saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
estonian
Jäsen
Jäsen
Viestit: 61
Liittynyt: To Elo 11, 2011 18:15
Paikkakunta: Akaa

saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Viesti Kirjoittaja estonian »

Minun elintasolaajennusosassa on tuollaiset venttiilit saunassa ja pesuhuoneessa:

Kuva

Ne vetävät kiinniolessaankin ja lämpöä menee koko ajan hukkaan, lisäksi niiden mekanismi ei tunnu pelaavan kunnolla. Minkälaiset niiden tilalle voisi vaihtaa?
Sammypiru
Jäsen
Jäsen
Viestit: 247
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 9:45

Re: saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Viesti Kirjoittaja Sammypiru »

Tarkoitatko vetämisellä vedon tunnetta vai sitä että venttiilit vetävät ilmaa sisäänsä?

Näyttäisi että olisi tukittu jollain villalla koko putki.


Onko tuossa lautasessa vesitippoja vai jäätynyttä vettä?

Näyttäisi siltä että tuo toimii tulona.
estonian
Jäsen
Jäsen
Viestit: 61
Liittynyt: To Elo 11, 2011 18:15
Paikkakunta: Akaa

Re: saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Viesti Kirjoittaja estonian »

Ei niissä sisällä ole villaa, niistä tulee suljettunakin kylmää ilmaa sisään ja koko venttiili on ihan pirun kylmä. Tulona ne toimivatkin, katossa on sitten poisto :|
Zaffodi
Jäsen
Jäsen
Viestit: 2289
Liittynyt: Pe Maalis 26, 2010 14:44
Paikkakunta: Turku

Re: saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Laita sellainen termostaatilla varustettu tuloilmaventtiili, en muista mikä tuo meidän on mutta baukkarista tarttui mukaan. Säädetty itsellä niin, että kesällä on auki yli 2 senttiä, nyt -10 asteessa vain millin tai pari.

EDIT: niin no, se on muovia joten saunaan ei välttämättä kannata laittaa ellei sitten riittävän alas ja kauas kiukaasta.
Oppes
Jäsen
Jäsen
Viestit: 250
Liittynyt: To Helmi 03, 2011 0:10
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Viesti Kirjoittaja Oppes »

Jos saunasta on poisto katossa ja korvausilma tulee ulkoa venttiilistä niin totta kai se on kylmä. Ei se termostaatilla mihinkään lämpiä. Siitä ei päästä mihinkään että ilmavaihto kylmällä ilmalla siirtää lämpöä ulos. Se on korvattava sitten lämmityksellä. Mitä se haittaa jos venttiili on kylmä? Se kylmä ilma nimenomaan kuivattaa saunan.
estonian
Jäsen
Jäsen
Viestit: 61
Liittynyt: To Elo 11, 2011 18:15
Paikkakunta: Akaa

Re: saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Viesti Kirjoittaja estonian »

joo, mutta olisi hyvä että sen venttiilin saisi sitten kiinni kokonaan, kun sauna on kuiva, ettei tarvitse montaa päivää huudattaa lämmitystä ylimääräisesti saunomisten välillä vain sen takia, että sitä ilmaa tulee silloinkin kun sen muka pitäisi olla kiinni :roll:
Grecont
Jäsen
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: La Heinä 30, 2011 22:36
Paikkakunta: Äänekoski

Re: saunan ilmanvaihtoventttiilien vaihto

Viesti Kirjoittaja Grecont »

Itsellä myös saunassa aivan samanlainen venttiili,ja kylmää tulee sieltä myös. Lattialämmitys ei jaksa pitää lattiaa edes kivan lämpöisenä jos tuo venttiili on muutamaa milliä enempää auki,eikö siinä mene energiaa hukkaan ja paljon?? Itse pohtinut tähän ongelmaan ratkaisua pitkään,mutta ei sitä tuloventtiiliä viitsisi kokonaan kiinnikään pitää...
Vastaa Viestiin