tässä muutama kuva tosta ällötyksestä:

tarkoitus olis tuolle paikalle pistää pönttöuuni puhkumaan sitä oikeaa lämpöä tähän mökkiin. :)
kiitoksia valmiiksi, Jani

Ei ole tosiaan tarkoitettu, mutta hyvin siinä makkaratkin paistuu ja hiilloksen saa paljon nopeammin kuin avotakassa. Moninkerroin siis parempi värkki :Dpvalila kirjoitti:Pönttis tehtiin lämmityslaitteeksi, makkaranpaistoon sitä ei ole tarkoitettu.
Ensinnäkin kiitos kaikille vastanneille, laitanpä tässä nyt havainnollistuksen äkkiseltää miten tuo hässäkkä on toteutettu ja miksi näitä neuvoja kyselen. Raaputin vaan nopeasti paintilla tuollasen.jarkkis kirjoitti:Ja ennen purkamisen aloittamista olis syytä selvittää mitä tuon takan päällä on,ettei esim. savupiippu ole osittain tai kokonaan takan varassa.

Tulee turhan ahdas olohuoneesta jos tuon hormiksi muuttaa ja aikastee ruma tuollanen helvetillinen neliskanttinen muuri millä ei oositten mitää tekoa..toivaju83 kirjoitti:vaihtoehto nro:2 muuraat takan hormiksi ja pönttis viereen.
Takkasydän ei tee takasta varaavaa, mulla on Harvian sydän ja ainoa osa takasta joka kuumenee on se sydän itse + pikkuisen muurin naama kun se lämmin ilma nousee siitä ylös. Pari tuntia hiilloksen hiipumisesta on taas yhtä kylmä kuin ennenkin. Joku valurautainen sydän varaa tietty vähän mutta varaavaa massaa on joku alle 100kg vs. kunnon takan tonni.Ihantola kirjoitti:no koska nyt mitään kuningasajatuksia ei olla saatu ni kysyisin onko tuollasta mahdollista muuttaa varaavaksi muuten kuin sydämmellä? Esim. purkamalla avo osasta alaspäin ja muuraisi sitten uuden pohjan johon sais tehtyä kierron palokaasuille, nuohousluukut yms. luukut ym tietysti tulis. mitä raati on mieltä?

rak46 kirjoitti:Tähän pölyn sidontaan vinkkiä mitä ollaan pesuhuone ja vessa remonteissa käytetty, jos menee väliovi vaihtoon tai jostain löytyy huono ovi minkä voi tuhota, niin poraa rasiaporalla oven ylä laitaan imurin letkun mentävän aukon (kunnollisen rakennusimurin) pitää todella hyvin pölyn ettei lähde leviämään muihin tiloihin!

Sama imuri ja samat konstit täälläkin.lmfmis kirjoitti:Olen käyttänyt tuohon puruimuria ja tehnyt sille ikkunaan vanerin jossa imuaukolle reikä.