RemppaaKangasalla kirjoitti:Ostimme jokunen vuosi sitten "uutta vastaavaan kuntoon remontoidun" rintamamiestalon, joka oli viimeisen päälle hienoksi tehty. Luotimme myyjään niin vankasti, ettei "turhaan" haluttu maksaa kuntotarkastuksesta. No, homettahan siellä sitten oli ja paljastui todella suuria puutteita ja virheitä erinäisissä asioissa miten taloa oli remontoitu. Ja myyjä oli siis yritys, joka on erikoistunut tällaisiin kohteisiin. Ostavat talon, remppaavat ja myyvät. No, saimme sitten loppuviimeksi kaupan purun tehtyä. Pari vuotta myöhemmin "virheet korjattuaan" myivät sen uudelle omistajalle. No, he saivat myös kaupan purun samasta talosta tehtyä. Nyt näytti kyseinen talo taas olevan netissä myynnissä... kauankohan tätä kierrettä jatkuu...
Mutta jos jotain tästä on oppinut, niin kannattaa tosiaan teettää aina kuntotutkimus ennen talokauppaa, vaikka olisi kuinka hienoksi talo vasta rempattu ja vaikka kuka olisi myyjäosapuolena.
Voitko tarkentaa minkä tyyppisistä homeongelmista oli kyse ja miten ne sitten ilmenivät teille? Minkä tyyppisiä puutteita ja virheitä oli remontoinnissa tehty? Kysyn ihan mielenkiinnosta rakennusalan työntekijänä, myös henkilökohtaisena kiinnostuksen aiheena vanhat rakennukset. Asun myös itse vanhassa talossa, jota olen remontoinut maltillisesti, periaatteella sitä myöden kun ongelmia on remontoidessa tullut vastaan, sisäpuolen pinnat on remontoitu/maalattu, mutta ulkoseinien mahdollisiin ongelmiin en ole puuttunut, talon vanhemmalta puolelta -59 vuoden muutamassa ulkoseinässä on umpirakenne, ilman tuuletusrakoa, joku eristänyt 5cm sisäänpäin 70luvulla ja kipsilevylle pinta. Olen suunnitellut myyväni talon eteenpäin lähaikoina, kovasti on mietityttänyt, että minkä mahdollinen ostaja voisi ajatella minun "virheekseni", kaikki mahdolliset rakennusvirheet mitä edelliset sukupolvet ovat tehneet muuttuvatkin minun virheikseni, koska olen alan ammattilainen? Mielestäni olen tehnyt kaiken asiallisesti, mutta onko mahdollista, että tuleva ostaja pitää sitä "virheenä", että en käytännössä ole repinyt kaikkea auki ja uusinut? Toivon mukaan tuota ei luokitella virheeksi, talo sijaitsee hyvällä sijainnilla 500metrin päässä 3 tien rampista Hämeenlinnan kohdilla, mutta laskelmieni ja talon hinnan arvioiden myötä, tulen nipin napin saamaan kustannukset myynnin myötä kuitattua. Eli käytännössä tuhansien tuntien työstä, euroakaan ei jää käteen. Kokemusta toki roppakaupalla, jota en olisi työelämässä ikinä saanut samalla tavalla.