niin ehkä riski on silloin kannattava.

Toivotaan ettei mitään isompaa löydy! Aika paljon saa korjattua kuitenkin reippaalla remppa-asenteella! Tsemppiä.

Ja ps, itsekin kyllä ostin mieheni kanssa talomme ilman kuntotarkastusta. :wink: Ei se aina ole tarpeen, varsinkin jos itse saa ja pystyy tutkimaan.
jargon
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jargon »

jonski78 kirjoitti:No niin..keskiviikkona tulee kuntotarkastaja katsomaan voiko tuolla talossa edes asua. :roll: Talossa ei haise pahasti ummehtuneelle, mutta sellainen vanhan talon "tuoksu" on, ja se tarttuu hyvin nopeasti myös vaatteisiin. Olen nimittäin huomannut, että esim. takki on imaissut jo hajun itseensä. Kellarissa tuoksuu kellarille. Mutta se mitä silmä näkee..eli se keittiön nurkka ja kellarikerroksen toinen nurkka, ne ei näytä normaaleilta. Väri on muuttunut.

Onko mulla oikeus vaatia hinnan alennusta talosta? Kauppakirjassa lukee "talo myydään tässä kunnossa", mitä tuo tarkkaan ottaen tarkoittaa? Kuntokartoitusta ei tehty, kun myyjä ei missään nimessä suostunut, kuten ei moneen muuhunkaan asiaan..hyvä että sain edes avaimet.. :evil: Polttopuutkin veivät mennessään, mutta niitä saa lisää, kuten karviaisiakin (talossa ei siis asunut ketään, mutta pensas oli kyllä juuri ennen avainten luovutusta tyhjennetty ihan viimeistä marjaa myöten..näytössä pensas oli vielä täynnään marjoja)

Nyt vaan jännitellään..en ole vielä irtisanonut vuokra-asuntoani. Tarkoitus oli alunperin irtisanoa nyt syyskuun lopulla, ja muutto oli suunniteltu viikolle 43-44, mutta nyt en tiedä uskallanko irtisanoa vuokra-asuntoa, jos käy niin ettei talossa voikaan asua.. :?
Melko hurjalta kuulostaa, että haju tarttuu vaatteisiin. Saa olla melko tiukka vanhan talon haju, jos näin on.
Onko haju imelää?

Jokatapauksessa pidä vanha kämppäsi ja konsultoi kuntotarkastajaa. Jatkossa voinet veloittaa myyjältä tuon konsultoinnin kustannukset, mikäli ongelmat todetaan.

Myyjällä on vastuu sen viisi vuotta kaupanteosta ns. piilevistä virheistä. Tuo lauseke "talo myydään tässä kunnossa" on pelkkää sanahelinää, eikä poista vastuuta. Eri asia ymmärtääkseni on, jos myydään tontti purkukuntoisella talolla. (tästäkin olen kuullut eriäviä mielipiteitä). Ostajalla on oikeastaan melko hyvät oikeudet nykyään. Jopa niin hyvät, että kannattaa miettiä kahdesti ostaako taloa jossa asuu lopun ikäänsä, vai meinaako vastuulliseksi myyjäksi joskus ryhtyä..

Ps. Hemmetti sentään, viedään karviaisetkin pesästä! Tosin tuossa voi olla linnutkin kyseessä. Eräs valitteli samasta, ja kirosi punaviinimarjavarkaat : Yöllä olivat käyneet perkele, yhtään marjaa ei jäänyt..
jonski78
Jäsen
Jäsen

Tähän liittyy kaikenlaista.. On päitä pyöritelty ja ihmetelty miten eräät jaksavatkin tehdä AIVAN KAIKEN mahdollisimman vaikeaksi tässä kaupanteossa. (tai siis kauppahan on jo tehty, mutta kaikki jälkipuintikin on tekemällä tehty oikeni hankalaksi.)

Ostopäätös piti tehdä tosi nopeasti, samalla hetkellä tarjouksen jätti toinen ostajaehdokas, eikä yleistä näyttöä oltu edes pidetty. Talo myytiin tarjouskaupalla, eli minä tein parhaan tarjouksen talosta. Oikeana esittelypäivänä katsojia oli todella paljon, talo oli aivan täynnä. Olen iloinen että tarjous meni läpi, paikka on todella hyvä ja järvimaisema on taattu: kaavaan ei tule koskaan kohoamaan kerrostaloja estämään maisemaa. :) Kesällä laivat huutaa satamassa johon näkee omenapuiden katveesta pihalta..Kukapa tällaista kohdetta ei ostaisi? :D

Oli muuten meidän etu, ettei kiinteisövälittäjä ollut näytössä aivan perillä kaikesta. :lol: Eräs katsoja kyseli onko seiniin lisätty villoja. Välittäjä sanoi, että ei ole, alkuperäiskunnossa on kaikki. :twisted: Se katsoja huikkasi vain perheelleen samantien, että eiköhän lähdetä. Nyt kun olen seiniä purkanut niin kappas vain.. Lastulevyt + villathan ne siellä. :D (näitä seiniä en siis avannut, lattioiden muovimattokerrostumia purkaessa kurkistin alakautta lastulevyn taakse, ja villaa ja muoviahan siellä näkyy)

Silloin kun taloa katsastelin, niin koitin kyllä omien aistimusteni mukaan katsella mahdollisimman tarkkaan joka paikan. Sillä paikkaa mistä mahdollinen "home" nyt löytyi, oli vanhan aikainen kylmäkomero, eli sitä nurkkaa oli kyllä aikas mahdoton päästä katsomaan tarkemmin. Lisäksi kellarikerroksessa oli varasto täynnä puita, hyvä että mahtui kävelemään siellä. Ja sieltähän oli siis puut kadonneet kun talo lopulta luovutettiin minulle. Ja vasta kun siivoilin loppuja klapeja sieltä lattialta, niin huomasin, että märkäähän siellä on. Lisäksi kellari ei ole mitenkaan erityisen tiiviisti rakennetty aikoinaan: betoniahan se on kauttaaltaan, mutta kallio ja muovitus pilkottaa lattianrajasta. :? Onkohan tämä miten "normaalia" yleensä..?

Ja se haju..se on vähän sellainen imelä joo. Ja kyllä se vaatteisiin tarttuu. :(
tarmasti
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarmasti »

Vaatteisiin tarttuva imelä haju voi hyvinkin tulla tuolta märästä kellarista, varsinkin jos asuinkerroksen korvausilmalle ei ole parempia reittejä tarjolla.
jonski78
Jäsen
Jäsen

Juu-u..eli mittarit osoittivat: kosteutta liikaa. Se vanhan kylmäkomeron nurkka on kuiva, mutta puu on alkanut lahota ja on tummunut, mutta prosessi on jostain syystä pysähtynyt ja tällä hetkellä puu on kuiva. Mutta vaikea sanoa mitä tapahtuisi, jos tyhjillään olleeseen taloon nyt muuttaisi ihmisiä ja talon kosteus muuttuisi senkin asian takia.. Keittiön hanojen (hanat siis tällä hetkellä kiinni seinässä, ei tasossa) seinä on märkä, samoin lattia, eli joku putki on fuskannut siellä. Märällä tarkoitan sitä, että mittari näytti kosteutta olevan yli sallittujen määrien. Ei siis niin märät että silmällä näkisi vettä tms. Lattia pitää avata ja kuntotarkastajan vinkkien mukaan ei ois kovin suositeltavaa käyttää enää samoja lautoja siinä lattiassa..vaikka ne laudat ehjinä irtoaisivatkin. Eli rahaa palaa.. :evil: Tässä on ainoa hyvä puoli se, että myyjä on tästä PIILOVIRHEESTÄ vastuussa, eikä sillä ole nyt mitään keinoa enää kiertää tätä. En voi kyllä edelleenkään tajuta, että miksei siellä päässä voitu suostua kuntotarkastukseen ennen kauppoja. Kaikki olisi ollut paljon yksinkertaisempaa niin päin, nyt minä joudun ensin maksamaan kaikesta, ja sen jälkeen vaatimaan kuluja korvattavaksi myyjän kukkarosta.

Mutta kuntotarkastajaa lainatakseni: tämä ei ole paniikin paikka, kaikki on korjattavissa, ja minä teen vain sen ratkaisun sitten, tuleeko rahaa menemään liikaa ja missä vaiheessa tulee kaupanpurku sitten aiheelliseksi.. :? Minä niin kovasti toivoisin ettei tuolta nyt löytyisi mitään runkovaurioita. Lattian koolaukset vielä pystyy tekemään uusiksi ja vaihtamaan vaikka puruja kuiviin, mutta koko taloa mulla ei oo kyllä vara laittaa täysin uusiksi.

Tämmöstä tänään. Huomenna alkaa lattianpurku. :D Innolla etiäpäin.
marilyni
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja marilyni »

Hei muista dokumentoida kaikki, varmuuden vuoksi. Ota vaikka digikameralla kuvia. Niistä voi olla hyötyä myöhemmin.
jargon
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jargon »

Jees tsemppiä sinne, mökki kuulostaa näkymineen mainiolta!

Voisiko tuo haju tosiaan tulla lattian alta, vaikkapa sieltä keittiön kosteutta henkivästä kohdasta. Puruista lähtee aika tiukka käry kun ovat tovin saaneet muhia.
Tuohan ei tarkoita että siellä suuremmin mitään hometta tai muuta ikävää ole. Hyvinkin voi selvitä purujen vaihdolla, kunhan kosteuden aiheuttaja
selviää.

Kerro ihmeessä lisää, kun selkiytyy
jonski78
Jäsen
Jäsen

Lattia revitty puoleen väliin saakka auki tulevassa olohuoneessa. Pitäis lähtee jatkamaan urakkaa, keittiön lattianpurkua ois myös luvassa tälle päivälle. Laudat olivat ainakin tuossa "kammarissa" kuivat, oikein rapsahtelivat kun nostelin sorkkaraudalla niitä. Purutkin ainakin mun silmääni ihan kuivat. En tiedä sitten minkä vuoksi lattia notkottaa..kuntotarkastaja ehkä osaa sitä paremmin selvittää. (ehkä? :D) Haluaisin laittaa villat tuonne lattiaan, tuoko tarpeeksi lämmintä jaloille lattian villoittaminen? Toiveissa olisi siis villat + uudet laudat. Keittiöön olisi ihana laittaa tietenkin lattialämmitys ja keraamiset laatat... Saahan sitä haaveilla.. :lol: Enempi mun budjettiin taitaa istua se laudoittaminen.

Eli työhön vain...
jonski78
Jäsen
Jäsen

Nyt on tulevasta olohuoneesta revitty lattialaudoitus veke. Mietin vain, että jos ja kun laitan ne villat, niin otetaanko alta pois kaikki purut? Minkä verran sitä villaa laitetaan ja täytyykö laittaa muutakin kuin villaa? Jätetäänkö jotain ilmarakoa?
Vastaa Viestiin