Moi,
Keittiöremontti on alkamassa. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa voiko keitiön yläkaappeja kiinnittää hormiseinälle? Selvää on, ettei hormiseinään voi tehdä reikiä, mutta onko muita vaihtoehtoja (esim. kaappien kiinnitys kattoon tehtävän rakenteeseen...)? Tiedustelin asiaa palotarkastajalta ja sai seuraavia kommentteja:
- ok, jos saadaan järjestymään 10 cm ilmarako hormiseinästä palavaaan materiaaliin (eli kaappeihin) -> Ei ihan ongelmaton tämä, onko kokemusta? Voiko jonkin palamattoman materiaalin kiinnittämisellä kaappien ja hormiseinän väliin pienentää kaapien etäisyyttä hormiseinästä?
- jos muurataan esim. tiiliseinä hormiseinän viereen, silloin kaappien kiinnitys muurattavaan seinään ok. -> vie huoneen syvyyttä paljon, työläs
Mahtavaa jos joku osaa kommentoida!
Keittiökaappien kiinnittäminen hormimuuriin?
Re: Keittiökaappien kiinnittäminen hormimuuriin?
Itse tein omaan keittiöön seuraavasti, tosin en tiedä onko tehty oikeaoppisesti, mutta ovat kaapit seinällä pysyneet 4v.
Seinä on noin 2,7m pitkä ja muurin osuus seinän keskellä muistakseni 80-100cm ja puuta molemmin puolin muuria.
Seinää jouduttiin oikaisemaan syvyyssuunnassa niin että vaakaakoolaukset tuli oikeassa reunassa tuli seinään kiinni ja vasemmassa tuli n.3cm palat alle.
Koko seinälle vaakakooausten väliin pystytukia 60cm välein, muurin kohdalta pystytuet laitettiin lattiaan asti ja kipsilevy päälle.Muuriin ei tullut kiinnityksiä.
Meillä on juuri muurin kohdalla 60cm liesituuletin, eli sille kohdalle ei tullut paljon painorasitusta.
Vanhat kaapit olivat myös kiinnitetty vastaavalla tavalla.
Seinä on noin 2,7m pitkä ja muurin osuus seinän keskellä muistakseni 80-100cm ja puuta molemmin puolin muuria.
Seinää jouduttiin oikaisemaan syvyyssuunnassa niin että vaakaakoolaukset tuli oikeassa reunassa tuli seinään kiinni ja vasemmassa tuli n.3cm palat alle.
Koko seinälle vaakakooausten väliin pystytukia 60cm välein, muurin kohdalta pystytuet laitettiin lattiaan asti ja kipsilevy päälle.Muuriin ei tullut kiinnityksiä.
Meillä on juuri muurin kohdalla 60cm liesituuletin, eli sille kohdalle ei tullut paljon painorasitusta.
Vanhat kaapit olivat myös kiinnitetty vastaavalla tavalla.
Re: Keittiökaappien kiinnittäminen hormimuuriin?
Hormin tai piipun kohdalta kaapit voi ohentaa takapuolelta mikä on melko helppo juttu ja kiinnitykset sillastamalla niistä täysileveistä kaapeista. Ei siis tarvi kiinnittää kattoon tms. Kannattaa jättää enemmän kuin 10mm että yläkautta taskulampulla pääsee tarkastamaan hormin pinnan. Ei mitään kuorimuurauksia tai levyjä väliin....
shit happens
Re: Keittiökaappien kiinnittäminen hormimuuriin?
Koskeekos tämä myös iv.-hormeja vai vain tulisiojen savuhormeja?Marie kirjoitti: Tiedustelin asiaa palotarkastajalta ja sai seuraavia kommentteja:- ok, jos saadaan järjestymään 10 cm ilmarako hormiseinästä palavaaan materiaaliin
Eli jos kaapit on tulossa piipun "kylmälle" sivulle niin tarvitaanko rakoja?
Re: Keittiökaappien kiinnittäminen hormimuuriin?
Moi,
Kiitos paljon vastauksista ja hyvistä vinkeistä! Näistä löytyy aineksia tulevaan toteutukseen.
Vastaukseksi Juha_P:lle: kysymys oli savuhormeista.
Ohessa Tiilerin sivuilta löytämäni periaatekuva paloetäisyyksistä (s. 13) , jos kiinnostaa.
http://www.tiileri.fi/img/tekninen_opas_I.pdf
Kiitos paljon vastauksista ja hyvistä vinkeistä! Näistä löytyy aineksia tulevaan toteutukseen.
Vastaukseksi Juha_P:lle: kysymys oli savuhormeista.
Ohessa Tiilerin sivuilta löytämäni periaatekuva paloetäisyyksistä (s. 13) , jos kiinnostaa.
http://www.tiileri.fi/img/tekninen_opas_I.pdf

