Kuntoraporttia luen - mitähän käytännössä on odotettavissa?
Kuntoraporttia luen - mitähän käytännössä on odotettavissa?
En osaa yhtään hahmottaa kuinka isoista ja kalliista jutuista on kyse, niin jos jollain kokeneemmalla olisi näkökulmia tähän asiaan. Talon rakenteet on aika hyvässä kunnossa, kosteusarvot kuiva/normaali. Täällä lukee myös, että 1996 on tehty korjaussuunnitelma, jonka mukaan talo on korjattu, vain salaojitusta ei ole tehty. Talo on lähellä kalliota, kellarissa kallio jopa näkyy kun on maalattia. Rossipohja, joka tuulettuu riittävästi, mutta hellejaksoilla tuuletuksen riittävyydestä on huolehdittava. Tämä onkin ensimmäinen kysymys, miten helle vaikuttaa tuulettumiseen?
Ilmeisesti vakavin asia on perustusten lisäeristyksen ulkopuolen avaaminen. Pitäisi poistaa multakerros, uusia sokkelin lisäeristys urittamalla (mitä se tarkoittaa?) asentaa syöksytorvien alapäihin rännikaivot ja sadevesiviemärit. Kuinkahan paljon tälläinen homma maksaa, kun ei oikeasti ole mitään kokemusta remonttihommista!
Toinen juttu on suihkutila, sinne suositellaan suhteellisen kosteuden anturilla varustettua kanavapuhallinta. Aivan tuntematon vehje minulle, onkohan kallis ja miten iso ja minkälainen? Lämminvesivaraaja pitäisi uusia, se on vanha ja liian pieni. Haluaisin siirtää varaajan toiseen paikkaan, koska nyt se on liian näköisällä, mutta onkohan sellainen homma liian vaikeaa? Eteisessä olisi hyvä paikka, seinän takana suihku...
Mitä voi tehdä ruopuneelle pönttöuunin tulipesälle?
Ilmeisesti vakavin asia on perustusten lisäeristyksen ulkopuolen avaaminen. Pitäisi poistaa multakerros, uusia sokkelin lisäeristys urittamalla (mitä se tarkoittaa?) asentaa syöksytorvien alapäihin rännikaivot ja sadevesiviemärit. Kuinkahan paljon tälläinen homma maksaa, kun ei oikeasti ole mitään kokemusta remonttihommista!
Toinen juttu on suihkutila, sinne suositellaan suhteellisen kosteuden anturilla varustettua kanavapuhallinta. Aivan tuntematon vehje minulle, onkohan kallis ja miten iso ja minkälainen? Lämminvesivaraaja pitäisi uusia, se on vanha ja liian pieni. Haluaisin siirtää varaajan toiseen paikkaan, koska nyt se on liian näköisällä, mutta onkohan sellainen homma liian vaikeaa? Eteisessä olisi hyvä paikka, seinän takana suihku...
Mitä voi tehdä ruopuneelle pönttöuunin tulipesälle?
Re: Kuntoraporttia luen - mitähän käytännössä on odotettavissa?
Helteellä ilmamassaan "mahtuu" paljon vettä. Silloin se kellarin tuuletus on kaksipiippuinen juttu ja jakaa mielipiteitä.
Helteellä kun viileään kellariin, jonka seinen ja lattian lämpötila on alle ulkoilman kastepisteen, tuuletetaan lämmintä ja kosteaa ulkoilmaa, syntyy kondessia.
Kuiva ja viileä keli taitaa olla tuuletuksen ja kuivumisen kannalta paras mutta elokuun hikihelle vaan kostuttaa kellarin rakenteita. Mun mielestä
Helteellä kun viileään kellariin, jonka seinen ja lattian lämpötila on alle ulkoilman kastepisteen, tuuletetaan lämmintä ja kosteaa ulkoilmaa, syntyy kondessia.
Kuiva ja viileä keli taitaa olla tuuletuksen ja kuivumisen kannalta paras mutta elokuun hikihelle vaan kostuttaa kellarin rakenteita. Mun mielestä
Ahaa, kiitos tiedosta! Mitähän sitten helteellä pitäisi tehdä?
Sitähän tässä itsekukin miettiiAurume kirjoitti:Ahaa, kiitos tiedosta! Mitähän sitten helteellä pitäisi tehdä?
Itse laitoin ilmankuivaimen kellariin ensiavuksi. Hurisee yöt yösähköllä.
Harri
Kai toi on paras, eli helteellä luukut kiinni ja koneellinen kuivaus.Harri68 kirjoitti:Itse laitoin ilmankuivaimen kellariin ensiavuksi. Hurisee yöt yösähköllä.
Mutta jos se kellari on peruskellari ilman nykyajan kotkotuksia eikä siellä rossipohjassa ole tähänkään mennessä tullut ongelmaa niin ei kai sen niin väliä ole, kunhan se pääsee sitten kelien viilettyä kuivumaan.
Tätä itsekin mietin, että jos talo on ollut pystyssä melkein 60v ja kuntoraportin mukaan kuiva, niin onko sitten mitkä toimenpiteet tärkeitä. Siis lähinnä tuota hellejuttua ja salaojitusta mietin. 1996 on rossipohja uusittu kokonaan, että tietysti jos silloin on jotain ryssitty. Mutta onhan tuostakin jo 15v aikaa, että luulisi, että olisi jo huomattu jos jotain vikaa on?Juha_P kirjoitti:Kai toi on paras, eli helteellä luukut kiinni ja koneellinen kuivaus.Harri68 kirjoitti:Itse laitoin ilmankuivaimen kellariin ensiavuksi. Hurisee yöt yösähköllä.
Mutta jos se kellari on peruskellari ilman nykyajan kotkotuksia eikä siellä rossipohjassa ole tähänkään mennessä tullut ongelmaa niin ei kai sen niin väliä ole, kunhan se pääsee sitten kelien viilettyä kuivumaan.
http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic ... %A4#p93562Aurume kirjoitti:Mitä voi tehdä ruopuneelle pönttöuunin tulipesälle?
Muitakin ketjuja löytyy kun käytät "etsi" toimintoa.
Helteellä kuuluu istua siellä viileänkosteassa kellarissa vilvoittelemassa. Niin minä ainakin teenAurume kirjoitti:Ahaa, kiitos tiedosta! Mitähän sitten helteellä pitäisi tehdä?
Kosteusanturilla varustetusta kanavapuhaltimesta kyselit. Se on ihan tavalliseen 100 tai 125 millin torveen, esimerkiksi lautasventtiilin tilalle sopiva laite, jossa on sähköpuhallin ja sille ohjauselektroniikkaa ja se anturi tietenkin, kaikki samassa kotelossa. Taisi maksaa reilun satasen, kun sellaisen hiljattain ostin. Minun puhaltimessani oli vielä sellainen säleikkö, joka estää takaisinvetoa, ja avautuu kun puhallin käynnistyy. Purin säleikön pois, hormi vetää itsekseenkin jonkin verran, ja pölyynnyttyään säleikkö alkaa päristä. Hyvillä vetokeleillä propelli pyörii ilmavirran vaikutuksesta itsekseen
Asennus on yksinkertaista, jos sattuu olemaan sopiva putki valmiiksi asennettuna kuten minulla oli. Muussa tapauksessa otat hormin aukosta sen alkuperäisen valurauta- tms säleikön pois ja istutat puhaltimeen sopivan peltiputken pätkän vaikka muurauslaastin avulla aukkoon. Sitten puhallin paikalleen ja parilla propulla kiinni. Sähkövedot kannattaisi teettää ammattilaisella, minä kiinnitin johdon itse, sellaisen valmiin maadoitetun missä oli töpseli valmiiksi toisessa päässä ja sitten vaan töpseli seinään. Väliaikaisratkaisu, joka on toiminut hyvin reilun 7 vuotta, toinen puhallin menossa
Tässä mun laitteessa oli muutamia säätöjä ja kytkentämahdollisuuksia, voisi kytkeä esim valoista ohjauksen, jolloin puhallin käy aina valojen päällä ollessa ja sammutuksen jälkeen jonkun säädettävän ajan (jos vaikka on vessa samassa tilassa), vaikka kosteuden puolesta ropellin ei tarvitsisikaan pyöriä. Rautiasta ostin, tais olla Onninen-merkkiä. Noita on rautakauppojen lisäksi esim Clas Ohlsonilla ja taitaa biltsussakin olla jotain.
Viimeksi muokannut KariFS, Ke Kesä 22, 2011 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kari
"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
Niin ja ne rännikaivot on aika helppo homma, sillä pääsee remontoinnin makuun
Eli hommaat torvien alle sellaiset siivilällä varustetut kaivosysteemit, putkea ja liitoskappaleita. Nämä ovat muovia, yhden talon tarvikkeet saa varmaan satasella. Vaivalloisin työ on kaivaa putkille ojat. Tässä kohtaa oletan tosin että lähistöllä on paikka, esim avo-oja, johon vedet saa laskea. Rautakaupassa neuvovat mielellään, ja on noita netissäkin. Yksi valmistaja on Jita Oy, googlaile vaikka sinne niin näet niitä tavaroita. Taitaa siellä olla hinnastokin.
Sokkelin ympärys kannattaa tosiaan kuoria mullasta ym noin vaaksan verran syvälle ja puolisen metriä leveälle, laittaa suodatinkangas ja esim kiviä tai tosi karkeaa sepeliä tilalle. Kustannus näissäkään ei ole suuren suuri, paitsi jos omalta tontilta ei löydy kiviä tarpeeksi. On makuasia laittaako kivien ja ruohon väliin vaikkapa painekyllästetyn laudan syrjälleen tai tiiliä tms. Olenpa sellaisenkin nähnyt, että ruohon ja kivien väliin jätetty n. 10 sentin ura on valettu betonilla. Näissä voi käyttää luovuutta ja saatavilla olevia materiaaleja. Mulla tuli pihakäytävien ym rakennuksen yhteydessä soraa suoraan harjusta, siitä lähti ihan haravoimalla sellaista kolmen sentin-päänkokoista pyöreähköä kiveä mitkä sopivat justiinsa tuohon tarkoitukseen ja tulivat vähän niinkuin "kaupan päälle". Kysele paikallisilta kuormuri- ja maanrakennusurakoitsijoilta näitä kivimateriaaleja.
Molemmat ylläkuvatut hommat ovat sellaisia että ne tietysti joutuu purkamaan jos tekee salaojat, aiotko tehdä? Nykyään niitä aina suositellaan "varmuuden vuoksi", mutta ei niitä "turhaan" tehdä kannata. Minä tein, tulivat tarpeeseen kun kerran vettä tuli joskus lattian läpi sisällekin, ja kellarin lattia oli aina kostea. Mutta minun mielestä kalliolle tehty talo ei välttämättä salaojia tarvitse. Kun järjestät niin että valumavedet kauempaa valuvat jonnekin muualle ja ohjaat rännivedet pois talon vierestä niin luulisin että homma on OK.
Sokkelin ympärys kannattaa tosiaan kuoria mullasta ym noin vaaksan verran syvälle ja puolisen metriä leveälle, laittaa suodatinkangas ja esim kiviä tai tosi karkeaa sepeliä tilalle. Kustannus näissäkään ei ole suuren suuri, paitsi jos omalta tontilta ei löydy kiviä tarpeeksi. On makuasia laittaako kivien ja ruohon väliin vaikkapa painekyllästetyn laudan syrjälleen tai tiiliä tms. Olenpa sellaisenkin nähnyt, että ruohon ja kivien väliin jätetty n. 10 sentin ura on valettu betonilla. Näissä voi käyttää luovuutta ja saatavilla olevia materiaaleja. Mulla tuli pihakäytävien ym rakennuksen yhteydessä soraa suoraan harjusta, siitä lähti ihan haravoimalla sellaista kolmen sentin-päänkokoista pyöreähköä kiveä mitkä sopivat justiinsa tuohon tarkoitukseen ja tulivat vähän niinkuin "kaupan päälle". Kysele paikallisilta kuormuri- ja maanrakennusurakoitsijoilta näitä kivimateriaaleja.
Molemmat ylläkuvatut hommat ovat sellaisia että ne tietysti joutuu purkamaan jos tekee salaojat, aiotko tehdä? Nykyään niitä aina suositellaan "varmuuden vuoksi", mutta ei niitä "turhaan" tehdä kannata. Minä tein, tulivat tarpeeseen kun kerran vettä tuli joskus lattian läpi sisällekin, ja kellarin lattia oli aina kostea. Mutta minun mielestä kalliolle tehty talo ei välttämättä salaojia tarvitse. Kun järjestät niin että valumavedet kauempaa valuvat jonnekin muualle ja ohjaat rännivedet pois talon vierestä niin luulisin että homma on OK.
Kari
Noita salaojia mietin, että miten ne edes siihen kalliotontille tekisi, tulisi varmaan aika vaivalloiseksi... varmaan jäävät meiltäkin tekemättä, jos tuonne muutetaan. Mitähän tuo sokkelin lisäeristyksen urittaminen meinaa?KariFS kirjoitti:Molemmat ylläkuvatut hommat ovat sellaisia että ne tietysti joutuu purkamaan jos tekee salaojat, aiotko tehdä? Nykyään niitä aina suositellaan "varmuuden vuoksi", mutta ei niitä "turhaan" tehdä kannata. Minä tein, tulivat tarpeeseen kun kerran vettä tuli joskus lattian läpi sisällekin, ja kellarin lattia oli aina kostea. Mutta minun mielestä kalliolle tehty talo ei välttämättä salaojia tarvitse. Kun järjestät niin että valumavedet kauempaa valuvat jonnekin muualle ja ohjaat rännivedet pois talon vierestä niin luulisin että homma on OK.
Vielä yksi asia, jota mietin, että onko lämminvesivaraajan siirtäminen toiseen huoneeseen ihan mahdottoman iso urakka. Tämän hetkinen vanha ja onnettoman pieni on liian keskeisellä paikalla eli kun uusi hommataan niin mielellään sen laittaisi toiseen paikkaan. Vaatisi varmasti ainakin putkimiehen visiitin. Toinen vaihtoehto olisi kunnan vesi, silloin ainakin vettä riittäisi meidän lotraajienkin tarpeisiin, mutta oliko niin, että sitä varten tarvitaan oma liittymä. Siis jos tontille on vedetty vain kylmä vesi, niin sinne on vaikea lämmintä saada enää... ja kalliimpaa kai se niin olisi?
Duoda duoda...
Kyllähän se kunta myy vain kylmää vettä eli oma varaaja tarvitaan joka tapauksessa.
Kaukolämpö on sitten toinen tarina...
Varaajan sijoittaminen eri paikkaan ei periaatteessa ole iso juttu. Putkimiestä toki tarvitaan mutta se varaaja pitäisi oikeastaan laittaa lattiakaivolliseen tilaan. Se vähän rajoittaa. (tämä ei kylläkään taida olla pakollista)
Se urittaminen kyllä ihan outo juttu. Mitähän sillä tarkoitetaan
Kyllähän se kunta myy vain kylmää vettä eli oma varaaja tarvitaan joka tapauksessa.
Varaajan sijoittaminen eri paikkaan ei periaatteessa ole iso juttu. Putkimiestä toki tarvitaan mutta se varaaja pitäisi oikeastaan laittaa lattiakaivolliseen tilaan. Se vähän rajoittaa. (tämä ei kylläkään taida olla pakollista)
Viimeksi muokannut Juha_P, Ke Kesä 22, 2011 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
hämäläinen
- Jäsen

Re: Tapetointi lastulevylle???
Vesi tulee aina sisälle kylmänä tuli se sitten omasta kaivosta tai kunnan/kaupungin liittymästä ellei sitten satu asumaan Islannissa, jossa talot lämmitetäänkin kuumavesilähteistä tulevalla vedellä. Tarvitset siis joka tapauksessa sen kuumavesivaraajan. Kysy naapureilta ketä putkimiestä he suosittelevat kysy sitten tältä tarjous.
No taas viisastuinJuha_P kirjoitti:Duoda duoda...
Isommat varaajat seisovat lattialla joten ihan pelkkä maa ei ole hyvä alusta. Mutta helppohan siihen on valaa betonilaatta alustaksi. Se ylivuotoputki pitäisi kyllä saada lavuaariin tai lattiakaivoon. Sieltä tulee yllättävän paljon vettä suuremman kulutuksen jälkeen kun vesi lämmetessään laajenee.
-
warixenjalka
- Jäsen

Jos laitat varaajan kellariin, niin onhan siellä läpi vuoden plussan puolella pysyvä tila? Minä laitoin varaajan kellariin entiseen kylpyhuoneeseen, joten siellä on lattiakaivo, sekä lämmitys kunnossa. Miinuksena tuossa kellariin asennuksessa voidaan pitää sitä, että kestää jonkun aikaa, ennenkuin yläkerran suihkusta tulee lämmintä vettä.
Meilläkin kuntotarkastaja suositteli että ensimmäisenä laitettaisiin salaojat talon ympärille. Ostettiin talo syyskuussa ja kävin heti kyselemään tarjouksia salaojituksista. Urakoitsijoilla oli silloin jo tietysti kalenterit täynnä, joten mahdollinen salaojaremppa siirtyisi seuraavalle keväälle. Onneksi! Kun seurasin asiaa (ja luin rintsikkafoorumia
), ei kellariin tullut koko sateisen syksyn, runsaslumisen talven, eikä kevään aikana lainkaan vettä. Eikä ole vieläkään tullut kohta kaksi vuotta kun tönö omistettu. Meilläkin talo kallion päällä.
Älä suotta teetä kallista salaojaremppaa, jos sitä ei tarvi. Tulet tarvitsemaan nekin rahat jossain tärkeämmässä kohtaa remonttia.
Meilläkin kuntotarkastaja suositteli että ensimmäisenä laitettaisiin salaojat talon ympärille. Ostettiin talo syyskuussa ja kävin heti kyselemään tarjouksia salaojituksista. Urakoitsijoilla oli silloin jo tietysti kalenterit täynnä, joten mahdollinen salaojaremppa siirtyisi seuraavalle keväälle. Onneksi! Kun seurasin asiaa (ja luin rintsikkafoorumia
Älä suotta teetä kallista salaojaremppaa, jos sitä ei tarvi. Tulet tarvitsemaan nekin rahat jossain tärkeämmässä kohtaa remonttia.
- Puolihullu varttisavolainen -