leivinuunin muuraus itse 2021

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Naluski
Jäsen
Jäsen

leivinuunin muuraus itse 2021

Viesti Kirjoittaja Naluski »

Hei,

Ajatuksissa olisi alkaa muuraamaan tupaan leivinuuni itse. Jos täältä kiinnostusta löytyy niin voin ottaa kuvia muurauksen etenemisestä.
Talo on klassinen rintamamiestalo, piipulla korkeutta noin 7 metriä ja hormeja löytyy seitsemän kappaletta, kaikki puolenkiven kokoisia. Piippu on ikäisekseen hyvässä kunnossa ja leivinuunille varatussa hormissa on hyvä veto, vaikka yläkerta on remontin aikana ollut kylmillään.
Uunin mallin ajattelin ottaa talonrakentajan käsikirja 7 - muuratut tulisijat, vastavirtaleivinuuni. Idealtaan samanlainen löytyy tiili-infon sivuilta, linkki ohessa.https://tiili-info.fi/wp-content/upload ... i_1200.pdf

Ensimmäinen ongelma on, että hormi osuu leivinuunin kylkeen, eikä taakse. Ajattelin ratkaista ongelman muuraamalla kahden kiven korkuisen savukanavan uunin alta keskelle uunin peräpäätä. Toinen pohdinta on, että jos hormia lähintä poskikanavaa kuristaisi sopivasti. Kolmas vaihtoehto olisi etsiä uunipiirustukset, missä yläpalotilassa savut kiertäisivät uunin laen ja luukun kumpaakin reunaa alas poskiin omissa kanavissaan jolloin hormiin liittäminen olisi helpompi. Olisiko ehdotuksia?
Toiseksi selviä ohjeita ei oikein löytynyt oikeaoppisesta uunin ja savupiipun yhdistämisestä, tämä kohtahan on hyvin tärkeä että tulee tiivis.

Sitten vielä bonuksena, löysin firman uuniduuni.fi minkä nettisivuilla on muurauskuvia, miksi uunin lakeen on tehty reikä? näkyy ko kuvassa. http://www.uuniduuni.fi/docs/06/34/Vohd ... w/ID133475
ismox
Jäsen
Jäsen

Re: leivinuunin muuraus itse 2021

Viesti Kirjoittaja ismox »

Oletko löytänyt piirustukset laivinuunille jonka saa liittää puolen kiven hormiin ?
Aikoinaan takkaa etsittäessä tuo muodostui rajoittavaksi tekijäksi enkä löytänyt yhtään leivinuunia tuon kokoiseen hormiin.

Mullakin oli huima veto kun nuohooja hormin hyväksyi mutta silti ei saanut laittaa isompaa takkaa.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Naapuritalossa on leivinuuni puolenkiven hormissa ja se on pelannut hyvin, kävin katsomassa. Mietin, että tuossa on kuitenkin pitkä piippu mikä vähän kompensoi pienempää pinta-alaa hormissa, ja jos tarkasti muuraa mutkat ja kaikki pinnat sileiksi niin luultavasti toimii. Meillä ei nuohooja sanonut asiasta mitään. Muutama muurari käynyt ja sanoi että onnistuu tuohon, mutta pyysivät niin kovaa hintaa, että sillä rahalla maksaa pari vuotta asuntolainaa pois.
lehmikangas
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja lehmikangas »

Me tehtiin myös tuon linkitetyn uunin tapainen pari vuotta sitten. Omat huomiot mitä nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Hiilipesän halusin selkeästi isomman, siellä on isokokoinen arina ja paljon tuhkatilaa. Palaa hyvin loppuun ja ei tarvi olla jatkuvasti tyhjentämässä. Hiililuukku ehdottomasti saranoitu. Nuohousluukku tuli myös mahdollisiman lähelle hormiliitosta, jos vaikka piippua joskus tarvii massata tms.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Noniin tästä se lähtee. Katsotaan mihin päädytään. Vinkkejä ja ohjeita saa antaa.
fauwee
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja fauwee »

Hyvältä näyttää. :-D
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Nonii toinen kerros lapettu ja hormin kanavan kattoa sovitellaan. Savu varmaan osaa mennä vinostakin reijästä alaspäin. Miten nuo hormin ylimenevien tiilien saumat tiivistetään? Itse ajattelin laittaa puskusaumoilla ja ajoin viistwet tiilien yläreunaan vielä mihi laastia sitten tulee.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuuma »

En osaa kysymyksiisi vastata ja toivon että joku osaa, heitän täältä siis vain tsempit.

Ihailtavaa katseltavaa, seuraan edistymistä.

Takan kerran ajattelin itte muurata, mutten uskaltanut.
-En tee virheitä, ne teen tekemättäkin...
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Yksi kerros valmis. Kohta pääsee muuraamaan sitä uunia.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Poskikanavat muodostuu.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Hienoa!

Millä olet leikellyt tiiliä noin siististi?
Naluski
Jäsen
Jäsen

Savuhormeissa näköpinnoilla olen isolla laikkakoneella timanttiterän avustuksella muotoillut. Yksinkertaisemmat muodot ihan vaan muurarin vasaralla helppouden ja pölyättömyyden takia. Tulitiilistä en vielä tiedä millä ne menee helpoiten.
tuuma
Jäsen
Jäsen

Naluski kirjoitti:Savuhormeissa näköpinnoilla olen isolla laikkakoneella timanttiterän avustuksella muotoillut. Yksinkertaisemmat muodot ihan vaan muurarin vasaralla helppouden ja pölyättömyyden takia. Tulitiilistä en vielä tiedä millä ne menee helpoiten.
OK. Se vasara mullekin on sentäs tullut tutuksi. Ranneliike täytyy vaan saada rennoksi.

Ei muuta kuin eteenpäin projektissasi.
Naluski
Jäsen
Jäsen

Kuva
Lisäkerros poskikanavia. Puhdistusluukulle tuli paikka uunin taakse seinän läpi.
mozlac
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja mozlac »

Siistiä jälkeä ja komeasti pyöristetyt tiilet savukanavissa, oletko laskenut painoa ja materiaalien kustannusta. Itse haluisin keittiöön puretun hellan paikalle leivinuunin mutta hintapolitiikka jarruttaa kovasti vastaan ja valtaosassa on nuohousluukutkin sijoitettu sivulle joka ei minun tapauksessa ole mahdollista kun muuri tulee toiselle sivulle ja toiselle sivulle sähköhella... Nuohous pitää voida tehdä uunin edustalta. Itse muurausta olen vakavasti harkinnut, tätä projektiasi seuraan suurella mielenkiinnolla.
Vastaa Viestiin