Kylmän vintin käyttöönotto
-
Tame
Kylmän vintin käyttöönotto
Onko kokemuksia/projekteja kylmän avovintin eristämisestä asuintilaksi? Mitä eristemateriaaleja kannattaa käyttää ja mitä pitää ottaa huomioon?
-
Vieras
Itsellä oli tarkoitus tehdä sama projekti. Ajatuksena oli jättää ulkoseinään muutaman sentin ilmarako, tuulensuojalevy (ei kyprokki vaan jotain hieman hengittävämpää), parikymmentä senttiä villaa (tässä olen kuullut joidenkin laitettaneen pellavavillaa, mutta on pirun kallista ja omasta mielestä vähän liioittelua), höyrynsuluksi tervapahvi(hengittää kumpaankin suuntaan), sisäpintaan luultavasti panelointi ilmaraolla.
En löytänyt googlella hintatietoja, mutta rautakaupassa se selviää.
Asiaa eristämisestä polyuretaanilevyillä: http://www.spu.fi/faq.php?kansio=1963&ryhma=430 ja http://www.spu.fi/index.php?sivu=2594
Tuossa on tuo Reiskan projekti http://www.mtv3.fi/koti/jka2004/talopak ... tml?325715
Asiaa eristämisestä polyuretaanilevyillä: http://www.spu.fi/faq.php?kansio=1963&ryhma=430 ja http://www.spu.fi/index.php?sivu=2594
Tuossa on tuo Reiskan projekti http://www.mtv3.fi/koti/jka2004/talopak ... tml?325715
Me tykättiin uretaanista..
En yhtään muista mitä ne maksoivat, mutta laitoimme lautaverhousta vasten uretaanikipsilevyt ja säästimme siinä kirvesmiesten työajassa (eli palkkakustannuksissa, jotka tuli ajan säästössä) ainakin sen verran, ettei niiden kalleus ollut niinkään iso juttu. Meillä ei tarvinnut koolata seiniä suoraksi.
Jos huonekorkeus tulee vastaan on parempi mielestäni käyttää uretaanilevyä 10 cm (vastaa muistaakseni 20 villaa) kuin jättää eristys liian ohueksi. Eikä tarvitse laittaa höyrynsulkua, kunhan vain katossa jättää tuuletusraot.
Jos huonekorkeus tulee vastaan on parempi mielestäni käyttää uretaanilevyä 10 cm (vastaa muistaakseni 20 villaa) kuin jättää eristys liian ohueksi. Eikä tarvitse laittaa höyrynsulkua, kunhan vain katossa jättää tuuletusraot.
-
samulikakko
- Uusi jäsen
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 15:57
Äänen eristävyys?
Mitenkä onko kokemuksi uretaanilevyjen ääneneristävyydestä esim. yläpohjarakenteessa. Käsittääkseni uretaanilevy ei eristä hyvin ääntä, samalla tavalla kuin lämpöä. Sade pisaran nakutus kuuluu katon läpi erittäin hyvin.
Moi!
Käytimme vintin eristämiseen finnfoamia ja se oli kyllä kohtalaisen helppo asentaa. laskimme että villat tykötarpeineen tulee lähes samanhintaiseksi kuin tuo levy. äänen eristävyydestä en osaa sanoa, kun eristimme vain seinät ja katon... sori. meillä meni 100mm ja 70 mm levyä, hinnat oli jotakin kymmenen euron tienoilla per neliö.
terv. marika
Käytimme vintin eristämiseen finnfoamia ja se oli kyllä kohtalaisen helppo asentaa. laskimme että villat tykötarpeineen tulee lähes samanhintaiseksi kuin tuo levy. äänen eristävyydestä en osaa sanoa, kun eristimme vain seinät ja katon... sori. meillä meni 100mm ja 70 mm levyä, hinnat oli jotakin kymmenen euron tienoilla per neliö.
terv. marika
-
samulikakko
- Uusi jäsen
- Viestit: 3
- Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 15:57
Asennus
Oliko finfoamilla tekeminen miten työlästä. Minkälaisen pinnan laitoitte levyjen päälle?
suurin ongelma oli ahdas tila ja levyjen koko. eristettävä tila kun oli matala ja aika kapea. itessään levyt on kevyitä ja niitä oli aika yksinkertainen sahata/muotoilla. me laitettiin levyt kiinni ruuveilla koolauspuihin, onnistu hyvin. meillä tulee pintaan panelointi.
mietimme muitakin ratkasuita eristämiseen, mutta päädyimme finnfoamiin, koska se vaikutti helpoimmalta tehdä ja sen lämpöarvo on hyvä. villan kanssa olisi tullut vielä paksumpi eriste kerros, ja kaikki muut tykötarpeet. ollaan oltu ihan tyytyväisiä tulokseen.
me säästettiin kuluissa siten että haettiin levyt suoraan tehtaalta (salosta) ja otettiin ns II laatua.
marika
mietimme muitakin ratkasuita eristämiseen, mutta päädyimme finnfoamiin, koska se vaikutti helpoimmalta tehdä ja sen lämpöarvo on hyvä. villan kanssa olisi tullut vielä paksumpi eriste kerros, ja kaikki muut tykötarpeet. ollaan oltu ihan tyytyväisiä tulokseen.
me säästettiin kuluissa siten että haettiin levyt suoraan tehtaalta (salosta) ja otettiin ns II laatua.
marika
Vinttihuoneen laajennus
Olen vasta kaksivuotias 1952 rakennetun talon omistaja. Taloa käytetään toistaiseksi vapaa-ajan käyttöön, mutta jatkossa ehkä vakituisena asuntona. Talo on nyt kunnostettu täysin ulkoa. Ainoa yllätys tuli eteläseinan kanssa, kun vanha LATEKSImaali oli hiottu pois. Päältä kaikki näytti hyvältä, mutta alta paljastui ikävä tosiasia, 2/3 koko seinästä oli lahoa. Minulla on ihan peruskysymys teille, jotka olette laajentaneet yläkertaa. Meillä on siellä kaksi huonetta ja molemmilla pitkillä sivuilla kylmä varasto. Jos puramme huoneen ja varaston väliset seinät, tuleeko esille jotain kattoa kantavia pilareita?
Re: Vinttihuoneen laajennus
Sieltä sivukkaan puolelta kun katsoo niin näkee onko kattotuolit tuettu tuohon seinään. Monesti näin on rakennettu, eli koko seinää ei voi purkaa. Olen toki nähnyt rakenteen rm-talossa jossa yläkerta oli kokonaan yksi iso tila.Irmeli kirjoitti: Minulla on ihan peruskysymys teille, jotka olette laajentaneet yläkertaa. Meillä on siellä kaksi huonetta ja molemmilla pitkillä sivuilla kylmä varasto. Jos puramme huoneen ja varaston väliset seinät, tuleeko esille jotain kattoa kantavia pilareita?
- maanma
- Moderaattori

- Viestit: 2371
- Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
- Paikkakunta: Turku
- Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy
Re: Vinttihuoneen laajennus
Olen lähes varma, että kylmän ja lämpimän seinän sisällä on kattotuolien tukipuut.Irmeli kirjoitti:Meillä on siellä kaksi huonetta ja molemmilla pitkillä sivuilla kylmä varasto. Jos puramme huoneen ja varaston väliset seinät, tuleeko esille jotain kattoa kantavia pilareita?
- maanma
- Moderaattori

- Viestit: 2371
- Liittynyt: Ma Tammi 10, 2005 22:21
- Paikkakunta: Turku
- Paikkakunta: 80m2, talo -48/50, pelletti, aurinko, sähkö, öljy
Kylmä ja vielä avoin vintti on tarkoitus eristää kattotuolien osalta FinnFoamilla, jota saa myös 2 laatuisena suoraan tehtaalta Salosta. Tekotapa on mielestäni kuin SPUlla eli niin, että jää vähintään 5 cm tuuletusrako katon vinolaudoituksen ja levyn väliin. Ylös pitää jäädä avokolmio ja päätyihin olisi mahdollisesti hyvä asentaa tuuletusventtiilit.
Sitten määrästä. Reiska teki vissiin yläkaton yhdellä levyllä.
Uudiskohteeseen pitäisi laittaa jopa 17cm paksu kerros SPUta - siinä siis eristyksen määrän haarukka. Villan tarpeen voi saada kertomalla nuo luvut kahdella.
Itse aion toteuttaa 17cm. Ensin pystysuuntaan 5cm pontiton levy koolausten väliin. Tämän päälle vaaka suuntaan 5 ja 7cm pontilliset levyt päällekäin. 7cm tuuletusrako katon ja levyn väliin. Näiden päälle tulee kipsilevy. Uusien huoneiden alapohjasta poistan välikatosta arviolta 10 cm kutterinlastua ja oikaisen lattian. Mahtuvat lastut laitan takaisin oikaisun jälkeen.
1. levyn asennuksen haasteeksi tulee 60cm leveä levy ja 75-80 cm leveät koolausvälit, eli teen kahdesta (kokonaisesta ja apupalasta) palasta 7cm apukoolauspalalla levyn ja katon välissä. Tämän poistan liimautumisen jälkeen, jotta tuuletusvälistä tulee tavoiteltu. Syy: mahdollinen kondenssivesi valuu alas paremmin ensin pystyseinälle ja sen sieltä pystyseinän alle asennetun levyn päälle (vaikka sen teoriassa pitäisi tuulettua pois.
Seiniin myös 17cm. Kylmän tilan puolelle (sivu tilaa ei siis käytetä loppuun asti) myös lattiaan yksi lisälevy - luultavasti paksuin saatavilla oleva levy tms.
Sisäpintaan tulee gyproc paloturvallisuuden takia. Samoin tehdään vintin palo-osastointi.
Päätyulkoseinät laitetaan puru ja/tai pellava eristeellä ja puukuitulevyllä. Ilmanvaihtoa varten 125mm venttiili tiilihormin painovoima iv- kanavaan.
Talossa tulee olemaan avoportaikko kellarista vinttiin. Se on pääsyy ehkä ylimitoitettuun lämpöeristykseen vintissä. Kellarissa on myös lattialämmitys.
Sitten määrästä. Reiska teki vissiin yläkaton yhdellä levyllä.
Uudiskohteeseen pitäisi laittaa jopa 17cm paksu kerros SPUta - siinä siis eristyksen määrän haarukka. Villan tarpeen voi saada kertomalla nuo luvut kahdella.
Itse aion toteuttaa 17cm. Ensin pystysuuntaan 5cm pontiton levy koolausten väliin. Tämän päälle vaaka suuntaan 5 ja 7cm pontilliset levyt päällekäin. 7cm tuuletusrako katon ja levyn väliin. Näiden päälle tulee kipsilevy. Uusien huoneiden alapohjasta poistan välikatosta arviolta 10 cm kutterinlastua ja oikaisen lattian. Mahtuvat lastut laitan takaisin oikaisun jälkeen.
1. levyn asennuksen haasteeksi tulee 60cm leveä levy ja 75-80 cm leveät koolausvälit, eli teen kahdesta (kokonaisesta ja apupalasta) palasta 7cm apukoolauspalalla levyn ja katon välissä. Tämän poistan liimautumisen jälkeen, jotta tuuletusvälistä tulee tavoiteltu. Syy: mahdollinen kondenssivesi valuu alas paremmin ensin pystyseinälle ja sen sieltä pystyseinän alle asennetun levyn päälle (vaikka sen teoriassa pitäisi tuulettua pois.
Seiniin myös 17cm. Kylmän tilan puolelle (sivu tilaa ei siis käytetä loppuun asti) myös lattiaan yksi lisälevy - luultavasti paksuin saatavilla oleva levy tms.
Sisäpintaan tulee gyproc paloturvallisuuden takia. Samoin tehdään vintin palo-osastointi.
Päätyulkoseinät laitetaan puru ja/tai pellava eristeellä ja puukuitulevyllä. Ilmanvaihtoa varten 125mm venttiili tiilihormin painovoima iv- kanavaan.
Talossa tulee olemaan avoportaikko kellarista vinttiin. Se on pääsyy ehkä ylimitoitettuun lämpöeristykseen vintissä. Kellarissa on myös lattialämmitys.

