Öljylämmityksen vaivattomuus

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
tammela
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja tammela »

[quote="maanma"]Vastaan sen mitä tiedän. Tiivistetysti

"Pellettipolttimia on useampaa tyyppiä. Yksi malleista sammuttaa palon, osa antaa sen hiipua ja osa ylläpitää hehkua. Pitkä hehku myös palon loppupäässä saa aikaan hiukkas päästöjä. Osa puuklapi kattiloista on hehkua ylläpitäviä."

Tässähän se vaiva ja ongelma pelletin kanssa juuri tulee esille,
hehkua ja lämpöä pitää tarkkailla eikä saa antaa päästä hiipumaan jne.
Kaikki eivät ole eivätkä halua olla yhtä hereillä järjestelmän kanssa.
Jos vertaa juuri öljyyn saatikka suorasähköön joka on "helpoin".
Tankki täyteen ja pattereista loput tai suoraan patterista tasaisesti :)

Pelletti jne vastaavilla järjestelmillä ongelmia ovat varsinkin kesäajat
sekä ajat jolloin ei olla itse paikalla. Talvella lomilla muualla jne.

Helppous ja oman työn määrälle jokainen voi laskea jonkun arvon.
Itse en jaksaisi pellettejä tai turpeita jne hankkia ja pyöritellä.
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Siksi ei pidä valita jatkuvahehkuista poltinta kesäkäyttöön vaan sellainen, joka käynnistyy yhtä varmasti kuin öljypoltin ja vielä nuohoaa itsensä (eli polttimen) sekä mielellään säätyy vedon mukaan (mitä kaikki öljypolttimet eivät tee).

Mutta alkuperäiseen aiheeseen viitaten niin kyllä öljy on vaivattomampi ja olennaista onkin se, että paljonko tuosta vaivattomuudesta on valmis maksamaan. Niinkuin arvata saattaa niin minulle vaivattomuus ei ole itseisarvo vaan olen valmis sotkemaan käteni nokeen noin 10 krt vuodessa. Toiset rassaa autoja tai katsoo töllöä paljon enemmän. Kukin tavallaan.

Sähkö kun on öljyäkin vielä vaivattomampi ja kalliimpi käyttää. Toisaalta se soveltuu paremmin lämpöpumppu/ PILP / LTO IV järjestelmien kanssa yhteen, mikä alentaa käyttökustannuksia merkittävästi.
-JL-
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -JL- »

tammela kirjoitti: Tässähän se vaiva ja ongelma pelletin kanssa juuri tulee esille,
hehkua ja lämpöä pitää tarkkailla eikä saa antaa päästä hiipumaan jne.
Pelletti jne vastaavilla järjestelmillä ongelmia ovat varsinkin kesäajat
sekä ajat jolloin ei olla itse paikalla. Talvella lomilla muualla jne.
Itse en jaksaisi pellettejä tai turpeita jne hankkia ja pyöritellä.
Et ole näköjään kauheammin perillä pellettilämmittämisestä.... :?

Onneksi pelletistit ovat yleensä kohtalaisen valveutuneita oman lämmitysmuotonsa hyvyydestä, niin heidän ei tarvitse ruveta mustamaalaamaan muita lämmitysmuotoja (ihan kuin se tekisi omasta lämmitysmuodosta jotenkin paremman). :lol:
tapsa
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Suuremmin eri lämmitysmuotojen paremmuuteen puuttumatta olen saanut käsityksen että vakuutusyhtiöt vaativat nuohoojan käyntiä eikä sitä saisi yksin tehdä vaikka kuinka sen paremmin tekisi/tekee, kertokaa jos olen väärässä. Ja mitä öljylämmitykseen tulee niin monella ystävällä öljylämmitys missä pannussa pesä myös puitavarten millä voi kovimmilla pakkasilla säästää kustannuksia ja hyvin ovat säästäneet.
kaukomäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

Nyt kun tuli luettua koko viestiketju läpi kerralla, rupesi ensimmäinen viesti haisemaan tosi pahasti öljyalan "puffilta". Tietysti kyseessä voi olla myös puhdas provo. Kuitenkin yhteenvetona huomaa, että öljylämmitystä kehutaan, ja vastapuolelle asetetaan tuhma mörkö, pelletti. Jos halutaan verrata lämmitysjärjestelmien helppoutta pelkästään kuluja huomioimatta, miksi vertailuun ei ole otettu sähkölämmitystä? Ai niin, sähkölämmityshän ei toistaiseksi uhkaa Tebikaa.. :roll:
Itseäni pelletti lämmitystapana kiinnostaa kovastikin, ja kiinnostus lisääntyy sitä mukaa mitä enemmän öljysheikit sitä mustamaalaa erilaisilla tutkimuksillaan.
Kauppiksessa meille opetettiin, että myyjällä ei ole siinä vaiheessa enempää kehuttavaa tuotteessaan, kun ryhtyy mollaamaan kilpailijan tuotetta. Taitaa päteä edelleen monessa asiassa.
TT
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja TT »

Meillä on vanha öljylämmityssysteemi, jonka uusiminen tulee ajankohtaiseksi ehkä noin 10 vuoden aikajänteellä. Nyt kun teemme pinta / sähköremonttia asennamme johdotukset valmiiksi sähkölämmitystä varten. Joidenkin vesipattereiden tilalle laitamme sähköpatterit jo tässä vaiheessa. Suunnitelmissa on varaava takka sekä 1 - 2 ilmalämpöpumppua. Sähkön puolesta puhuu matalahkot investoinnit ja helppous sekä säädeltävyys ja energiataloudellisuus. Hinta on sitten toinen juttu. Toivottavasti Fingrid rakentaa kaapelin ryssien ydinvoimalaan :) Pelletti oli harkinnassa, mutta se osoittautui liian kalliiksi ja vaikeaksi investoinniksi. Toimivuuskin on liian epävarma. Harmi, tietäen käyttökustannukset. Ehkä meillä poltellaan tulevaisuudessa pellettiä takassa villasukat jalassa, kun ei ole varaa maksaa sähkölaskua..ja samalla otetaan sisäistä villapaitaa :)
maanma
Moderaattori
Moderaattori

Viesti Kirjoittaja maanma »

Nuohoojan pitää käydä lakisääteisesti. Muuten voi nuohota itse. Nuohoojalle ei tarvitse antaa tulipesiä nuohottavaksi vaan pelkkä piippu riittää. Muiden osalta voi sanoa, että ne on jo puhdistettu ja näyttää. Nuohouslaskukin on pienempi.

Jos verrataan klapien käyttöä öljyn rinnalla kaksoispesäkattilassa niin ehdottomasti se on taloudellisempaa ostopuillakin. Hiukkaspäästöt on vaan isot - varsinkin jos ei ole varaajaa. Jos klapilla ihan oikeasti tykkää lämmitellä täysipäiväisesti ei pellettipolttimen hankintaa kannata harkita

Toinen tilanne missä pelkän pellettipolttimenkin kuoletusaika muodostuu pitkäksi on LTO:lla varustettu nykyisten rakennusmääräysten mukainen tai matalaenergia talo.

Tosin itse annan vanhan kaakeliuunin nuohottavaksi, koska minulla ei ole välineitä poskikanavien harjaamiseen.

Ketjun ensimmäinen viesti ole suora lainaus öljyalan mainoksesta eli Lämmöllä lehdestä. Yleensä on asiallista mainita lähde. Tässä koko artikkeli http://www.lammolla.fi/?sc=2030&sa=78137

Kun sähkölämmitykseen siirtyy pääasiallisesti, niin kannattaa toteutukseen sitten käyttää poistoilmalämpöpumppua ja tukea sen toimintaa ainakin yhdellä varaavalla takalla.
Vastaa Viestiin