Betoni"seka"jätteen hävitys pääkaupunkiseudulla

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
homer
Jäsen
Jäsen

Re: Betoni"seka"jätteen hävitys pääkaupunkiseudulla

Viesti Kirjoittaja homer »

Laitetaan nyt vähän väliaikapäivitystä kun tähän keskusteluun olen vähintään osasyyllinen.

Asiaa selviteltyäni ja eri paikkoihin soiteltuani ehdottomasti edukkaimmaksi ja työmäärältään kohtuulliseksi ratkaisuksi on osoittautunut tavaran vienti itse Sorttiasemalle. Bitumi on sen verran tarttunut betoniin, että sitä on käytännössä mahdoton erottaa tarpeeksi hyvin, jotta tavara kelpaisi esim. Rudukselle. Ja sekajätemaksuja en ala tuosta tonneittain maksamaan.

Lainassa on WV transportteri ja vuokralla himmeä autotraileri, jossa kantavuutta >2 tonnia ja huomenna tiedossa lapiointia ja muutama keikka Sorttiasemalle. Mihinkän muuhun sitä vapaapäiviä käyttäisi kuin hyötyliikuntaan... JA: Koko homma tulee maksamaan vähemmän kuin pelkät vaihtolavan kuljetukset.
nupa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja nupa »

Täällähän on oikein herännyt keskustelu tuosta minun jätekasasta.. Kuvio on siis sellainen, että soitin kunnan ympäristösihteerille ja kysyin, mitä pitäisi tällaiselle jätteelle tehdä. Sanoi, että koska kyse on betoni-/tiilijätteestä ja määrä on pieni, alle 150 tonnia, saa sen käyttää esim. navetan pohjaksi tai metsäautotien pohjaksi kunhan tietyt ehdot täyttyvät. Liukoisuustestiä ei näin pienelle määrälle vaadita. Jäte tulee sijoittaa paikkaan, missä se saa maata maailman tappiin, esim. tien pohjaksi. Betoni pitää murskata pieneksi, virallisesti alle 150 mm palaksi, mutta ei kuulemma käytännössä ole niin tarkkaa. Lisäksi jäte pitää peittää puhtaalla kiviaineksella. Loppusijoituspaikalle pitää vielä olla kunnan hyväksyntä ja tulevat ehkä tarkastamaan paikan ennen kuin jäte peitetään. Lomakkeen paikan hyväksyttämistä varten saa kunnalta. Ruljanssi ei ollut mitenkään kovin vaativa ja tuossa säästi monen tonnin kulut.

Tien pohjaksi tms. paikkaan jäte olisi joka tapauksessa joutunut, jos sen olisi kuskannut ensin jäteasemalle, joten en oikein ymmärrä, mitä eroa tässä ratkaisussa on luonnon tai yhtään minkään suhteen. Yleensä tarvitsija joutuu maksamaan betonimurskasta. Nyt saa tien tekijä murskan ilmaiseksi ja minä pääsen siitä eroon ilman turhaa välistä vetävää kierrätysfirmaa. Firma ei kuitenkaan tee jätteelle mitään muuta, kuin seisottaa sitä pihallaan jonkun kuukauden ja myy sitten eteenpäin. Tietenkin, jos jätettä on vain muutama tonni, ei varmaan maksa vaivaa itse järjestää loppusijoitusta. Mutta jo sadan tonnin kohdalla tilanne on hiukan toinen. Jotenkin tuntuu, että näissä jäteasioissa on nykyään karannut mopo käsistä ympäristömääräyksistä päättävillä. Minkäänlaista ongelmajätteen dumppausta en kannata itsekään, mutta on suhteellisen huvittavaa, että puhdas tiili tai betoni muuttuu vaaralliseksi myrkyksi purkamisen jälkeen.
homer
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja homer »

Meillä tämän päivän saldo: 5 keikkaa sorttiasemalle pakulla+trailerilla, noin 8 tonnia betonitauhkaa onnellisesti jonkun muun päänvaivana ja lapioinnista kipeät hartiat.

Sitten miettimään lattialaatan alla olevan hiekan loppusijoitusta... Täyttäisiköhän vanhan kaivon vai tekisiköhän kukkakummun omalle tontille?
Vastaa Viestiin