Kirjoittaminen foorumiin

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Lukittu
Ari
Admin

Kirjoittaminen foorumiin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tasaiseen tahtiin tulee minulle viestejä keskustelujen asiattomuudesta, provosoinnista ja suunsoitosta. Tarkoituksena on että tälle foorumille mahtuvat sekä vanhoja taloja entisöivät, vanhoja taloja modernisoivat ja kaikki näiden väliin jäävät. Yhteistä kaikille on, että kohteena on vanha rakennus. Jos joku haluaa vaihtaa ikkunat uusiin, niin siihen on turha vastata että uusijan päässä on vikaa tai ettei se kannata. Jokainen meistä tekee remonttinsa tavallaan ja tämän foorumin idea on jakaa tietoa, eikä häätää ketään pois. Asiattomilla viesteillä karkoitetaan uudet ja vanhat käyttäjät pois ja koko sivusto tulee kävijöiden kaikottua tarpeettomaksi. Tai, kuten "Seppo1234" joka ei ole vielä kirjoittanut mitään - mieli on kyllä tehnyt kysyä, mutta kun ei viitsi kun vastaukset näyttää olevan toisinaan pelkkää v*******a.

Tällä päivämäärällä aloitetaan uusi linja edellä mainittujen viestien kanssa. Moderaattori-ryhmä huomauttaa asiattomista viesteistä kirjoittajaa. Mikäli huomautus ei nimimerkin kirjoittelun tyyliä korjaa, saa kirjoittaja minun toimesta varoituksen. Ellei tämäkään auta, bannataan kirjoittaja kuukaudeksi ja lopulta nimimerkki bannataan lopullisesti ellei edellä mainitut toimenpiteet auta. Suomi24-tyylinen keskustelu on täällä nyt loppu.

Tarkoitus ei ole tyrehdyttää keskustelua, vaan karsia loukkaavat, ärtyneisyyttä aiheuttavat jne jne täysin turhat viestit pois. Ennenkaikkea keskustelun tulisi pysyä asiallisena sen vuoksi ettei kenellekkään muodostu kynnystä osallistua.

Tämä viesti ei ole osoitettu kenellekkään henkilökohtaisesti tai millekkään ryhmälle, edustavat he sitten mitä tyylisuuntaa, ammattikuntaa, sukupuolta, paikkakuntaa jne tahansa.

Mukavaa kevään odotusta kaikille.
-Ari
Ari
Admin

Re: Kirjoittaminen foorumiin

Viesti Kirjoittaja Ari »

Koska keskustelu perinnerakentamisen ja modernisoijien (sallikaa nämä nimitykset koska en muuta keksi) välillä käy kiivaana ja lähentelee jo sotaa, niin haluan vielä lisätä muutamia asioita edelliseen viestiin.

Tämä foorumi on alun perin perustettu siksi, että vanhojen talojen kunnostajille ei paikkaa vielä ollut. Rakentamisesta voi keskustella useilla foorumeilla, mutta tietoa perinnerakentamisesta niistä hyvin harvoin saa, ainakaa faktatietoa. Itse ostaessani 50-luvulla rakennetun ns. rintamamiestalon ja vailla minkäänlaista ymmärrystä rakentamisesta tai remontoinnista olin monissa ristiriitaisissa tilanteissa itseni kanssa, koska joku minussa laittoi vastaan rautakaupan myyjien nykyratkaisulle. En halunnut villaa taloon joka oli pysynyt lämpimänä kutterilastullakin, en halunnut muovia seinään joka oli pysynyt vuosikymmenet terveenä ilmankin jne.

Tämän foorumin suosio yllätti minut täysin ja ilokseni huomasin että en ole ajatuksieni kanssa yksin. Monelta, jopa rakennusvirheeltä, olen välttynyt täällä saamieni vinkkien ja ohjeiden avulla. Ennen kaikkea olen oppinut ymmärtämään rakenteiden tomintaa. Monta asiaa olen joutunut työmaallani vieraille "kaikkien alojen asiantuntijoille" ja jopa rakennusalan ammattilaisille perustelemaan. Perustelemaan olen joutunut tapettiliisterin ja tapetin muovittomuutta, kolmiorimahuopakattoa, puulattiaa, vanhoja ikkunoita, sitä että en laita kipsilevyä jne.

Toivon että tänne jatkossa mahtuvat kaikki vanhojen talojen kunnostajat, mutta ensisijaisesti tämä paikka on tarkoitettu palvelemaan perinteitä vaalivien remontointitapojen lähteenä. Pidän hyvin tärkeänä ja tämän paikan rikkautena että täältä löytyy kirjoittajia jotka perinnerakentamisesta tietävät ja tietoaan jakavat. On ehdottoman tärkeätä että "perinneporukka" pitää ääntä, jotta saadaan ihmiset välttymään rakennevirheistä johtuvista ongelmista ja tietävät että on olemassa muitakin tapoja kuin rautakaupan myyjän ehdottama. Monesti on syytä kyseenalaistaa nämä "perusrautakaupparatkaisut", jolloin jokin lukija saattaa välttyä jopa rakennusvirheeltä, joista täällä on jo monta surullistakin esimerkkiä. Edellä mainittu ei tarkoita sitä että se joka valitsee vanhaa taloaan remontoidessa nykyaikaisia ratkaisuja ei olisi tänne tervetullut.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Lukittu