Elikä, ihan vain omien uumoilujen (ja tietenkin täältä foorumilta lunttaamieni) varmistukseksi hieman aloitteleva kysymys.
Alustavasti, kummallista mielestäni oli se, että välipohja on eristetty oljilla ja ihan silkalla puimajätteellä. Siispä hiiruilla on ainakin ensialkuun ollu varmasti hyvät oltavat talossa. Tyhjiä jyvänkuoria, hiiren karvaa ja silkkaa paskaa on varmaan 20% koko eristemateriaalista.
Repäisin tuossa yläkerran lattian auki 45-47 rakennetusta talosta orastavien allergiaoireiden syyn tutkimisen vuoksi ja varmistukseksi. Kauhulla odotin löytäväni vesivaurioita, mutta löysinkin melkoisen liudan hiirenpesiä ja hiirenkarvaa niin paljon että olisi voinut perustaa patjatehtaan.
Ensimmäisten hiirenpesien löytyessä totesin omalla allergiallanikin tuon ilmeisen syypään kröhään ja niiskuttamiseen. Muissa kohdin ei ollut mitään ongelmaa lapioida varovasti purua säkkeihin, mutta aina pesän osuessa lapioon lakkasi henki kulkemasta.
Tänään rakentelin mitä kummallisimman tuuletuslaitteen yläkertaan, joka pitää koko ajan yläkerran alipaineisena jotta pöly ei kulkeudu alas muiden allerkisien keskuuteen. Ruuvasin tuuletusikkunaan levyn jossa oli about 18cm reiät 5x tietokoneen kotelotuulettimelle (ylimääräisiä jäi aikanaan ammatin puolesta)... Oli koko tämänpäiväisen projektin ajan huomattavasti parempi työskentelyilma. :)
Homeepäilykset onneksi hieman hälveni... pieniä, nuppineulan pään kokoisia homepilkkuja oli ainoastaan aluspapereissa niissä kohdin missä hiirenpesät olivat. Home ei ollut onneksi päässyt edes aluslautoihin asti, kun päällä 6-20 sanomalehden sivun paksuinen paperikerros.
Varsinainen varmistamista vaativa kysymys. Mikä on mielestänne oikeanlainen rakenne jos korvaan olkisilpun vanhalla kunnon lasivillalla? Isäukko aikanaan kehui, kun oli puhetta muista eristelyhommeleista, että lasivilla ei ole hiirille ystävällistä. Onko siinä väitteessä perää?
Toinen on hormin ympärys. En tiedä mitä villaa siinä on käytetty, mutta villan sekaan on sekoitettu hienoa hiekkaa. Onko tämä vain jokin vanhan aijan tapa varmistaa villan palamattomuutta, vai onko hiekalla ollut ennen vanhaan jokin suurempi merkitys?
Entä muuten, onko niin suuresti väliä laittaa villaa saman verran kaikkialle, vai voiko seinustat pistää paksummin ja jättää talon keskiosan vähemmälle villalle? Äänieristäminen ei ole pääasia, vaan lämpö koska yläkerrassa ei ole mitään muuta kun kallis sähkölämmitys.
Yläkerran lattiasta...
-
Schaza
- Jäsen

- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2009 23:39
- Paikkakunta: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla
- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Yläkerran lattiasta...
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-
Schaza
- Jäsen

- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2009 23:39
- Paikkakunta: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla
- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Re: Yläkerran lattiasta...
Hrh, olin tuossa aloittelemassa vielä iltapuhteiksi koolauksen osien mittaamista ja sahaamista. Käväisin mittarinauhan ja vatupassin kanssa siinä katselemassa, ja tulin siihen tulokseen että lattian kantavat hirret on jo ihan alun perinkin lyäty ihan uskomattoman vinoon.
Seinät, ikkunat, katto, ja kaikki muu on suorassa niin ylä- kuin alakerrassakin, mutta nuo hirret on ihan kekallaan joka on omalla tavallaan kummallista. Korjattu esteettinen haitta sitten vain söpöstelemällä asiat mukamas vateriin. Yläkerran lattia lepäsi toisesta päästään pelkkien purujen varassa. Toinen pää oli puissa.
Seinät, ikkunat, katto, ja kaikki muu on suorassa niin ylä- kuin alakerrassakin, mutta nuo hirret on ihan kekallaan joka on omalla tavallaan kummallista. Korjattu esteettinen haitta sitten vain söpöstelemällä asiat mukamas vateriin. Yläkerran lattia lepäsi toisesta päästään pelkkien purujen varassa. Toinen pää oli puissa.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-
?keskellä kämmentä
- Jäsen

- Viestit: 745
- Liittynyt: Su Loka 14, 2007 23:03
- Paikkakunta: Tampere
- Paikkakunta: Tampere
Re: Yläkerran lattiasta...
Hiaman on tullu sellanen miälikuva näitä sivuja lueskeltua,
ettei hiiret mitenkän viarasta lasivillaa...
Tämmösen pätkän löysin toisaalta:
mutten kyllä yrittäs hiiriä lasivillalla häätää,
jotain muuta on keksittävä, meillä myrkkyä vintissä ja silti joskus muutama pipana
ettei hiiret mitenkän viarasta lasivillaa...
Tämmösen pätkän löysin toisaalta:
...ei tainnu toikaan olla kovin virallisen tutkimuksen tulos,Ei se hiiri siihen villaan ole kuollut sehän rakastaa tota keltaista lasivillaa se on suunniteltu hiiriä varten
mutten kyllä yrittäs hiiriä lasivillalla häätää,
jotain muuta on keksittävä, meillä myrkkyä vintissä ja silti joskus muutama pipana
jos ei tee mitään, ei tule vahinkojakaan :)
-
Schaza
- Jäsen

- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2009 23:39
- Paikkakunta: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla
- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Re: Yläkerran lattiasta...
Juu, näin arvelinkin. Onhan niitä hiiruja aina ollut ties missä eristeissä, eikä se lasivilla varmaan ole yhtään sen parempi eikä huonompi.
No, laitan kutenkin lasia sinne ja verkkoa niittaan niihin yleisimpiin kulkuväyliin. Talvella sitten näkee millainen ropina kuuluu lattian alta.
No, laitan kutenkin lasia sinne ja verkkoa niittaan niihin yleisimpiin kulkuväyliin. Talvella sitten näkee millainen ropina kuuluu lattian alta.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
Re: Yläkerran lattiasta...
Meidän tönössä on ammoisen laajennusprojektin tuotoksena yksi nurkka eristetty lasivillalla eli vanhanajan Karhuntaljalla. Siihen nurkkaan hiiret (tai metsämyyrät) ovat tehneet käytäviä pihalta vintille asti. Muut seinät ovat purua eikä niissä ole hiiriä näkynyt tai kuulunut. Jos tämä krooninen laiskuus joskus helpottaa niin avaan nurkan, heitän lasivillat huut helkkariin ja laitan jotakin puukuituista tavaraa tilalle.
/tame
/tame
-
Schaza
- Jäsen

- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2009 23:39
- Paikkakunta: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla
- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Re: Yläkerran lattiasta...
Jup. Itse ajattelin vastaisuuden varalta pistää plaattian kasaan ruuveilla. Jos tarvii taas aukoa joskus, niin ei tarvi alkaa purkuraudalla hajottaan ja tekemään taas kokonaan uutta. Saa sitten ensi kesänä nähdä, onko koko pirun tölli vuorattu seulaverkolla vai alkaako hiirenloukkukauppa käymään...
Jos jättäisikin sen yhden ainoan reitin auki, ja naps... naps... naps... naps... ei tarviis muutenkin laiskoja kissoja ruokkia kalliilla kaupan mössöllä. :D
Jos jättäisikin sen yhden ainoan reitin auki, ja naps... naps... naps... naps... ei tarviis muutenkin laiskoja kissoja ruokkia kalliilla kaupan mössöllä. :D
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-
Schaza
- Jäsen

- Viestit: 438
- Liittynyt: Ma Helmi 16, 2009 23:39
- Paikkakunta: Kulkuri vailla kotia... jossain Etelä-Pohjanmaalla
- Kotisivu: http://koti.mbnet.fi/h_j/
Re: Yläkerran lattiasta...
Helkutti... purujen ja villan pöllyttämisen ohelle tuli tyypillinen koulujen alkamisen tuoma kulkutauti koko perheeseen, eli köhäkuumeflunssa, joten nyt on ollut prosessi kohta viikon jäissä... jos ensi viikolla taas alkaisi uudelleen uudella innolla... jos tätä intoa nyt saisi kerättyä, olo on kun pystyyn paskotulla lapamadolla.
Jaa että lasivilla on hiirten rakastamaa materiaalia...? No, ei siinä sitten muuta kun ensi kesänä uusiksi, ja kunnon purut sisään jos onkelmia vielä syntyy. Onneksi on tuossa likellä pieni siviilisahalaitos, niin purua on saatavilla kyllä.
Jaa että lasivilla on hiirten rakastamaa materiaalia...? No, ei siinä sitten muuta kun ensi kesänä uusiksi, ja kunnon purut sisään jos onkelmia vielä syntyy. Onneksi on tuossa likellä pieni siviilisahalaitos, niin purua on saatavilla kyllä.
Otan vastaan vanhoja purkkeja, tuotepakkauksia, ym. vanhaa arvotonta tavaraa "vintti-museooni".
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
-Voi tätä kaikenkarvaisten allekirjoitusten koskaan kuivumatonta rämettä.-
