Rossipermantoiset ratkaisut ja niiden ongelmat

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Vastaa Viestiin
Matti Alander
Jäsen
Jäsen

Rossipermantoiset ratkaisut ja niiden ongelmat

Viesti Kirjoittaja Matti Alander »

Joissakin rintamamiestaloissa on käytetty myös rossilattia rakennetta. Näitä kunnostettaessa on syytä tuntea kyseisen rakenteen toimintaperiaate.
Entisaikaan rossilattiat kuivuivat tehokkaasti lämmön vaikutuksesta, kun lattian lämmöneristys oli huono ja usein rossitilassa oli piipun perustus, joka luovutti lämpöä.
Nyt rakenteita korjattaessa lisätään lattiaan huomattava määrä lisäeristettä ja siirrytään useasti sähkölämmitykseen, jolloin alapohjaan suuntautuva lämmön kuivaava vaikutus miltei lakkaa. Näin lämpötila rossitilassa laskee huomattavasti ja tilaan alkaa muodostua kondenssia.
Tätä sitten yritetään ratkaista tuuletusta lisäämällä ja tila viilenee entisestään ja ilman mukana alapohjaan siirtyy huomattava määrä kosteutta lisää.
Ulkoilmamme suhteellinen kosteus on ainakin Maaliskuusta - Marraskuuhun yli 70 %Rf, joten kuivumistaei pääse tapahtumaan riittävästi.
Sitten tuuletusluukut yleisesti suljetaan talvikaudeksi, jolloin kuivempaa ilmaa olisi saatavissa.
Nykyisin uusissa taloissa on huomattavia kosteusteknillisiä ongelmia juuri ulkoilmalla tuuletettavissa rakenteissa. On olemassa talopaketteja, joiden mukana toimitetaan kiinteä ilmankuivain, jotta kosteus rossitilassa pysyisi kohtuullisena.
Korjatessa rossipohjaista rintamamiestaloa edellä kerrottu on syytä ottaa huomioon, jottei pilaa hyvin toiminutta vanhaa rakennetta ja aiheuta taloonsa kosteusteknillisiä ongelmia.
Ilmari
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Tuo muuripohjainen rakenne oli mielkenkiintoinen juttu ja varmaan pitää paikkaansa. Mun mielestä rossipohja on oivallinen ja hyvä rakenne. Pääsee kurkkimaan miten talo voi altapäin ja radonongelma on kanssa hallittavissa.

Vanhojen talojen rossipohjissa mitä olen nähnyt ongelma on uudet omistajat jotka eivät aukaise luukkuja kesäksi. Eivät vissiin ymmärrä sen tarkoirusta. Sitä olen myös ajatellut, että uusissa rossipohjissa nuo tuuletusaukot ovat monesti tosi pieniä ja vielä tihein ritilöin varustettuja. LIekö ilma kiertää enää ollenkaan. Kirjallisuuden mukaan kun hyttysverkon asentaminen reikien päälle on estänyt vanhojen rakennusten tuulettumisen ja tuloksena on ollut esim. lattiasienen yms.

Kirjoittelin tuossa aikaisemmin halkeamista kivijalassa jossa oli rossi. Sadevesien routimisen lisäksi vaurioihin taitaa olla syy kanssa kiinni olevissa kissanluukuissa. Näytti, että niitä ei oltu auottu vuosiin. Maanma puhui halkeamien kohdalla kosteusongelmasta mikä oli hyvin sanottu. Kosteusongelmat kun monenesti meidän maallikoiden mielestä on vain pesu yms. tiloissa. Jotenkin kivijalkojen halkeamia vähätellään kun olen niistä maininnut muutamissa esittelyissä.

Taitaa jäädä tuo kyseinen rintamamiestalo meidän osalta ostamatta. Kuulostaa nuo ongelmat niin työläiltä ja arvaamattomilta. Kiitos vain Matti sinulla kanssa vinkeistä ja tiedosta. Hyvä kun voi vaihtaa mielipiteitä mieltä askarruttavissa asioissa.

Yksi asia on kanssa ihmetyttänyt kun olemme uutta asuntoa etsineet. Ainakin täällä keskiuudellamaalla kuntotarkastus jää lähes poikkeuksetta tarjouksen jälkeiseen aikaan. Jos itse myisin omakotitaloa tekisin sen takuulla ennen myynitiä. Tuo jälkikäteen virheiden paikkaaminen kun on tunnetusti työlästä, kallista ja hermoja raastavaa. Ja välittäjät puhuvat ihan omiaan talojen kunnosta. Niiden juttut ovat "kivat nupit kaapeissa" tasoa. Tulee raha ilmeisen helpolla kun ei tarvitse kohteeseen paremmin paneutua.
Ari
Admin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ilmari kirjoitti:Yksi asia on kanssa ihmetyttänyt kun olemme uutta asuntoa etsineet. Ainakin täällä keskiuudellamaalla kuntotarkastus jää lähes poikkeuksetta tarjouksen jälkeiseen aikaan. Jos itse myisin omakotitaloa tekisin sen takuulla ennen myynitiä. Tuo jälkikäteen virheiden paikkaaminen kun on tunnetusti työlästä, kallista ja hermoja raastavaa. Ja välittäjät puhuvat ihan omiaan talojen kunnosta. Niiden juttut ovat "kivat nupit kaapeissa" tasoa. Tulee raha ilmeisen helpolla kun ei tarvitse kohteeseen paremmin paneutua.
Tämä arveluttava järjestys lienee yleistymässä. Liekö syynä se että kauppa saattaa paremmin syntyä vaikka jotain löytyisikin kun tarjous on jo hyväksytty ja kauppa allekirjoitusta vaille. Onhan se ikävää myyjälle kun ostaja saa tietää ongelmat etukäteen ja voi huomioida jo tarjouksessa remontin tarpeen. :?
Vastaa Viestiin