tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

Ilmoita omasi tai naapurin rintamamiestalo-projekti. Laita myös linkki kuviin tai kotisivulle mikäli sellaiset on.

Re: tuuman monihybridi: Aurinko, VILP, Öljy, Sähkö ja Puu

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 21, 2023 0:58

Voi ristus, ensinnäkin pienoinen anteeksipyyntö, kun en ole pahemmin kommentoinut.

Ollut vähän muuta ohjelmaa, elämän ja kuoleman välillä. Oma soljuu kuten ennenkin, tupakka palaa jne... :wink:

Pvalila, ihannoin suorastaan tuota sokkeliremppaasi. Omani vain on aivan holdissa. Ehkpä ensi keväänä, ehkä ei. Totta tosiaan, se on vain rekvisiittaa mutta verkotukset sun muut serpot lasken kuitenkin yöunien tuomaan helpotukseen, jos ne siis saisin aikaiseksi! Ei niillä eristä mitään, karkkia vain. Muuten olen kohtuu tyytyväinen tämän ehtoopuolen elämään ja tähän jatkuneeseen remppahel*** ihanuuteen. Lasken +50v. ehtoopuoleen...

Meinaat siis patteriauton hommata? No, siinäpä sitä onkin laskentaa kannattavuudesta. Ei taida kristallipallo riittää ainakaan täällä. Pitäisi porautua monen päättäjän pään sisään ja aivoituksiin, jotta saisi edes jonkinlaisen käsityksen mihin ollaan menossa.

Liikaa minusta yksittäiset ihmiset päättävät miljoonien ihmisten asioista tällä hetkellä. Minusta maailma on täysin pilalla, tai ei täysin mutta kovin sekaisin. Olen niin vihainen/ymmyrkäinen tietynlaisesta hampaattomuudesta. En syytä oikeastaan ketään mutta vallan kahvoissa on nyt liian pelokasta porukkaa + pyrkyreitä.

Mitenköhän saisi järjen äänen kuuluviin tällainen mitätön purutalon, ei omistaja, vaan velallinen.

Työssäkäynti alkaa olla aivan turhaa, halvemmaksi alkaa tulla heittää volvotin edellisten (Rellu, Fiat), liukuhihnalle ja alkaa lappaamaan pöllejä PorinMattiin; aamuin, illoin.

Yksi juttu minua eniten mietityttää nykytilanteessa, liittyen sähkön hinnan nousuun. Se kun tein toki taannoin kai hyvin tiliä olemalla sähkönostossa pörssisähkössä monen monta vuotta, kunnes 2021 vuoden lopuillaan hinta pomppasi, niin vaihdoin kiinteeseen 7snt/kWh hintaan... Huom. 2021 marraskuu. Ei tietoakaan UKR-RUS sodasta. Nyttemmin kaikki johtuu siitä. Minusta hinnannosto alkoi tai ei mitenkään alkanut siitä mutta taisi olla hyvä syy? Toki se sitten eskaloitui mutta kummallinen juttu kerrassaan sekin, ettei oikein löydy syytä sille. Hinta nousi radikaalisti silloin ja kaiketi joidenkin ahneus on kätevää verhota tuohon sotaan, joka onkin sittn toinen tarina.

Maakaasun tai kalleimman mukaan sähkön hinta kaiketi muodostuu ja nyt sitten sekin edullista, mutta silti vedätetään vähän siten, että ei vaan enää riitä sähkö ja siksi kallista...

Kun meikäläinen käveli vuonna 1988 tai 1987 lukioon kauan kaipailemalleni lenkkareilla kouluun, joiden kengänpohjat lähes halkesivat niin se pakkasjakso oli täällä etelässäkin 6-8vko. Ei sähkö loppunut, tuskin paljoakaan muualta tullut silloinkaan. Arktista dieseliä monet metsästivät ja toivoivat että sitä suomeen saataisiin pikaisesti.

Ihmisillä on taipumusta sopeutua, kun on pakko.

Minulla on alkamassa opiskelu siihen sopeutumiseen. Aikamoista on nyt edessä, monella suunnalla. Vähän odotettuakin surua mutta aika paljon byrokratiaa ja taloudellisia haasteita että henkistä juttua. Mutta hei! Tämähänon vain elämää, perkele! :-D
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Tammi 21, 2023 22:09

Mun autokaupat ovat vähän holdissa, vaikka elämäni ekan autolainankin ehdin pankin kanssa jo sopia.

Kaikkeen ei raha riitä ja mun koirani sairastui. Marsun hammashoito on kallista, mokoma kun pitää kolmen viikon välein hammashoitoon viedä. Mut koiran sydänvika, siitä saattaa tulla ihan eri hintaluokan juttu.

Kumpi on kivampaa, ajaa uudella autolla uuden koiran kanssa vai vanhalla autolla vanhan koiran kanssa?
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Tammi 21, 2023 22:15

Pitkästä aikaa tein jotain sokkelirempan hyväksi. Eli kävin ruiskuttelemassa pullosta uretaanivaahtoa paikkoihin, joiden kautta vesi olisi saattanut päästä valumaan uusien rytöksien ja vanhan vaakalaudoitetun ulkoseinän väliseen rakoon. Samalla tiivistelin oven ympäriltä rakenteita hieman, oven ikkunapellin alla oli mulle jäänyt tyhjää.

- Tuo mun ovihan on teknisesti ottaen ikkuna, siinä on jopa ikkunapelti alhaalla.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä La Tammi 21, 2023 22:24

ismox kirjoitti:Kiva noita virityksiä on ollut lukea. Ehkä joskus itsekin virittelen jonkun hybridijärjestelmän. Kohta sitä on aikaa eläkkeellä (muutama vuosi vielä).

Kaikenlainen virittely on aina ollut lähellä sydäntäni, raspberry, arduino jne. Tekniikka se on helppoa aina, ihmissuhteet on täyttä hepreaa :-D

Näillä energianhinnoilla ei kannata niitä kiikkustuolivuosia odottaa. Rahaakin riittää sulla askarteluun paremmin nyt, eläkkeellä tulot pienenevät kuitenkin.

Nythän mulla on vain hätävaraksi hankittu pieni 2 kW aggregaatti, mutta 1500 kierroksen dieselgenis olisi kyllä aivan mainio laite öljykattilan korvaajaksi: pakokaasujen lämpö siitä pitäisi tietenkin talteen saada. Varavoimalaitoksen tuottaman energian hinta on aivan eri riippuen siitä, lasketaanko hyötyenergiaksi vain tuotettu sähkö vai myös kaikki toosasta irtoava lämpö.

- Tuossa varavoimalassa mua houkuttelee kolme asiaa: pikkupoika sisälläni kiljuu uusia leluja, markkinasähkön hinta saattaa jossain vaiheessa nousta kivuliaisiin lukemiin ja meidän itänaapurissa ovat asiat niin helkkarin sekaisin, että ikioma katkoton sähköntuotanto saattaa olla ihan hyvä idea täälläkin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 22, 2023 21:14

tuuma kirjoitti:
Maakaasun tai kalleimman mukaan sähkön hinta kaiketi muodostuu ja nyt sitten sekin edullista, mutta silti vedätetään vähän siten, että ei vaan enää riitä sähkö ja siksi kallista...

Kun meikäläinen käveli vuonna 1988 tai 1987 lukioon kauan kaipailemalleni lenkkareilla kouluun, joiden kengänpohjat lähes halkesivat niin se pakkasjakso oli täällä etelässäkin 6-8vko. Ei sähkö loppunut, tuskin paljoakaan muualta tullut silloinkaan. Arktista dieseliä monet metsästivät ja toivoivat että sitä suomeen saataisiin pikaisesti.

Minulla on alkamassa opiskelu siihen sopeutumiseen. Aikamoista on nyt edessä, monella suunnalla. Vähän odotettuakin surua mutta aika paljon byrokratiaa ja taloudellisia haasteita että henkistä juttua. Mutta hei! Tämähänon vain elämää, perkele! :-D

Melkein arvaan, miltä suunnalta.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Oli järjetöntä, ettei Inkoon voimalaitosta jätetty varavoimaksi jo pelkästään Olkiluoto kolmosen ongelmien varalta. Putin sekoilua ei tuolloin osannut ennustaa kukaan, mutta kolmosen pätkimisen osasi monikin. Seuraavaksi Helsinki vetää sileäksi Hanasaaren vikan voimalan, koska se on korvattu tuulivoimalla. Toivottavasti Energialaitoksen johto käy potkureita käsin pyörittämässä, jos sattuu tuuleton päivä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 28, 2023 0:23

pvalila kirjoitti:
tuuma kirjoitti:

Melkein arvaan, miltä suunnalta.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Oli järjetöntä, ettei Inkoon voimalaitosta jätetty varavoimaksi jo pelkästään Olkiluoto kolmosen ongelmien varalta. Putin sekoilua ei tuolloin osannut ennustaa kukaan, mutta kolmosen pätkimisen osasi monikin. Seuraavaksi Helsinki vetää sileäksi Hanasaaren vikan voimalan, koska se on korvattu tuulivoimalla. Toivottavasti Energialaitoksen johto käy potkureita käsin pyörittämässä, jos sattuu tuuleton päivä.

LIFO...

Piti muutama rivi YV:nä laittaa mutta ei taida enää toimia, vai toimiko? Ei vaan lähtenyt eteenpäin.

No mutta arvannetkin että vähän on alkanut mutterin elämä yskimään... Noh, kahtellaan, sanotaan jossain murteessa, niinkuin mutterin merkityskin.

Hiilikasoja ainakin viime viikolla oli vielä mutta kaipa nuo päätöksessään pysyy, kuten Saksa, ydinvoimaloidensa kanssa... https://yle.fi/a/3-8498185
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 28, 2023 0:26

pvalila kirjoitti:Pitkästä aikaa tein jotain sokkelirempan hyväksi. Eli kävin ruiskuttelemassa pullosta uretaanivaahtoa paikkoihin, joiden kautta vesi olisi saattanut päästä valumaan uusien rytöksien ja vanhan vaakalaudoitetun ulkoseinän väliseen rakoon. Samalla tiivistelin oven ympäriltä rakenteita hieman, oven ikkunapellin alla oli mulle jäänyt tyhjää.

- Tuo mun ovihan on teknisesti ottaen ikkuna, siinä on jopa ikkunapelti alhaalla.

Onhan urtsi mahtiaine, oikeassa paikassa.

Vähän väärin ymmärretty mutta oikeassa paikassa parempi kuin jos vertaa vaikkapa lasivillaan...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja tuuma päivämäärä La Tammi 28, 2023 0:36

pvalila kirjoitti:Mun autokaupat ovat vähän holdissa, vaikka elämäni ekan autolainankin ehdin pankin kanssa jo sopia.

Kaikkeen ei raha riitä ja mun koirani sairastui. Marsun hammashoito on kallista, mokoma kun pitää kolmen viikon välein hammashoitoon viedä. Mut koiran sydänvika, siitä saattaa tulla ihan eri hintaluokan juttu.

Kumpi on kivampaa, ajaa uudella autolla uuden koiran kanssa vai vanhalla autolla vanhan koiran kanssa?

Luitko, toki varppina luit, TM artikkelin että taitanee olla s-autoissa aika reippaasti nyt ilmaa kun kauppa käy kuin siimaa noillakin 50k€ hinnoilla, niin miksi hylätä autonvalmistajien puolelta lypsävää lehmää; tilauskirjat täynnä ja porukka läähättää s-autoja. Artikkelissa oli vähän piikki Teslan suunnasta, kun laskivat omia hintojaan. Tesla on hieman arvaamaton käänteissään mutta kaiketi niissä on tehty nyt jotain oikein tai sitten kunnon bluffi tuokin. Ei ihan arvattavissa ole Muskin otteet, kuten ei ole oikein minkään tämän päivän toimissa missään muuallakaan, oli kyseessä henkilö, yritys tai valtio :roll:

Veikkaisin että pää kylmänä nyt ja antaa hätäisimpien hörhötä patteriautojen kanssa ensin... Olin kyllä jo etunenässä tilannut jo Renault Zoe:n, aikoinaan. Onneksi ei ollut sitova buukkaus...
Käyttäjän avatar
tuuma
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 29, 2023 2:35

Kun ei rahat riitä sähköautoon niin ostin käytetyn 5G-reitittimen hintaan 180 euroa.

Myyjä oli Elisan työntekijä, laitteen hän oli ostanut vanhemmilleen. Takuuta on jäljellä 22 kuukautta.

Ihan vain 4G-tilassakin tuon uuden reitittimen pitäisi tarjota enemmän vauhtia kuin vanha reitittimeni.

Aionkin käyttää sitä toistaiseksi 4G-reitittimenä.

Mulla on nimittäin Elisan tolppa noin 80 metrin päässä, eli hyvällä tuurilla pääsen kohtalaisen lähelle 4G:n maksimeja.

Olen ollut ihan tyytyväinen vanhankin reitittimeni nopeuteen, ei mulla ole tarvetta kovin suurelle parannukselle.

Mun simmikorttini on suhteellisen uusi, joten tarpeen tullen siirtyminen 5G-nopeuksiin on tosi helppoa: yksi soitto Elisalle ja nopeus nousee muutaman tunnin sisällä.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 29, 2023 2:39

Kyllä sä sen Zoen olisit voinut ostaa: se on ihan hyvä laite omassa sarjassaan.

Norjasta löytyy noin kymppitonnilla myös isohkolla 40 kWh akulla varustettuja versioita.

Sähkärien autovero on nolla, eikä Norja niin kauhean kaukana ole.

- Oslosta Tukholmaan on rapiat 6oo kilsaa. Bensalla menisi nopeasti mutta halvemman pään sähkäreillä joutuu tankkaamaan moneen kertaan.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Su Tammi 29, 2023 2:45

Eilen oli rankka päivä. Aamulla heräsin vatsakipuun, päivällä menivät viemärit tukkoon ja illalla jouduin viemään koiran eläinsairaalaan heikentyneen sydäntilanteen takia.

Vatsakipu hellitti muutamassa tunnissa, mutta viemäreitä en ole saanut auki. Luultavasti olen saanut painepesurin rassilla tukoksen työnnettyä putkessa eteenpäin ja nyt se alkaa olla pelottavan lähellä sitä kohtaa, jossa kahden asunnon viemärit yhtyvät.

En halua tukkia talon kummankin päädyn viemäriä, joten otan tänne ammattilaiset avaamaan putken. Nettisivun mukaan laskuttavat avaamisesta kiinteän hinnan, 170 euroa.

Koiralla on kardiologi tiistaina.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Helmi 07, 2023 2:00

Koiralla on kardiologi tiistaina...Noin minä kirjoitin viimeksi ja melkein saman voi sanoa taas.

No, viimeksi jotkin labrakokeet epäonnistuivat ja ne pitää uusia huomenna.

Vessan puute on pahempi asia.

Meillä tukkoon menivät onneksi vain puolen talon viemärit, mutta todellisena tee-se-itse tunarina onnistuin työntämään tukosta eteenpäin aina 17 metrin etäisyydelle talosta.

Suomeksi se tarkoittaa sitä, että ajoin tukoksen niin kauas, että se blokkasi sen talon toisenkin puoliskon. Hyvä minä!

Ei sitä saanut ammattilainenkaan auki, joten Eerolan imuauto piti paikalle kutsua. Siltä ei suihkutteluun ja ruiskutteluun mennyt kuin muutama minuutti.

184 egeä tunti, kuski väitti mun pääsevän minimilaskutuksella 90 minuuttia.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ti Helmi 07, 2023 2:02

Mitä näitä vanhoja korjaamaan kun uuden saa remppaa halvemmalla eikä pystytyskään kestä kuin kolme päivää:

https://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/a/ ... 2860f5cfc7

Amerikassa siis. Siellä kaikki on isompaa, pientalomyyjän lupauksetkin.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä To Maalis 02, 2023 0:22

Hiljaista ollut Hiekkaharjussa rempparintamalla. Mut hiihtolomalla yritin hoitaa edes joitakin pikkujuttuja maaliin.

Keittiössä on yksi kosteusvaurioitunut eritasolista rempsuttanut pitkään. Joululomalla jaksoin nakerrella uuden listan ja hiihtolomalla jaksoin kiinnittää sen... :oops:

Sama ollut työtahti muissakin jutuissa. Keittiön valolipan vanhat, nätit halogeenit vaihdoin uusiin, rumempiin vastaaviin.

Muutoin hölmö operaatio, mutta näihin uusiin halogeeneihin on mahdollista ostaa ledipolttimot.

Vaimon autoon jaksoin lopultakin vaihtaa akun. Ostin sen jo ennen joulua... :oops:
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja pvalila päivämäärä Ma Touko 01, 2023 10:58

Hiljaiselo jatkuu.

Sitä varavoimaksi ostamaani aggregaattia yritin koekäyttää puolen vuoden tauon jälkeen. En saanut käyntiin, mutta selkäni onnistuin sen kanssa telomaan.

Mutta terassin tekoa pitäisi tässä kohta jatkaa, ilmoitti hallitus.

Ensin pitäisi sitä terassia varten pystyttää jonkin sortin pilarit, vasta sitten kannattaa asentaa routalevyt.

Ihan ilman mitään routalevyjäkin mökin lattiat lämpenivät kivasti sokkelien eristämisen ansiosta. Jahka eristettyä saadaan yhtä päätyä isompi osa taloa niin homma alkaa vaikuttaa jo energiankulutukseenkin.

Mun unelmissani tuo terassi saa joskus tulevaisuudessa lasikaton ja parvekelasituksen tapaiset lasiseinät: siksi perustuksen pitää olla riittävän kantava.
Käyttäjän avatar
pvalila
Jäsen
Jäsen

EdellinenSeuraava

Palaa alueelle Projektit