Uretaanivaahdot

Seinien, ylä- ja alapohjan eristäminen uusilla tai vanhoilla eristeillä.
JHakkinen
Jäsen
Jäsen

Re: Uretaanivaahdot

Viesti Kirjoittaja JHakkinen »

tarpola kirjoitti:Purulaskeumien korvaamista vaahdottamalla olivat meillä edelliset asukkaat yrittäneet. Seinän avaus paljasti onnistumisasteen.
http://www.flickr.com/photos/38325499@N02/5295539077/
Putosin :lol:

On varmaan tehty niin pienet reiät että vaahto on pian tullut pihalle ja ajateltu että täynnä on.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Meillä on osuuskaupan pihavaraston periltä ostettu lasikuituvene, suomalaista perustyyppiä. On siinä jokin tyyppikilpikin ja se kai takaa sen, että vene kelluu jos hörppää vettä. Kelluvuus saadaan siten, että sekä keula, että perätuhdot ovat suljettuja ponttooneita, ajatuksena kait, että ne olisivat ilmaa täynnä. Mutta kun eivät ole, vaan syksyllä venettä telakoitaessa sen uumenista valuu ämpärikaupalla kesän mittaan ponttooneihin joutunutta vettä.

Olen toisinaan miettinyt, että mitäpäs jos spruuttaisi nuo tilat täyteen uretaanivaahtoa. Toimiva ratkaisu varmaan muuten mutta oikea annostelu olisi erittäin vaikeata. Kun on nähnyt miten sentin levyiseen rakoon ruiskutettu uretaani saa ikkunan karmit vääntymään niin uskottavahan se on, että melkoiset voimat on kyseessä kun vaahto paisuu. Viimeisin ideointi ongelman parissa on mennyt siihen, että sahaisin häsyrillä säiliön kanteen läpimitaltaan ainakin parikymmensenttisen reiän ja suorittaisin vaahdotuksen sitä kautta. Lopuksi reiän päälle jokin takapuolta hivelevästä materiaalista, toki veden kestävästä, tehty kansi.

Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että kun aikoinaan olen saanut laivansuunnittelijan koulutuksen, niin kaikenlaisille kaukaloille sitä tyyppihyväksyminen mennään antamaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tarpola
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tarpola »

vesahy kirjoitti:Kelluvuus saadaan siten, että sekä keula, että perätuhdot ovat suljettuja ponttooneita (...)
Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että kun aikoinaan olen saanut laivansuunnittelijan koulutuksen, niin kaikenlaisille kaukaloille sitä tyyppihyväksyminen mennään antamaan.
Niinhän se taisi Titanicissakin olla. Kaksi mitä tahansa vesitiivistä osastoa saa mennä rikki ja kolmekin jos sopivasti sattuu, ja laiva kelluu, mutta kun meni se neljäs...

Mutta on nyt osuuskaupan takapihan purtilon tankkien vaahdotus varmasti pätevissä ellei suorastaan ylipätevissä käsissä :lol: Ei varmaan kuitenkaan tulisi heti mieleen, kun vain kuvittelee miltä näyttää kun Vesa joku kaunis päivä pyörii veneen ympärillä truutaten spraypullosta täytettä juuri tekemiinsä lautasen kokoisiin reikiin. :shock:
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

Tuota isojen tilojen täyttöä tiedustelin joskus valmistajalta kun piti saada eräs hiilikuiturakenne jäykistettyä. Valmistaja suositteli pitkällä letkulla pienten truuttausten käyttöä eli annetaan välissä pari tuntia paisua. Myös kuulemma sumutinpullolla kastelemalla voi saada kovettumista nopeutettua koska kovettuu ilmankosteuden vaikutuksesta.

Uretaani on "kiva" aine ja juuri tuon arvaamattoman paisumisen vuoksi on vähemmän paisuva helpompi käyttää. Ei karmit pullahda luokille niin helposti.

Eräässä Likaiset työt - sarjan jaksossa suljettiin vanhoja kaivoksia joita Jenkkilässä on tuhansia. Niiden pystykuilut on vaarallisia joten nää leikkas styroksista levyn jolla sulki aukon parin metrin syvyydestä ns. löysästi ja päälle kakskomponenttista uretaania. Aine oli nestemäisenä pusseissa jotka sekotettiin saavissa ja kaadettiin kuohkea litku styroksin päälle. Jonku puolisen tuntia ne odotti kun aine turposi ja sitten taas uusi kerros. Lopulta oli noin parimetrinen uretaanitulppa pystykuilun päällä joka kesti ihmisen pomppimisen. Päälle vähän maata, maisemointi ja ilmeisesti luotettiin että tulppa kestää sitten seuraavat sata vuotta.

Mut vaikka aine on kätevä ruiskutella joka paikkaan niin ikkunan alusia aika turha tiivistää. Jos ennen tasaisesti vetää koko ikkunan matkalta niin tiivistykksen jälkeen todennäkösesti jää pari reikää jolloin niistä kohdin vetää sitten kahta kauheammin. Kannattais mieluummin harkita ohuen ohutta uretaanilevyä tms. jonka saisi patterin taakse ja jonka tiivistäis ohuella uretaanisaumalla ikkunan alakarmiin. Tuo levy ei niinkään eristäisi mutta estäisi ilman liikkeen. Itse näkisin että purutalossa nuo laskeumat olis fiksuinta täyttää avaamalla reikäporalla tarpeeksi iso reikä (yli 100mm) ja ampumalla reiästä sisään ekovillaa jollain konstilla. Lopuksi reiän peittäminen juuri poratulla kiekolla ja vaikka akryylimassalla kiinnittäen. Yksi konsti on laittaa pari rimaa aukosta sisään, poikittain, ampua sisustusnaulaimella listat kiinni, laittamalla reikäporan tuotoksen aukkoon ja ampumalla sen kiinni listoihin.

Tuli mieleen vielä ne lukuisat kuvat lahonneista ikkunanalusista joissa on urkkia ja joissa myös kirotaan urtaanin aiheuttaneen kaiken. Todennäköisesti vesi on vuotanut ikkunan karmista seinään jo vuosia, syönyt purut jolloin on käynyt vetämään, isäntä on korjannut painuman kätevästi uretaanilla ja nyt perinteikkään rintsikan remontoija kiroaa kaiken johtuneen alunperinkin urentaanista.
tarpola
Jäsen
Jäsen

Labyrint64 kirjoitti:Tuota isojen tilojen täyttöä tiedustelin joskus valmistajalta kun piti saada eräs hiilikuiturakenne jäykistettyä. Valmistaja suositteli pitkällä letkulla pienten truuttausten käyttöä eli annetaan välissä pari tuntia paisua. Myös kuulemma sumutinpullolla kastelemalla voi saada kovettumista nopeutettua koska kovettuu ilmankosteuden vaikutuksesta.
Levyjä saumatessa on huomannut että jos johonkin on jäänyt vähänkin paksumpi sauma, eli yli kahden sentin, ei se tahdo vaahdottamalla kunnolla täyttyä. Sisälle jää suuri kupla ja usein sitten laajahko kolo, kun sauman leikkaa sileäksi. Samaten onttoja ovat monesti nuo isommat purseet. Siistimpää ja tiivistä jälkeä syntyi kun napsuttelin nitojalla sanomalehtipaperia tuoreen sauman peitoksi, sen verran panee vastaan että uretaani pakkautuu tiiviiksi saumaan eikä lähde sieltä karkailemaan. Katossahan tuo painovoima tahtoo vetää vaahdot pois saumasta, varsinkin jos sauma on vähänkään väljempi.
Labyrint64
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Labyrint64 »

tarpola kirjoitti:Levyjä saumatessa on huomannut että jos johonkin on jäänyt vähänkin paksumpi sauma, eli yli kahden sentin, ei se tahdo vaahdottamalla kunnolla täyttyä. Sisälle jää suuri kupla ja usein sitten laajahko kolo, kun sauman leikkaa sileäksi. Samaten onttoja ovat monesti nuo isommat purseet. Siistimpää ja tiivistä jälkeä syntyi kun napsuttelin nitojalla sanomalehtipaperia tuoreen sauman peitoksi, sen verran panee vastaan että uretaani pakkautuu tiiviiksi saumaan eikä lähde sieltä karkailemaan. Katossahan tuo painovoima tahtoo vetää vaahdot pois saumasta, varsinkin jos sauma on vähänkään väljempi.
Tuo on muuten täysin totta. Hämmästelin itsekin kuinka "tyhjää täynnä" sauma itseasiassa on. Tuli mieleen johtuisko uretaanin laadusta vai mistä. Tuon vuoksi pyrkiny pitämään uretaanisaumat mahd. kapeina. Isoon väljään pystysaumaan hankala saada urkki pysymään kun käy valumaan. Onneksi noissa urkkilevyissä on pontti johon vaahdon laittamalla levysaumasta tulee tiivis. Joka paikkaan ponttia ei kuitenkaan saa kun joutuu palasista väkertämään.
vesahy
Jäsen
Jäsen

tarpola kirjoitti:Levyjä saumatessa on huomannut että jos johonkin on jäänyt vähänkin paksumpi sauma, eli yli kahden sentin, ei se tahdo vaahdottamalla kunnolla täyttyä. Sisälle jää suuri kupla ja usein sitten laajahko kolo, kun sauman leikkaa sileäksi. Samaten onttoja ovat monesti nuo isommat purseet.
SPU-Systemsin asennusohjeissa leikataan levy 30 mm eristettävää väliä pienemmäksi, silloin kumpaankin reunaan jää 15 mm rako. Olen ajatellut jättää sen selvästi pienemmäksi, sellaiseksi, että siitä vielä mahtuu pistoolin pieni suutin vielä hyvin sisälle. Onko se jo liian ahdas rako?
tarpola kirjoitti:Siistimpää ja tiivistä jälkeä syntyi kun napsuttelin nitojalla sanomalehtipaperia tuoreen sauman peitoksi, sen verran panee vastaan että uretaani pakkautuu tiiviiksi saumaan eikä lähde sieltä karkailemaan.
Minä kun kyllästyin leikkelemään niitä ylimääräisiä purseita, niin ruuvasin laudanpätkän raon päälle ja tarttumisen estämiseksi suikale rakennusmuovia väliin. Tuloksena kauniin sileä ja tiivis saumapinta. Huomasin kyllä, että vaahdossa on aika paljon pontta, se kyllä taivutti laudan ellei sitä kiinnittänyt useammalla ruuvilla.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
tarpola
Jäsen
Jäsen

vesahy kirjoitti: SPU-Systemsin asennusohjeissa leikataan levy 30 mm eristettävää väliä pienemmäksi, silloin kumpaankin reunaan jää 15 mm rako. Olen ajatellut jättää sen selvästi pienemmäksi, sellaiseksi, että siitä vielä mahtuu pistoolin pieni suutin vielä hyvin sisälle. Onko se jo liian ahdas rako?
Ei se varmaan liian ahdas ole. Ponttiin kun laittaa vaahdon niin siinähän tuo vaahdolla tiivistettävä sauma on millimetrejä. Itse olen tähdännyt pari senttiä alimittaiseen levyyn jolloin saumaksi jää noin sentti. Käytännössä se oman työskentelytarkkuuden huomioiden on jotain viiden ja viidentoista millin väliltä. Viidessä vielä pilli kulkee, viisitoista alkaa olla jo vähän hankala ainakin kattopinnoissa. Levyjä leikatessa toleranssi voisi ehkä olla 0–10 mm jolloin tarvittaessa leikataan puukolla levyä pienemmäksi. Vanhaa korjattaessa nuo liittyvät pinnat ovat harvoin suoria tai toisiinsa nähden suorassa kulmassa.
vesahy
Jäsen
Jäsen

tarpola kirjoitti:Levyjä saumatessa on huomannut että jos johonkin on jäänyt vähänkin paksumpi sauma, eli yli kahden sentin, ei se tahdo vaahdottamalla kunnolla täyttyä. Sisälle jää suuri kupla ja usein sitten laajahko kolo, kun sauman leikkaa sileäksi. Samaten onttoja ovat monesti nuo isommat purseet.
Penosilin sivujen Usein kysytyistä löysin tällaisen tiedon.
Penosil kirjoitti:Vaahdossa on suuria onteloita?
Vaahto ei ole saanut riittävästi kosteutta ilmasta paisuessaan. Kostuta pinnat ennen vaahdon käyttöä.
Ja minä kun olen luullut, että mitä kosteampi ympäristö, sitä enemmän vaahto paisuu ja silloin jäisi myös onteloita. Ja urtsia spruutatessani olen ollut huomaavinani käytännössä, että asia olisi todella näin.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Oli siellä tällainenkin kysymys ja vastaus.
Penosil kirjoitti:Tarvitsevatko liitokset kostutusta?
Liitoksen kostutus varmistaa tasaisemman vaahtorakenteen ja parhaan paisumisen aiheuttamalla nopeamman vaahdonmuodostuksen.
Rosvolinna
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Saumojen kostutus sumutinpullolla auttaa vaahdon tarttumiseen. Veden vaikutuksen urtsiin huomaa helposti kun yrittää hanan alla pestä vaahdon sotkemia käsiä:)

Minun matkailubussiprojektissani käytin sumutinpulloa ja 1,5cm rakoa levyjen välissä. Siltikin sai kerätä lattialta urtsikakkuja seuraavan päivänä, mutta huomattavasti vähemmän kuin ilman sumutusta. Tuli kokeiltua pariin ensimmäiseen levyyn ilman vettä.
Casa La Utoja
virtane
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja virtane »

Tätä tarinaa lueskelless selkis pistoolin paremmuus pilliin, sixty-fifty Mäkikotka-Matin malliin. Mutta onx kekään tietonen saisko tätä herkkua isommassa pytyssä. Mahtuishan siihen isompikin....sano tuota.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

vesahy kirjoitti:Meillä on osuuskaupan pihavaraston periltä ostettu lasikuituvene, suomalaista perustyyppiä. On siinä jokin tyyppikilpikin ja se kai takaa sen, että vene kelluu jos hörppää vettä. Kelluvuus saadaan siten, että sekä keula, että perätuhdot ovat suljettuja ponttooneita, ajatuksena kait, että ne olisivat ilmaa täynnä. Mutta kun eivät ole, vaan syksyllä venettä telakoitaessa sen uumenista valuu ämpärikaupalla kesän mittaan ponttooneihin joutunutta vettä.

Olen toisinaan miettinyt, että mitäpäs jos spruuttaisi nuo tilat täyteen uretaanivaahtoa. Toimiva ratkaisu varmaan muuten mutta oikea annostelu olisi erittäin vaikeata. Kun on nähnyt miten sentin levyiseen rakoon ruiskutettu uretaani saa ikkunan karmit vääntymään niin uskottavahan se on, että melkoiset voimat on kyseessä kun vaahto paisuu. Viimeisin ideointi ongelman parissa on mennyt siihen, että sahaisin häsyrillä säiliön kanteen läpimitaltaan ainakin parikymmensenttisen reiän ja suorittaisin vaahdotuksen sitä kautta. Lopuksi reiän päälle jokin takapuolta hivelevästä materiaalista, toki veden kestävästä, tehty kansi.

Mulla on ihan omakohtaista kokemusta noista tyyppihyväksöintijutuista, aika "fiiliksellä" niissä oikeasti mennään, kumileimasin tulee äkkiä mieleen...

Oikeastihan tuohon pitäisi käyttää 2-k vaahtoa, kestää paremmin. Vedät vaikka reikäporalla pari 100mm reikää kanteen ja kaadat massat sisään. Tietty pullosta on hiukka helpompi ruutata parista 10mm reiästä sisään. Soutupaatin keulatuhdonkin alle menee äkkiä 5-6 pullollista vaahtoa.
malonari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja malonari »

Mä vaahdotin vintin ikkunoiden aluset , neljä reikää ja vaahto REIPPAASTI ja ajatuksella että kyllä siellä rakoja on jos alkaa liikaa turvota :lol: no just ! Pikkasen paisahti
säinät sisäpuolelta , parista kohtaa tapetti repes . Tästä on helppo vetää sellainen ratkaisu että purulaskeumaa on mahdoton arvioida niinkuin on sitäkin kuinka paljon
sitä vaahtoo voi sinne seinän sisälle posottaa , mulla oli käytössä vitosen pullo .
No sikäli homma onnistui että mittaus tulokset kertovat ettei lämpö hävikkiä ja vetoa enää ole :-D
vesahy
Jäsen
Jäsen

Joskus takavuosina oli jossain meidäntalossa artikkeli sitä, miten joku firma nostaa kallistuneita taloja pystyyn uretaanivaahdon voimalla. Oli siinä toki tunkkejakin apuna mutta aikamoinen voima siinä vaahdossa on. Taitaa olla moni poika ollut yllättynyt kun kiinn vaahdotettu ovi ei aukeakaan enää nätisti. Karmipuu kun on aika hentoa tavaraa ja vaatii tukemista.
Vastaa Viestiin