Itse aina tykkään, että valkoinen maali sävytetään maalarinvalkoiseksi kun mulle on kerrottu että sävytettynä maali ei kellastu ja omaan silmään siinä on eroakin joidenkin maalien kohdalla; sävyttämätön on jotenkin niin "kovan" näköinen..
Kuitenkin aina rautakaupassa ihmetellään sitä kun haluan sävytyksen ja esimerkiksi sävytetystä maalista ei saa sitä alennustakaan, joten oon alkanut miettiä, että onko ihan turhuutta sävyttää joitakin maaleja??
Valkoisesta maalarinvalkoiseksi
Re: Valkoisesta maalarinvalkoiseksi
No, sehän riippuu siitä, että minkä väristä haluaa. Sävyttämätön valkoinen voi olla luonnottoman valkoinen. Riippuu muista väreistä tilassa. Itse maalasin torpan kokonaan valkoiseksi. Lattiat valkoisella betoluxilla, seinät valkoisella remontti-ässällä ja katon valkoisella kattomaalilla. Mielestäni ihan toimiva ratkaisu, kun kaikkien maalien kiiltoasteet olivat tarkoituksella erit. Mutta jos mukana olisi ollut sävytettyä valkoista jossai esim. listat tai ikkunapokat) olisi tulos ollut hieman ontuva. Vessaa valkoiseksi maalatessa "uuteen" taloon, käytin "kalustevalkoista". eli samaa valkoista, mitä teollisuus käyttää esim väliovissa.
-
umbrawhite
- Jäsen

Valkoisia on rajaton määrä erilaisia. Kellastumista ei sävyn murtaminen voi estää, vaan hieman sävytetyssä kellastuminen ei tule näkyviin niin hyvin. Jopa enemmän astihavaintoon vaikuttaa valon lämpötila, eli loisteputken ja hehkulampun valossa jopa maalarin valkoinen näyttää aivan erilaiselta. Jopa auringonvalo ilta ja aamupäivällä on eri väristä. Sävyttämisen lisäksi vaihtelua saa kiiltoasteilla. Mattavalkonen kaapissa ja kontrastina kiiltävä valkoinen jalkalistoissa luo vaihtelua. Valkoisen aistihavaintoon vaikuttaa myös vieressä olevat sävyt, eli jos valkoinen on sävytetty punertavaksi ja vieressä on sininen kaappi, näyttää se erilaiselta kuin jos valkoinen olisi sävyitetty vihertäväksi.
Summauksena. Pelkästään valkoisella värillä voi saada aikaan pilvimäisen tasaisen tylsän tilan, tai monitahoisen, eläväisen, luonnollisen jännittävän sävyjen maailman. Kaikki on kiinni miten sävyjä käyttää.
esim:
http://www.tikkurila.fi/index.phtml?s=2502
Summauksena. Pelkästään valkoisella värillä voi saada aikaan pilvimäisen tasaisen tylsän tilan, tai monitahoisen, eläväisen, luonnollisen jännittävän sävyjen maailman. Kaikki on kiinni miten sävyjä käyttää.
esim:
http://www.tikkurila.fi/index.phtml?s=2502
Yksi syy miksi maalarinvalkoista käytetään, on sen parempi peittävyys puhtaan valkeaan verrattuna. Maalarinvalkoiseen tulee tippa mustaa ja tippa okraa, joten on hieman harmaampaa kuin puhtaan valkoinen ja ainakin omaan silmään paljon miellyttävämmän näköistä.
Makuja on monia, itse en tykkää siitä mustalla harmaannutetusta maalarinvalkoisesta. Näyttää silmiini hieman viileän kalsealta ja kaipasin hieman lämpimämpää sävyä. Kämpän "valkoiset" seinät on minulla keltaisella sävytettyä valkoista, Tikkurilan vanha ns. off-whitesävy, taisi olla K200. Lienee ne koodit tosin muuttuneet nyt joksikin muuksi. Pesuhuoneen kiviseiniä on maalattu maalarin valkolakalla, joka on jonkun verran kellastunut.