50-luvun talo ja tumpula

Juuri ostanut rintamamiestalon? Aikeissa hankkia rintamamiestalo? Mitä pitäisi ottaa huomioon?
Vastaa Viestiin
DyyD
Jäsen
Jäsen

50-luvun talo ja tumpula

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Hei!

Olen tässä seurannut mielenkiinnolla palstan höpinöitä ja päätin sitten oikein rekisteröityä sisäänkin. Itsellä on haaveena RTM-talo isolla pihalla ja sellainen näyttää nyt löytyneen. En tiedä kyllä remontoimisesta itse vielä mitään, mutta rohkaistuneena lukemastani olen päättänyt ottaa härkää sarvista. Toinen yhtä innostunut löytyy jo mukaan, joten ei muutakuin parisuhde koetukselle. :-)

Hankinnan kohteena oleva talo on 50 luvun alusta, mainostettu täysin alkuperäiskuntoiseksi eli "ei pilatuksi". Tässä nyt olen koettanut listata mitä remontteja on heti edessä. Putkistot, sähköt, katto ja seinien kunto lienee ensimmäisinä syytä tarkistaa, mutta mitäs sitten? En ole vielä kuntokartoitusta kyseisestä tönöstä nähnyt, siitäkin varmasti voisi päätellä kaikenlaista. Olen lukenut nuo tehdyt listat kohteista joita kannattaa tarkistaa kun talon aikoo hankkia, vaan ovat listat aika laajat.

Talon pitäisi olla asumakelpoinen tällä hetkellä, näin ainakin välittäjä kertoi. Hieman tosin hämmensi kun kuulin, että talossa ei ole tällä hetkellä vesimittaria eikä varaajaa, mistähän moiset saattaisivat johtua? Oli myös ikkunapuitteiden alta vaihdettu laudoituksia lähiaikoina, joten tiedossa on ainakin vaurioiden peittelyä.

Tänään siis katsomaan mahdollista harrastetta, onko viimeisiä vinkkejä mihin kannattaa erityisesti tuijottaa?

Kiitos jo etukäteen! :wink:
A-MM-V
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A-MM-V »

Onnea kovasti kauppoihin! Me ollaan kohta kk verran omistettu lähes alkuperäiskuntoinen 50-luvun rm-talo, ja rakastutaan siihen koko ajan enemmän. :-D Hommaahan tuossa piisaa... Vaikka näytti siltä, että moni paikka saa jäädä ihan koskematta tai ainakin muutaman vuoden päähän, niin kun ollaan remonttiin ryhdytty niin kaikenlaista tulee esiin ja pitääkin tehdä vähän enemmän kuin aiottiin. Tämä on varmaan aika yleistä vanhoissa taloissa.

Mutta asenteen pitää olla kohdallaan, pitää hyväksyä talon ikä ja sen mukanaan tuomat ominaisuudet, kaikkea (tuskin mitään..) ei tarvitse korjata uutta vastaavaksi. Kannattaa miettiä hyvin tarkkaan ennen kuin tekee mitään peruuttamatonta. Asumismukavuus on sitten vaakakupissa se toinen puoli, pitää miettiä missä asioissa on itse valmis joustamaan. Esimerkiksi meitä ei kellarin viileys ja pieni kosteus haittaa. Viemärit ja sähköt sinne uusitaan sekä sauna, ja pieni kodinhoitonurkkaus laitetaan, mutta pinnat saavat muuten olla ihan rauhassa eikä salaojiin kosketa. Kellari on kellari, toisarvoinen tila, lähinnä varasto. Asuintilaa meillä riittää aivan loistavasti keski- ja yläkerrassa, siksi haluttiinkin vähän isompi talo, ettei tarvitse ruveta kellaria eristämään.

Taisin vähän eksyä aiheesta... Ihan vain terveellä järjellä katsotte paikat läpi ja samalla kuulostelette tunteitanne, tuntuuko paikka omalta? Ensivaikutelma voi olla väärä, minulla on omakohtaista kokemusta... Mies minut ylipuhui katsomaan taloa uudestaan, enkä ole katunut. :wink:
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Re: 50-luvun talo ja tumpula

Viesti Kirjoittaja maanma »

DyyD kirjoitti:Hieman tosin hämmensi kun kuulin, että talossa ei ole tällä hetkellä vesimittaria eikä varaajaa, mistähän moiset saattaisivat johtua?
Tuo viittaa siihen että talon vesi tulee omasta kaivosta ja lämmin käyttövesi keitetään tarpeen mukaan saunan padassa tai kattilassa.

Voi olla ettei ole sisävessaakaan vaan huussi ulkosaunan päädyssä.

No anyway viemäröinnin nykymääräysten mukaisuus ja kaivon vesitilanne (veden korkeus) pitäisi katsoa. Pihalla voi olla sakokaivojärjestelmä, mutta sellainen ei varmasti riitä wc-pyttyä varten.
DyyD
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja DyyD »

Hei ja kiitos vastauksistanne.

WC tuosta talosta löytyy ja pitäisi kunnallistekniikkakin olla tuotuna taloon, en siis vaan ymmärrä miksi vesimittari ja varaaja puuttuu jos kerran talo on ollut asuinkunnossa vielä hetki sitten. :)

Noh kello 11 tietää sitten enemmän, toivottavasti näyttää hyvältä.
Vastaa Viestiin