Kattoremontti
Kattoremontti
Tervehdys!
Aloittelen tässä kattoremonttia kesän aikana ja kysymys kuuluu, onko peltiä myyvillä firmoilla asiantuntijaa joka käy ottamassa mitat oikeaan määrään peltiä, vai mittailenko itse ja teen tilauksen? Samalla asiasta tietävät voisitte suositella hyvää kattopeltiä. Ruukilta ilmeisesti saa, onko muita ehdotuksia? Kiitos jo etukäteen vastaajille.
Aloittelen tässä kattoremonttia kesän aikana ja kysymys kuuluu, onko peltiä myyvillä firmoilla asiantuntijaa joka käy ottamassa mitat oikeaan määrään peltiä, vai mittailenko itse ja teen tilauksen? Samalla asiasta tietävät voisitte suositella hyvää kattopeltiä. Ruukilta ilmeisesti saa, onko muita ehdotuksia? Kiitos jo etukäteen vastaajille.
Re: Kattoremontti
Kattopaketti.fi on ihan kiva sivu, jos haluaa materiaaleista laskea kustannusarviota tai vertailla. Pelti on suomalaisilla tuotteilla kai aina Ruukkia tai SSAB (ruotsalainen), ja takuu sen mukainen. Virolaisistakin olisi kiva kuulla kokemuksia, jos joku on laittanut, on vain toimituskulut aika epäedullisesti hinnoilteltu noiden kannalta tuolla sivustolla.
Mitat on kohtuu helppo ottaa itsekin, 30-50mm räystäslaudan yli pitäisi pellin kai tulla. Varmaan voit saada jonkun kattofirman tekemään "ilmaisen kustannusarvion" ja mittaamaan katon samalla.
Minulla tuollainen kaveri kävi tarjouksen tekemässä, 120 neliötä piharakennuksen kattoa (lape 4x15m) avaimet käteen, oli niin tolkuttoman kallis, että jos muiden hinnat ovat samaa luokkaa, kiipeän katolle itse. Oikeastaan tiesin jo hinnan olevan perseestä kun kattomies avasi suunsa: "Onko teitä kaksi?" ja "Omistatte molemmat?", "Veroedun määrä tässä on..." Kiitos ja näkemiin. Tarjous oli siis vähän päälle 13.000€ avaimet käteet, eli tiilikaton purku, oikaisu, aluskate, tiilikuviopelti, rännit. Viikon meinasivat siinä tuhrata.
Kattojen urakkahinnat vaikuttavat olevan muutenkin ihan karanneen käsistä, materiaalit kun tohon munkin kattoon ei paljoa yli 3.000€ maksa kuluttajallekaan.
Kun tuo otsikko on näin yleismaailmallinen niin tiedustelen samalla, onko polyesteripinnoite tätä päivää? Eikö se näistä nykymateriaaleista ole kuitenkin pisimpään ollut käytössä? Haalistuminen yms ei minua haittaisi, mutta jos kuoriutumaan lähtee ala PVC ja maalaus on hankalaa niin se hiukan harmittaisi.
Mitat on kohtuu helppo ottaa itsekin, 30-50mm räystäslaudan yli pitäisi pellin kai tulla. Varmaan voit saada jonkun kattofirman tekemään "ilmaisen kustannusarvion" ja mittaamaan katon samalla.
Minulla tuollainen kaveri kävi tarjouksen tekemässä, 120 neliötä piharakennuksen kattoa (lape 4x15m) avaimet käteen, oli niin tolkuttoman kallis, että jos muiden hinnat ovat samaa luokkaa, kiipeän katolle itse. Oikeastaan tiesin jo hinnan olevan perseestä kun kattomies avasi suunsa: "Onko teitä kaksi?" ja "Omistatte molemmat?", "Veroedun määrä tässä on..." Kiitos ja näkemiin. Tarjous oli siis vähän päälle 13.000€ avaimet käteet, eli tiilikaton purku, oikaisu, aluskate, tiilikuviopelti, rännit. Viikon meinasivat siinä tuhrata.
Kattojen urakkahinnat vaikuttavat olevan muutenkin ihan karanneen käsistä, materiaalit kun tohon munkin kattoon ei paljoa yli 3.000€ maksa kuluttajallekaan.
Kun tuo otsikko on näin yleismaailmallinen niin tiedustelen samalla, onko polyesteripinnoite tätä päivää? Eikö se näistä nykymateriaaleista ole kuitenkin pisimpään ollut käytössä? Haalistuminen yms ei minua haittaisi, mutta jos kuoriutumaan lähtee ala PVC ja maalaus on hankalaa niin se hiukan harmittaisi.
Katon mittaaminen ei nyt niin kovin hankala asia ole, jos vain katolle pystyy joku kiipeämään ja sinne on tikkaat. Leveä taittumaton mittanauha käyttöön, niin leveydet saa mitattua jopa yhdestä pisteestä. Talon voi mitata myös ulkoseinistä ja lisää siihen sitten räystäät.
Urakkatarjouspyyntöä varten mitat eivät tarvitse olla millilleen, koska urakoitsija joutuu mittaamaan katon itse vielä uudelleen ennen peltien leikkaamista.
Mutta vanhan talon mitoissa kannattaa muistaa, että kaikki pinnat ovat enemmän tai vähemmän vinoja. Peltiä saa olla hieman tarvetta enemmän, jos itse tekee ja leikkaa sitten loput pois.
Urakkatarjouspyyntöä varten mitat eivät tarvitse olla millilleen, koska urakoitsija joutuu mittaamaan katon itse vielä uudelleen ennen peltien leikkaamista.
Mutta vanhan talon mitoissa kannattaa muistaa, että kaikki pinnat ovat enemmän tai vähemmän vinoja. Peltiä saa olla hieman tarvetta enemmän, jos itse tekee ja leikkaa sitten loput pois.
Itse voit mitata ja tilata pellit, jos itse teet. Muuten kait urakoitsija tekee mittaukset ja tilaukset.
Meillä on vanha punainen tupa, jossa on vanha tiilikatto, ei paljon uskalla mennä kävelemään, nimittäim tiilet halkeaa astujan alla. Jollakin aikavälillä tarkoitus tehdä peltikatto, mutta katto on erittäin jyrkkä ja aika korkealla. Joten oon tuumaannut teettää sitten joskus katon ulkopuolisella. Nyt katto ei vielä vuoda. Ja aikaa on tuumata...
Meillä on vanha punainen tupa, jossa on vanha tiilikatto, ei paljon uskalla mennä kävelemään, nimittäim tiilet halkeaa astujan alla. Jollakin aikavälillä tarkoitus tehdä peltikatto, mutta katto on erittäin jyrkkä ja aika korkealla. Joten oon tuumaannut teettää sitten joskus katon ulkopuolisella. Nyt katto ei vielä vuoda. Ja aikaa on tuumata...
Kilpailuta reippaasti kattotarjouksia, vertaa keskenään, tingi. Meillä kattotarjoukset liikkui 10-20 000 euron välillä, periaatteessa samasta työstä. Purku, poisvienti, uusi saumapeltikatto.
NOTE! Tämän remontointiaiheisen tekstin on kirjoittanut samettihousuhumanisti. Lähdekritiikki kunniaan.
OT/ Kysyin keväällä huvikseni saumapeltikatosta tarjousta siten, että kattofirma tekee vain saumapeltikaton sekä kahden piipun pellityksen. 220 neliötä olisi maksanut 8000€, ja kai niihin katon pieniin oikaisuihin muihin aluslaudotuksiin olisi mennyt muutama tonni niihinkin. Päätin jatkaa nykyisellä tiilikatolla vielä muutaman vuoden, kun en tiedä olisiko tuo ollut halpa vai ei./OT
Laitoin Jaakko-tuotteen suoran profiilipellin. Tiilet vaan pois, uudet ruoteet allaolleen ehjän pärekaton päälle ja pelti siihen. En edes oikonut, profiilipelti taipui asiallisesti pieniin mutkiin. Edes räystäslinjaa en oikaissut, sahasin pistosahalla hammastuksen pois. Itse mittasin, tikkaat vaan vaatii että saa hyvän tuloksen. Hintaa katolle tuli ripaus yli 2000e, ruoteet kun oli itsellä jo valmiina ja työ talkoilla.
Joo. Aikalailla säästää. jos on omasta takaa ruoteet ja itse tekee. Suosittelen.
- vesahy
- Jäsen

Suosittelen vanhan pärekatteen poistoa ellei ole satavarma sen hyvästä kunnosta. Meillä näytti päällisin puolin olevan kunnossa mutta tarkempi kaivelu osoitti, että murtuneitten tiilien kohdalla päreet olivat sisäkerroksissa maatuneet mustaksi mullaksi. Sitäpaitsi vanhat ruoteet olivat ihan tikkuja, mitä lie rimanpätkiä, tehtiin uudet 2x3" tavarasta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Tuleeko muuten ihan susikatto, jos purkaa vanhan tiilen ja ruoteet pois, mutta jättää päreen ja laittaa siihen päälle suoraan diffuusioavoimen ("hengittävän") aluskatteen, tuuletusrimat, ruoteet ja peltikaton? Päre ei ole alapuolisissa eristeissä kiinni missään, ts yläpohja tuulettuu ok. Päre on silmämääräisesti kohtuukuntoinen, vuotoja ei ole ollut, ainakaan pitkäaikaisia.
V*tuttaa vaan tuon päreen purkamisesta tuleva siivo jo valmiiksi, vaikka kattoremontti ei ole vielä ajankohtainenkaan.
V*tuttaa vaan tuon päreen purkamisesta tuleva siivo jo valmiiksi, vaikka kattoremontti ei ole vielä ajankohtainenkaan.
Kyllä Suomessa on markkinoilla myös muuta kuin Ruukkia tai SSAB:tä mutta nämä ovat toki yleisimmät.Ruukin kanssa mahdolliset takuuasiat toimivat varmasti mutta jokainen voi tahollaan miettiä miten takuut toimivat ulkomaalaisten yritysten kanssa.benicio kirjoitti:Kattopaketti.fi on ihan kiva sivu, jos haluaa materiaaleista laskea kustannusarviota tai vertailla. Pelti on suomalaisilla tuotteilla kai aina Ruukkia tai SSAB (ruotsalainen), ja takuu sen mukainen.
Polyester on maalipinta joka on kauimmin markkinoilla ollut maalipinta.Minkäänlaisia ongelmia pinnoitteen kanssa ei ole ollut.Pvc/Plastisol-pinta on muovipinta ja juuri näissä pinnoitteissa on ollut ne ongelmat(hilseily,haalistuminen yms.) jotka ovat pilanneet myös osittain maalipintojen mainetta.
Alkuperäiselle kysyjälle vielä että näistä on aikaisempiakin keskusteluja käyty useampiakin joten haku-toimintoa kannattaa käyttää.
Jos se olis helppoo,olisin tehnyt sen jo.