iPhoneen saa myös tekstitelkkarin. Otin sen oikeastaan läpällä, kun en ole tekstiteeveetä koskaan tottunut seuraamaan ja ajatus tuntui tavattoman huvittavalta, varta vasten asennella antiikkista käyttöliittymää puhelimeen. Mutta voipa tuo olla ihan hyötysovelluskin poikkeusoloissa.Ves_ku kirjoitti:Tekstitv:tä voi lukea myös tietokoneella. Edellyttää tosin sen, että yhteydet pelaa. On muuten mielestäni edelleen paras uutislähde. Asiat on esitetty ytimekkäästi ja otsikot on todenmukaisia eli ei lööppi hakuisia.
Edit: Myös täällä tuntuu, että tuuli olis kovempaa kuin eilen.
Myrskyvahinkoja
Re: Myrskyvahinkoja
Re: Myrskyvahinkoja
Jotain kuivamuonaa,ryynejä,jauhoja,pussikeittoa,näkkileipää,paljon kahvia/teetä,korppuja,riisiä,makaroonia.
Ja pottuja tietenkin. Näitähän usein löytyy muutamaksi päiväksi muutenkin.
Mutta on puhdasta vettä.
Ja sitten seuraavaksi tarvitaankin joku tulisija, grilli...mikälie ilman sähköä toimiva keittomahdollisuus.
Näkisin että joku erillinen kriisivarasto on sitten sellainen että kun tarve iskee on ruokaterpeet vanhoja ja tai tuholaisten saastuttamia.
Oikeastihan tuollaista hommaa pitäisi kokeilla,harjoitella siis. Että asukkaat löytää edes jalkineensa pimeässä tai jonkin varavalolähteen
etsintää helpottamaan. Mitä teknistyneempää normielämä on sitä herkemmin sattuu jotain typerää haaveria.
Ja ei sit polteta töllejä kynttilöiden kanssa kun pidätte survive teemaviikonloppua
Ja pottuja tietenkin. Näitähän usein löytyy muutamaksi päiväksi muutenkin.
Mutta on puhdasta vettä.
Ja sitten seuraavaksi tarvitaankin joku tulisija, grilli...mikälie ilman sähköä toimiva keittomahdollisuus.
Näkisin että joku erillinen kriisivarasto on sitten sellainen että kun tarve iskee on ruokaterpeet vanhoja ja tai tuholaisten saastuttamia.
Oikeastihan tuollaista hommaa pitäisi kokeilla,harjoitella siis. Että asukkaat löytää edes jalkineensa pimeässä tai jonkin varavalolähteen
etsintää helpottamaan. Mitä teknistyneempää normielämä on sitä herkemmin sattuu jotain typerää haaveria.
Ja ei sit polteta töllejä kynttilöiden kanssa kun pidätte survive teemaviikonloppua
-
ramirez
- Jäsen

- Viestit: 650
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 19:05
- Paikkakunta: Rautajärvi
- Kotisivu: http://www.helevetintunarit.com/
- Paikkakunta: Rautajärvi > Luopioinen > Nykyinen Putinlandia
Re: Myrskyvahinkoja
Kuka uskaltaa noihin koneglanssin kamppeisiin koskea.tuuma kirjoitti:Kunhan lämmitys muuten hoituu niin pakasteille sun muille valoille, tietsikoille (varauksin) käy ihan mainiosti aggregaatti, mieluiten tupaöljyllä käyvä, sähköstartti...
http://glanspower.fi/tuotteet/30
Tilapäisesti toki jostain syystä loppu...
Tuohon kolmivaiheulostuloon kun laittaa sellaisen haaroittimen, johon saa kolme normijatkojohtoa kiinni ja niiden perään kuhunkin toki taas kolme ja sitten niiden perään taas kuhunkin...
Tottahan nuo ääntä pitää mutta polttoöljyllä toimii samoin kuin dieselillä.
Niin, ei täälläkään tuollaista tosin ole
Takuut ei toimi tai toimii hitaasti ja vaikeesti.
Laatu on ollut todella surkean ja surkean välissä.
Jos meinaa varavoimalan ostaa niin panostaisin laatuun.
Itsellä Traktorikäyttöinen harkinnassa.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Myrskyvahinkoja
Kävin tänään mökillä katsastamassa tilanteen. Ei sähköä vieläkään eikä ilmeisesti tänä vuonna tulekaan. Saunalahti sai sentään matkapuhelimet toimimaan.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Myrskyvahinkoja
Soittelin äsken mökille päin. Kovin on siellä hiljaista, yhtään korjauspartiota ei ole näkynyt koko katastrofiaikana. Tiet on saatu henkilöautolla ajettavaan kuntoon paikallisin voimin, mukaan lukien valtion tiet. Ja nyt lupaillaan taas tuulen yltyvän, se heiluttaa niitä lankoja vasten nojaavia puita ja ilmeisesti rikkoo paikkoja vielä enemmän.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Myrskyvahinkoja
Kotosalla selvitty koko ajan ilman suurempia vahinkoja, mitä nyt pihakuusesta on yksi oksa poikki. Sähköt on ollut päällä koko ajan. Talo on toki parin kilsan päässä Turun kauppatorilta joten kaapelit on maan alla suojassa. Viereisestä puistosta kaatui monta isoa kuusta suoraan katuvalojen langoille, ne on sentään pilkottu mutta valot on yhä pimeänä.
Mökille en ole uskaltanut mennä, pitäisi kyllä. Just juttellin yhden tutun kanssa joka asuu siellä suunnalla, kolme päivää ollut sähköt jo poissa ja pakkasta öisin. Mulla on kunnan vesi mökillä, toivottavasti ei mene kovin paljoa pakkaselle.
Kävin ihan suunnitellusti takkakauppiaalla kyselemässä ensi kesäksi takan uusimista, oli muuten melkoinen ruuhka myymälässä
Porukka on herännyt varalämmönlähteen tarpeeseen. Onneksi meillä sentään on nytkin ihan lämmittävä takka, se vaan ei varaa mitään. Muuten on kyllä luotettu siihen ettei näin lähellä kaupungin keskustaa voi olla mitään todella pitkiä sähkökatkoja (ainakin vielä on käynyt tuuri).
Mökille en ole uskaltanut mennä, pitäisi kyllä. Just juttellin yhden tutun kanssa joka asuu siellä suunnalla, kolme päivää ollut sähköt jo poissa ja pakkasta öisin. Mulla on kunnan vesi mökillä, toivottavasti ei mene kovin paljoa pakkaselle.
Kävin ihan suunnitellusti takkakauppiaalla kyselemässä ensi kesäksi takan uusimista, oli muuten melkoinen ruuhka myymälässä
Re: Myrskyvahinkoja
Sähköt olleet poikki kohta 80 tuntia
Roskiin meni jääviileäkaapin sisältö ja pakastimen herkut
Pihasta kaatui iso hopeakuusi. Oli leikkimökin vieressä ja siihen viereen nätisti kaatui, onneksi. Ja yksi kirsikkapuu poikki. Onneksi laaja kotivakuutus korvaa nuo. Mutta mistäs sitä nyt sitten ne kanttarellit, suolasienet, lakat, hirvenpaistin jne taikoo tilalle.. Fortum lupailee sivuillaan, et tänään valtaosalle Uudellamaalla palautuisi sähköt. En taida kuulua siihen valtaosaan. Ja nyt loppuu aika tällä kirjaston koneella..
Ite kun tekee, niin tulee mitä sattuu...
Re: Myrskyvahinkoja
Symppausta kaikille myrskytuhoja kärsineille. Ja niille, jotka yhä kärsivät sähköttömyydestä... kerätyn ruoan menettäminen tässä vaiheessa vuotta ei ole mikään pikkujuttu.
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Myrskyvahinkoja
Tarkistussoitto maalle ja tietojen päivitys. Pihanaapuri, joka on vakiasukas, kertoi että korjauspartiot kävivät eilen ja totesivat linjan jatkon metsässä olevan ihan kamalassa kunnossa. Ja sen jälkeen jatkoivat matkaansa. Ilmeisesti hoitavat helpommat kohteet ensin kuntoon. Mitään tietoa sähkön saamisesta ei ole, toivottavasti ei tule pakkasta.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
Re: Myrskyvahinkoja
Meillä on mennyt peseytyminen hankalaksi. Oltiin ensin pari päivää rannikolla mökillä ilman sähköjä ja siten myös ilman suihkua (vesipumppu ei toiminut). Lähdettiin ajamaan kotiin Jyväskylään, haaveissa oli oman pihasaunan lämmitys. Sitten pimeässä kuistin edessä kompastuin kuusen latvaan... Kävi ilmi, että sen juuripaakku oli kaupungin puolella mäellä, ja keskikohta oli tietenkin tullut alas juuri meidän saunan piipun kohdalla. Kuusi on tullut lujaa, koska se oli pitkin pihaa kolmessa osassa. Kaupungin metsurit kävivät juuri tiputtamassa kaksi suurinta osaa, jotka nojasivat kattoon. Pari muutakin puuta on kaatunut, mutta eivät aiheuttaneet vahinkoa niin kuin kuusi.
Saunan piippu on nyt hajalla, ja katossakin on lommo. Toivomme hartaasti, että piippua ei jouduta uusimaan kuin kattoon asti, koska nyt ei haluttais remontoida alkuperäiskuntoista saunaa sisältäkin.
Ikävintä tässä on se, että sauna oli meidän ainoa pesutila. Yläkerran kylpyhuoneremontti levähti vähän aikaa sitten koko talon putki-, viemäri- ja vessaremontiksi. No, toivottavasti yläkerrassa pääsee suihkuun noin kuukauden sisään!
Saunan piippu on nyt hajalla, ja katossakin on lommo. Toivomme hartaasti, että piippua ei jouduta uusimaan kuin kattoon asti, koska nyt ei haluttais remontoida alkuperäiskuntoista saunaa sisältäkin.
Ikävintä tässä on se, että sauna oli meidän ainoa pesutila. Yläkerran kylpyhuoneremontti levähti vähän aikaa sitten koko talon putki-, viemäri- ja vessaremontiksi. No, toivottavasti yläkerrassa pääsee suihkuun noin kuukauden sisään!
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Myrskyvahinkoja
Kaikki kunnia näille vikapartioille, myrskytuhot eivät suinkaan heidän vikansa ole ja varmaan tekevät sen minkä pystyvät ja jaksavat. Pitkää päivää painavat, puolelta öin hetkeksi huilaamaan ja sitten taas kahdeksaksi työmaalle takaisin. Ja suurin osa työajasta on pimeää ja vaikka olisi tehokkatkin työvalot, niin ei se koskaan päivänvaloa korvaa. Työ on vaarallista ja vaaraa lisää se, että kova tuuli heiluttaa kaatumassa olevia puita.
Menkääpä tarjoamaan näille kavereille kahvia ja voileipää.
Menkääpä tarjoamaan näille kavereille kahvia ja voileipää.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
- vesahy
- Jäsen

- Viestit: 3354
- Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 19:18
- Paikkakunta: Stadi + läntinen Uusimaa
Re: Myrskyvahinkoja
Yipee, jihuu! Naapuri soitti ja kertoi, että meidän niemi on palannut sivistyksen pariin, sähköt toimivat. Asialla oli ollut useampi vikapartio ja ykskaks, homma oli valmis. Yhdelle kauempana sijaitsevalle saunamökille oli linja niin pitkin maata, että se korjataan myöhemmin.
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
-
Rintamamiehen tytär
- Jäsen

- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 23:03
- Paikkakunta: Muurla
Re: Myrskyvahinkoja
Noin 110 tuntia ilman sähköä, lähes pari vuorokautta puhelin- ja nettimotissa. On onneksi pönttöuuni, liesi ja ulkohuussi, vanhaan karjakeittiöön tulee vanhoja, vähän ruostuneita putkia pitkin vanhasta hoitamattomasta kaivosta painovesi, jota voi käyttää vaikkapa vessan huuhteluun. Parin kilometrin päässä on ns. "Mooseksen lähde", jossa ihana juomakelpoinen vesi virtaa jatkuvasti mäen rinteestä kuin hanasta. Sieltä on helpompi hakea vettä kuin irrottaa kaivon tiivis ja raskas kansi. Lapsenlapset saivat joululomalla kolmen päivän ajan käytännön kokemusta aiheesta "Miten ennen elettiin", mutta palasivat sitten sähköiseen Helsinkiin. Ennen vanhaan ei tosin ollut otsalamppuja eikä paljon muitakaan taskulamppuja, joiden valossa voi leikkiä aarteenetsintää tai muuten vain olla piilosilla tai pysähtyä lukemaan ja pelaamaan lautapelejä. Radiosta kuunnellaan vain uutiset, sillä kaupassa huomasin paristohyllyt tyhjiksi. Kynttilöitä on onneksi varattuna ihan reilusti. Uimahallissa on käyty paitsi huvin myös ihan peruspuhdistautumisen vuoksi. Kirjastossa latasin kännykät ja läppärin, jonka akku ei kovin paljon kestä. Kattotiilet lentelivät, TV-antenni on vinossa, metsässä on kaatunut kymmenittäin puita (pihalta katsottuna, tarkempaa tutkimusta metsässä ei ole tehty), ei kuitenkaan rakennusten päälle. Pakasteet ovat kaiketi sulaneet, vaikka kellarissa oleva arkkupakastin onkin peitely täkeillä. Ei sitten tullut kuivattua suppilovahveroita, vaan pakastettua. Mitähän niistä nyt tekisi? Keittoa tuleviksi vuosiksi? Marjoista saa kai sentään mehuja ja hilloa. Kymmeniä kiloja lihaa ja jonkin verran kalaa taitaa olla kokonaan menetetty. Kuistilla on ollut juuri sopiva jääkaappilämpötila. Sähköt tulivat äsken, tosin vain osittain keittiöön ja pikku makuuhuoneeseen. Kellari, olohuone, eteinen ja yläkerta pimeänä. Vesipumppu toimii, lämminvesivaraaja ei. Hyvä näinkin
Onneksi on laaja kotivakuutus, mutta huono metsävakuutus ja joka tapauksessa ylimääräistä hommaa.
No niin, nyt meni sähköt taas!
No niin, nyt meni sähköt taas!
Re: Myrskyvahinkoja
Rintamamiehen tytär Tsemppiä. Pidähän ajantasalla miten on sähköjen laita.
-
Rintamamiehen tytär
- Jäsen

- Viestit: 54
- Liittynyt: Ti Joulu 02, 2008 23:03
- Paikkakunta: Muurla
Re: Myrskyvahinkoja
Sähkömies kävi eilen toteamassa, että sähköpääkeskukseen tulee sähköä vain kaksi vaihetta, kolmas puuttuu. Perjantai-illan uusi totaalikatkos ei onneksi kestänyt kauan. Nyt tulevasta sähköstä osa menee käyttämättömään navettarakennukseen
Fortumista soitettiin reilu tunti sitten. Olin tehnyt vikailmoituksen totaalikatkosta sähköisellä lomakkeella 29.12., kun sellaisen huomasin nettisivulla käytyäni kirjastossa lataamassa akkua. Eilen päivitin heille uuden tilanteen. Tarkensivat tilannettamme ja pahoittelivat, mutta mitään vastausta sähkön saamiseen ei voinut antaa. Kannattaa kuulema jättää oma korvaushakemus tämän nyt jatkuvan tilanteen takia, sillä tämä osittainen katko ei välttämättä näy heidän seurannassaan. Sen aion tehdä, sillä vaikka meillä ei hätää olekaan, niin ei tämä sitä ole, mistä olemme sitoutuneet maksamaan. Yläkerran makuuhuoneet kylmänä, sähköliesi ei toimi, ei myöskään lämminvesivaraaja, vain pari pistorasiaa käytössä, joihin sitten viritellään jatkojohtojen avulla vuorotellen kulloinkin tarvittavaa värkkiä. Onneksi saunaan lisättiin puukiuas, jota lämmitettiin niin kauan, että pesuhuoneessakin tarkeni. Saunottiin romanttisesti kynttilän valossa ja peseydyttiin vanhaan tapaan vati ja kauha -menetelmällä. On onneksi myös liesi ja pönttöuuni, ja niistä en luovu!

