Apua! Mihin katosi paine?
Apua! Mihin katosi paine?
Eli olin menossa suihkuun, kun vettä ei enää tullutkaan. Tai tuli sen verran, mitä suihkun letkuun oli jäänyt, mutta sitten ei mitään. Mistähän tällainen voi johtua ja voiko asiaa itse tutkia tai tehdä mitään? Siis kyse on tällaisesta uusavuttomasta ihmisestä. Muualla talossa vesi kulkee normaalisti, ongelma vain saunalla. Yritin tutkiskella ja mielestäni putketkaan eivät ole jäässä mistään kohtaa. En voi kyllä varma olla...
Huoh...
- Maatilallinen
- Jäsen

Re: Apua! Mihin katosi paine?
Putket jäässä, ilmojen lauhtuessa pamahtaa yleensä jäähän.
Jos samassa huoneessa toimii joku muu hana, laske siitä kylmää ja kuumaa vettä, ja koita laskea lähimmistä hanoista vettä joista sitä tulee. Pidä tuo suihkun hana auki. Onko putket ilman suojaputkea vai ei? Jos ovat suojaputkessa, ime imurilla ilmaa tuon suojaputken läpi, jolloin putket aukeaa
Jos samassa huoneessa toimii joku muu hana, laske siitä kylmää ja kuumaa vettä, ja koita laskea lähimmistä hanoista vettä joista sitä tulee. Pidä tuo suihkun hana auki. Onko putket ilman suojaputkea vai ei? Jos ovat suojaputkessa, ime imurilla ilmaa tuon suojaputken läpi, jolloin putket aukeaa
Tervetuloa kerhoon, kyllä se jäätynyt todennäköisesti on.
-
Puulämmittäjä
- Jäsen

Juu juu, jäätä on on jossain putkessa. Sentin pätkä riittää paineen vähentämään. Maatilallinen antoin hyvät neuvot, lisään vielä tarkennuksen. Pölynimuri on tähän vaivaan hyvä lääke, eikä ole tulipalon vaaraa. Myös hiustenkuivaajaa voi käyttää tai auton sisätilalämmitintä. Huomioitava on ettei lämmityskohdassa ole mitään sellaista materiaalia johon voisi kirjoittaa "tulenarkaa". Kun alat lämmittämään jääsä olevaa putkea avaa se hana jo valmiiksi vähän auki josta paineet hävisi. Kun vesi taas virtaa jätä hana vähän "juoksemaan" ja arjen tultua mieti missä on se kylmä silta jossa "pakkanen pääsi puremaan".
Viimeksi muokannut Puulämmittäjä, La Joulu 25, 2010 23:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oho, no kyllä se on sitten viisaampia uskottava! Toi hiustenkuivaaja voisi olla mulle hyvä keino, sillä olen toisestakin paikasta onnistunut sulattamaan putkea joskus. Vielä kun löydän missä se jää mahtais olla... Palataan astialle. 
:)
Ihanaa, sain peseydyttyä. Ei tarvitse mennä huomenna likaisena töihin. Yritinkin paikantaa jäätymiskohtaa alkuun väärästä paikasta, eli kellarissa kulkevista putkista. Ilmeisesti ihan vähän jäätä oli päässyt kertymään saunan puolelle. Aukesi tosi helposti pienellä määrällä hiustenkuivaajan ilmaa (muutama jatkoroikka siihen tarvittiin). Päädyin ennakoimaan vastaavaa tilannetta vääntämällä pesuhuoneen patteria kuumemmalle ja jättämällä oven löylyhuoneen puolelle auki. Tyhmäähän se oli ikinä sitä kiinni laittaa...
Onneksi ongelmat eivät aina olekaan niin pahoja kuin miltä alkuun tuntuu. Olisipa ollut äärimmäisen noloa tilata putkimies paikalle nauramaan päin naamaa.
Pahoja kelejä nämä lauhtuvat kyllä ovat, tässähän täytyy taas olla tarkkana kuin porkkana.
Joskus kaipaisi miestä, jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä. (treffejä odotellessa, onko näppäriä poikamiehiä tiedossa?) Saisi oikein urakalla olla nainen ja neito hädässä. Noh, ei sitä ehkä kovin kauaa jaksaisi.
Tästä putkihommasta tuli mieleen, että vieköhän tuollainen lämminvesivaraaja ihan hirveästi sähköä? Kun minulla niitä on kaksi, ja joskus mietin, että kai sitä yhdelläkin pärjäisi. Ja nyt kun tuli heti alkutalvesta nämä hurjat pakkaset, niin olen suunnitellut jos yrittäisi saada sähkön kulutuksen ihan minimiin. Suunnittelin jääkaapin pois päältä ottamista ja elintarvikkeiden siirtämistä kellarin rappuun. Siellä ne vähät varmaan säilyisivät. Mutta naurettavaahan se on yrittää säästää "vääristä" jutuista, jos esim. tietokoneen käyttö ja telkkarin tuijotus haukkaavat suuren osan sähkölaskusta, lämmityksen jälkeen tietenkin.
Jaa, tässä nää taisikin olla tämän illan ongelmat. Kiitos paljon avusta!
Joskus kaipaisi miestä, jolla ei ole peukalo keskellä kämmentä. (treffejä odotellessa, onko näppäriä poikamiehiä tiedossa?) Saisi oikein urakalla olla nainen ja neito hädässä. Noh, ei sitä ehkä kovin kauaa jaksaisi.
Tästä putkihommasta tuli mieleen, että vieköhän tuollainen lämminvesivaraaja ihan hirveästi sähköä? Kun minulla niitä on kaksi, ja joskus mietin, että kai sitä yhdelläkin pärjäisi. Ja nyt kun tuli heti alkutalvesta nämä hurjat pakkaset, niin olen suunnitellut jos yrittäisi saada sähkön kulutuksen ihan minimiin. Suunnittelin jääkaapin pois päältä ottamista ja elintarvikkeiden siirtämistä kellarin rappuun. Siellä ne vähät varmaan säilyisivät. Mutta naurettavaahan se on yrittää säästää "vääristä" jutuista, jos esim. tietokoneen käyttö ja telkkarin tuijotus haukkaavat suuren osan sähkölaskusta, lämmityksen jälkeen tietenkin.
Jaa, tässä nää taisikin olla tämän illan ongelmat. Kiitos paljon avusta!
Nyt kun sait putken auki, niin jätäppä kyseinen hana hiukan vuotamaan ainakin siihen asti, että kelit on taas ns. normaaleja.
Riskinä tietty hanan tiputtamisessa on viemärin jäätyminen, mutta sitä ei tukkoon ihan pienellä saa.
Nyt kun tilanteen tietää, niin kannatata ennakoida vastaavissa tilanteissa. Putkimateriaalit kun ei määräänsä enempää kestä jäätymisiä ja sulatuksia. Jostain oon kuulut mainittavan, että esim. kupari voi jäätyä kolmesti ja sit alkaa oleen riski siitä, että putki repeää. Riippuu tietysti paljon jäätymisen asteesta.
Riskinä tietty hanan tiputtamisessa on viemärin jäätyminen, mutta sitä ei tukkoon ihan pienellä saa.
Nyt kun tilanteen tietää, niin kannatata ennakoida vastaavissa tilanteissa. Putkimateriaalit kun ei määräänsä enempää kestä jäätymisiä ja sulatuksia. Jostain oon kuulut mainittavan, että esim. kupari voi jäätyä kolmesti ja sit alkaa oleen riski siitä, että putki repeää. Riippuu tietysti paljon jäätymisen asteesta.
Kun Savolainen puhuu siirtyy vastuu kuulijalle. Koskee tässä tapauksessa myös Hämäläistä.
-
Puulämmittäjä
- Jäsen

Siitä sähkönkulutuksesta mutisen seuraavaa. Jos "pirtissä pienoisessa" on sähkölämmitys esim. seinään kiinnitetyillä pattereilla, niin ei kannata jääkaappia lumihankeen heittää. Tehdessään kylmää lenkkimakkaralle ja voipaketile, se samalla juovuttaa lämpöä ympäristöönsä. Televisio tuottaa myös lämpöä, joten sitä kannattaa katsoa tuvan puolella, eikä esim. ulkoterassilla. No entäs nämä hehkulamput. Tuottavat 97 % lämpöä ja 3 % valoa. Sitten vielä sananen niistä käyttöveden lämmittimistä. Jos sijaitsevat asuinhuonetilassa ei lämpö mene hukkaan. Jos ovat kylmässä alakerran varastotilassa ja jos niistä lähtevät putket ovat eritämättä menee tuhlauksen puolelle. Kaikki kylmässä tilassa olevat putket kannattaa eristää, paikkakunnan LVI-kauppias myy sopivaa materiaalia. Asentaminen käy näppärästi naisimmeiseltäkin. Lopputulemana voisi tiivistää sähkönkulutus vähentämisen seuraavasti. Ulkovalojen turha polttaminen, auton yön yli lämmittäminen ja lämpimän veden liiallinen "lotraaminen" ovat harkittavia säästökohteita. Rakennuksen lämpöeristäminen on kannattavinta sähkönsäästöä.
Viimeksi muokannut Puulämmittäjä, Su Joulu 26, 2010 13:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- csinos
- Jäsen

- Kotisivu: http://rajalanremontti.blogspot.com/
- Viesti:
Meillä on tippasevan hanan alla 30l saavi, kun ei se viemärin tukkoon jäädyttäminen ihan mahdotonta ole... Meillä viime talvena jäätyi viemäri ja sulattaminen oli aika p*skamaista puuhaa.Ves_ku kirjoitti:Nyt kun sait putken auki, niin jätäppä kyseinen hana hiukan vuotamaan ainakin siihen asti, että kelit on taas ns. normaaleja.
Putkien jäätyminen on jo tutuksi tullut. Auton sisätilan lämmitin ainakin mulla auttanut. Öbaut 40 min ja vesi liikkuu taas.
Tazzie
- Kauppis
- Jäsen

- Kotisivu: http://palaios.com
- Viesti:
ovien jättämien kylmänaroissa tiloissa auki auttaa myös, riittää, että ilma pääsee liikkumaan vapaasti
isompi leka tänne!