Aikaisemmin sekä mulla että Tuumalla oli käytössä maseraattorivessa. Tuumalla oli tavallinen pönttö ja sen jatkona erillinen maseraattori, mulla oli venekäyttöön rakennettu all-in-one ratkaisu.
Tuo venevessa oli näppärä oman aikansa. Mökiltä saattoi vedet olla joskus poikki ja jopa sähkötkin: venevessa otti veden vapaapaineisesta säiliöstä ja maseraattori sähköt akusta. Maseraattorin ansiosta systeemi käytti vettä tosi vähän: tavallisen pöntön kanssa pieni umpisäiliö olisi täyttynyt hetkessä. Masenaattorin ansiosta viemäriksi kelpasi hyvin tuuman paksuinen vesijohto ja pumppuvoiman ansiosta tuo viemäri sai välillä vähän nousta ylöspäinkin.
Sähkösysteemi alueella on ollut luotettava jo vuosia ja muutama vuosi sitten alueelle tuli jo kunnallistekniikkakin. Ihan vain laiskuuttani mä pidin venevessan edelleen käytössä, laitoin sen vain tuuppaamaan skeidat oman tankin sijasta kunnan viemäriin.
Kaksi viikkoa sitten maseraattori hirtti kiinni ja päätin, että siitä oli aika päästä eroon. Venepöntön tilalle tuli upouusi Gustavsbergin normipönttö, jonka viemäripuolen sain jo toimimaan. Huuhtelu tapahtuu toistaiseksi ämpärin avulla, kun mökistä puuttuu sisäverkko kokonaan (yksi ainoa käsienpesualla toimii toistaiseksi).