tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Kesä 24, 2022 2:34

Aikaisemmin sekä mulla että Tuumalla oli käytössä maseraattorivessa. Tuumalla oli tavallinen pönttö ja sen jatkona erillinen maseraattori, mulla oli venekäyttöön rakennettu all-in-one ratkaisu.

Tuo venevessa oli näppärä oman aikansa. Mökiltä saattoi vedet olla joskus poikki ja jopa sähkötkin: venevessa otti veden vapaapaineisesta säiliöstä ja maseraattori sähköt akusta. Maseraattorin ansiosta systeemi käytti vettä tosi vähän: tavallisen pöntön kanssa pieni umpisäiliö olisi täyttynyt hetkessä. Masenaattorin ansiosta viemäriksi kelpasi hyvin tuuman paksuinen vesijohto ja pumppuvoiman ansiosta tuo viemäri sai välillä vähän nousta ylöspäinkin.

Sähkösysteemi alueella on ollut luotettava jo vuosia ja muutama vuosi sitten alueelle tuli jo kunnallistekniikkakin. Ihan vain laiskuuttani mä pidin venevessan edelleen käytössä, laitoin sen vain tuuppaamaan skeidat oman tankin sijasta kunnan viemäriin.

Kaksi viikkoa sitten maseraattori hirtti kiinni ja päätin, että siitä oli aika päästä eroon. Venepöntön tilalle tuli upouusi Gustavsbergin normipönttö, jonka viemäripuolen sain jo toimimaan. Huuhtelu tapahtuu toistaiseksi ämpärin avulla, kun mökistä puuttuu sisäverkko kokonaan (yksi ainoa käsienpesualla toimii toistaiseksi).
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Heinä 11, 2022 11:44

Vahinko, että tämä ketju on nykyisin näin kuollut.

Nyt olisi niin paljon keskusteltavaa, kun itse kukin yrittää jotenkin valmistautua hirveisiin energianhintoihin.

No, mä olen repimässä auki taloni yhden päädyn seinärakennetta. Pois olen repinyt tojalevyä ja sen päällä olevaa ulkorappausta noin 85 sentin korkeudelta ja tuon kylmän rakenteen korvaan jollain tehokkaalla eristeellä. Plus eristän sokkelin tuosta alaspäin, kiitos itänaapurin isännän!

- Kun riittävän kalliiksi energia tehdään alkaa laiskakin mies vasaraa heiluttaa.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Heinä 15, 2022 1:19

Kulutusjuhla jatkuu.

Tori.fiissä oli ilmoitus Makitan pienestä akkurälläkästä. Ilmoituksen mukaan kyseessä oli brittiversio, johon suomalaiset Makitan akut eivät käy: siksi hinta oli vain 20 egeä. Myyjä asusti Hiekkaharjusta, joten otin heti yhteyttä.

No, briteissä tosiaan on myytävänä Makitan harrastesarjan laitteita, joissa on eri akku kuin LTX-sarjassa.

Tästä ei kuitenkaan ollut kyse, kaverin rälläkkä oli kyllä LXT-sarjaa, mutta ajalta ennen Star Protectionia.

Kerroin kyllä rehellisesti myyjälle, että kyllä suomalaiset akut pikkuisen modaamalla koneeseen mekaanisesti kiinni saa. Sähköpuoli on vähän ongelmallisempi, koska akun lämpötilaa valvova elektroniikka ei pysty vanhanmallista työkalua komentamaan sammuksiin (se onnistuu vain, kun työkalussa on kolmas kontakti käytössä eli tuki tätä nykyistä Staria varten).

No, myyjälle laite oli turha ja hän myi sen minulle sovitulla 20 egellä. Rälläkkä on vuodelta 2012 mutta täysin käyttämätön.

Hyvin tuo toimii, viiden minuutin nakertamisen jälkeen. Pitää vain sitä käyttäessä muistaa, ettei akun lämpötilavalvonta toimi ja laitetta pitää käyttää järjen kanssa. Alijännitesuojaus näissä vanhoissakin LXT-työkaluissa on, akun ajamista liian tyhjäksi ei siis tarvitse pelätä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Heinä 17, 2022 2:24

Outoa, mutta mä harkitsen öljysäiliön hankintaa.

Ja aggregaatin.

Mutta en oikein osaa hahmottaa, pitäisikö ostaa pieni invertteripohjainen bensamalli (pieni bensankulutus), järeä bensagenu vai peräti diesel.

Mun motiivina on osittain varautuminen sähkön jakelukatkoksiin mutta myös ihan mielettömäksi nousevan sähkön hinnan pelko.

Ja sit pelissä on myös mukana se mun sisäinen pikkupoika, joka huutaa lisää leluja.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Elo 01, 2022 22:49

pvalila kirjoitti:Vahinko, että tämä ketju on nykyisin näin kuollut.

Nyt olisi niin paljon keskusteltavaa, kun itse kukin yrittää jotenkin valmistautua hirveisiin energianhintoihin.

No, mä olen repimässä auki taloni yhden päädyn seinärakennetta. Pois olen repinyt tojalevyä ja sen päällä olevaa ulkorappausta noin 85 sentin korkeudelta ja tuon kylmän rakenteen korvaan jollain tehokkaalla eristeellä. Plus eristän sokkelin tuosta alaspäin, kiitos itänaapurin isännän!

- Kun riittävän kalliiksi energia tehdään alkaa laiskakin mies vasaraa heiluttaa.

Kuollut ja kuollut, hidastunut vain :-D

Juu, olen samaa mieltä että nyt alkaa aika, jolloin hyvät neuvot ovat tarpeen!

Mulla kumminkin kerrankin kävi tuuri kun pörssisähköni myötä heräsin jokseenkin ajoissa viime joulukuussa ja otin 2v. määräaikaisen silloin. Nythän nuo ovat pelkän sähkönhinnalta yli 20snt/kWh. 40-50snt/kWh kun menee niin halvempi ajella fossiilisilla, autolla. Kiikunkaakun on olla ostaa joku Nissan Lehti mutta pää kylmänä syytä olla. Olkiluoto täysi tehollakin taisi olla vain joku 10% kokonaisuudesta.

Villasukkia kutomalla ja sitten siitä seuraavaan sfääriin eli villapaitoihin kannattaa myös tähdätä ja hiphei, Pvalila ainakin muistanet Villahousupakon! :-D

Kyllähän oikeasti vetää mielen matalaksi. Pitikö tämmöinenkin nähdä/kokea :(

Ajankohta ja tilanne on jokseenkin hämmentävä. Idästä ja etelästä tulee niin paljon informaatiota, jota mitään ei voi todentaa/uskoa. Mulle Ukraina on ollut ennen tätä aivan sellainen mistä en ole tiennyt mitään. Venäjä toki aina ollut sellainen "ei hajuakaan". Mutta ajatella, etten ole tiennyt tuosta vilja jutusta. Yksi päivä pinnistelin että kai joskus koulussa tuli puhuttua maailman vilja-aitoista... Silloin kai rassailin mieluummin Honda Monkeyn 9mm kaasaria.... Kuten sanottu, maailma muuttuu eskoseni. Nyt kiinnostaa tuo laajempi kuva ja alkanut ajattelemaan että mistä löytäisi siihen 9mm Monkeyn kaasuttimeen vähän pienemmän pääsuuttimen... :wink:
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Elo 01, 2022 23:04

Aggrekaateista. Edit: Aggregaateista.

Haave mulla oli hommata 3-vaihe että saisi pyöritettyä porakaivopumpun 1kW 3-vaihe mottia ja VILP:iä jos oikein pahasti käy mutta tein riskiarvion (lompan paksuudella) että riittänee pieni 1kW aito siniaalto, jotta ei tarvitse patteriradion varassa olla ja saanee sitten netit ja läppärit toimimaan ja puhelimetkin ladattua jos pahasti kirpaisee. Ihan vaan bensamalli niin saa käyntiin -30 pakkasellakin. 2-tahtinen olisi ollut vielä päheämpi, mutten löytänyt :-D

Toivon, ettei tarvitse alkaa nykimään, mutta nuo eivät ainakaan vielä olleet kalliita.

Varustelu kannattaa alkaa nyt tai mistäpä mistään enää tietää.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Elo 01, 2022 23:11

pvalila kirjoitti:Kulutusjuhla jatkuu.

Tori.fiissä oli ilmoitus Makitan pienestä akkurälläkästä. Ilmoituksen mukaan kyseessä oli brittiversio, johon suomalaiset Makitan akut eivät käy: siksi hinta oli vain 20 egeä. Myyjä asusti Hiekkaharjusta, joten otin heti yhteyttä.

No, briteissä tosiaan on myytävänä Makitan harrastesarjan laitteita, joissa on eri akku kuin LTX-sarjassa.

Tästä ei kuitenkaan ollut kyse, kaverin rälläkkä oli kyllä LXT-sarjaa, mutta ajalta ennen Star Protectionia.

Kerroin kyllä rehellisesti myyjälle, että kyllä suomalaiset akut pikkuisen modaamalla koneeseen mekaanisesti kiinni saa. Sähköpuoli on vähän ongelmallisempi, koska akun lämpötilaa valvova elektroniikka ei pysty vanhanmallista työkalua komentamaan sammuksiin (se onnistuu vain, kun työkalussa on kolmas kontakti käytössä eli tuki tätä nykyistä Staria varten).

No, myyjälle laite oli turha ja hän myi sen minulle sovitulla 20 egellä. Rälläkkä on vuodelta 2012 mutta täysin käyttämätön.

Hyvin tuo toimii, viiden minuutin nakertamisen jälkeen. Pitää vain sitä käyttäessä muistaa, ettei akun lämpötilavalvonta toimi ja laitetta pitää käyttää järjen kanssa. Alijännitesuojaus näissä vanhoissakin LXT-työkaluissa on, akun ajamista liian tyhjäksi ei siis tarvitse pelätä.

viini Meillä Makita valtaa alaa eli noilla 18v jutuilla, salavihkaa. Ruohotrimmeri, Siimaleikkuri, Pikkuinen pyörösaha...On kyllä vissiin tuo akku se Makitan vahvuus, kestää ja kestää... Vääntimet yhä Boschin.
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Elo 04, 2022 23:23

Boschin vääntimet (ja muutkin) ovat aivan loistavia, upotussirkkeli esimerkiksi Makitaa parempi (koska Bosch teettää sen Mafellilla).

Kovasti mä päivittäin googlaan aggregaatteja, mutta mitään en ole vielä ostanut.

Mua kiusaa ristiriitainen informaatio noihin liittyen.

Elektronisella jännitteensäädöllä (AVR) varustettuja genuja pidettiin ennen huippulaitteina, mutta nyt sanotaan, ettei niillä saisi ruokkia jääkaappia, tietokonetta tahi muuta herkempää laitetta.

Nykyisin pitää olla kuulemma aitoa siniä tuottava invertteri.

Ensinnäkin, tietsikoissa on hakkurivirtalähde. Transsienttipiikit voivat sellaisen tappaa, mutta taajuudesta ne eivät mun ymmärtääkseni piittaa pätkääkään: niissähän on heti sisääntulossa tasasuuntaus, eli hakkurien luulisi toimivan oikein hyvin jopa tasavirralla.

Jääkaapeissa on nykyisin tietsikka sisällä, tavallaan, mutta genun kannalta tärkeää on se, että niissä on myös oikosulkumoottori (eikös kaikki vaihtovirtakompurat toimi oikosulkumoottorilla?). Sellainen on hankala kahdella tapaa: käynnistysvirta on iso ja käyntinopeus lukittuu sähkönsyötän taajuuteen. Invertterilaitteissa taajuus on aina kohdillaan, mutta AVR-laitteessa taajuus on kohdallaan vain, jos koneen rundit ovat nekin kohdallaan.

Eli yhteenvetona: mun mielestäni AVR-genun pitäisi senkin edelleen olla soiva peli myös jääkaapeille etc., mutta sillä varauksella, että koneen on pakko laulaa kovilla rundeilla vaikka kuorma olisi pienikin. Invertterilaitteet nostavat rundeja tehontarpeen mukaan, taajuuden ne pystyvät pitämään kohdallaan vaikka moottori pienen kuorman takia surraisi melkein tyhjäkäynnillä.

Olenko ymmärtänyt oikein?

PS. Varmista, että se sun kilowatin härvelisi kestää jääkaapin kompuran käynnistysvirtapiikin. Se voi olla kymmenkertainen normitilanteeseen nähden.
PPS. Em. syystä mä katselen vähän isompia. Ja siksi mä arvon AVR:n ja invertterin välillä, koska yli 2 kW:n vehkeissä noiden hintaero kasvaa.
PPPS. Myös pelkkää invertteriä olen miettinyt. Sitikassa on 150 ämpärin laturi.
PPPPS. Ja aurinkopaneelisysteemiä olen myös pohtinut. Mutta paneelit ostaisin vasta myöhemmin, alkuun syöttäisin akkuja verkosta ja katkon tullen lataisin niitä aggregaatilla tms. Paneelit eivät talvella auta, jos Imatran koski pätkii.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Elo 05, 2022 0:23

Vaimo (perheen terveselkäinen) kaivoi talon takapuolen seinustat auki. Tojalevyt mä jo aiemmin revin seinän alaosista pois.

Pieni yllätys oli se, että talon vanha harmaavesikaivo löytyi talon tuolta puolelta. Sinne on joskus johdettu pesuvedet sekä keittiöstä että saunasta.

Mustia vesiä varten oli käsittääkseni toinen kaivo, talon etupuolella. Siitä olen koko ajan ollutkin tietoinen.

Rakenne alkaa hahmottua päässäni.

Salaojia en tuonne halua, niissä ei ole mitään järkeä täällä. Tiedän tapauksen, jossa kaupungin hulevesisysteemi sortui ja yksi omakotitalo ui vedessä, kun koko alueen hulevelet ohjautuivat tuon talon salaojiin ja sitä kautta sisälle kellariin. Mun naapurissa on 9 metriä syvä kaivo kuivana, mitä auttaa, jos mulla on putket puolen metrin syvyydessä? Sen sijaan pintavesien ohjaamiseen täällä kannattaa kyllä panostaa.

Kaivettavaa oli yllättävän vähän, sokkeli jatkui vain noin 20 senttiä hiekan sisään. Hiekan päällä oli vielä hieman pintamaata, kaikkiaan ehkä 40 senttiä hiekkaa ja multaa yhteensä.

Alimmaksi ajattelin laittaa 10 cm korkean ja 15 cm leveän kerroksen Fuktisolia tms. kapillaarikatkoksi. Sen yläpuolelle jäävän osan sokkelia ajattelin eristää 150 mm paksuisella EPS-kerroksella, joka ylettyy noin 20 cm betonisokkelin yläpuolelle. Tuo tarkoittaa siis sitä, että talon ulkoseinä paksunee tuolle korkeudella asti peräti 15 senttiä, se on iso pullistuma!

Ja tuosta korosta (20 cm betonin yläreunasta) ylöspäin revin seinästä purut pois ja kasvatan eristetilaa kymmenellä sentillä. Puruja lähtee siis sata milliä pois ja tilalle tulee jotain uutta eristettä 200 milliä. Ja siihen jokin pinta päälle.

- Vanha rakenne tarjosi siis eristeeksi sata milliä purua ja sen päälle 50 milliä tojalevyä ja pintarappausta. Uusi rakenne tulee olemaan 200 milliä jotain uutta villaa ja jonkin sortin ohut pintalevy. Vanhat purut vastasivat noin neljää senttiä nykyvillaa, tojalevy ehkä yhtä senttiä, eli nykyvillassa mitattuna paksuus muuttuu viidestä sentistä kahteenkymmeneen. Alempana sokkelissa pelkän betonin eristyskyky oli kai jokseenkin nolla, viisitoista senttiä styroxia betonin pintaan on valtava parannus.

Muistutan siis siitä, että tässä vaiheessa mä en tosiaan ulota tätä uutta seinärakennetta kovinkaan ylös, ainoastaan korkoon lattian korko plus noin 40 senttiä. Tuosta korosta ylöspäin tämä talo on jatkossakin harakanpesä. Ja kolmelta suunnalta muutenkin, mullahan remontti rajautuu vain takapuolen päätyyn, josta vanha terassi juuri purettiin pois.
Viimeksi muokannut pvalila päivämäärä Pe Elo 05, 2022 11:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Pe Elo 05, 2022 0:44

Muuten, minkä merkkisen aggregaatin ostit?
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä Ma Elo 08, 2022 22:38

LIFO, tietänet ohjelmointikoodeista juttuja, kun siirretään muisteista tai jonoista asioita, ruuhkautuneiden juttujen tieltä tai toki toisten tiellekin muiden bittien kiusaksi...

Stanley, salkkuaggregaatti meillä, SIS jotain, en niinkään ihmetellyt muita speksejä mutta siniaalto oli se juttu. Rajua tehoa ei kai noilta voi vaatia. Yksivaiheisilla kaiketi, juurikin ongelma käynnistämisessä, jos joku sähkömoottori kuormana. Yksivaiheinen sähkömoottori on ainainen ongelma, kondensaattoripeliä.

Stanley on minusta enemmänkin joku käsihöylämerkki, muistaakseni... Nykyään kai jo joku vartiointiliikekin :shock: Ei tiedä mitä mm. Fiskars joku päivä vielä keksii :-D

***********************'

Vähän yritän vastata tuohon maanalaiseen juttuun. Olen täysin samaa mieltä soraharjuilla ja mm. Hyvinkäällä jne.

Käväisin toisen kerran elämässä Jyväskylän Suurajoissa, jep, ne ovat yhä mielestäni tuon nimiset :-D edellisen kerran 34v. sitten :-D

Asiaan, siellä paikallisesti satoi kunttaperkkaan ihan täysillä ja tupakan jälkeen oli taas aivan kuivaa. Niin, edelleen poltan ja pidän suomea pystyssä...

Hyvä että on edes yksi terveselkäinen!

Onneksi suunta on alaspäin; ei tarvitse enää riehua niin kovin.

PS1, 2, 3... Onko sinulla enää päivää, jolloin ei ole kropassa mitään vikaa? Ei minullakaan, naurakoon nuoret vaan, mutta sama kohtalo heillä edessä :-D

Oli jotain muutakin, mutta ei ole enää kiire :-D
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Elo 13, 2022 11:13

Stanley on vanha, arvostettu työkaluvalmistaja. Isäni silmäterä on hänen vanha käsihöylänsä.

Kiinasta saa mitä tilaa, toivottavasti Stanley on tilannut sieltä vähän keskivertoa parempia aggregaatteja mainettansa suojellakseen.

Tämä Stanleyn avomallinen invetteriaggregaatti kiinnostaa hieman minuakin:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/7013840 ... 0-V-2000-W

Salkkumalliin verrattuna tuossa on reilusti isompi iskutilavuus (120cc vs 80cc) ja jotenkin helpompi huollettavuus, kun rakenne on avoin.
Samasta syystä melua on sitten paljon salkkuja enemmän.
Mielenkiintoista tuossa avomallissa on myös se, että siinä on peräti 10 litran tankki! Jaksaa siis häiritä naapureita läpi yön.

Tuo avomalli on sen verran halpa, että voi sanoa, että kahden kilowatin avomalli-invertteri maksaa saman verran kuin yhden kilowatin salkkumalli-invertteri.

Oletko kokeillut, jaksaako sun jääkaappisi käynnistyä tuolla yhden kilowatin versiolla? Ja mikrouuni? Vai onko sulla jokin vähän yli yhden kilowatin versio, tyyliin 1,2 kW?
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Elo 13, 2022 11:23

LiFot ja FiFot minä vielä jotensakin muistan, mutta muistatko sinä RiRon?

(Rubbish in, rubbish out, jos systeemiin syöttää kuraa sisään niin turha odottaa, että maaginen algoritmi tekee siitä kultaa).

Ai kokonainen päivä, ettei kolota mistään? You must be joking...

Kiitollinen saa olla, että edes aivot toimivat jotensakin, joskus... :lol: :lol: :lol:

Eilen siirtyi kaksi täyttä pakettia ja yksi irtolevy Isodräniä Järvenpäästä Hiekkaharjuun. 150 egeä, mukaan tuli kangasta, kiinnitysliimatuubia ja pidikettä.

Mulla on edelleen harkinnassa jonkinlaisen tarkastussalaojan upottaminen tuonne: ei se vesiä minnekään pois veisi, mutta kaivoon kurkkaamalla voisi aina varmistua siitä, että seutukunta on edelleen rutikuiva.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Elo 15, 2022 23:06

Oletko testannut, että se aggregaatti ihan oikeasti riittää sun jääkaapillesi?

Kylähullut kulkurit -saitilta lainaten:

Re: Invertteri
Viesti Kirjoittaja Jokelan linja » 07 Kesä 2022 18:03

Mulla 1500W siniaalto ja kyl akkujännite notkahtaa kun jääkaappi käynnistyy.
Puuilon invertterigenu, oisko ollut jotain 900W luvattu, niin ei lähde jääkaappi päälle. overload tulee vain.
Lieneekö jääkaapissa liikaa juomia sit. :lol:

Re: Invertteri
Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 07 Kesä 2022 21:33

3000w on hyvä olla jääkaapin käynnistyspiikkiä varten. On mulla yksi halpis 600W 24v modsin joka suostuu pakastimen käynnistämään - piippaa kyllä, mutta ei katkaise. Oli tuossa MB609:ssä kiinni, kun takapaksista jäätelöä kaupattiin. Pari kertaa per kinkeri sai auton työntää käyntiin, jos jonoa tuutille kertyi liikaa.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Loka 20, 2022 21:45

Eipä ole tullut tänne pitkään aikaan kirjoitettua.

Tänään sain lopultakin aggregaatin hankittua. Käytetty mutta käyttämätön Kramforsin 2 kW salkkumalli sähköstartilla. Kaupanteon yhteydessä testasin laitteen perusteellisesti: öljytsekki, bensat sisään, kaks minuuttia pärinää ja siinä se. Näyttäisi toimivan.

Unelmissa mulla on aurinkopaneelit, 24 voltin akut, invertteri, aggregaatti varalla (dieselmoottori pyörittämässä linja-auton laturia, tai jopa kahta).

Talon takana, entisen ja tulevan terassin paikalla, sokkelien eristys ja salaojitus etenee hissukseen. Keväällä jatketaan sitten talon pitkän sivun puolta pitkin eteenpäin, nyt talven alla riittää tuon talon takapäädyn eristäminen.

Maan alle tulee 200 milliä Isodräniä sokkelin kylkeen ja vaakaan jotkut routalevyt about kahden metrin etäisyydelle talosta. Sokkelin yläosaan ja seinien alaosaan ajattelin laittaa 100 millin verran fenolieristettä.
- Fenolilevy päästää vesihöyryä läpi kuten EPS, mutta vastaa eristyskyvyltään uretaania. Eristyskyky on siis lähes tupla vaikkapa villoihin verrattuna, mutta neliöhinta on tripla. Vaikka fenolieristeet läpäisevät vesihöyryä kuin EPS niin silti sen päälle ei saa vetää rauppausta (tyyliin rappaus-EPS).

Älyttömästi rahaa ja työtunteja on uponnut hankkeeseen nimeltä Pyry. Pyry on tyttärien lemmikkimarsu ja sen pelastaminen on ollut tosi rankkaa. Viimeksi tänään pikkukaveria leikeltiin taas: paise oli nyt silmän alla, aikaisemmin meillä oli tyypillisempi hammasjuuripaise riesana. Yötä päivää tuota on pitänyt ruiskulla ruokkia parin tunnin välein, mutta kolmisen päivää sitten otus pystyi taas pureskelemaan itse sapuskansa ja saimme nukkua pari yötä kunnolla.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit