Kiitos kaikille vastauksista
EEmeli1 kirjoitti:Järjestä en tiedä, mutta anna mennä tunteella.
Jos menisin pelkällä tunteella, olisin jo mennyt. Kaaauas ja monesti! Ja ehkä tullut myös ryminällä alas.. Voi kun voisikin aina tehdä kaikki päätökset tunteella, elämä olisi varmaan tosi paljon kivempaa
nummentie 434 kirjoitti:Mutta sinulla on jo jotain minkä arvoa ja ainutlaatuisuutta ei ole peruspilattu rakennuskaan vähentänyt: Kuten itse sanoit, täydellinen pihapiiri, paikka ja sijainti. Ja siihen tunneside.
Tämän kohdalla tuli jo vähän tippa linssiin. Hienosti sanottu, ja niin totta!
csinos kirjoitti:Aikaa, energiaa, rahaa, verta, hikeä ja kyyneleitä menee mutta jos niitä on ja talo sinällään terve niin miksikäs ei?
Kyllähän niitä vielä tässä vaiheessa on
pvalila kirjoitti:Tai sitten jätä se talo jollekulle, joka on siihen tyytyväinen sellaisena kuin se on. Monien ihmisten mielestä on lähes luonnotonta, jos talon jokaiselta vuosikymmeneltä ei ole jäänyt taloon jotain merkkiä: on epäaitoa, että vuosikymmenet pyyhitään pois.
Totta tämäkin. Mutta pahoin pelkään, että jos minä en tätä taloa "pelasta", se on mennyttä kalua. Paikka on niin hieno että siihen moni rakentaisi mieluusti uuden hienon talon, ja se olisi kyllä surku
pvalila kirjoitti:Rakennusteknisesti talolla ei välttämättä ole mitään hätää, alapohjahan on voitu tehdä aivan oikein. Millainen maaperä, onko kakun alla kapillaarikatko vai onko luotettu muoviin? Salaojia, ja onko niille edes tarvetta?
Talo on kuivalla paikalla mäen päällä joten siinä mielessä hätää ei kai suuremmin ole. Alapohjan rakenne ei ole tiedossa (ainakaan vielä) joten en osaa sanoa miten se on tehty tai millä materiaaleilla.. Sen vain tiedän, että pohja on täytetty hiekalla ja vanhojen tulisiojen tillillä ja tähän päälle on betoni valettu. Muovimattoja ei ole missään vaan parketti.. Salaojista en tiedä, en usko että niitä on.
pvalila kirjoitti:Meitä on moneen junaan, minä olen kerrostalolapsi ja minusta puinen alapohja jalkojen alla tuntuu vieraalta.
Tämä onkin jännä juttu. Itse olen myös ikäni asunut betonin päällä, ja se on aina ollut minusta jotenkin tosi luonnotonta

Muistan joskus teininä, kun tenttasin isältä että eikö tosiaan tässä talossa ole mitään luukkua mistä näkisi talon alle? Eikö se ole kamalan riskiä kun ei ilma kierrä eikä mistään näe jos jokin on pielessä? Isukki pyöritteli silmiään
joonak kirjoitti:Juutinen kirjoitti:Paikka on täydellinen, pihapiiri on täydellinen, sijainti on täydellinen ja kaiken kukkuraksi paikkaan on erittäin vahvat tunnesiteet ja paljon muistoja.
Näitä on hankalampi löytää kuin kuin ikkunoita, pönttöuuneja ja lattialankkuja

Niin totta! Tuokin kehikko on muualta aikoinaan tuolle paikalle siirretty, joten se rakennushan siinä on se ainoa jota voi muuttaa.
jope kirjoitti:Juutinen kirjoitti:
Onko MITÄÄN järkeä lähteä kunnostamaan tuollaista rakennusta? Kaikki rakenteet pitäisi kai avata ja tarkistaa.....
Lyhyt vastaus: Ei.
Vähän pidempi vastaus että on helpompi rakentaa uusi ja raahata sinne käytettyä rakennuskamaa toiveiden mukaan nostalgiavajetta täyttämään. Todellisuus on se että näitä juttuja tehdään liian paljon tunteiden perusteella eikä jätetä tilaa järjelle ja muulle elämälle.
Muttakumuttaku

minä en halua uutta. Eikä kyse ole nostalgiasta, vaan siitä että haluaisi säilyttää oman suvun historiaa edes sen hitusen verran mitä siitä on jäljellä. Hulluahan se on, mutta minkä sitä ihminen luonnolleen voi. Kiitos rehellisestä vastauksesta, hyvä että joku välillä palauttelee maan pinnalle
Elina69 kirjoitti:Mikä ettei.. Jos vain on tarpeeksi rahaa ja aikaa. Jos täs maailmassa on mahdollisuus tehdä sitä mistä pitää, niin se pitää tehdä.. onko siinä sitten järkeä, niin se on sitten eri asia.
Rahaa ei ainakaan ole ollenkaan liikaa, sehän tässä huolettaakin! Mutta, koska suunnitelmissa ei olisi tehdä uutta taloa vanhoihin kuoriin vaan tällainen kierrätystalo, uskon että rahaa menee huomattavasti paljon vähemmän kuin aikaa. Ehkä.
MiuMau kirjoitti:No totahan mekin just tehdään. Kaamee homma oli kengittää ja vaihtaa takas rossipohjaan betonista. Ei ole järkee ei. Mutta kun noista samoista syistä ei voitu myydä. Hulluja ollaan. Uunit ja ikkunat ja joku ovi meillä tosin tallella. Eikä saunaa sisällä talossa.
Eli kaikki on mahdollista
Te joilla on projektina tällainen, asutteko talossa samalla kun kunnostatte? Voiko alapohjaa purkaa yksi huone kerrallaan vai pitääkö piikata koko laatta kerralla? Jos pitää kengittää, voiko yläkerrassa asua vai pitääkö koko huusholli tyhjätä?
Minun puolestani tätä ketjua saa käyttää ihan yleisesti kaikki joilla on tällainen pikku rojekti, kuulisin mielelläni mitä ongelmia muilla on tai mikä meni paremmin kuin oli odotettu. Sana on vapaa