Mieli tekisi ostaa uudet kaapit, mutta lompakko sanoo että älä unta näe. Niinpä pohdin, onnistuisiko noiden rumilusten tuunaus ehommaksi. Onko röpelöpintaista, himmeää lastulevyä mahdollista maalata (tai muuten käsitellä) sileäksi ja kiiltävämmäksi? Pinnan pitäisi olla sellainen, että se kestää putsausta - meillä kun on noita alamittaisia ihmisiä taloudessa
Rumien lastulevykaappien maalaus - onnistuuko?
Rumien lastulevykaappien maalaus - onnistuuko?
Meillä on eteisessä lastulevystä rakennetut vaatekaapit, jotka on joskus aikojen alussa maalattu valkoisiksi. Kaappien rungot ja ovet ovat täynnä tummia sormenjälkiä ja tahroja, jotka eivät lähde millään pois.
Mieli tekisi ostaa uudet kaapit, mutta lompakko sanoo että älä unta näe. Niinpä pohdin, onnistuisiko noiden rumilusten tuunaus ehommaksi. Onko röpelöpintaista, himmeää lastulevyä mahdollista maalata (tai muuten käsitellä) sileäksi ja kiiltävämmäksi? Pinnan pitäisi olla sellainen, että se kestää putsausta - meillä kun on noita alamittaisia ihmisiä taloudessa
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
Re: Rumien lastulevykaappien maalaus - onnistuuko?
Kaikki on mahdollista.
Tarvitaan hyviä työkaluja ja/tai kärsivällisyyttä.
Olen itse viime aikoina kittaillut, hionut, kittaillut, hionut,...,... paljonkin ja todennut, että lähes mikä tahansa onnistuu.
Tarpeeksi täyttävä ja hiottavissa oleva pohjamaali tai jopa tavallinen puukitti vievät pitkälle.
Epäkesko- tai tasohiomakone säästää aikaa, mutta käsipelillä ja kunnon hiontatuella päästään myös hyviin tuloksiin.
Sama periaate kuin auton pohjatöissä eli ensin tarpeeksi pohjakittiä ja sitten asteittainen siirtyminen karkeista hienompiin papereihin. ei välttämättä tarvitse saada aikaan puolen millin kerrosta. Riittää, että pinnan kuopat täyttyvät.
Jos oven pitää pohjamaalauksen ajan lappeellaan, maalia voi länträtä reippaammin eikä valumia synny. Julkisivuhan lienee kuiteskin se tärkein osa.
Itse vedin "överiksi" ja tein maalauksen ruiskulla, mutta nykyään löytyy erittäin hyvin tasoittuvia maaleja.
Kallein osa tällaista pikku projektia tuppaavat olemaan maalit.
Juu, ja sitä pölyä tuppaa syntymään, kun tosissaan myllytetään
Tarvitaan hyviä työkaluja ja/tai kärsivällisyyttä.
Olen itse viime aikoina kittaillut, hionut, kittaillut, hionut,...,... paljonkin ja todennut, että lähes mikä tahansa onnistuu.
Tarpeeksi täyttävä ja hiottavissa oleva pohjamaali tai jopa tavallinen puukitti vievät pitkälle.
Epäkesko- tai tasohiomakone säästää aikaa, mutta käsipelillä ja kunnon hiontatuella päästään myös hyviin tuloksiin.
Sama periaate kuin auton pohjatöissä eli ensin tarpeeksi pohjakittiä ja sitten asteittainen siirtyminen karkeista hienompiin papereihin. ei välttämättä tarvitse saada aikaan puolen millin kerrosta. Riittää, että pinnan kuopat täyttyvät.
Jos oven pitää pohjamaalauksen ajan lappeellaan, maalia voi länträtä reippaammin eikä valumia synny. Julkisivuhan lienee kuiteskin se tärkein osa.
Itse vedin "överiksi" ja tein maalauksen ruiskulla, mutta nykyään löytyy erittäin hyvin tasoittuvia maaleja.
Kallein osa tällaista pikku projektia tuppaavat olemaan maalit.
Juu, ja sitä pölyä tuppaa syntymään, kun tosissaan myllytetään
Kiitos Iltsulle vastauksesta!Iltsu kirjoitti:Tarpeeksi täyttävä ja hiottavissa oleva pohjamaali tai jopa tavallinen puukitti vievät pitkälle.
Eli kun haluan pinnan sileämmäksi, niin onko järkevä työjärjestys sellainen että ensin hion (huh huh...), sitten pohjamaalaan (ja hion taas?) ja lopuksi varsinainen maali päälle?
Onko kenelläkään suositella hyvää maalia?
Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät.
Maalarin valkolakka, mutta muitakin on! Vaahtomuovitelalla saa sileän pinnan, tosin rajaukset siveltimellä.
Varmaa on, että totuuden puhuja paljastuu aina.
Maalailin omassa projektissani kaappien sisustat Tikkurilan Empirellä ja se vaikutti siliävän tehokkaasti.
Tuskin kannattaa yrittää hioa puhdasta lastulevyä sileäksi.
Itse rappaisin aluksi sen verran, että enimmät rasvat lähtisivät ja pyyhkisin tärpätillä tai Sinolilla.
Tuskin kannattaa yrittää hioa puhdasta lastulevyä sileäksi.
Itse rappaisin aluksi sen verran, että enimmät rasvat lähtisivät ja pyyhkisin tärpätillä tai Sinolilla.
- vesahy
- Jäsen

Vaimo tuunasi keittiön kaapiston ovet aikoinaan kankaalla. Maalikaupasta hän osti jotain tarkoitukseen sopivaa lakkaa, jota veteli suoraan oven pinnalle, joka oli ainoastaan pyyhitty puhtaaksi rasvatahroista. Lakan päälle hän levitti kankaan, joka minun mielestäni oli kyllä turhan kirjavaa ja lakkasi sen päältäpäin vielä kertaalleen. Jälki oli yllättävän hyvää ja kirjava kangaskin näytti valmiina paremmalta. Lopputulosta voi parannella vielä uusilla vetimillä ja vaikkapa listoilla, jos puhtia vielä riittää. Rahaa tämä remontti ei paljoa niele.
Jos kaapit on jo aiemmin (useasti?) maalattu, hiot epäkeskolla vanhan tasaiseksi ja PAKSU pohjamaali päälle. Maalin kuivuttua hiot hienolla hiomapaperilla pinnan ja uusi pohjamaali päälle, kuivuttua kevyt hionta mielellään käsin ja pintaväri päälle. Kuten joku jo mainitsi niin mielellään ruiskulla jos mahdollista, mutta hyvillä maaleilla telallakin saa ok pinnan. Ja sen pohjamaalin pitää olla tosiaankin täyttävää (ei turhaa ohentamista) ja HIOTAAN sileäksi. Vaivaa toki on , mutta lopputuloskin on kyllä sitten katseenkestävä ja taatusti uusia halvempi.
-
tallukka
- Jäsen

- Kotisivu: tervaharju.blogspot.fi
Kommentoin tuohon putsaamishommaan (jossei vaikka tarvitsisikaan maalata): olen saanut aika pinttyneitä sormenjälkiä pois astianpesuaineella tai vielä pahempia jälkiä Tolulla. "Raakaa" ainetta kaadetaan kuivaksi puristetulle rätille ja hinkataan. Astianpesuaine sopii käytännössä kaikille pinnoille eikä Tolukaan ole paha
.
Ja tuo kankaalla + lakalla peittäminen on mielestäni kyllä hieno idea!
Tallukka
Ja tuo kankaalla + lakalla peittäminen on mielestäni kyllä hieno idea!
Tallukka
Älä tee tänään sitä, minkä huomennakin voit jättää tekemättä.
(laitoin yyveetä aloittajalle)
-
MiSa
- Uusi jäsen
Hioin yhdet vanhat kaapin ovet ( 20kpl + 5 laatikon etureunaa) , paklasin ja laitoin listat 7cm:n päähän reunoista.
Sitten mietin maalaamista. Kyseltyäni hintoja päätin vielä kaapit oikein maalarille maalattavaksi ruiskulla.
Uusine vetimineen + ym tuli kaikkiaan maksamaan 400€.
Nyt harmittaa, miksen maalannut runkoja samantien. Ovet ovat kuin uusia
Sitten mietin maalaamista. Kyseltyäni hintoja päätin vielä kaapit oikein maalarille maalattavaksi ruiskulla.
Uusine vetimineen + ym tuli kaikkiaan maksamaan 400€.
Nyt harmittaa, miksen maalannut runkoja samantien. Ovet ovat kuin uusia