Talon painuminen

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
hamilton
Uusi jäsen

Talon painuminen

Viesti Kirjoittaja hamilton »

Talon painuminen on ilmeisen yleistä ja herättäisinkin keskustelun eri tavoista joilla talo on ryhdistetty. Itse olen uusi rm-talon omistaja ja aion tehdä oikaisutoimenpiteitä kun vain ehdin. Pienet ylä- ja alamäet sisällä eivät minua häiritse, mutta sisääntulokuistin kulma on routinut ja noussut. Kertokaa kokemukseistanne. :lol:[/b]
karjalai
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja karjalai »

Meillä painuminen oli suurta. Kuistin etukulmat olivat painuneet 11 ja 8 cm. Kuisti on rakennettu matalalla kivijalalla ilman anturaa ja raudoitusta. Säästökiviä oli käytetty runsaasti. Tämän seurauksena kivijalka oli halkeillut ja vain odotti romahtamista. Kaivoin kivijalan esiin ja nostelin vanhan valun pois. Lekaa ja rautakankea täytyi käyttää vain suurimpiin palasiin. Tunkkasin kuistin suoraksi ja valoin uuden anturan sekä muurasin lecaharkoista uuden sokkelin.
hamilton
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja hamilton »

Samaan olen päätynyt itsekin. Sokkeli on tehty suoraan "routimattomalle" maalle ilman anturaa. Ajattelin purkaa kuistin lattian ja tukea juoksut ja laskea/tunkata se kohdalleen. Sen jälkeen sokkeli palasiksi ja uutta alle. Tuitko kuistin samalla tavoin ja sitten teit valutyöt ja harkot vai teitkö osan kerrallaan?
karjalai
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja karjalai »

Purin vanhaa kivijalkaa pätkissä ja tunkkasin kuistin parrujen varaan. Toinen pää parrusta tuli kuistin alle tehtyjen arkkujen päälle ja toinen pää ulos tunkin/tukien varaan. Välillä kuisti oli ilmassa kolmen parrun varassa. Tällöin tein valut ja muuraukset. Niiden kuivuttua laskin kuistin alas ja täytin puuttuvat harkot. Pinnan tasoitin Serpo-sokkelitasoitteella.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Kuistien painuminen

Viesti Kirjoittaja maanma »

Kuistin painuminen on kovin tavallista. Sen voi vielä tunkata helposti ylös esim. 10tn tunkilla.

Vaikeampi tilanne on silloin kuin koko talo on kallistunut maapohjan kuivumisen takia. Oliskos sellaisesta onnistumistarinoita?

Itse selvittelin asiaa kun näin painajaisia talon painumisesta (mitä nyt ei kuitenkaan ole hirveästi tapahtunut).

Ilmesesti uretaanitunkkaus on ainoa ihan oikeasti toimiva systeemi. Taitaa vain olla kallis pakkomielle.
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Uretaaninosto kyllä nostaa talon ja usein tukkii viemärit ja salaojatkin.
Ainoa täysin varma on paalutus, mutta työläs ja kallis.
Ensi töiksi kannattaa kaataa liian lähellä taloa kasvavat kookkaat puut, jotka kuivattavat maaperää ja aiheuttavat painumisongelmia.
Kotitaloustyön verovähennys on kätevä tapa rahoittaa korjaustoimia, jotka kannattaa sijoittaa useammalle vuodelle.
Vastaa Viestiin