"Tee se itse" miehen viritykset/eristeet vesijohtojen päällä

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
Vastaa Viestiin
Rintsika
Jäsen
Jäsen

"Tee se itse" miehen viritykset/eristeet vesijohtojen päällä

Viesti Kirjoittaja Rintsika »

Ollaan muuttamassa syksyn alulla 50-luvun rintikseen, ja muutamia juttujahan siinä joutuu
alkuun selvittelemään, ennen kuin kodiksi pääsee asettumaan.

Kysymys siis:
Kellaritiloissa on suunnilleen 90-luvun alkupuolella rempattu sauna, takkahuone ja kodinhoitohuone.
Takkahuone ja kodinhoitohuone on paneloitu, ja vesijohdot menevät siinä paneelin pinnalla oikeisiin osoitteisiinsa.
Asunnon edellinen omistaja on päällystänyt näitä vesijohtoja paperilla/teipillä (kieputtanut paperia ja teippiä johtojen ympärille). :?:
Nykyinen omistaja ei ole viitsinyt ottaa näitä virityksiä pois vesijohtojen päältä, kun ei tiennyt olisiko niillä joku funktio.

Onko kenelläkään tullut vastaan tällaista, uskaltaako näihin kajota, vai annetaanko olla sellaisenaan kunnes
koko setti menee jossain vaiheessa remonttiin?
Olis toisaalta kiva kurkata että mikä fiasko siellä alla häämöttää... :D

Joo noviisejahan tässä vielä ollaan..
Paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa.
Zaffodi
Jäsen
Jäsen

Re: "Tee se itse" miehen viritykset/eristeet vesijohtojen päällä

Viesti Kirjoittaja Zaffodi »

Vesijohtojen päälle on ollut ennen muinoon ihan tapana kiertää eristeeksi sanomalehteä ja sitten sitoa se vaikka narulla kiinni. Purin tuossa viikko takaperin parin metrin pätkän vanhaa vesijohtoa, sanomalehtien polttavin otsikko oli "Syrakuusa on vallattu", mutta onneksi Akselin panssarivoimat yhä kestävät...
Rintsika
Jäsen
Jäsen

Hmm.. ehkä ne sitten arvais ottaa pois, niillä tuskin on lämpimässä tilassa mitään funktiota kuitenkaan?

Ei oo nimittäin kovin kauniit. Joskin koko kodinhoitohuone taitaa olla saman poropeukalon käsialaa.
Paneelit on loppunu jossain vaiheessa, niin sit onki käytetty jo lattialaattaa seiniin etc.. :roll:
kaukomäki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kaukomäki »

Otat pois vaan, niin kohta helteillä sulle selviää miks ne oli :-D

Eli, ei ne ole kylmältä suojaamassa. Kellarissa noi putket yms. kylmät pinnat kondensoi mukavasti helteillä vettä. Viime kesänä oivalsin itsekin, miksi pumpun tulee olla rosteria myös ulkopuolelta. Hetken kun oli kellarin ovi helteellä auki, niin luulin jotta pumppuhuoneessa on putki haljennut kun lattia oli märkänä pumpun ympäriltä, ja pumppu läpimärkä.
"Rautakauppias jumalan armosta, ei täällä myyjät nauti ihmisarvosta.."
Rintsika
Jäsen
Jäsen

No tietysti, ihan järkeenkäypää nyt kun ajattelee.. :D
Oliskohan noille olemassa mitään nykyaikaisempaa ratkaisua ku hesari ja jesari?
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Villakourut ja Isogenopak-muovipinnoite. Ensin asennetaan villakourut, ja sen päälle tuo pinnoite. Pinnoite kiinnitetään pienillä "niiteillä" ja saumat halutessaan varmistetaan pvc-teipillä. Tuohon on valmiit kulmapalat, joita on omansa kaikille eri putkikooille ja eristepaksuuksille. Asennettaessa ensin asennetaan valmiit kulmapalat ja sen jälkeen itse pinnoite. Tämän jälkeen päihin asennetaan päätyhelat. Tulee siisti ja hyvä :-D

Tuollaista:
Kuva

Tuossa pari linkkiä asiaan liittyen:
Villakourut
Isogenopak muovipinnoitteet
petej
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja petej »

Kylmäänkäyttöveteen kannattaa solukumieriste laittaa, tuo villakouru niihin lämpymiin putkiin.
Joose
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Joose »

Meillä edellinen asukas oli ollut ahkera eristämään noita vesijohtoja. Parhaimmillaan oli laitettu päällekkäin kolmea erikokoista styrox-eristettä ja siihen vielä muutama kerros villakourua unohtamatta pintaan laitettuja alumiinipapereita ja muoveja. Putket olivat paikoitellen n. 30 senttiä paksut. Putkirempan yhteydessä lähti säkki kaupalla noita vanhoja eristeitä kaatopaikalle. Uusiin putkiin tulee varmaan ohuet solukumieristeet, jos tuntuu lämpimillä keleillä hikoilevan.
Rintsika
Jäsen
Jäsen

Kiitoksia neuvoista, täytyypi lähteä eristeostoksille heti ensi alkuun.
On aika rujon näköisesti väsätty systeemit tällä hetkellä..
Noi vaikuttais olevan aika helposti asennettavat?
Ensimmäinen omakotitalo kun on omalla kohdalla kyseessä niin ei ole vielä tullut kaikki
asennus/nikkarointi hommat tutuiksi. :oops:
Maatilallinen
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Maatilallinen »

Rintsika kirjoitti:Noi vaikuttais olevan aika helposti asennettavat?
Jos noita villakouruja + muovipinnotetta ym. tarkoitat, niin ei ne nyt ihan "naps ja kops" -periaatteella paikalleen mäne, mutta ei niissä sen ihmeempää vaikeuttakaan ole.

Aikaa menee näperrellessä, hankalia paikkoja ovat mm. kulmat, jotka kannatta tehdä ihan irtovillalla johon käärii alumiiniteippiä ympärille, jos leikkaa puukolla 45 asteen kulmaan ne villakourut ja laittaa paikalleen, niin sitä pinnoitteen mutkapalaa ei siihen saa.

Toinen hankala on tuon muovin leikkaaminen rullalta, se pyrkii käsittämättömällä voimalla palautumaan takaisin rullalle ja helposti menee leikkaaminen vinoon.

Itse tein siten, että leikkasin ensin rullan leveydeltä pinnoitetta sen verran, että se ylti putken + eristeen ympärille ja tuohon kannattaa jättää mielummin vähän enemmän ylimääräistä kuin liian vähän. Sitten tuosta leikatusta kaistaleesta leikkasin sopivan levyiset pätkät eristeiden päälle.

Tämän jälkeen, kun mutkapalat on asennettu valmiiksi ja sitten tuo itse muovi siinä päällä, painellaan "naskalilla" niitä niittejä saumaan. Mutkapalojen kohdalle tietysti ja sitten sopivin välimatkoin. Tämän jälkeen teipataan pvc-teipillä ensin ne pitkittäiset saumat ja sen jälkeen teipataan halkaisijan suuntaiset saumat.

Sitten voi asentaa päätyhelan. Se ei sitten kestä kuin sen yhden taivutuksen, jolla se tavallaan "lukitaan" putken ympärille, pois ei kannata enään ottaa.
lmfmis
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://www.rintamamiestalo.fi/viewtopic.php?f=9&t=8430

Viesti Kirjoittaja lmfmis »

Maatilallinen kirjoitti: Aikaa menee näperrellessä, hankalia paikkoja ovat mm. kulmat, jotka kannatta tehdä ihan irtovillalla johon käärii alumiiniteippiä ympärille, jos leikkaa puukolla 45 asteen kulmaan ne villakourut ja laittaa paikalleen, niin sitä pinnoitteen mutkapalaa ei siihen saa. .
Juu ei, Siksi noihin leikataankin se 45 asteen puolikas eli 22,5 asteen nurkka kahdesti. Välipalassa on sitten sama molemmin puolin. Sitten siitä menee nätisti valmisnurkka sen yli.

Ja villakourulle on sellainen listan sahaukseen tarkoitettu kehikko poikaa. Tulee suorat kulmat :-D

Tuollainen:

Kuva
anatax
Uusi jäsen

Viesti Kirjoittaja anatax »

jos siulla menee putket niinkun kuvittelen melkein kiinni seinässä,ei tule villalla eristämisestä mitään..mittaat putkien halkaisijat ja käyt ostamassa armaflex solukumi eristettä,ja armaflex liimaa tai sitten ostat semmosta missä on valmis liimapinta(bostikilla liimattiin monta vuotta,eli sekin käy).
Vastaa Viestiin