Koneellisen poistoilmanvaihdon säätö

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
OKTmies
Uusi jäsen

Koneellisen poistoilmanvaihdon säätö

Viesti Kirjoittaja OKTmies »

Terve!

Tässä hiljattain ensimmäiseen omaan rintamamiestaloon muuttanut onnellinen asukas. Kysymykseni saattavat olla monille teistä itsestäänselvyyksiä, mutta minulle uusia, joten malttakaa kanssani. Hienoa, että tällainen foorumi löytyi interverkoista.

Talossamme on koneellinen poistoilmanvaihto. Huippuimuri on asennettu 2015 ja säätimeksi asennettu Vallox-merkkinen tyristorisäädin, jossa on asennot 0-4.

Edellinen asukas kertoi pitäneensä säädintä aina 3:ssa.

Talossamme on myös varaava takka, ja huomasimme, että aina kun takan luukun avaa - vaikkapa puita lisätäkseen - se tuppaa savuttamaan sisälle. Sen verran olemme itse ymmärtäneet, että kun hormi muuten kuitenkin vetää hyvin, sisälle savuttaminen voisi johtua alipaineesta sisällä. Varmistimme, että kaikki katonrajassa olevat korvausilmaräppänät ovat auki. Ne ovat vanhoja (pitänee vaihtaa uusiin, kun osa ei mene lainkaan kiinni ja osa ei pysy auki ilman jotain, mikä pitää sen väkisin auki). Tämä auttoi hieman, mutta savua tulee edelleen. Sain vinkin, että tuota koneellistettua poistoilmaa voisi yrittää säätää pienemmälle. Kokeilin, ja ainakin silmämääräisesti tuntui/näytti siltä, että takka ei ainakaan yhtä paljon savuttanut sisälle.

Tästä pääsemme kysymyksiini.
  1. Millä teholla suosittelisitte pitämään tuota Valloxin tyristorisäädintä? Laitoin sen nyt itse arvoon 2 ja seurailen, alkaako esim. ikkunoihin tiivistyä kosteutta. Uhka vai mahdollisuus?
  2. Onko ilmanvaihdon tehoa tarkoitus säätää esim. eri vuodenaikoina? Onko poistoilman tehon vekslailussa riskejä vai voiko sitä ihan turvallisesti säätää oman maun mukaan? Osaisiko kukaan ohjata minua nettilinkkeihin, josta löytäisin ohjeita kyseisen laitteen käyttöön?
  3. Keksittekö muita syitä siihen, että takka savuttaa sisälle luukun avatessa? Mikä auttaisi? Laitanko aina puiden lisäämisen ajaksi poistoilman pois päältä kokonaan vai?
Kiitokset kaikille jo etukäteen avusta.
-OKTmies
79TV
Uusi jäsen

Re: Koneellisen poistoilmanvaihdon säätö

Viesti Kirjoittaja 79TV »

Jos mahdollista kokeile avata ikkuna puiden lisäämisen ajaksi, pikku vaiva ja monesti riittää. Minun mielestä huipparin voi pitää takan polttamisen aikana hyvinkin pienellä. Takkahan palaessaan vaihtaa ilmaa aika paljon.
OKTmies
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja OKTmies »

Kiitos vastauksesta. Ymmärsinkö oikein, että huippuimuria voi ihan rauhassa sammutella ja käynnistellä, ja vaikka tarvittaessa pitää välillä lyhyitä aikoja kokonaan pois päältä, ilman että aiheuttaa vahinkoa?

Onko olemassa mitään sääntöä/keinoa, mistä näkee mikä teho sille imurille olisi hyvä noin niin kuin sellaiseksi tehoksi, jolla sen antaisi olla suurimman osan ajasta? Meinaan, että jos vaikkapa teho 2 riittää, miksi pyörittäisin sitä jatkuvasti teholla 4? Mutta mistä sen tietää, mikä teho on ns. riittävä teho?
79TV
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja 79TV »

Ei sitä huipparia varmaan kokonaan kannata sammuttaa. Pitäisi kai edes jonkin verran ilman vaihtua kokoajan. Nykyäänhän on hiilidioksidi- ja ilmanlaatumittareita jos haluaa tarkemmin seurata sisäilman laatua. Itsellä on painovoimainen ilmanvaihto ja kyllä sen kesäisin ihan aistinvaraisestikin selvästi huomaa että ei se ilma oikein vaihdu jos ei tuuleta ikkunoista. Toisaalta nykyiset määräykset, joissa ilman tulisi vaihtua kerran kahdessa tunnissa, tuntuvat liioittelulta. Varsinkin näin yksin asuvana.
Vastaa Viestiin