tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Huhti 24, 2021 23:01

pvalila kirjoitti:Mitä tarkoittaa tinamoottori?

Kevytmetallivalua?

Mun autoani jos haluaisin piristää, niin tyytyisin kyllä tuollaiseen sadan euron vitysboksiin. Sellainen on helppo poistaa, jos tulee ongelmia. Kuten esimerkiksi katsastus... :lol: :lol: :lol:

Mun autossani on alusta asti ollut harmittava reikä lattiamatossa, aivan penkin edessä. Oletettavasti joku on ajellut automaatilla toinen jalka koukussa, piikkarit ehkä jalassa. Vuosia mietin, kuinka tuon fiksuimmin korjaisi, mutta hyvää ratkaisua ei ole vastaan tullut. Nyt sitten ostin uuden mattosarjan, joka hinnakkuutensa (melkein satku) vastapainoksi on normimattoja pidempi ja jotakuinkin yltää peittämään vaurion.

En ole seurannut viime kuukaisina ajettujen kilometrien määrää, mutta hyvin pieni sen täytyy olla. Vaimon auto on käytännössä seissyt: eilen tankkasin sen, eka tankkaus tänä vuonna!



Ruåtsalaiset silloin kai joskus tajusivat että eri metallit käyttäytyvät erit tavoin, eri lämpötiloissa. Hölmöin idea koskaan oli Skodan insinööreillä. Laittoivat alumiinilohkon päälle valurauta kannen että alumiinin sekaan valurauta pytyt... Sen johdosta lukio aikani oli hiukan hankala. Kansipaffi palaneena tullessa ja mennessä että snobien silmätikkuna, kunnes ostin ekan saapin :-D

No joo.

Diesel moteissa tekee kaikenlaisissa tikuissa ihmeitä. Yhteispaine/Common Rail -jutut helppoja. Ainakin tuossa Stilossa toiminut. 160hv luvattiin mutta taisi tulla vain 150hv. Mukava siitä tuli ajettavaksi. Ei raketti mutta mukava vääntö. Turhuuksien turhuuksia mutta se kalikka oli vain 50€, tarjouksessa.

Oli se silloin joskus raadollista myös. Ei ollut krokotiilipaitoja... Snobbailu siis.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17127
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Huhti 26, 2021 0:58

Mä olen kai joskus kertonutkin, että mullakin on kokemusta tuosta samasta Skodan moottorista...

Ihan vain moottorista, koska mökillemme vietiin vain pelkkä Skodan takapää ruoppausvintturiksi.

Se ei ihan kaikkia työturvallisuusmääräyksiä täyttänyt! :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll:

Moottori ja vaihdelaatikko oli asennettu puiselle pedille, kaasuhanana olivat jonkin auton lämpötilansäätimet ja varsinaisen voiman säätely tapahtui jarruttamalla käsijarrulla toisen pyörännavan rumpujarrua. Ovela systeemi, vai mitä?
- Jarrua kun veti, niin tasauspyörästö siirsi voimaa toiseen pyörännapaan ja siinä oli kiinni rumpu, josta lähti vaijeri järveen.

Siellä järvessä oli vaijerin päässä raudasta hitsattu ruoppauskola ja sen sarvissa, vyötäröä myöten vedessä ja mudassa, mun isäni.

Ihmeiden ihme, ettei isältäni katkennut koipi, kun sen kolan sarvissa roikkui ja yritti varoa, etteivät jalat kivien väliin kiilaudu.

Rankimmin piti kaasuttaa aivan vedon lopussa, kun piti vetää isä ja kola ylös järven pohjasta metrin korkean rantapenkereen päälle.

Siinä jos kolamies kaatui niin sitten tuli helposti vedettyä vatsaliukua ylös järvestä.

No, mä olen tästä kyllä joskus ennenkin kertonut. Valokuvia laitteesta ei ole ainuttakaan, vahinko!
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 18097
Liittynyt: Ke Joulu 06, 2006 16:54
Paikkakunta: Vantaa

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Touko 01, 2021 22:20

pvalila kirjoitti:Mä olen kai joskus kertonutkin, että mullakin on kokemusta tuosta samasta Skodan moottorista...

Ihan vain moottorista, koska mökillemme vietiin vain pelkkä Skodan takapää ruoppausvintturiksi.

Se ei ihan kaikkia työturvallisuusmääräyksiä täyttänyt! :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll:

Moottori ja vaihdelaatikko oli asennettu puiselle pedille, kaasuhanana olivat jonkin auton lämpötilansäätimet ja varsinaisen voiman säätely tapahtui jarruttamalla käsijarrulla toisen pyörännavan rumpujarrua. Ovela systeemi, vai mitä?
- Jarrua kun veti, niin tasauspyörästö siirsi voimaa toiseen pyörännapaan ja siinä oli kiinni rumpu, josta lähti vaijeri järveen.

Siellä järvessä oli vaijerin päässä raudasta hitsattu ruoppauskola ja sen sarvissa, vyötäröä myöten vedessä ja mudassa, mun isäni.

Ihmeiden ihme, ettei isältäni katkennut koipi, kun sen kolan sarvissa roikkui ja yritti varoa, etteivät jalat kivien väliin kiilaudu.

Rankimmin piti kaasuttaa aivan vedon lopussa, kun piti vetää isä ja kola ylös järven pohjasta metrin korkean rantapenkereen päälle.

Siinä jos kolamies kaatui niin sitten tuli helposti vedettyä vatsaliukua ylös järvestä.

No, mä olen tästä kyllä joskus ennenkin kertonut. Valokuvia laitteesta ei ole ainuttakaan, vahinko!


Juu, jotain muistelen mutta en aivan muistanut minkälainen maailmanlopun vekotin ollut kyseessä!

Nykyjään pitäisi olla semmoiset suojaukset että ei olisi vain voinut tehdä mitään kuin olla tumput suorana.

Tasauspyörästö oli Speden aikoina jo eräänlainen juttu: https://www.bing.com/videos/search?q=tasauspy%c3%b6r%c3%a4st%c3%b6+spede&&view=detail&mid=4B6518DD9CBC26063E034B6518DD9CBC26063E03&&FORM=VRDGAR&ru=%2Fvideos%2Fsearch%3Fq%3Dtasauspy%25c3%25b6r%25c3%25a4st%25c3%25b6%2Bspede%26FORM%3DHDRSC4
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17127
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Touko 10, 2021 22:01

Kovasti tuommoinen kiertää netissä, en tiedä missä julkaistu alkuperäinen Harkin vertailu.

https://www.youtube.com/watch?v=R6muJIIeTaw

Ei ole ehkä kaikki kortit käännetyt tässä sekamelskassa lämmityksien ja liikkumisien suhteen. Jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen
 
Viestit: 17127
Liittynyt: Su Kesä 05, 2005 22:17
Paikkakunta: TUUSULA

Edellinen

Palaa alueelle Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa