Pigmenttien sotkeminen uulan väreihin

Maalaus ja varsinkin maalit jakavat mielipiteitä ja ansaitsevat oman osion
Vastaa Viestiin
jyrsija
Jäsen
Jäsen

Pigmenttien sotkeminen uulan väreihin

Viesti Kirjoittaja jyrsija »

Joopa joo:

Onko minä jotenkin käsi kun en saa sotkettua koboltinsinistä kunnolla Uulan himmeään sisäölymaaliin, niin että pensseliin ei tartu sellaisia pikku klimppeka jotka tekee hienoja ei toivottuja sinisiä raitoja maalipintaan?

Sekoitin maalisotkun sellaisella porakonevaspulalla, mutta jäipähän niitä klimppejä maaliin ja tulipa niitä raitoja kuitenkin maalipintaan. prkle. Pitääkö ne pigmentit jollain teesiivilällä annostella maaliin sekoittaessa, köh?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Pigmenttien sotkeminen uulan väreihin

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Mä olen hieronut pigmentit tilkkaan tärpättiä taikka vernissaa. Sillä tavalla pigmentti kostuu paremmin eikä niitä nökkösiä jää. Toiset pigmentit kostuu helpolla ja toisia saa hieroa ihan tosissaan että paakut aukee ja kostuu läpi asti. Sisäöljymaali on mattaa niin että tärpätti käy siihen ihan hyvin, kiiltävästä maalista tärpätti tahtoo viedä kiillon. Tärpättiin on helpompi hiertää maaleja kuin vernissaan.

Jos vaan pussista kapistelee maalipurkkiin ja veivaa sekaisin, niin kokkareet on taattuja.

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pekka, miten tuon hiertämisen teet?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Sävyvärejä ei usein tartte isoja määriä niin että kaffetassi ja ruokalusikka piisaa. Joskus isompaa määrää tehdessä tein puisen tömpän jonka kanssa hieroin jollain soppalautasella pigmentit sekaisin. Mutta vanha termi "hiertäminen" on tässä kohtaa tosi, pigmentinkokkareet pitää hieroa rikki jonkun öljyn kanssa.

Uulan maali on hyvin paksua, sen sävyttäminen irtopigmentillä on vielä konstikkaampaa kuin ohuempien maalien (kuten vaikka Allbäck).

Pekka
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

Sama täällä,vernissan kautta siis. Sinkkivalkoista liuotin vernissaan ja annoin olla muutaman tunnin,välillä hämmentäen. Hyvin sekoittui..
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Huhmaressa hierretään vai miten?
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Isto H.
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Isto H. »

vesahy kirjoitti:Huhmaressa hierretään vai miten?
Öö,ei hitossa!

Ihan purkkiin 1 purkki valkoista pigmenttiä,1L vernissaa. Välillä hämmentäen. Oli lopussa aivan tyystin tasalaatuista.
Voi olla että olisi ollut eri asia jos olisi maalannut yhden lipaston Louvreen ja olisi tarvinut saada juuuri oikea sävy neitsyen valkeaa.
Nyt niittasin purkin uulan 9L valkoiseen,hämmensin ja maalasin.

Näyttää hyvältä. Ihan ite tehdyltä.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Valkoinen on helppo, oli se titaania tai sinkkiä. Sävyvärit on hankalampia, pussista ripottelemalla tulee aina se riski että jää niitä raitoja, jos maalissa on kokkareita kokonaista pigmenttiä. Ja vaikka sen leikisti hiertäisi ja raitoja ei tuu, niin huolimaton sävyvärin hierominen jättää maalipinnan mataksi tai jopa karheapintaiseksi. Talomaalauksessa hiertäminen ei ole tarkkaa, kalustehommissa tai sisämaalauksessa omatekoiset maalit pitää tehdä oikein että homma toimii. Sen takia olen pääsääntöisesti laiskuuttani pysytellyt valmiiksi sävytettyjen maalien sekoittamisesssa, kun olen itse jauhettujen igmenttien kanssa aikani teiskannut.

Mulla on hieno kehykseen naulattu messinkisiivilä josta hieron pigmentit ja liidut läpi. Se auttaa aika paljon kokkareiden hienonnukseen, mutta kyllä ne pitää hiertää että maalista tulee kunnollista.

Olen aina kirppareilla kattellu huhmareita touhuun, mutta kun tiedän kuinka riettaallista hommaa niiden putsaaminen aina on, niin on aina jäänyt hommaamatta. Se mortteli pitäisi aina pestä vernissalla ja tärpätillä eikä riittävän halpaa ole sattunut vastaan.

Pekka
Vastaa Viestiin