Rintsikkaperheiden autot

Rintamamiestaloista ja muusta
Vastaa Viestiin
tessu

Re: Rintsikkaperheiden autot

Viesti Kirjoittaja tessu »

Kyllä ne siihenaikaan joo lahos kun suolassa ajettiin ja peltiruostu kun ei alustoja ym suojattu eikä ollu lisälokareita mitkä olis suojannu pyöränkaaret.
Nykyautoissa vissiin niinpaljo muovia että ei ruostu vaikka maahan hautais heh!
jtbo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jtbo »

Cardan kirjoitti: Muuten meni oikein, mutta väärinpäin. Tuonikäisissä Volvoissa tekniikka on "ikuista", pellit eivät :-D

Eveen pitää tehdä uusi lattia vaikka on rungollinen auto. B20 RSport kone kyllä toimii ja kaikki 140 heppaa tuntuu olevan tallella.

Mainittakoon vielä, että eka kuva ei ole EVEstä vaan Göteborgin VROM-tapahtumasta ja on mulle muistutuksena minkänäköiseksi EVE jonain päivänä tulee. Noita lokasuojan päällä olevan tapaisia, Jtbo:n hyväksymiä, lamppuja jos jostain löytyy niin voi mulle hihkaista.
Se toinen Duetti näillänäkymin joskus museoidaan...(ehkä samalla kuin minutkin :-) )
En näe mitään lamppuja, en tiedä mistään lampuista, mitä mun pitäisi tietää? :D

ZX Farkku valitettavasti edelleen on hengissä, kulutus noin 3.8l/100km nyt, kun takajarrun herkistelin, mutta takapyörän laakeri on jotenkin jumissa, pyörii nahkeasti, eli turhaan lisää kulutusta. Vielä on vähän harkinnassa, että olenko ajamatta talvikaudella vai en, pitäisi takajarrusylinteri vielä uusia, kun tihkuu vähän ja tuo laakeri herkistellä, sekä keksiä mitkä talvipyörät sitä laittaisi alle, joten voi olla, että ei talvella sitten tule kuljettua vaan niin paljoa.

Yhteen Volvoon laitoin pyörät paikoilleen, kun ei sataisi niin siirtäisin ulos ja hitsaisin vähän pohjaa ja saada leima siihen.

240 maatuu ikävästi, vaan kun siinä on lattiat kokonaan lahot ja taka-akselin tienoilla oleva runkopalkkikin ihan pehmyt, niin luulen, että se olisi paras pistää osiksi ja myydä pois ne hilut joista saa jotain ja pitää ne hilut joista voisi rakennella jotain.

Kesä kun oli mitä oli, niin ei sitten saanut tuota yhtä remmivetoista oikein yhtään eteenpäin, pientä fiksausta se kaipaisi ja sitten pitäisi keksiä miten pari kelaa saisi ehjättyä, kun on langat poikki, kokeilin tinailla, mutta ei se oikein tunnu kestävän mun tinauksilla.
Valokatkaisija antautui enkä varmasti ole juuri kymmentä kertaa enempää sitä käyttänyt, muutamia muita pikkujuttuja sen lisäksi tuossa, mutta vielähän tuota kerkeäisi sitä vähän retusoimaan. Suurin murhe on tuulilasin ympärys, pitäisi lasi poistaa ja korjata nuo vammat, sitten lasi takaisin ja yksinään se ei ole ihan helppo nakki.

Voi tosin olla, että raivaan vaan autotallin tyhjäksi ja sovitan kenkälusikalla kaksi Volvoa talliin ja keväällä vasta ihmettelen enemmän noita.
Cardan
Jäsen
Jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Cardan »

jtbo kirjoitti: En näe mitään lamppuja, en tiedä mistään lampuista, mitä mun pitäisi tietää? :D

Armeijan lipallisista ajovaloista ei lähde (tai pitäisi) hajavaloa ylöspäin ja tähtien tarkkailua häritsevä valo vähenee toisin kuin nykyautoissa joissa umpion lasi on melkein vaakasuorassa ja hajavalo häiritsee jopa vastaan ajellessa. :-D
jtbo
Jäsen
Jäsen

Cardan kirjoitti: Armeijan lipallisista ajovaloista ei lähde (tai pitäisi) hajavaloa ylöspäin ja tähtien tarkkailua häritsevä valo vähenee toisin kuin nykyautoissa joissa umpion lasi on melkein vaakasuorassa ja hajavalo häiritsee jopa vastaan ajellessa. :-D
En ole tainnut moisia nähdäkkään, Kuplassahan moisia on näkynyt, mutten mielestäni Volvoissa ole noita nähnyt. Toki aika monta kirjaa voisi tehdä asioista joita en ole nähnyt :D
Biittis
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Biittis »

Meillä taloa mukaillen vanhaa ja toimivaa, lähes ruosteeton vähänajettu bluebird ja vähän enemmän ruosteessa ja enemmän ajettu nakkikioskimuotoilulla varustettu -88 pakettiauto. Kun vanha kerran toimii niin miksipä sitä uutta :D Ja jos sattuu hajoomaan (eihän ne vanhat autot sellasta) ni osaa ite korjata. Eipä ole kummallakaan mitään intressejä laittaa uuteen autoon kymmeniä tuhansia, kun nekin rahat voi käyttää TALOON :cool:
vesahy
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja vesahy »

Pitäisi viedä Rellu katsastettavaksi ja kun kiertelin ympäri valot tarkistaakseni, niin huomasin, että toinen rekisterikilven valo on pimeä. Ohjekirjasta löytyy ohje miten sen polttimo vaihdetaan. Helppoa kuin heinöteko, vai mitä?

Kuva
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

98-mallin Passatin kirjassa oli sedan- ja farmarimallien rekkarivalon lampputyypit menneet ristiin, tottakai ostin ensin ne väärät, kun katsoin vain kirjasta. Teetti siis kaksi reissua tarvikekauppaan sekin remontti.
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
vesahy
Jäsen
Jäsen

Ja näin siinä sitten kävi. Vuuosikymmenten kokemuksella osasin olla varovainen, pienellä ruuvimeiselissä yritin hakea sitä oikeaa paikka mistä painaa. Kauan kokeilin ja varovasti raottelin. Ja sitetn kuului naks kun jokin petti. Kyllä siellä sellainen kieleke tosiaan oli mutta ei sitä sieltä pelkällä tunnustelulla löydy. Ja se on sitten tuota haurasta muovia, joka ei kestä yhtään mekaanista rasitusta vaan käy niinkuin nytkin, se napsahti poikki. Polttimo on periaatteessa hyvin käsillä, mutta ei ainakaan minun näpeilläni sitä meinannut irti saada, pikemminkin vahingossa se yhtäkkiä irtosi. Polttimo on tyyppiä C5W, jota minun laajasta varalamppuvarastostani en löytänyt. Kuljettelen nimittäin autossa mukana valikoimaa lamppuja, mutta ihan turhaan. Ainakaan ajovaloja en pysty itse vaihtamaan, sillä siellä moottoritilan etunurkissa on sen verran ahdasta ettei minun käteni mahdu sekaan. Automaa veloitti viimeksi 25 euroa vaihdosta, siinä oli kyllä sitten polttimon hinta mukana.

Kuva
Minkä vuoksi on aina aikaa tehdä se uudelleen, muttei koskaan aikaa tehdä se heti kunnolla?
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Viheliäinen temppu autonvalmistajalta laittaa tuollainen lipare kovasta linssimuovista :mad:
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
vesahy
Jäsen
Jäsen

Ohjekirjan ohjekin on suoraan selkosuomella sanottuna perseestä. Osaisitteko itse sen perusteella irrottaa lampun ehjänä?

Kaipa sitä täytyy yrittää jollain tavalla liimalla ehjätä. Mutta eihän siitä uuden veroista tule. Oi miksi, voi miksi siinä ei tuo lipare ole vaikka ohutta messinkipeltiä, semmoista kuin neljän voltin taskulampun paristossa?

Muoks: Ja varmasti olin helläkätinen, ei se lipareen murtuminen suurta voimaa tarvinnut. *prkl!*
vesahy
Jäsen
Jäsen

Kylän jakeluasemajuottolasta sain kyllä oikean polttimon, mutta eihän se lamppu siellä reiässään enää pysy. Miksi hemmetissä siinä on sellainen hauras muovinpala kun ruuvikin on keksitty? Taidan laittaa sen purukumilla kiinni että saan auton katsastettua huomenna.
jtbo
Jäsen
Jäsen

Kirkas silikoni on hyvää moneen käyttöön, sillä voi myös 'tiivistää' tuollaisen muovinpalan koloonsa, toisin kuin liimatun, sen saa sitten vielä poiskin, kun se silikoni antaa myöten.

Minä en myöskään ymmärrä mikä ihme siinä on, ettei lampun kuvut voi olla ruuvaten kiinni?

Ristipääruuvin kantahan on oikein kaunis, pari ruuvia vain auki kupu irti ja poltin vaihtaen, ei se luulisi olevan liian vaikeaa moista tehdä, kun ennenkin ovat osanneet.

Jatkossa pyrin pitämään kiinni autonvalinnassa tiukasti siitä, että mm. lamppujen vaihto onnistuu ilman tuskaa, lampun 'laseissa' on oltava ruuvikiinnitys, samoin muidenkin huoltotoimenpiteiden suoritus pitää onnistua ilman auton yletöntä purkamista ja ennen kaikkea ilman klipsejä, aina ruuvi tai pultti.

Toki tämä rajoittaa vuosimallit jonnekkin 80-luvun tienoille, mutta minkäs teet kun on unohdettu kuinka autot tehdään oikein.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Rellun ajovalojen polttimoiden vaihto on ihan selvä ja yksinkertainen homma kun katsoo käsikirjasta. Mutta hankalaksi sen tekee se, että siellä konetilassa on pari peltiä ja muutama rööri niin edessä, että käsi sinne ei mahdu väliin. Polttimon vaihto pimeällä maantiellä ei kertakaikkiaan ole mahdollista.
vesahy
Jäsen
Jäsen

Teippasin takalampun kiinni peltiin ja kävin katsastuksessa, läpi meni. Vasemmanpuoleisessa raidetangossa hiukan silmälläpidettävää löysää, ei kuitenkaan niin paljon, että olisi hylkäys tullut. Myöhemmin talvella on yhdeksänkympi huolto, voisin vaihdattaa tangon smassa yhteydessä. Itse vaihto on helppo ja nopea mutta sen jälkeen pyörän kulmat mitattava ja säädettävä, taas kerran. Etupään ripustus on selvästi Rellun Akilleen kantapää.
A13
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja A13 »

Tuo Rellun rekisterikilven valo on ilmeisesti hyvin ranskalainen ilmiö, sillä minulla on Pösössä samalla tavalla yhtä vaikeasti irrotettava rekisterikilven valo. En ole koskaan saanut sitä ehjänä irti ulkokautta, joten nykyisin puran aina sisäpuolelta verhoilun ja pääsen sitä kautta helposti irrottamaan valot. Samoin tuo C5W tuntuu olevan ranskalaisten suosikkipolttimo, Pösössä se on käytössä rekisterikilven valon lisäksi ainakin sisävaloissa, etuparkeissa ja sivuvilkuissa. Niinpä niitä pitää aina olla kotona vähintään tusinan polttimon varasto :lol:
Vastaa Viestiin