Millä bitumi irti seinästä?

Keskustelua maanpinnan alapuolelta - kellari, salaojat, sokkeli jne.
Vastaa Viestiin
tuner
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Millä bitumi irti seinästä?

Viesti Kirjoittaja tuner »

Millä irroittaa bitumisively kellarin sisäseinästä? Seinä ei ole mikään valtava, vain yksi huone. Timanttilaikka ei toimi, sillä se vain sulattaa tuon kaman ja huone leijailee mustaa hattaraa. Piikkaamalla toki lähtee, mutta se on aika hidasta, ja paikoitellen betoni on sen verran pehmeää, että seinään jää hirveä kuoppa. Joku firma tarjoutui poistamaan tuon kuivajääpuhalluksella, mutta hinta oli oli sen verran korkea, että mieluummin käyttäisin vaikka muutaman viikonlopun tuon nysväykseen itse, jos joku toimiva menetelmä on olemassa.

Taustaa: ulkopuolelle on tulossa isodräniä. Ylin 80 cm seinästä on ulkoilmaa vasten, ja ajattelin eristää seinän sisäpuolelta kauttaaltaan silikaattiharkoilla. Harkot tulisivat laastilla kiinni seinään, ja se ei oikein tartu bitumiin. Lisäksi tiivis pinta jäisi eristeen kylmälle puolelle, joka ei olisi kosteusteknisesti hyvä juttu.

Lisäksi, tuo ei varmastikaan ole kreosoottia, sillä tuoksahdus on hyvin mieto, jos sitä hakkaa, hioo, tai grillaa toholla.

(Laitoin tän viestin ensin naamakirjaan, mutta näemmä tämäkin palsta on taas linjoilla)

Kuva
Kurppa
Jäsen
Jäsen

Re: Millä bitumi irti seinästä?

Viesti Kirjoittaja Kurppa »

Suosittelisin ottamaan näytteen ja lähettämään Työterveyslaitoksen labraan, pieni kustannus siitä että saa varmistuksen mahdollisista PAH-yhdisteistä, ne kun ei aina haise. Tai sitten poistaa sillä oletuksella että PAH-yhdisteitä löytyy, eli kunnon maski, hanskat ja haalarit.

Itse olen tässä paininut vastaavan sivelyn poistamisen kanssa, eli poistanko vai jätänkö. Tosin mulla se on kellarin holvin yläpinnassa. Jos päädyn sen poistamaan niin ajatus on käyttää betonijyrsintä, jossa on huomattavasti pienemmät kierrokset kuin rälläkässä. Omalla kohdalla tuo bitumi on niin kovettunutta että saattaisi lähteä kyllä timantillakin
tuner
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Re: Millä bitumi irti seinästä?

Viesti Kirjoittaja tuner »

Tuolla naamakirjan puolella joku vinkkasi neulahakkurista. Kävin sellaisen hakemassa Biltemasta, ja periaatteessa toimii ihan hyvin. Irroittaa sivelyn hellävaraisesti. Tarttisi vaan järeämmän kompressorin ja jotain iskunvaimennusta käsien suojaksi, kun tärisee niin mahdottomasti. Myös vinkattiin kuppilaikoista, joissa on vähän isompikokoisia "kynsiä" elastisten pinnoitteiden irroittamiseen. Ehkä täytyy sellainenkin hankkia, vaikka vähän kalliita ovatkin.
Vastaa Viestiin