Aiemmassa viestissäni oman seinärakenne-esimerkkini laitoin käyttäjälle
jami , ja eristyksien tarpeellisuudesta otin kantaa siihen alkuperäiseen kysymykseen saunan ja pesuhuoneen välisestä seinästä, joka ei voi olla ulkoseinä, ellei tilat ole eri rakennuksissa.
Voi olla, että olen ihan pihalla koko keskustelustakin, kun unirytmini on aivan *****estä ja olen kokoajan pihalla, joten sori tomppa.
Jos laittaa pellavaa saunan seiniin ja lämpö aiheuttaa tuoksun vapautumista eristeestä, niin sauna/pesutilathan pitäisi olla aina aivan höyrytiiviitä, ellei kyse tosiaan ole jostain hirsisaunasysteemistä tai vastaavasta.
Meinaan: Jos vaikka joku sattuu tekemään rintsikkaansa sisäsaunan, niin eiköhän se ole täysin alumiinipaperitettu joka paikasta, mistä ei ole vesieristetty. silloin on oikeastaan sama, onko kusen hajuista ja -väristä mineraalivillaa laitettu haisemaan vai pellavaa.. sen hajun ei pitäisi missään tilanteessa päästä saunaan muuten kuin ulkokautta ilmanvaihtoräppänästä. Jos sitä on väliseinässä, niin sitten tietysti toisellapuolella voi tuoksua.
Olen laittanut Isolina-pellavaeristettä vähän jokapaikkaan, ja Vitalia kanssa, mutta vitalia vain sellaisiin paikkoihin, jotka pysyy varmasti ja aina hyvin kuivana.
kummastakaan ei mielestäni tule sellaista tuoksua, joka olisi millään lailla epämiellyttävä. En tosin ole saunan seiniin sitä laittanutkaan. Vielä. Se asia muuttuu tässä parin vuoden sisään, ja sitten selviää, haiseeko se vai ei, koska saunan toisella puolella on makuuhuone. Nyt siellä on sitä 60-luvun alun vihertävää kivivillaa 100mm ja epäilen sen aiheuttavan muijalle hengitysongelmia. Ainakin tämä talo vuotaa ilmaa ja vetää joka ikisestä väliseinän liitoksesta ja nurkasta kuin seula silloin kun uunissa on tuli. Ihme ettei lumi lennä sisään. Pelti kun on kiinni, niin tarkenee ilman talvisaappaita...
Tuossa olen eristänyt tämän 30-luvun remppataloni taloni kaikkein kosteimman paikan 100mm pellavalla. Ulkoeteisen seinä. Sisäsaunan ovi on mikä näkyy. Eteisessä ei ole lämmitystä ja suhteellinen kosteus kylmänä vuodenaikana saunapäivinä 90% luokkaa. Seinän läpi on tarkoitus vuotaa korvausilmaa ja sisäpintaan laitoin leijona 25sen. Ulkopuolella on 12mm leijona. (?Kuvassani näyttää näkyvän keltaistakin? miten hitossa ne sinne jäi?.) Pellavaa on myös lattiassa ja katossa ja vintin seinissä. En ole hajua havainnut.
http://www.aijaa.com/v.php?i=5712598.jpg
Vesi tulee Makolla ja valurauta vie pois. Ilma tulee hiirenkoloista ja hormit vie pois. Mikähän veis ne hiiret pois.