Vanhojen ikkunoiden maalaus - vinkkejä ?
Vanhojen ikkunoiden maalaus - vinkkejä ?
Olen aloittelemassa maalausurakkaa koskien ikkunoita - sekä sisäpuolelta, että ulkopuolelta. Poistan kaiken vanhan maalin puupinnalle, poistan lasit ja uusin kittaukset.
Voisiko joku viisaampi neuvoa, kuinka maalaus ym. suoritetaan oikeaoppisesti ? Voisiko joku ystävällisesti suositella maaleja sekä sekä ulkokarmeihin, että sisäkarmeihin ?
Onko asiallista pohjustaa öljyllä tai Valtilla ?
Voisiko joku viisaampi neuvoa, kuinka maalaus ym. suoritetaan oikeaoppisesti ? Voisiko joku ystävällisesti suositella maaleja sekä sekä ulkokarmeihin, että sisäkarmeihin ?
Onko asiallista pohjustaa öljyllä tai Valtilla ?
Re: Vanhojen ikkunoiden maalaus - vinkkejä ?
Lukaise tämä Museoviraston ohje ensimmäiseksi: http://www.nba.fi/tiedostot/31d0b58e.pdf
Maaliksi käy hyvin esimerkiksi Uulan maalit. Niistä on itselläni pitkä käyttökokemus monissa kohteissa ja ongelmia ei ole ollut. Uulan pellavaöljymaali on perinteistä öljymaalia, joka ei sisällä liuottimia. On helppo maalata eikä myrkyllisiä höyryjä synny. Lisäksi maali on hyvin riittoisaa, verrattuna muihin maalipyttyihin, pellavaölkymalikannut painavat lähes kaksi kertaa enemmän.
Tässä lyhyesti työohje:
-Ensin puhdistetulle puulle Uulan sinkkivalkoispohjamaali
-Sitten Uulan pellavaöljymaali ohennettuna ja ohuesti maalattuna
-Lasien kittaus perinteisellä pellavaöljykitillä
-Päälimaalaus koko ikkunaan ja myös kitin päälle Uulan pellavaöljymaalilla.
Pokien puhdistuksessa kannattaa käyttää järkeä. Ikkunoita ei tarvitse puhdistaa aivan puupinnalle, jos on aikaisemmin käytetty pellavaöljymaalia ja pohjamaalia. Riittää että pinnasta tulee sellainen että uusi maali pysyy siinä kiinni.
Valttia ym kyllästeitä älä käytä missään nimessä. Niiden kanssa käy niin, että pintamaali ei tykkää ja reagoi kuoriutuen pahimmillaan parin vuoden päästä pokan pinnasta pois.
Tässä lyhyesti työohje:
-Ensin puhdistetulle puulle Uulan sinkkivalkoispohjamaali
-Sitten Uulan pellavaöljymaali ohennettuna ja ohuesti maalattuna
-Lasien kittaus perinteisellä pellavaöljykitillä
-Päälimaalaus koko ikkunaan ja myös kitin päälle Uulan pellavaöljymaalilla.
Pokien puhdistuksessa kannattaa käyttää järkeä. Ikkunoita ei tarvitse puhdistaa aivan puupinnalle, jos on aikaisemmin käytetty pellavaöljymaalia ja pohjamaalia. Riittää että pinnasta tulee sellainen että uusi maali pysyy siinä kiinni.
Valttia ym kyllästeitä älä käytä missään nimessä. Niiden kanssa käy niin, että pintamaali ei tykkää ja reagoi kuoriutuen pahimmillaan parin vuoden päästä pokan pinnasta pois.
- vesahy
- Jäsen

Kiitos varoituksesta! Tuli vaan pari kolme vuotta liian myöhään.Palom kirjoitti:Valttia ym kyllästeitä älä käytä missään nimessä. Niiden kanssa käy niin, että pintamaali ei tykkää ja reagoi kuoriutuen pahimmillaan parin vuoden päästä pokan pinnasta pois.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- Esko Epäkesko
- Jäsen

Jos tahdot ikkunat vielä ennen ensi kesää kiinni niin unohda Uulat ja pellavaöljy.
Nimimerkillä ...edelleen odotellaan....
Sitten kun luulet niiden olevan kuivia ja laitat ikkunan kiinni, niin pian huomaat, että ei ne olleetkaan.
Nimimerkillä ...edelleen odotellaan....
Sitten kun luulet niiden olevan kuivia ja laitat ikkunan kiinni, niin pian huomaat, että ei ne olleetkaan.
- akim
- Jäsen

- Kotisivu: http://vanha-talo.blogspot.com/
Hyvin usein täällä suositellaan kittaamista pellavaöljykitillä (mikä on toki hyvin perinteistä), mutta itse uskallan suositella myös Tremcon lasituskittiä, jota ainakin Maalarimestareilta saa. Tremcolla oli aikaisemmin ksyleeni-pohjainen mono 321-lasituskitti, jonka työstäminen oli ensimmäisellä kerralla melko haastavaa. Tuotetta ei enää saa ja sen korvasi liuotinvapaa mono flex, jota on helpompi työstää.
Kahdet puitteet kittasin tuolla uudella tuotteella ja muut talon ikkunat mono 321:llä. Ensimmäisestä kittauksesta on nyt jo 5 vuotta ja taitaa tuollainen elastinen massa olla pitkäikäisempi mitä pellavaöljykitti. Eli jos nukkuu yönsä hyvin tietäen että ikkunamaalin alla on näkymättömissä muuta kittia kuin pellaväöljyä, niin kannattaa harkita myös noita elastisia kittejä. Muistelisin että tuolle toiselle kitille oli povattu n. 20-30 vuoden elinikää.
Maaliksikin valitsin erilaisena nuorena Tikkurilan alkydiöljypohjaisen Teho-ikkunamaalin. 5 vuotta ensimmäinen puite ollut auringonpuolella ja hyvin on pysynyt kiinni. Päädyin maaliin sen takia, että edellinen alkydipohjainen (taisi olla vielä Tikkurilan tuote) kesti hyvin kiinni n. 20 vuotta, eikä silloin suoritetussa maalauksessa alla olevaa vanhaa maalia edes poistettu. Eikä ole mikään mainos. Talon maalasin Uulan petrooliöljymaalilla ja olen hyvin tyytyväinen.
Kahdet puitteet kittasin tuolla uudella tuotteella ja muut talon ikkunat mono 321:llä. Ensimmäisestä kittauksesta on nyt jo 5 vuotta ja taitaa tuollainen elastinen massa olla pitkäikäisempi mitä pellavaöljykitti. Eli jos nukkuu yönsä hyvin tietäen että ikkunamaalin alla on näkymättömissä muuta kittia kuin pellaväöljyä, niin kannattaa harkita myös noita elastisia kittejä. Muistelisin että tuolle toiselle kitille oli povattu n. 20-30 vuoden elinikää.
Maaliksikin valitsin erilaisena nuorena Tikkurilan alkydiöljypohjaisen Teho-ikkunamaalin. 5 vuotta ensimmäinen puite ollut auringonpuolella ja hyvin on pysynyt kiinni. Päädyin maaliin sen takia, että edellinen alkydipohjainen (taisi olla vielä Tikkurilan tuote) kesti hyvin kiinni n. 20 vuotta, eikä silloin suoritetussa maalauksessa alla olevaa vanhaa maalia edes poistettu. Eikä ole mikään mainos. Talon maalasin Uulan petrooliöljymaalilla ja olen hyvin tyytyväinen.
Puitteissa olen maalannut vain näkyviin jäävät puuosat.
Näkymättömiin jäävä puitteen sivu on siten raakapuupintana "hengittävä" ja auttanee ehkä puitetta kestämään pidempään kosteutta ja lahoamista vastaan...
Näkymättömiin jäävä puitteen sivu on siten raakapuupintana "hengittävä" ja auttanee ehkä puitetta kestämään pidempään kosteutta ja lahoamista vastaan...
-
lehmikangas
- Jäsen

helenius kirjoitti:Puitteissa olen maalannut vain näkyviin jäävät puuosat.
Korjauskortissa sanotaan että ei olisi hyvä kitata suoraan puupinnalle. Tekstiä ei voi sieltä kopioida, mutta kutakuinkin näin sanotaan sivulla 11:
http://www.nba.fi/fi/File/127/korjauskortti-8.pdf
Mitä mieltä tuosta? Olisiko vaihtoehto esim öljytä kyntettä ennakkoon ennen kittausta? Vai parempi maalata?... lasikyntteen puutteellinen pohjamaalaus, jolloin kitin öljy imeytyy puuhun tai kitti kuivuu irti puitteesta.
Lisäkysymys: minkälainen menekki kitille olisi hyvä laskea? Paikallisesti kaupasta oli saatavilla vain pieniä (ehkä puoli kiloa) purkkeja. Isommissa pakkauksissa hinta putoaa murto-osaan, mutta pitää erikseen tilata ja toimitusajasta ei tarkkaa tietoa, mutta hidasta kuitenkin.
Onko jollakulla oikeasti hyviä kokemuksia pellavaöljykitistä vai olisiko sille etsittävä korvava tuote (jollainen on jo tässäkin ketjussa mainittu)?
Mitä olen nähnyt ihan kunnollakin kunnostettuja vanhoja ikkunoita niin kovasti niissä vaan tuntuu elävän pellavaöljykitti ja pokien öljymaali eri tahtiin niin että halkeamia on maalikerroksen läpi asti siellä täällä, eli ovat silloin alttiina kosteudelle. Siis pellavaöljykitti ei ehkä oikein sovellu ulkopokille, kuten ei kait öljymaalikaan?
Mikä olisi jokin oikasti toimiva synteettinen kitti joka toimisi myös nykyaikaisten maalien kanssa, kun ei ole aikaa kuivatella ikkunapokia koko ensi kesää ja viettää aikaa katsellen kuinka maali kuivuu (jos kuivuu)?
Mitä olen nähnyt ihan kunnollakin kunnostettuja vanhoja ikkunoita niin kovasti niissä vaan tuntuu elävän pellavaöljykitti ja pokien öljymaali eri tahtiin niin että halkeamia on maalikerroksen läpi asti siellä täällä, eli ovat silloin alttiina kosteudelle. Siis pellavaöljykitti ei ehkä oikein sovellu ulkopokille, kuten ei kait öljymaalikaan?
Mikä olisi jokin oikasti toimiva synteettinen kitti joka toimisi myös nykyaikaisten maalien kanssa, kun ei ole aikaa kuivatella ikkunapokia koko ensi kesää ja viettää aikaa katsellen kuinka maali kuivuu (jos kuivuu)?
Viimeksi muokannut Spautio, Ke Helmi 27, 2013 18:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vesahy
- Jäsen

Näinhän siinä kävi, maali kesii irti vaikka kyllä siitä tottapuhuen on jo toistakymmentä vuotta aikaa kun ne ikkunat maalasin. Irtoilun näki kuitenkin alkavan aika pian. Kyllästeenä oli jokin maalikaupan hyllyltä mukaan poimittu vesiliukoinen peruskylläste, joka jätti puun pnnan hiukan rasvaisen tuntuiseksi. En enää muista mitä se oli.vesahy kirjoitti:Kiitos varoituksesta! Tuli vaan pari kolme vuotta liian myöhään.Palom kirjoitti:Valttia ym kyllästeitä älä käytä missään nimessä. Niiden kanssa käy niin, että pintamaali ei tykkää ja reagoi kuoriutuen pahimmillaan parin vuoden päästä pokan pinnasta pois.
Mutta miten sitten toimisi pineenitärpätillä ohennettu pellavaöljyvernissa, siis ihan perinteinen ratkaisu. Ja pö-maalilla aion kuitenkin maalta, vaikka kuivuminen vähän kestäisikin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Eli työvaiheet;
- puhtaaksi skrapaus
- kittien irroitus, ei pakko ottaa kaikkia kittejä pois. Jos kitti on kiinni niin miksi irroittaa?
- kulmarautojen mahdollinen irroitus ja vaihto. Täyttö pö-kitillä jos onttoja rautoja.
- kittiuran käsittely sellakalla. Tästä on yhtä monta koulukuntaa kun tekijää. Itse olen kokeillut kaikkia- Vernissaa,ohennettua pö-maalia, sinkkivalkoista, ja viimeisenä sellakkaa. Huomasin että sellakka on ainut minkä jälkeen pystyi välittömästi jatkamaan työtä eli kittausta. Muissa oli jokin kuivumisaika, ja sinkkivalkoisessa on vaarana työtauon sattuessa lasittuminen.
- kittaus, vain pö-kitti käy mielestäni -> kuivuminen noin 2-10 päivää, riippuen olosuhteista
- ohennetulla pö-maalilla kireänä ensimmäinen maalaus -> kuivuminen noin 2-10 päivää
- Maalaus ohentamattomalla pö-maalilla
Yhden ikkuna läpimenoajaksi on keskimäärin tullut noin 2vko mikäli kyseessä ei ole kovin moniruutuinen.
Vinkkejä joita olen itse huomannut; eli ikkunan ulkokehää ei kannata maalata kuin kerran kireänä ohennetulla. Saattaa tulla vaikeuksia ikkunan takaisin paikalleen laittamisessa. Varalaseja kannattaa hommata aina kun vain jossain näkee sopivia. Kannattaa hankkia myös kunnon lasileikkuri, semmoinen maksaa noin 50-> euroa. Laseja ei kannata teettää, ne voi leikata itse ja ostella aina sivuun vanhoja vedettyjä/puhallettuja, ovat huomattavasti hienopia kuin uudet tasaiset. Maalinpoistoaineet ovat yleisesti ottaen huonoja tässä hommassa, kuumailmapuhallin on hyvä jos joutuu irroittamaan lasin. Huono jos ei joudu irroittamaan, se hajoittaa lasin herkästi. Speedheater on erittäin kallis mutta hyvä, itse hankin tämän sillä perusteella että entisöin myös huonekaluja joten käyttöä on muutakin kuin pelkät ikkunat.
- puhtaaksi skrapaus
- kittien irroitus, ei pakko ottaa kaikkia kittejä pois. Jos kitti on kiinni niin miksi irroittaa?
- kulmarautojen mahdollinen irroitus ja vaihto. Täyttö pö-kitillä jos onttoja rautoja.
- kittiuran käsittely sellakalla. Tästä on yhtä monta koulukuntaa kun tekijää. Itse olen kokeillut kaikkia- Vernissaa,ohennettua pö-maalia, sinkkivalkoista, ja viimeisenä sellakkaa. Huomasin että sellakka on ainut minkä jälkeen pystyi välittömästi jatkamaan työtä eli kittausta. Muissa oli jokin kuivumisaika, ja sinkkivalkoisessa on vaarana työtauon sattuessa lasittuminen.
- kittaus, vain pö-kitti käy mielestäni -> kuivuminen noin 2-10 päivää, riippuen olosuhteista
- ohennetulla pö-maalilla kireänä ensimmäinen maalaus -> kuivuminen noin 2-10 päivää
- Maalaus ohentamattomalla pö-maalilla
Yhden ikkuna läpimenoajaksi on keskimäärin tullut noin 2vko mikäli kyseessä ei ole kovin moniruutuinen.
Vinkkejä joita olen itse huomannut; eli ikkunan ulkokehää ei kannata maalata kuin kerran kireänä ohennetulla. Saattaa tulla vaikeuksia ikkunan takaisin paikalleen laittamisessa. Varalaseja kannattaa hommata aina kun vain jossain näkee sopivia. Kannattaa hankkia myös kunnon lasileikkuri, semmoinen maksaa noin 50-> euroa. Laseja ei kannata teettää, ne voi leikata itse ja ostella aina sivuun vanhoja vedettyjä/puhallettuja, ovat huomattavasti hienopia kuin uudet tasaiset. Maalinpoistoaineet ovat yleisesti ottaen huonoja tässä hommassa, kuumailmapuhallin on hyvä jos joutuu irroittamaan lasin. Huono jos ei joudu irroittamaan, se hajoittaa lasin herkästi. Speedheater on erittäin kallis mutta hyvä, itse hankin tämän sillä perusteella että entisöin myös huonekaluja joten käyttöä on muutakin kuin pelkät ikkunat.
- vesahy
- Jäsen

Ensimmäiset ikkunani kittasin parikymmentä vuotta sitten silikonilla ja se oli virheratkaisu. Lasia ei enää saa irti muuta kuin tiiliskivellä. Nyt teen kittini itse, aineet saa vaikka Bauhausista.hutski kirjoitti:- kittaus, vain pö-kitti käy mielestäni -> kuivuminen noin 2-10 päivää, riippuen olosuhteista
Pellavaöljykitissä on se hankaluus, että jos kittaat loppukesällä, niin talitiaiset käyvät nokkimassa kittaukset pilaal. Mikään ei tunnu auttavan.
- PetteriKivimäki
- Jäsen

Kumma juttu, kun omat pellavaöljymaalilla maalaamani ikkunat kuivuivat ihan säädyllisissä ajoissa eli alimmat kerrokse 1-2 päivää ja viimeinenkin kerros muutamassa päivässä.

Ikkunat maalaan ohuilla kerroksilla Ottosonin titanzinkillä, alimmat kerrokset reippaasti ohennettuna ohjeen mukaan ja viimeiseen kerrokseen lisään ohjeen mukaan kobolttikuiviketta. Halvempaa sikkatiiviäkin voi käyttää. Mutta ennen kaikkea: useita ohuita kerroksia tiukkaan sivellen, hyvällä pensselillä.

Ikkunat maalaan ohuilla kerroksilla Ottosonin titanzinkillä, alimmat kerrokset reippaasti ohennettuna ohjeen mukaan ja viimeiseen kerrokseen lisään ohjeen mukaan kobolttikuiviketta. Halvempaa sikkatiiviäkin voi käyttää. Mutta ennen kaikkea: useita ohuita kerroksia tiukkaan sivellen, hyvällä pensselillä.
Jumalauta, saunan takana on tilaa!
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
Ensi kesänä teen sinne kasvimaan.
-
Pekka Huhta
- Moderaattori

No, pellavaöljykitistä on kohtuullisen hyviä kokemuksia noin kolmen-neljänsadan vuoden ajaltaSpautio kirjoitti:Onko jollakulla oikeasti hyviä kokemuksia pellavaöljykitistä vai olisiko sille etsittävä korvava tuote (jollainen on jo tässäkin ketjussa mainittu)?
Mulla ei ole ollut tinttiongelmaa. Joskus on käytetty valkopippuria, mutta ei ne kyllä ole käynyt nokkimassa kuin ihan muutamaa omaa ikkunaa, muille kittaamistani en osaa mennä vannomaan. Alkukesästä kitattuihin ikkunoihin ei ongelmia tule, koska kesällä on parempaakin sapuskaa, mutta syksyä kohti kittiä voi joutua maustamaan pippurilla.
Se kitin katkeilu johtuu liian vetelästä kitistä. Tikkurilan ikkunakitti on ihan hyvää pohjakittiä, mutta se on niin löysää ettei siitä ole minun mielestäni pintakitiksi. Siinä on liikaa öljyä ja liian vähän liitua; kun öljy kuivuu, niin kitissä ei ole tarpeeksi täyteainetta pitämään kamaa ryhdissään. siitä siis katkeilu. Kun joskus aikanaan opin tekemään liitukitin itse oikein, niin sen jälkeen ei ole ollut ongelmia tuon asian suhteen.
Valmiiksi tehdyistä olen tykästynyt Dana Limin tekemään lasimestarinkittiin:
http://fi.danalim.com/tuote-esite/raken ... kitti-683/
Tästä on olemassa "paranneltu" versio
http://fi.danalim.com/tuote-esite/raken ... kitti-684/
Tästä tosin ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta yksi ikkunapuuseppä sanoi käyttävänsä tuota toisinaan. Ja vielä tiukempaa kamaa on Danan silaanimassa, joka löytyy samalta sivulta. Noista uusista massoista on kohtuullisen lupaavia kokemuksia puuveneäijiltä, ikkunoiden kunnostuksessa en ole kuullut.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että jos niitä ikkunoita pitää joskus ikinä kunnostaa enää uudelleen, niin kannattaa kuitenkin valita sellainen massa jonka kokemusperäisesti saa irtikin. Pellavaöljykittikin on aika haasteellista ainetta irroitettavaksi, mutta voin vaan kuvitella mikä perkelöinti nousee kun joku atomiliima on mädäntynyt tippanokan kohdalta irti ja se on vielä muualla pokassa kiinni kuin tauti. Vaihda siinä alapuuta sitten.
Tuohon kittiuran esikäsittelyyn muuten palatakseni: itse olen pohjamaalannut pokat ympäriinsä sinkkivalkoisella. säästää aikaa kun ei tarvitse varoa lasia, ja samalla tulee kittiuran suojaus ihan ilmaiseksi. Sellakka on ihanaa ainetta, mutta se liukenee pikkuhiljaa veteen. Eli sitten vuosien päästä kun kitti alkaa vähän falskata, niin sellakalla pohjustettu kitti voi (ainakin teoriassa) irrota pokasta nopeammin kuin semmoinen jonka alla on sinkkimönjä.
Pekka
Askartelua ja ajanhukkaa: http://www.sihistin.fi/
- vesahy
- Jäsen

Mitenkähän toimisi uudenmallinen vesiliukoinen oksalakka kittiurassa?