Juuri näin meilläkin on, kaksi peltiä ja niiden välissä tähtiventtiili, jonka tarkoitus lienee olla poistoilman tie hormiin ja siitä katolle.
Mitään syytä ei liene, miksi remontin yhteydessä jätettäisiin toinen pelti pois? Pönttöuuni ei ole mikään kevyttakka, joten mitään kesäpeltejä siihen ei tarvita.
Nuohooja ei ilmoittanut piipun tukoksesta
- vesahy
- Jäsen

Re: Nuohooja ei ilmoittanut piipun tukoksesta
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Mitäs jos nuohooja ei tule?
Yleensä meillä on käynyt huhti-toukokuussa nuohooja. Vaan ei tänä vuonna. Olen kaksi kertaa soittanut ja kysynyt, että meinaatteko tulla ja vastaus on ollut molemmilla kerroilla sama: on vähän kiirettä. Meillä poltettiin viime talvena ennätysmäärä puuta viidessa tulipesässä. Luulen, että piippu olisi ollut hyvä nuohota rankan talven jälkeen. Ärsyttävää.
Ja kyllä, ehdottomasti olisi nuohoojan pitänyt ilmoittaa tukoksesta.
Yleensä meillä on käynyt huhti-toukokuussa nuohooja. Vaan ei tänä vuonna. Olen kaksi kertaa soittanut ja kysynyt, että meinaatteko tulla ja vastaus on ollut molemmilla kerroilla sama: on vähän kiirettä. Meillä poltettiin viime talvena ennätysmäärä puuta viidessa tulipesässä. Luulen, että piippu olisi ollut hyvä nuohota rankan talven jälkeen. Ärsyttävää.
Ja kyllä, ehdottomasti olisi nuohoojan pitänyt ilmoittaa tukoksesta.
Joo,ilmanmuuta voi laittaa 2 peltiä päällekkäin ja niinkun ennekin on ollut,aattelin tuossa edellä lähinnä vaan rakenteen yksinkertaistamista.Noita tähtiventtiilejä ei taideta paljon käyttää,joko ei osata tai ei viitsitä.Itse muurasin joskus tuommosen yläliittymäuunin uudestaan niin,että pellit tuli uunin päältä lähtevään hormiin ja tähtiventtiili jäi virattomaksi koristeeksi.Lähinnä sen takia,että oli helpompaa ja uunin yläosan täkkäyskerros ei tullut turhan paksuksi.Kesäpelti viritykset normaali pystyuunissa ja varaavassa takassa on turhia.vesahy kirjoitti: Mitään syytä ei liene, miksi remontin yhteydessä jätettäisiin toinen pelti pois? Pönttöuuni ei ole mikään kevyttakka, joten mitään kesäpeltejä siihen ei tarvita.
Kyllähän nuohooja ois saatava paikalle,kun kysymys on lakisääteisestä paloturvallisuuteen vaikuttavasta asiasta.Nuohous on toimitettava vakituisessa asunnossa kerran vuodessa jos on käytössä olevia tulisijoja.Anu kirjoitti:Mitäs jos nuohooja ei tule?
.
Avattuani piiput kutsuin nuohoojan takaisin ja niitä tulikin kaksi. Alkuperäisen nuohouksen tehnyt oli ns. nuorempi ja mukana oli kokeneempi sutari. Selitykseksi annettiin inhimillinen virhe. Sutarit kuvasivat kaikki piiput kameralla ja nuohosivat kertaalleen... loppujen lopuksi homma tuli hoidettua.
Nuohousfirma veloitti 50 eur alkuperäisen 130 eur sijasta (lisäksi pystyuuni nuohottiin vain viimeisellä kerralla eikä siis tuossa alkuperäisessä laskussa). Olisin kyllä odottanut että laskua ei olisi tullut, mutta en jaksanut kitistä ja maksoin kiltisti.
Yllättävää tässä on myös se että Pohjois-Savon pelastuslaitos ei ole reagoinut sähköpostiini, jossa pyysin palotarkastusta uuneilleni ja sivulauseessa ilmoitin tuosta töppäyksestä.
Juha
Nuohousfirma veloitti 50 eur alkuperäisen 130 eur sijasta (lisäksi pystyuuni nuohottiin vain viimeisellä kerralla eikä siis tuossa alkuperäisessä laskussa). Olisin kyllä odottanut että laskua ei olisi tullut, mutta en jaksanut kitistä ja maksoin kiltisti.
Yllättävää tässä on myös se että Pohjois-Savon pelastuslaitos ei ole reagoinut sähköpostiini, jossa pyysin palotarkastusta uuneilleni ja sivulauseessa ilmoitin tuosta töppäyksestä.
Juha
Juha
--------------------------------
If it ain't broke, don't fix it
-57 rintamamiestalo (Sala-oja remppa tehty, kellari ja keittiö työn alla)
Uunilämmitys
1/3 kellari, 2/3 maavarainen laatta
If it ain't broke, don't fix it
-57 rintamamiestalo (Sala-oja remppa tehty, kellari ja keittiö työn alla)
Uunilämmitys
1/3 kellari, 2/3 maavarainen laatta