Korvausilmaventtiilit

Keskustelu lämmitysjärjestelmien valinnasta ja huollosta, ilmanvaihdosta, putkisto- ja sähköremonteista ja muusta näihin liittyvästä.
kukkuumorjens
Jäsen
Jäsen

Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja kukkuumorjens »

Moi.Olisin kysellyt kun pitäisi alkaa laittamaan noita korvausilma-venttiilejä jossaina vaiheessa kun niitä ei tässä tönössä näytä olevan.Onko jollain hyviä neuvoja niitten suhteen.kannattako laittaa joka huoneeseen ja onko ne ikkunapokiin asennettavat räppänät riittävät? talossa on painovoimainen poisto ja toisaalta on ollut hyvä et toi pieni alipaine on kyl paljastanut pahimmat vuotokohdat töllistä.

Toinen asiaan liittyvä kymysys on että tarviiko olohuoneessa,missä on ilmalämpöpumppu,korvausilma venttiiliä? ja jos tarvii,niin miten se kannattaisi sijoittaa? vaihtoehtoina on joko samalle seinälle sen kanssa tai toiselle sivulle..
Tein itse,säästin hieman?
Pietu-Petteri
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://nahkuriprojekti.blogspot.fi/
Viesti:

Re: Korvausilmaventtiilit

Viesti Kirjoittaja Pietu-Petteri »

Ilmalämpöpumpulla ei käsittääkseni ole merkitystä korvausilman/venttiilien tarpeeseen. ILP pyörittää samaa sisäilmaa yhä uudelleen, eikä ota ilmaa ulkoa.
Kariharrikari
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kariharrikari »

Nyrkkisääntönä voidaa sanoa, että tuloilma oleskelu- ja makuutiloihin, poistoilma likaisiin tiloihin (=WC:t, keittiö, KPH...). ILP ei vaikuta ilmanvaihtoon.

Itse olen asentanut näitä Velcon venttiileitä. Ne säätyvät automaattisesti ulkolämpötilan mukaan ja toimivat muutenkin hyvin. Asennus ei ole vaikeaa puuseinään. Yleensä asennetaan ikkunan viereen tai ylle, koska alapuolella on yleensä patteri, joka lämmittää tuloilmaa hieman.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Pietu-Petteri kirjoitti:Ilmalämpöpumpulla ei käsittääkseni ole merkitystä korvausilman/venttiilien tarpeeseen. ILP pyörittää samaa sisäilmaa yhä uudelleen, eikä ota ilmaa ulkoa.
Juuri näin.. ILP vain pyörittää samaa ilmaa asunnossa. Ilma voi tuntua (=haista) raikkaamalle, koska usein noissa laitteissa on otsonointi (joissakin jopa suodattimessa jotain "hajuvettä"). Tämä on kuintenkin ilman vaihdon kannalta lumetta (vähän sama kun ilmanraikastin rasia). Ilma ei siis vaihdu. ILP vain siirtää sisälle kylmää tai lämmintä ulkoilmasta (riippuu missä moodissa käytetään).

Toisaalta ILP voi olla varsinainen pommi ilman laadun pilaajana. Laitteiden ohjeissa on usein hyvin kuvattu miten suodattimet vaihdetaan ja karkeasuodattimet pestään. En ole nähnyt yhtään manuaalia jossa olisi kerrottu miten lämmönvaihtimen kennot saa puhtaaksi. Ilmeisesti ei haluta pelotella potenttiaalisia asiakkaita huoltotoimien hankaluudesta. Lämmönvaihtimiin kertyy kosteyden, hyvin hienon pölyn ja ilmassa olevan rasvan takia hyvin sitkeästi kiinni oleva pölykerros. Tämä kerros paksunee hiljalleen 2-4 vuoden aikana. Lämmönvaihdin menettää tehoaan ja laite alkaa haisemaan (märälle rätille). Monessa laiteessa on kuivatus moodi, jolla kennoa voi lämmittä siten myös haju katoaa hetkeksi. Haju kuitenkin palaa kun "pinnoite" taas kostuu.

Pinnoite lämmönvaihtimessa voi olla hyvinkin "elävää" sorttia. Massassa voi olla homeita ja muuta mukavaa kosteassa vaatepöly/siitepöly/ihmisen ihosta lähtevä pöly kerroksessa nyt ikinä voi kasvaa. Tästä voi tulla hyvinkin "hometalo" oireita ihmisellä vaikka talo on täysin puhdas muuten homeista.

En tyrmää ILP:tä on kätevä vekotin ja minullakin on sellainen. Lämmönvaihtimen kennot vain pitää myös puhdistaa vähintää 1- vuoden välein (mieluiten 6kk välein). En siis tarkoita vakio suodattimien vaihtoa ja pesuja. Vaan niiden takana olevan lauhduttimen kennon pesua. Tämä ei onnistu millään harjalla. Vaan pitää tehdä jollain auton ilmanvaihdon puhdistusaineella (vaahto). Itse olen käyttänyt Liqui Molly nimistä ainetta. Tätä suihkutetaan lämmönvaihtimeen. Annetaan vaikuttaa 15-20 min. Sitten voi lämpimällä vedellä sumutin pullolla huudella. Likainen vesi valuu kondenssi vesi lyhdettä myöten ulos. Toimenpiteen jälkeen ILP on pitkään raikas ja uskon, että tehokin on parempi.

T: Tuokki
Viimeksi muokannut tuokki, Pe Marras 02, 2012 17:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
kukkuumorjens
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja kukkuumorjens »

noita termari-venttilejä olin ajatellut myös..vanhoihin kivitaloihin niitä olen asennellut ja tuntuu toimivan niissä.tää rm-talon kunnostus on kyllä ihan oma maailmansa verrattuna noihin kivitaloihin,mihin olen "tottunut"..oppia ikä kaikki :-)

kiitos tuosta pumpun ohjeistuksesta ja itseasiassa voisinkin ottaa sen tänään työn alle ja putsailla..sitä tuskin on kuluneen vuoden aikana,mitä se on tuol ollu, kukaan suodattimia paremmin putsannut.
Tein itse,säästin hieman?
jokihuoko
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja jokihuoko »

Suodattimista puheen ollen, niissä "valkoisissa sisääntuloventtiileissä" ei ole yleensä minkäänlaisia suodattimia, allergia-aikaan kannattaa harkita sellaista metritavarana saatavaa n. 2cm paksua suodatinkangasta joka on tarkoitettu mm. ILPeihin, siitä kun leikkaa pyöreän siivun niin sopii hyvin venttiilin sisään eikä tule ihan kaikki pölyt sisään. Tuo suodatin on niin harvaa että painovoimainen ilmanvaihtokin puskee hyvin läpi.
"The harder you try, the dumber you look."
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

Mainostan jälleen (en saa provikkaa) Vim-ilman laitteita. Tai ne mitään laitteita ole vaan ....ööö laatikolla laajennettu läpivienti.

Läpiviennin saa riittävän isoksi (itselläni 120mm) ja räppänän sisällä patterin taakse piiloon. Korvausilma ehtii vähän lämmetä, kun se nostetaan patterin takaa. Ja voisi olettaa painovoimaisuudenkin toimivan. Läpivientiin saa äänenvaimentimet ja "laitteessa" on suodatin.

Itse asensin nuo muun rempan yhteydessä. Julkisivuverhoilu kun uusittiin myös, kysyin voiko ritilät jättää verhoilun alle, kun laudoitus on ristikoolauksella. Eivät nähneet ongelmaa asiassa. Itselläni tosiaan pystyverhoilu. Jos tuon vuoksi laudat reijän kohdalla mätänee (kosteutta sisältä ulos) niin uusii vain laudanpätkän tai kaksi ikkunan alta. Tosin en usko, että on kovin todennäköistä. Varsinkin kun saan loppuvuodesta tulisijat toimintaan.
Silloin tilanne olisi se, että korvausilmaa tulisi kolmesta 120mm reijästä pattereiden takaa ja menisi hormin räppänästä ja kahdesta tulisijasta. Huoneita 5+eteinen+wc. Niin ja wc:ssä vanha "puuhormi"

Yläkerrassa ei ole räppänöitä, kun olin alunperin ajatellut laittaa "hengettären". Nyt ollaan pärjätty ilman.
KariFS
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mullakin pari vim-iniä, yksi molemmissa alakerran huoneissa. Hyvin pelaa, tosin hepa-suodattimet otin pois kun ahistivat liikaa, just kesällä kun niistä jotain hyötyä olisi ollut, ei tuntunut ilma vaihtuvan. No, ikkunoita pidettiin auki aika paljon kuitenkin, joten suodattimen hyöty olisi ollut vähän niin ja näin muutenkin. Verrattuna aiempiin tuuletusluukkujen yläosaan asennettuihin venttiileihin, talviaikaan esiintynyt vedontunne väheni. Meillä kun on soffa olkkarissa sen isomman ikkunan alla, niin ylhäällä olevasta venttiilistä "valui" kylmää niskaan. Patterinhan tämä Vim vaatii, eli lattialämmityksen kanssa ei toimi. Vimissä on "manuaalinen" säätö, eli kahta vipua kääntämällä saa venttiilin aukkoa pienennettyä, ei aivan kiinni kuitenkaan, sellainen pikkurillin mentävä auko jää kiinni-asennossakin. En saa minäkään provikkaa, mutta taidan hankkia moiset yläkertaankin :-) Sen ritilänhän se vaatii ulkoseinään jos ei tee kuten Kuvaja ja ota ilmaa ulkoverhouksen takaa. Tuohan on muuten eräänlainen hukkalämmön talteenottolaite noin asennettuna :-D

Ja tässä linkki kotimaisen valmistajan sivuille:

http://www.vim-ilma.fi/
Kari

"...and we'll raise up our glasses against evil forces,
singin': 'Whiskey for my men and beer for my horses!' "
maurilyly
Jäsen
Jäsen
Kotisivu: http://huvilointia.blogspot.fi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maurilyly »

Itse en ole mikään puristi, mutta silti mietin miten kaikki on saaneet talonsa niin tiiviiksi, että korvausilmaventtiilejä tarvitaan talvisaikaankin?
KariFS
Jäsen
Jäsen

Ilima tulee sieltä mistä helpoimmin pääsee, ja sitä tulee about saman verran kuin poistuu. Mielummin sisään venttiilistä kuin seinän läpi. Näin minä sen ajattelin.
Kari

Petsamo
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Petsamo »

Kyllä korvausilma kannattaa ottaa suoraan ulkoa, niin kuin tuossa yllä todettiinkin. Muuten se tulee rakenteiden läpi. Meillä on vanhaa perua
räppänät ikkunan vieressä, mutta ikävästi sieltä valuu kylmää ilmaa, pitäisi olla ikkunan päällä (tai oikeastaan patterin päällä).
Kuvaja
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

maurilyly kirjoitti:Itse en ole mikään puristi, mutta silti mietin miten kaikki on saaneet talonsa niin tiiviiksi, että korvausilmaventtiilejä tarvitaan talvisaikaankin?
Idea noissa korvausilmaventtiileissä on tiiveyden lisäksi se, että voi itse määritellä misä se ilma sisälle tulee. Tai voi edes yrittää. Esim. meidän räppänät oletettavasti edesauttavat ilman hallittua/ohjattua kulkua sisälle, sen sijaan, että ilmaa vuotaosi sieltä täältä raoista aiheuttaen vedontunnetta.
Ruisleipä
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja Ruisleipä »

Täällä just timpuriappiukko laittoi meille korvausilmaräppänät ikkunan ylle eteisen loukkomaiseen tilaan. Toisen hän tulee laittamaan kamarin ikkunapokaan.
Ehkä pari lisääkin vielä.

Raikkaammalta tuntuu heti.

ILP:n hyötyjä vielä harkitaan... Jotenkin se mietityttää, lue: pelottaa.
tuokki
Jäsen
Jäsen

Viesti Kirjoittaja tuokki »

Ihan "tyhmänä" kysyn että minne se ilma sitten menee kun on tullut sisään tällaisesta venttiilistä. Pitäähän se jonnekkin mennäkkin. Hormissa räppänät, huippuimuri, puhallin WC:ssä hormiin ??

Sinänsä tämä idea on näppärä, koska näin saadaan tuloilman lämpötilaa nostettua ja vedontunnetta vähennettyä.

Tuokki
KariFS
Jäsen
Jäsen

Hormiin se tuntuu poistuvan, joko ihan hormin omalla "painovoimaisella" vedolla, eli vaikkapa tulisijan käytön lämmittämän hormin kautta tai liesituulettimen avustamana. Meillä poistuu myös yläkerran "korvausilmaventtiileistä" silloin kun ei ole tulisijaa tai liesituuletin käytössä. Yläkerrassa kun ei ole räppänää hormiin.
Kari

Vastaa Viestiin