Saunan ja pesuhuoneen välinen seinärakenne; hengittävä

Kaipaatko vinkkiä ikkunoiden kunnostukseen? Mitä tehdä pinkopahveille?
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Re: Saunan ja pesuhuoneen välinen seinärakenne; hengittävä

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta »

Juu, totta kai pannaan ilmansulku, purujen kanssahan sieltä jo valuu lastuja lattialle lujasti jos siellä ei ole ilmansulkua. Pidin sitä vaan niin itsestäänselvänä, etten tullut ääneen sanoneeksi.

Ja tuo rakenteen harveneminen ulospäin on hyvä periaate, mutta orgaanisilla eristeillä ei vahinkoa pääse syntymään vaikka seinä olisi symmetrinenkin, tommonen ilmansulku molemmin puolin. Kyllä saunan lämpö sieltä höyryn ulos ajaa :-D .

Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Lainataan vanhaa ketjua kun aihe läheltä liippaa...
Onko kokemuksia tuon pellavan käytöstä pihasaunan eristeenä?Muut ominaisuudet on mulla kyllä hyvin tiedossa mutta kiinnostaisi tietää onko tuo haju ollut ongelmana kenelläkään saunansa pellavalla eristäneellä?Olisiko Vital tässä mielessä parempi?
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.
riska74
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja riska74 »

minkä takia se saunan ja pesuhuoneen seinä pitää olla eristetty?

minulla ei tässä nyt asuttamani talon saunan ja pesutuvan väliseinässä ole mitään eristettä. siinä samalla seinällä on sähkökiuas ja ovi.

seinän rakenne saunan puolelta pesuhuoneeseen päin: saunan paneelit, koolaus/ilmarako, alupaperi, runko, koolaus, levytys kaakelilujalla,kaakelit. lattiassa on vesieristys nostettu alajuoksua vasten asetettuun vaneriin ja alajuoksun yläpinta on avoin. lattialla pitää olla yli 15cm vettä, että se pääsee seinän alajuoksuuun, eikä sekään haittaisi mitään: sehän kuivuu kuitenkin. panelointi ja levytys on ylhäältä 15mm auki ja alhaalla on ehkä 10-15mm rakoa levyn/paneelin takapinnasta ylösnostoon ja lattiasta paneelin/levytyksen alareunaan on noin 12cm matkaa. seinä ei juurikaan lämpene pesuhuoneen puolelta ja varmasti ei eristeet homehdu.

hyvin on tuntunut toimivan.. vuonna-85 oli alunperin tehty tuollatavalla ja -99 uusin tilat samaa tapaa noudattaen. jokapaikka oli kuiva ja kova. parin vuoden kuluttua teen taas remontin samaa tapaa noudattaen ihan vain sen takia, kun piilotin putket viimeksi seiniin ja haluan ne esiin.
Vesi tulee Makolla ja valurauta vie pois. Ilma tulee hiirenkoloista ja hormit vie pois. Mikähän veis ne hiiret pois.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Tässä mun tapauksessa on kyse ulkoseinistä,ei väliseinistä,ja rakenteellisesti ei ole mitään epäselvää mutta ainoastaan tuo mahdollinen haju mietityttää.
Eli nyt kaivataan kokemusperäistä tietoa pellavaa saunan eristykseen käyttäneiltä,ei mitään kyseenalaistamista siitä että pitäisikö eristää vai ei.
PETEBJ75
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja PETEBJ75 »

Mistähän ihmeen hajusta nyt on kysymys?
Saunassahan ilma vaihtuu aika ripeään tahtiin ja jos ei vaihdu niin silloin mahdolliset hajut on toisarvoinen seikka. Ja toiseksi ei siitä pellavasta mitään hajua lähde.. Pellavaöljystä kyllä lähtee aika kipakka "tuoksu" jonkun aikaa jos sillä on erehtynyt lauteet kyllästämään.
Ammattimies saa hyvästäkin huonon!
Hyvin suunniteltu ei ole vielä yhtään tehty!
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Pekka Huhta kirjoitti:Ja pellavasta täytyy kyllä sanoa, että jos se pääsee kostumaan, niin se tuoksuu pellavalta. Haju on ihan miellyttävä, mutta sen verran vahva kuitenkin, että sen huomaa. Pellavan ei siis tartte kastua pilalle asti, mutta saunassa on aina sen verran kosteaa, että tuoksua voi tulla.
Pekka
Lainataampa Pekan tekstiä samasta ketjusta...
Tätä juuri tarkoitan eli vaikka pellava onkin ihan miellyttävä tuoksu niin kovin voimakasta pellavaelämystä en kuitenkaan saunatapahtumasta haluaisi.
Mutta jos ei tuoksahda niin sitten ei ja pellavalla täytynee seinät eristää.
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Mulla on vielä rappujen alla olevan komeron lattia vetämättä umpeen puolentoista vuoden päästä ja kyllähän se vielä vähän heinäladolta tuoksuu vaikka alapohjan tiiviys on varmasti kunnossa.

Toisaalta sitten pellava kestää kosteutta painumatta ihan toisella tavalla kuin sellut. Mä en ole ihan varma kummastakaan, sen paremmin sellusta kuin pellavastakaan saunassa. Muualla ne on ihan hyviä.

Mitäs tykkäisit purusta? Se nyt olis ihan takuuvarmasti toimiva, ei haisis eikä painuis.

Pekka
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Kyllähän se puru mun ajatusmaailmaan hyvinkin istuis niinkuin hyvin tiedät mut mun hovitoimittajalla on nyt purulaarit tyhjänä kiitos hevostilallisten ja jotenkin nyt tuntuis helpommalta heittää ne pellavat seiniin kun alkaa pururalliin...
Pekka Huhta
Moderaattori
Moderaattori

Noo, kyllä purua maailmasta löytyy :)

Onhan toi vähän kenkku valinta. Musta tuntuis turvallisemmalta laittaa pellavaa, koska se palautuu kostuttuaan. Sellun kanssa on semmoinen fiilis että jos nyt vessapaperirullan kastelee, niin ei se enää samalta näytä kuivuttuaan... Ja joka tapauksessa molemmat on paljon tarkempia tiiviyden kanssa kuin puru. Onhan ne tietty parempiakin, noin eristysmielessä.

Voi olla että se pellavan tuoksu ei nyt ole mikään kynnyskysymys, jos se vaan ei ole paljaaltaan missään. Kuitenkin jos rakenteiden läpi on ilmavuotoja eristeen läpi taloon, niin tuoksua tulee melko varmasti. Mua itseäni se ei haittaa yhtään, mutta voi sitä joutua vieraammille selittämään.

Pekka
MX1K
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://mx1k.wippiespace.com/
http://mx1k.wippiespace.com/images
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MX1K »

Mites tää ekovillan huhtikuussa markkinoille tuleva levytavara?

Rakennusmessuilla just ongin vähän tietoja esittelijältä. Eli materiaalina on kuusihioke. Rakenne on kimmoisa mineraalivillamainen, sekä leikattavuus huomattavasti paremmalla tasolla kuin pellavassa. Hintaa kun arvuuttelin ni 50-55e/m3 kohdalla alko suurin rykiminen. :P
Ekovillan puhallustavara maksaa n. 30e/m3, vitali karvan vajaa 100e/m3 ja muut pellavat pari kymppiä vähemmän. :)

Btw, miten mahtaa tuo kuusihioke käyttäytyä kosteuden kanssa, ainakaan se ei homehdu niin helposti kun monet?
riska74
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja riska74 »

Aiemmassa viestissäni oman seinärakenne-esimerkkini laitoin käyttäjälle jami , ja eristyksien tarpeellisuudesta otin kantaa siihen alkuperäiseen kysymykseen saunan ja pesuhuoneen välisestä seinästä, joka ei voi olla ulkoseinä, ellei tilat ole eri rakennuksissa.

Voi olla, että olen ihan pihalla koko keskustelustakin, kun unirytmini on aivan *****estä ja olen kokoajan pihalla, joten sori tomppa.

Jos laittaa pellavaa saunan seiniin ja lämpö aiheuttaa tuoksun vapautumista eristeestä, niin sauna/pesutilathan pitäisi olla aina aivan höyrytiiviitä, ellei kyse tosiaan ole jostain hirsisaunasysteemistä tai vastaavasta.
Meinaan: Jos vaikka joku sattuu tekemään rintsikkaansa sisäsaunan, niin eiköhän se ole täysin alumiinipaperitettu joka paikasta, mistä ei ole vesieristetty. silloin on oikeastaan sama, onko kusen hajuista ja -väristä mineraalivillaa laitettu haisemaan vai pellavaa.. sen hajun ei pitäisi missään tilanteessa päästä saunaan muuten kuin ulkokautta ilmanvaihtoräppänästä. Jos sitä on väliseinässä, niin sitten tietysti toisellapuolella voi tuoksua.

Olen laittanut Isolina-pellavaeristettä vähän jokapaikkaan, ja Vitalia kanssa, mutta vitalia vain sellaisiin paikkoihin, jotka pysyy varmasti ja aina hyvin kuivana.
kummastakaan ei mielestäni tule sellaista tuoksua, joka olisi millään lailla epämiellyttävä. En tosin ole saunan seiniin sitä laittanutkaan. Vielä. Se asia muuttuu tässä parin vuoden sisään, ja sitten selviää, haiseeko se vai ei, koska saunan toisella puolella on makuuhuone. Nyt siellä on sitä 60-luvun alun vihertävää kivivillaa 100mm ja epäilen sen aiheuttavan muijalle hengitysongelmia. Ainakin tämä talo vuotaa ilmaa ja vetää joka ikisestä väliseinän liitoksesta ja nurkasta kuin seula silloin kun uunissa on tuli. Ihme ettei lumi lennä sisään. Pelti kun on kiinni, niin tarkenee ilman talvisaappaita...

Tuossa olen eristänyt tämän 30-luvun remppataloni taloni kaikkein kosteimman paikan 100mm pellavalla. Ulkoeteisen seinä. Sisäsaunan ovi on mikä näkyy. Eteisessä ei ole lämmitystä ja suhteellinen kosteus kylmänä vuodenaikana saunapäivinä 90% luokkaa. Seinän läpi on tarkoitus vuotaa korvausilmaa ja sisäpintaan laitoin leijona 25sen. Ulkopuolella on 12mm leijona. (?Kuvassani näyttää näkyvän keltaistakin? miten hitossa ne sinne jäi?.) Pellavaa on myös lattiassa ja katossa ja vintin seinissä. En ole hajua havainnut. http://www.aijaa.com/v.php?i=5712598.jpg
Vesi tulee Makolla ja valurauta vie pois. Ilma tulee hiirenkoloista ja hormit vie pois. Mikähän veis ne hiiret pois.
Tomppa
Jäsen
Jäsen

Joo eipä mitään Riska. :-D Kun ei kellään ihan kokemusperäistä faktatietoa tunnu asiasta olevan niin mun täytyy se sitten selvittää eli pellavat seiniin tulee ja yläpohjaan sellu puhallettuna.Ensi kesänä saunan valmistuttua voin sitten raportoida että haiseeko vai ei. :wink:
Oto Hascak
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: www.suorakon.com
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oto Hascak »

Ei ne saunan/pesuhuoneen seinät periaatteessa kovinkaan kosteat saisi olla. Siis jos siellä tapahtuu joku vessapaperirullan kastumisreaktio, niin sitten on jo kaikenlaisia muitakin ongelmia rakenteissa. :mrgreen:

Ihan pienestä ei Vitali ainakaan ole moksiskaan. Mulla on ollut kylmillään olevassa omakotitaloaihiossa Vitalia seinissä puolentoista vuotta. Osa syksyn märillä keleillä asennettua ja loput sitten kesällä asennettua. Kosteudet heittelee rajusti kylmillään olevassa rakennuksessa, mutta ei se Vitali ole muuttanut millään tavalla muotoansa tähän päivään mennessä.
Rakennuskonservaattori, restaurointirakentaja ja restaurointikisälli
http://www.suorakon.com
Jami
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mulla tuli loppujen lopuksi pellavaa väliseiniin sekä saunan/pesuhuoneen että saunan/pukuhuoneen väliin. Pellavan "hajusta" ei ole haittaa ollut, mutta mun saunassa tuoksuukin vanha hirsi ja tuore sahatavara. Ehkä se peittää pellavan ;)

Pellavaa on myös ylä- ja alapohjassa. Ulkoseinissä ei ole sisäpuolista lisäeristettä, vaan pelkkä hirsi ja ulkopuolella 2x12 tuulileijonaa.
norsu
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja norsu »

No, lämpimämmälle puolelle tiiviimpi pinta. Eli siis saunan puolelle. Meidän talossamme on vanha tervapaperi molemmilla puolilla.
Vastaa Viestiin